• Wik

    "Fel" stavning på underskrift i pass?

    Kan det bli problem när man ska till USA om man har stavat namnet annorlunda i signaturen på passet? Namnet på själva passet stämmer ju med folkbokföringen, likaså namn på flygbiljett, ESTA osv. Det är alltså bara underskriften som skiljer sig. 


    Underskriften skiljer sig även en del mellan den som skrevs när jag gjorde passet och den jag skrev när jag hämtade ut det. Kan det ställa till det?

  • Svar på tråden "Fel" stavning på underskrift i pass?
  • Jill 79

    Jag vet hur nitiska de är i immigrations i usa. Detta kan du dock släppa. Min sambo skriver typ endast tre bokstäver som sin underskrift, ocj har så även på passet. Det som är viktigt är att alla namnen stavas helt korrekt och i rätt ordning som det görs i passet, när man bokar biljetten och ordnar Estat.

  • Wik
    Jill 79 skrev 2014-02-04 21:05:50 följande:
    Jag vet hur nitiska de är i immigrations i usa. Detta kan du dock släppa. Min sambo skriver typ endast tre bokstäver som sin underskrift, ocj har så även på passet. Det som är viktigt är att alla namnen stavas helt korrekt och i rätt ordning som det görs i passet, när man bokar biljetten och ordnar Estat.
    Skönt att höra! Allt annat är rättstavat och i rätt ordning:) 
  • Wagram

    Sanningen är att Amerikansk gränspolis inte behöver någon annan anledning än sina misstankar för att hindra någon från att komma in i landet, eller ta in personen för frågor. Vare sig det beror på att personen ser väldigt nervös ut, har stavat "fel" på sin namnteckning eller någonting helt annat finns alltså alltid risken. Sedan är det väl inte så himla troligt att de ens skall uppmärksamma skillnaden, och någon regel som säger att man inte får lov att skriva sin namnteckning hur sjutton som helst finns inte. Ett större problem är möjligtvis om namnteckningen i passet inte stämmer överens med namnteckningen så som du skriver den nu, för det är ju genom att skriva på ungefär samma sätt varje gång som du bevisar att du är du. Men namnteckningen du skrev när du hämtade ut passet kan ju inte de ha tillgång till, så det kan inte spela någon roll. Om jag skulle gissa så tror jag  inte att de ens skulle upptäcka att du stavat "fel" på din namnteckning, och även om de skulle det så tvivlar jag på att det skulle spela så stor roll. (Hade det tryckta namnet i passet inte stämt överens med namnet på biljetten hade det däremot varit en helt annan sak.) Jag skulle nästa tro att det är en större risk att de misstänker något om du oroar dig så mycket för detta att du ser supernervös ut när du går igenom kontrollen, så försök att koppla bort det. Är alla papper bara i ordning tror jag inte det kommer att vara några problem.

  • Rizzla
    Wik skrev 2014-02-04 20:50:27 följande:
    Jag har alltid stavat det så (W istället för V) och visste egentligen inte ens att jag stavat fel förrän rätt nyligen.
    Haha va seriöst? Har du alltid stavat ditt namn fel?? Söt! Solig
  • riboflavin

    Jag har passerat in i USA  utan problem trots att det faktiskt syns att jag på min signatur skriver mitt smeknamn (förkortning av mitt tilltalsnamn, Liselotte resp. Lisen) ingen har någonsin påpekat det.
    Du kan släppa det helt och hållet tror jag.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Wik
    Wagram skrev 2014-02-04 21:15:39 följande:
     Men namnteckningen du skrev när du hämtade ut passet kan ju inte de ha tillgång till, så det kan inte spela någon roll.

    Fast man skriver ju den i själva passet, så det ser dom - om dom bläddrar en sida. Men nä, som du säger så borde dom inte bry sig så länge dom inte bara vill ha något att skylla på för att ta in en på extra förhör. 
    Det är jag dock inte så orolig för, jag har aldrig gjort något olagligt eller något som jag skulle kunna tänka mig att dom skulle ogilla:) 


    Rizzla skrev 2014-02-04 21:27:17 följande:
    Haha va seriöst? Har du alltid stavat ditt namn fel?? Söt! Solig

    Men det är väl ändå rätt vanligt att folk stavar efternamn med W istället för V, Q istället för K osv, även om det står annat i folkbokföringen:) 


    riboflavin skrev 2014-02-04 21:31:33 följande:
    Jag har passerat in i USA  utan problem trots att det faktiskt syns att jag på min signatur skriver mitt smeknamn (förkortning av mitt tilltalsnamn, Liselotte resp. Lisen) ingen har någonsin påpekat det.
    Du kan släppa det helt och hållet tror jag.

    Ja, jag känner mig rätt lugn nu. Känner iaf inte att jag måste springa och göra om passet :)

  • Dixie
    Wik skrev 2014-02-04 20:51:50 följande:
    Jo, men nu ska jag ju in i USA och man har ju hört att dom kan vara lite smått hysteriska där... 

    Min mans signatur är helt oläslig... Det har aldrig varit något problem att komma in i USA!
  • Wik
    Dixie skrev 2014-02-06 10:19:34 följande:

    Min mans signatur är helt oläslig... Det har aldrig varit något problem att komma in i USA!
    Ja, dom flesta är ju helt oläsliga, men på min syns det ju att det står annorlunda:P Men nu låter det ju inte som att det är någon fara ändå:)

    Anledningen till att jag blev så nojig var för att när sambon fixade sitt pass så sa dom till honom att stava signaturen på samma sätt som namnet stavades på riktigt "för det kunde bli problem annars" , så han fick ändra på sin. 
Svar på tråden "Fel" stavning på underskrift i pass?