• pluvdo

Tips på enkla matematikappar/-datorspel?

Har märkt att min son, som blir fyra i april, kan addera och subtrahera enklare tal (ifall jag exempelvis frågar "om du har fem skor och jag tar två av dem, hur många har du kvar då?" eller "du har händer och två fötter. hur många händer och fötter har du då tillsammans?" så funderar han några sekunder och så svarar han rätt) och han verkar tycka det är roligt, så därför undrar jag ifall någon har tips på bra appar eller datorspel som jag kan ladda ner åt honom? Jag har kollat runt lite själv, men tycker att de flesta räkneapparna "kräver" att man kan läsa instruktioner och/eller kan alla siffror (hur de ser ut) för att kunna spela. Sonen har inte 100% koll på hur de olika siffrorna ser ut (tror jag) och verkar inte så jätteintresserad av att lära sig heller.

Så... förslag på mer appar med mer "visuella" övningar, tack! :D

MVH Den smartaste kniven i lådan.
  • Svar på tråden Tips på enkla matematikappar/-datorspel?
  • snizy

Har inte satt mig in i alla minispelen, men bugs and bubbles 1 och 2 är matteappar/spel som barnen återkommer till. (Sortering, mönster, färger, form, antal, etc) Tror pappasappar.se recenserat de.

Ett väldigt enkelt spel/app är knattematte, tre minispel. Kanske inte jättemotiverande spel, men ändå ett spel som behandlar antal och ett av spelen innehåller addition med äpplen.

• pluvdo
    snizy skrev 2014-02-20 00:23:06 följande:
    Har inte satt mig in i alla minispelen, men bugs and bubbles 1 och 2 är matteappar/spel som barnen återkommer till. (Sortering, mönster, färger, form, antal, etc) Tror pappasappar.se recenserat de.

Ett väldigt enkelt spel/app är knattematte, tre minispel. Kanske inte jättemotiverande spel, men ändå ett spel som behandlar antal och ett av spelen innehåller addition med äpplen.

Tack så mycket! Skall kolla upp de spelen. :)

Jag laddade ner ett spel som heter Lolas mattetåg (eftersom sonen gillar Lolas ABC-party samt flera andra spel i samma serie) men som jag befarade så var man tvungen att veta hur siffror ser ut och så för att spela det, så sonen tröttnade ganska så omgående och sade bara att det var för svårt och sedan har han inte försökt igen.

MVH Den smartaste kniven i lådan.
Svar på tråden Tips på enkla matematikappar/-datorspel?