• Anonym (undrande)

är det fel?HJÄLP!

Jag undrar om det är fel av mig att vilja att min sambos dotter (sen tidigare förhållande) som bor vv hos oss, att föräldrarna byter vecka vartannat år? Vi har samma vecka JÄMT vilket innebär ALLA stora lov som är 3st där vi bor och hennes mamma NOLL! För såhär har det alltid vart säger han! Hennes mamma har en ny son som är 3år och vi har en gemensam son på nästan 1år! Och jag känner att vi kommer ALDRIG kunna göra något utan hans dotter ett enda lov någonsin med våran lillkille, pga att vi alltid ska ha henne jämna veckor! Och dessutom ska det alltid bytas hit å dit för att förra året va hon med mamma på midsommar å då blir det mest rättvist att då får pappa LÅNA dig denna midsommar! SÅVAFAN BYTER DOM INTE VECKOR VARJE ÅR ISTÄLLET? Har pratat med karln men han säger bara att så här har det jämt vart innan du kom in i bilden...

• Svar på tråden är det fel?HJÄLP!
  • Anonym (...)
    Anonym (undrande) skrev 2014-02-11 16:09:10 följande:
    Och dessutom har hon själv frågat sin pappa när jag var närvarande varför hon är hos oss varje lov, och aldrig hos sin mamma! Utan ett svar! Hans svar till mig är att så här det alltid varit och sen att hennes mamma har ingen semester att ta ut, (skyller även hennes mamma på mär dom har pratat om att byta veckor) och det har inte min sambo heller utan hon får antingen va hemma med mig eller vara på hans jobb då han här egen firma, där hon sitter 8 timmar i sträck vid datorn! I en hel jävla vecka! Men hennes mamma har tydligen semesterdagar att ta ut när hon ska på konserter eller hitta på nå med andra vuxna har jag fått reda på! Jävligt konstigt!!! Och här anklagar folk mig för att vilja göra något utan bonusen, men att skaffa barn å sen använda sina semesterdagar till roliga saker utan att ens fundera på att ens barn har lov NEJ det är ju OK?!
    Det vänder till slut. Vi har haft samma vecka alltid, pappan vägrade ändra. Men ca var 7:e år ändras det ändå. Nu har jag udda veckor sen årsskiftet och han har jämna och innan var det tvärtom.
  • nymedlem
    Anonym (undrande) skrev 2014-02-11 15:59:47 följande:

Jo och?? Måste vi ha henne hemma varje lov iallafall?? JÄMTJÄMTJÄMT!!! Jag tycker jättemycket om min bonus men det är en krävande liten dam, ska ALLTID gå först och är som en 3åring, och har alltid någonting att klaga över, vet ej om det kanske hör till åldern men så har det vart sen hon va 6år. Lever om mer än 1åringen och nej kan lova att det beror inte på att det inte är mitt barn, jag är väldigt duktig att tala om för alla när även min son är jobbig! Dessutom så hjälper väl inte vv oss om vi aldrig kan göra något utan henne iallafall!
    Men du eller sambon är ju föräldraledig just nu antar jag? Ta en vecka, vilken som helst och res bort med er gemensamma. Varför krånglar du till ett problem som inte alls behöver finnas?
  • Lillusen
    Anonym (xy) skrev 2014-02-10 22:54:18 följande:

Jag förstår inte varför någon skulle ta illa upp av rädsla/ovilja att lämna någon utanför. Rädsla är inte en känsla som man behöver skämmas för.
    Bra att du har förståelse för att alla inte kan leva samma liv som du, liksom du inte vill bli placerad i samma fack som andra.
    Men om vi inte har den känslan då? Och om TS och hennes man var överens och barnet mår bra av det så hade det väll inte varit något problem, men nu är dom inte det och då är det är det ett problem att leva samma liv.
  • Lillusen

shit vad trött jag blir när jag hör dom här historierna om hur föräldrar skiljer sig och plötsligt vill ingen vara med barnen, pappan jobbar, mamman vill ha egentid, bonusföräldrarna vill inte heller ha barnet där. Undrar hur den här generationen kommer må när dom växer upp.

Om du läser det här och funderar på att skilja dig, ta dig en extra funderare om vad du skiljer dig i från, är det din partner eller ansvaret?

