• tonårxxx

Studiebidraget till tonåringen?

Hej! Jag har en jätteduktig tonårig kille på 16 år som pluggar första året på gymnasiet. Han är äldst i kompisgänget och bland sina kusiner så jag har ingen att diskutera detta med; Han vill nu få sitt studiebidrag för att köpa sina egna kläder. Jag tvekar eftersom jag aldrig har sett att han har något intresse för att köpa kläder utan misstänker att pengarna kommer sparas till en dator eller livekläder eller godis... 

Dessutom har inte jag så mycket pengar så jag önskar behålla lite till att lägga på mat som han äter ganska stora mängder av. 

Vad är rimligt? Hur stor del av studiebidraget bör han få?

Jag kan tycka att det är nyttigt att ta ansvar för egna pengar även om endel misstag sker... (idag har han endast 125 kr per månad så han är van att hushålla men har inte så stora utgifter heller. 

• Svar på tråden Studiebidraget till tonåringen?
  • Ounn

Vi kör studiebidraget plus extra pengar till kläder, nöjen och annat. 1050 är för lite för en hel månad.

• Fjärilslarv
    Ounn skrev 2014-02-05 16:57:46 följande:
    Vi kör studiebidraget plus extra pengar till kläder, nöjen och annat. 1050 är för lite för en hel månad.
    man får rätta munnen efter matsäcken. 
  • Petite Chérie
    LillGris skrev 2014-02-05 16:57:14 följande:
    Oj. 125 spänn i månaden för en 16åring? Det är lite väl snålt tilltaget tycker jag. Och vad gör det om han väljer att spara pengar så han kan köpa en dator eller lajv-kläder? Det är väl superbra att han lär sig spara till ett specifikt mål! Uppmuntra det.
    Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Ounn
    Fjärilslarv skrev 2014-02-05 16:58:26 följande:
    man får rätta munnen efter matsäcken. 

Det gör vi också.
  • Fjärilslarv
    Ounn skrev 2014-02-05 17:02:29 följande:

Det gör vi också.
    nej eftersom ni skjuter till pengar utöver de 1050 så rättar ni inte munnen efter matsäcken.
  • Ounn
    Fjärilslarv skrev 2014-02-05 17:05:49 följande:
    nej eftersom ni skjuter till pengar utöver de 1050 så rättar ni inte munnen efter matsäcken.

Jag känner inte en enda person med barn i hennes ålder som inte skjuter till pengar. Ser inget problem med det och förstår inte varför man vill att sina barn ska leva som en kyrkråtta när de inte måste det.
  • Fjärilslarv
    Ounn skrev 2014-02-05 17:11:14 följande:

Jag känner inte en enda person med barn i hennes ålder som inte skjuter till pengar. Ser inget problem med det och förstår inte varför man vill att sina barn ska leva som en kyrkråtta när de inte måste det.
    jahapp när jag var så ung så var det annolunda då sköts det inte till några pengar.
  • Linnez

Hej TS, tycker du ska ge grabben 700 och behålla 300 själv. Har du ingen hög inkomst så förstår han det säker.
    Det är bra om han lär sig pengaväde och att planera. Dessa föräldrar som skjuter till pengar när det inte räcker gör sina barn en björntjänst. 

• Dina08

Men 1050 är ju mycket pengar. Räcker gott till kläder, nöjen och mobil, tillsammans med lite födelsedagspengar. Min dotter har 10000 sparat och saknar inte kläder, det mesta från studiebidraget.

• Capt Janeway

Jag har själv det inte så gott ställt, men när min dotter började gymnasiet så fick hon hela studiebidraget till kläder, nöjen etc. så hon får en chans att lära sig hushålla med pengarna.

• Linnez
    Capt Janeway skrev 2014-02-05 18:42:08 följande:
    Jag har själv det inte så gott ställt, men när min dotter började gymnasiet så fick hon hela studiebidraget till kläder, nöjen etc. så hon får en chans att lära sig hushålla med pengarna.
    PÅ det viset är det ju till din fördel med. Då behöver du inte få panik när hon kommer och säger att vinterskorna/jackan är trasig och vill ha en ny i mitten på månaden 
Svar på tråden Studiebidraget till tonåringen?