• Lullan1

Fragmin och trombyl

Hejsan!!!
    Efter vår förlust på vårt första barn som dog i magen v34 för ett årsedan är vi nu gravida i v12!!!
    Har fått börja äta trombyl och tar en fragmin spruta i magen! Jag hoppas detta skall ge oss ett levande barn i augusti??
    Troligtvis var det en propp på moderkakan som smällde o orsakade detta...
    Har läst många som ätit denna kombo... Har det gått bra för er? Ni har fått era levande barn?!

• Svar på tråden Fragmin och trombyl
  • Lullan1
    trex2013 skrev 2014-04-24 12:59:11 följande:
    Du kommer nog inte slippa blåmärkena. Eftersom du tar blodförtunnande är man ju mer blödningsbenägen och får lättare blåmärken osv.. prickar du dessutom något litet litet kärl så blir det än värre. Jag har tyvärr en massa små kärl på låren , sist jag tog sprutor såg jag inte klok ut. Börjar med nya sprutor på måndag i samband med nedregleringen (IVF). Byxor på hela sommaren, typ..

Jag tar min Fragmin spruta i benet nu då jag är gravid i vecka 25 och tycker det är otäckt o ta i magen då
    den är så spänd nu..
    Men FAN va ont det gör i benet!! Svider som FAAAN!!!
    Ska fråga min läkare framöver om jag få ta i skinkan iställe ;)
  • trex2013
    AE82 skrev 2014-04-28 18:48:51 följande:

Hej Har fått tid för ul imorgon fm. Harinte haft ont eller så, och blödningen har avtagit, men nu inbillar jag mig att det kommer en gnutta rödare, fast fortfarande brunt blod på papperet då jag torkat mig efter toabesök. Ja, jag vet ju egentligen att detkan vara såhär utan nån fara, men det ska bli skönt att få kolla imgon. Fick inte tag på gyn förrän på em idag och vi har 10 mil till sjukhuset så därav åkte jag inte idag. Håll tummar å tår för oss!
    lycka till nu!!!
  • trex2013
    Lullan1 skrev 2014-04-28 21:42:15 följande:

Jag tar min Fragmin spruta i benet nu då jag är gravid i vecka 25 och tycker det är otäckt o ta i magen då
    den är så spänd nu..
    Men FAN va ont det gör i benet!! Svider som FAAAN!!!
    Ska fråga min läkare framöver om jag få ta i skinkan iställe ;)
    jo ont gör det.tänkte också fråga om man kan ta den i rumpan så man kan variera lite :)
  • AE82
    trex2013 skrev 2014-04-29 09:09:28 följande:
    lycka till nu!!!

Tackar! Det har gått super idag! Fick se den lilla och allt såg bra ut. Känner mig lugnare nu, tack och lov. Märkte efter läkarbesöket hur stressad och orolig jag var, trots att jag trott att jag varit lugn. Efter vi steg ut från doktorn så kom en extrem huvudvärk och en trötthet jag inte trodde jag kunde känna. Blev en tupplur i bilen på väg hem, så man piggnade på sig. Håller nu tummar och tår att det kommer gå bra hela vägen!
  • trex2013
    AE82 skrev 2014-04-29 19:57:22 följande:

Tackar! Det har gått super idag! Fick se den lilla och allt såg bra ut. Känner mig lugnare nu, tack och lov. Märkte efter läkarbesöket hur stressad och orolig jag var, trots att jag trott att jag varit lugn. Efter vi steg ut från doktorn så kom en extrem huvudvärk och en trötthet jag inte trodde jag kunde känna. Blev en tupplur i bilen på väg hem, så man piggnade på sig. Håller nu tummar och tår att det kommer gå bra hela vägen!
    skönt att höra! vilken lättnad, jo man är mer stressad och pressad än vad man tror.
    Jo nu håller vi tummarna för dig! =)
    kram
  • bastusnuva

Ville kolla hur det gått för er här i tråden. :)

Jag är i vecka 12 genom IVF och har efter upprepade MF blivit ordinerad Fragmin och från idag Trombyl. Har upptäckts att jag har Lupus antikoagulant. 

Har ni andra tagit Trombyl redan från början? Jag är lite nojig eftersom det sattes in så pass sent i mitt fall. 

Läkarna jag har varit i kontakt med har alla sagt olika... Av en har jag fått höra att jag skulle sluta med alla mediciner, medan en annan säger att jag ska stå på Fragmin fram till 6 veckor efter förlossningen och Trombyl till vecka 32 tror jag det var. Jag väljer att tro på den senare då jag inte vill göra några chansningar. Jag tänker att om jag nu har diagnostiserats med Lupus antikoagulant så måste jag ju behandlas därefter.

• trex2013

Grattis till graviditet! :) jag kämpar fortfarande till att få plus och ska i veckan göra min andra ÄD.
    Jag är utredd och blodproppsbenägen och får alltid  börja med innohep (fragmin) ca en månad innan ivf.
    Om jag blir gravid så kommer jag ta blodförtunnande genom hela graviditeten samt minst 6 veckor efter ev förlossning.
    Nu inför min kommande IVF är jag ordinerad både innohep (två sprutor per dag) och baby aspirin (samma som trombyl).
    Tror inte du behöver vara nojjig du har ju lyckats bli gravid nu  :) bra att du börjar med trombylen nu, ju mer framskriden i graviditeten du är så ökar ju propprisken även i moderkakan, vad jag har fått veta. så det är bra att du börjat me detta nu.
    Om jag hade varit dig så hade jag fortsatt med fragminet och trombylen hela graviditeten, hade inte vågat chansa.

• bastusnuva

Tack, trex2013!

Lycka till, hoppas du också kommer lyckas med din IVF!

Jag tänker köra på med medicinerna och inte lyssna på läkaren som sa att jag ska sluta. Man vill ju liksom inte riskera något när man kommit så här långt...

• bastusnuva

Kan man förresten ta Omega 3 och Trombyl samtidigt? Någon som vet?

Verkar vara lite olika när man googlar på det. 

• trex2013
    bastusnuva skrev 2015-11-18 13:44:51 följande:

Tack, trex2013!

Lycka till, hoppas du också kommer lyckas med din IVF!

Jag tänker köra på med medicinerna och inte lyssna på läkaren som sa att jag ska sluta. Man vill ju liksom inte riskera något när man kommit så här långt...

tack!

låter klokt. :)
Svar på tråden Fragmin och trombyl