• Anonym (xy)
    Lillusen skrev 2014-02-11 19:07:54 följande:
    Men om vi inte har den känslan då? Och om TS och hennes man var överens och barnet mår bra av det så hade det väll inte varit något problem, men nu är dom inte det och då är det är det ett problem att leva samma liv.

Nej, vi har alla olika motiv och känslor. En del styrs väldigt av den där rädslan att man kan aldrig göra nåt roligt när barnet är hos mamman, rädslan att barnet ska känna sig utanför, en del till och med så till den grad att gemensamma barn blir lidande, får inte ha roligt när bonus är hos andra föräldern. Den kategorin tillhör inte du och jag tror inte att det var riktat till dig.

Jag tycker för övrigt det låter som ett konstigt upplägg hos ts, vv men alla lov hos bara ena föräldern, och en förälder utan några semesterdagar (hur kommer det sig?).
  • Anonym (undrande)
    Anonym (xy) skrev 2014-02-11 20:03:17 följande:
    Nej, vi har alla olika motiv och känslor. En del styrs väldigt av den där rädslan att man kan aldrig göra nåt roligt när barnet är hos mamman, rädslan att barnet ska känna sig utanför, en del till och med så till den grad att gemensamma barn blir lidande, får inte ha roligt när bonus är hos andra föräldern. Den kategorin tillhör inte du och jag tror inte att det var riktat till dig.

Jag tycker för övrigt det låter som ett konstigt upplägg hos ts, vv men alla lov hos bara ena föräldern, och en förälder utan några semesterdagar (hur kommer det sig?).

Vad är det som är så konstigt??! Alla LOV infaller på våran vecka, JA! Bägge flickans bio tar sem på sommaren och hennes mamma en vecka på hösten och sen påstår hon att dom är slut så hon kan aldrig ha dottern ett LOV?!? Konstigt att hon tar sem.dagar då&då när det passar att göra saker hon vill bara tycker jag! Och VEM har så mycket sem så man kan va hemma ALLA LOV och studiedagar+sommarlov??!!! Men hon verkar tro att min sambo kan det för att han har eget, MEN folk inser nog inte att man lär jobba MER då man har eget! Hur gör alla ni som har barn i den åldern men sem.dagarna inte räcker till? Är ni ledig alla lov?
  • Anonym (xy)
    Anonym (undrande) skrev 2014-02-11 20:53:30 följande:
    Vad är det som är så konstigt??! Alla LOV infaller på våran vecka, JA! Bägge flickans bio tar sem på sommaren och hennes mamma en vecka på hösten och sen påstår hon att dom är slut så hon kan aldrig ha dottern ett LOV?!? Konstigt att hon tar sem.dagar då&då när det passar att göra saker hon vill bara tycker jag! Och VEM har så mycket sem så man kan va hemma ALLA LOV och studiedagar+sommarlov??!!! Men hon verkar tro att min sambo kan det för att han har eget, MEN folk inser nog inte att man lär jobba MER då man har eget! Hur gör alla ni som har barn i den åldern men sem.dagarna inte räcker till? Är ni ledig alla lov?

Tyckte du sa din sambo tar tre veckor, det är inte mycket.

Hur gör andra? Min sambo och hans ex har delat på loven. Bonus har haft dagis, sen skola+fritids, och när de haft stängt har sambo och ex delat så att båda tagit lika många semdagar för att täcka upp. Övrig semester för respektive part har inte den andre haft med att göra.
  • Ess
    Lillusen skrev 2014-02-11 19:11:14 följande:
    Om du läser det här och funderar på att skilja dig, ta dig en extra funderare om vad du skiljer dig i från, är det din partner eller ansvaret?
    Har läst någon föräldratråd för, det är nog längesen nu, men i alla fall. Dom funderade på att skiljas för att barnet var så jobbigt, så dom ville bara ha det vv och sen kunna pusta ut den andra veckan.
    Känns inte riktigt som om det är rätt sätt att lösa ett problem. Så drar den ena föräldern helt och skiter i överenskommelsen, vad händer då........................?
  • Levande
    pottan skrev 2014-02-06 10:48:29 följande:

Alla ni som skriver att man inte ska välja en man med barn om man inte vill ha med bonusen på allt, har ni ens vart i en sån situation?
    Förstår TS, och tror det är mer regel än undantag att man vill ha lite egen tid med endast sin familj, nu har vi inga gemensamma barn än, men jag har förklarat om å om igen för min sambo att jag orkar inte ha hans barn hela vår semester, mina livsprioriteringar är på mig och han, inte hans barn

Jag kan inte framkalla känslor för ett barn som inte är mitt hur gärna jag än vill, och han förstår detta efter lite diskussioner, och i regel har barnet en andra förälder som också kan ha hand om barnet!

