pottan skrev 2014-02-06 10:48:29 följande:
Alla ni som skriver att man inte ska välja en man med barn om man inte vill ha med bonusen på allt, har ni ens vart i en sån situation?
Förstår TS, och tror det är mer regel än undantag att man vill ha lite egen tid med endast sin familj, nu har vi inga gemensamma barn än, men jag har förklarat om å om igen för min sambo att jag orkar inte ha hans barn hela vår semester, mina livsprioriteringar är på mig och han, inte hans barn
Jag kan inte framkalla känslor för ett barn som inte är mitt hur gärna jag än vill, och han förstår detta efter lite diskussioner, och i regel har barnet en andra förälder som också kan ha hand om barnet!
Nej, man kan inte framkalla samma känslor som man har för sitt eget barn. Men det är en sak att tycka att det är jobbigt, ha önsketankar osv (fullt förståligt) - och en annan sak hur verkligheten ser ut. Visst kan bioföräldern behöva tänka på sin nya och ska ta huvudansvaret för barnet, inte lämna över för mycket. Det finns bonusföräldrar som får kämpa för mycket. Men tror tyvärr inte att det går att skapa en drömkärnfamilj där en familj redan är splittrad.
Däremot... om det nu är så att mamman och flickan samt nya syskon nästan inte har några lov tillsammans så låter ju inte det också lite konstigt... För deras egen skull alltså. Jag kan på ett sätt hålla med Ts i att det låter liksom logiskt att det skulle vara vartannat år... Eller har mamman och pappan kommit fram till att det inte funkar av någon anledning, har mamman någon funktionsnedsättning, dålig ekonomi eller annat hinder? Man kan ha olika arbetstider varannan vecka, då kan man ju förstå, men hon har ju ett barn till, så...
Eller önskar hon inte ha mer kontakt så att det därför är bättre för flickan att vara med pappan på lov? Om inte så låter det konstigt att inte mamman själv önskar mer tid på loven... Pappan verkar ju nöjd i alla fall så för honom själv finns det ingen anledning att byta. För honom är det ju lika naturligt att ha med sitt barn som det är för Ts att ha med det gemensamma barnet.