• Spnks

ID-märkning.

Hej!

Om två veckor är det dags att kastrera mina två honkatter. Tänkte i samma veva ID-märka dem eftersom de ändå ska sövas. Funderar nu mest över vad som är bäst mellan örontatuering och chip i nacken. Vad tycker ni?

De är båda innekatter. Katt

• Svar på tråden ID-märkning.
  • Petite Chérie

Chip om du inte kan ha båda.

Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Whitetrash86

Jag har tatuering, tycker det är lättast just för att det är innekatter och om dom skulle smita så är det lättare för den som hittar katten att söka upp ägaren genom datorn.
    Annars måste katten lämnas in och med hjälp av polis kontakta ägaren, vilket kan ta flera dagar.

• Spnks
    Whitetrash86 skrev 2014-02-06 22:08:13 följande:
    Jag har tatuering, tycker det är lättast just för att det är innekatter och om dom skulle smita så är det lättare för den som hittar katten att söka upp ägaren genom datorn.
    Annars måste katten lämnas in och med hjälp av polis kontakta ägaren, vilket kan ta flera dagar.
    Har du behövt göra om märkning någon gång? Jag har läst runt lite och sett att vissa tatueringar bleknar ordentligt så att siffrorna blir oläsliga. I andra fall så har färgen "flutit ut" så även det har blivit oläsligt. Men det kanske är väldigt ovanligt? 
  • Arbetsvegan

Beror ju på hur du ska ha katten. Bägge är bäst om det är en utekatt. De allra flesta människor fattar vad öronmärkning är för något medan chip verkar vara obekant. Försvinner katten kan kan det finnas en risk för att de kattnappas av någon som tror att de är övergivna.

• Arbetsvegan

Och så läste jag även sista meningen. Tungan ute
    Skulle chippa dem om jag vore du...

• The Fugly

Helst båda, tatueringen för att folk ska förstå att de ha en ägare och chip för faktisk information. Alla våra katters tatueringar blev suddiga efter något år och vi chippade då. En sprang bort, hittades och kom hem tack vare chipet. Tatueringen fick dock upphittaren att lämna in honom på djursjukhuset som upptäckte att han även var chippad.

• AAS10

Jag tycker min katts idmärkning e dålig o halvsvår och se. Chip e nog bäst men ingen tänker väl på o kolla om katten e chippad

• Petite Chérie
    AAS10 skrev 2014-02-06 22:42:50 följande:
    Jag tycker min katts idmärkning e dålig o halvsvår och se. Chip e nog bäst men ingen tänker väl på o kolla om katten e chippad
    Jo, det gör de flesta faktiskt.
    Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Whitetrash86
    Spnks skrev 2014-02-06 22:17:22 följande:
    Har du behövt göra om märkning någon gång? Jag har läst runt lite och sett att vissa tatueringar bleknar ordentligt så att siffrorna blir oläsliga. I andra fall så har färgen "flutit ut" så även det har blivit oläsligt. Men det kanske är väldigt ovanligt? 
    Beror väl på vem som gör dom. Min katts tatuering är fortfarande fin efter många år. Blekt lite kanske, men fortfarande fullt läslig.

Annars är det inte fel att göra båda som många rekommenderar. 
  • nemo1

Ta både idmärkning och chip. men glöm inte att anmäla till djurid annars är märkningen meningslös. Be även om självupplösande stygn så slipper du både tratt och återbesök.

• Spnks
    nemo1 skrev 2014-02-07 09:25:42 följande:
    Ta både idmärkning och chip. men glöm inte att anmäla till djurid annars är märkningen meningslös. Be även om självupplösande stygn så slipper du både tratt och återbesök.
    När jag bokade tid för kastrering så frågade jag om de kunde använda självupplösande stygn. Tycker själv att det låter mest praktiskt. Men tjejen i receptionen sade att de berodde på vilken veterinär som skulle göra ingreppet.. Är det sådan stor skillnad på trådarna så inte alla vet hur det fungerar?
  • Spnks
    AAS10 skrev 2014-02-06 22:42:50 följande:
    Det är det som är det tråkiga med idmärkning i örat.. Känns dumt att behöva söva ner katterna mer än "nödvändigt" bara för att behöva göra om det. Hur stor är tatueringen? Täcker den hela insidan av örat eller är det bara några få, små siffror?
  • nemo1
    Spnks skrev 2014-02-07 12:24:49 följande:
    Det är det som är det tråkiga med idmärkning i örat.. Känns dumt att behöva söva ner katterna mer än "nödvändigt" bara för att behöva göra om det. Hur stor är tatueringen? Täcker den hela insidan av örat eller är det bara några få, små siffror?
    Idmärkning behövs då långt ifrån alla förstår att katten kan vara chipmärkt. Siffrorna täcker en stor del av innerörat, beror ju på hur stora öron katten har.
  • The Fugly
    nemo1 skrev 2014-02-07 13:54:50 följande:
    Idmärkning behövs då långt ifrån alla förstår att katten kan vara chipmärkt. Siffrorna täcker en stor del av innerörat, beror ju på hur stora öron katten har.
    Håller helt med. En annan insatt kattägare kanske misstänker chip men annars är risken stor att tanken inte dyker upp. Passar man dessutom på i samband med kastrering blir det ju ingen onödig sövning, det är ju bara några minuter extra. Jag personligen har dock sövt enbart i syfta att id-märka.
  • AAS10
    Spnks skrev 2014-02-07 12:24:49 följande:
    mmm verkligen, min katt har grön färg, vet inte om det är vanligt, men för honom är det inte superbra, men ett vant öga hade säkert kunna läsa av det. Det är rätt stort faktiskt. 

Hade jag gjort om det hade jag nog dubbelmärkt honom, men man får tänka på att min katt och va jag förstod dina katter är innekatter så vi får hoppas dom aldrig smiter ut ;)
Svar på tråden ID-märkning.