Nej, man kan inte framkalla samma känslor som man har för sitt eget barn. Men det är en sak att tycka att det är jobbigt, ha önsketankar osv  (fullt förståligt) - och en annan sak hur verkligheten ser ut. Visst kan bioföräldern behöva tänka på sin nya och ska ta huvudansvaret för barnet, inte lämna över för mycket. Det finns bonusföräldrar som får kämpa för mycket. Men tror tyvärr inte att det går att skapa en drömkärnfamilj där en familj redan är splittrad.

Däremot... om det nu är så att mamman och flickan samt nya syskon nästan inte har några lov tillsammans så låter ju inte det också lite konstigt... För deras egen skull alltså. Jag kan på ett sätt hålla med Ts i att det låter liksom logiskt att det skulle vara vartannat år... Eller har mamman och pappan kommit fram till att det inte funkar av någon anledning, har mamman någon funktionsnedsättning, dålig ekonomi eller annat hinder? Man kan ha olika arbetstider varannan vecka, då kan man ju förstå, men hon har ju ett barn till, så...

Eller önskar hon inte ha mer kontakt så att det därför är bättre för flickan att vara med pappan på lov? Om inte så låter det konstigt att inte mamman själv önskar mer tid på loven... Pappan verkar ju nöjd i alla fall så för honom själv finns det ingen anledning att byta. För honom är det ju lika naturligt att ha med sitt barn som det är för Ts att ha med det gemensamma barnet. 
  • Levande

Har läst lite mer i tråden nu och ja, låter ju tyvärr som att mamman inte önskar mer tid med sitt barn :(. Man vet ju inte varför flickan är så besvärlig heller... Alla barn är ju olika, men kanhända hon inte mår så bra, eller att det varit en massa curling. 

Tyvärr kan en ansträngd situation göra att man får negativa känslor för barnet, så kanske sambon ändå skulle behöva lägga lite mer press på mamman, så att hon tar lite fler lovdagar... För att undvika att det blir negativa känslor och konflikter som inte går att komma över sedan. Kanske försöka prata med honom utifrån det. Försöka förklara vad det är som är jobbigt.

Barn är en sådan självklar del av familjen och av bioförälderns liv, så det är egentligen inget konstigt att barnet är med överallt. Men inte bra om relationerna blir överansträngda.

• elmadumle

Om ni får ett gemensamt barn, ska det barnet inte heller få följa med? det är eran sons syskon du skriver om här inte något utomstående barn. Varannan storhelg är inte så svårt att få till.

• Anonym (xy)
    elmadumle skrev 2014-02-16 19:32:46 följande:
    Om ni får ett gemensamt barn, ska det barnet inte heller få följa med? det är eran sons syskon du skriver om här inte något utomstående barn. Varannan storhelg är inte så svårt att få till.

Du glömde "hon-visste-han-hade-barn-bla-bla-bla-köpa-hela-paketet".

Tror du missat att ts bonus spenderar alla lov där.
  • elmadumle
    Anonym (xy) skrev 2014-02-16 20:07:25 följande:

Du glömde "hon-visste-han-hade-barn-bla-bla-bla-köpa-hela-pa ketet".
    Tror du missat att ts bonus spenderar alla lov där.
    Nej det jag menade var att de kan faktiskt ha vartannat lov även om det inträffar på "fel" vecka, då får man vara lite flexibel. Och för övrigt tycker jag bara synd om barnet med en biologisk mamma som verkar göra allt för att slippa ha sitt barn på lov och en bonusmamma som inte heller vill ha det, tragiskt.
Svar på tråden är det fel?HJÄLP!