• Jumsan83

kissar inne

Har en bondkatt på 8 år hona ej steriliserad/kastrerad äter p-piller har varit till veterinär hon är frisk men hon kissar inne på det mesta har skaffat Feliway Doftavgivare  blev lite lugnare men kissandet är kvar kattlådan är ren och uppmärksamhet får hon va ska jag göra

• Svar på tråden kissar inne
  • ForReal

Kastrera henne till att börja med, det är det vanligaste "felet" när katter kissar utanför. Är väldigt förvånad att veterinären inte rekommenderar det före p-piller som är så farliga (hög risk för juvertumörer). Sen kan det bero på annat såsom otrygghet, dålig sand, för få lådor, urinvägsproblem etc. Men kastrera först och skaffa samtidigt en till låda med finkorning, bra sand i. Kan rekommendera ICA:s nya Premium till bra pris (den vita, ca 70 kr per förp. om jag minns rätt).

• Jumsan83

kastreras ska göras men enligt vetrinären så trodde dom inte att det skulle hjälpa frågade om det och detta beteende me kissande går i perioder har hänt 1 gång tidigare men  hittade vi anledningen till fick barn i samma veva så var avundsjuka

• ForReal

OK! Det är ju jättebra att hon ska kastreras hursom och slipper pillren. Det KAN ju vara något annat om hon inte börjat med kissandet förrän sent i livet. Hur länge har ni haft katten, och hur länge sen är det hon gjorde det första perioden (när ni fick barn)? Det händer ju tyvärr att katter protesterar när barn tillkommer i familjen. Kring det har jag lite erfarenhet, men viktigt är väl att katten har tillgång till att få vara ifred och att den behandlas på samma sätt som innan. 

Har veterinären tagit något urinprov? Kissen kan ju ha problem med urinvägarna, och ibland är vet. lite slarviga med att kolla sådant och gör mest en ytlig koll.

• nemo1

Jag säger det samma, kastrera. Be även veterinären känna igenom hennes juver då det är stor risk att hon får juvertumörer. Varför håller man en katt på p-piller i så många år????

• Moth
    Jumsan83 skrev 2014-02-10 08:55:46 följande:
    Har en bondkatt på 8 år hona ej steriliserad/kastrerad äter p-piller har varit till veterinär hon är frisk men hon kissar inne på det mesta har skaffat Feliway Doftavgivare  blev lite lugnare men kissandet är kvar kattlådan är ren och uppmärksamhet får hon va ska jag göra
    Om det inte har pågått under en längre tid, så har det inte hunnit bli en vana. Jag tror alltså att det är en reaktion på att något inte fungerar i hemmet och att katten helt enkelt reagerar på det viset. Du säger att avundsjuka var en tidigare anledning. Kan det vara så att ytterligare förändringar sker i hemmet efter att ni har fått barn som gör att katten är missnöjd?

Vi har en katt som protestkissar när han inte får gå ut. Men han har blivit bättre av att få mer uppmärksamhet än han fick tidigare och det har blivit lite bättre med Feliway.  Kanske behöver hon ännu mer uppmärksamhet och aktivering av något slag.

Har ni fått bort kisset ordentligt från alla ställen hon kissat på? Piss Off som man kan köpa i djuraffären fungerar bra. När de väl har börjat kissa på ett ställe och doften finns kvar är det stor risk att de gör det igen.

Vad är det som har förändrats efter att ni har fått barn? Exempelvis i ert beteende mot katten, var hon får vara eller inte vara osv?
  • ForReal

Hoppas verkligen att det går att få bukt med kissandet, vet hur jobbigt det är när man inte vet till 100% vad som är fel med ens katt och hur man ska kunna hjälpa den.

• ForReal

Om en katt kissat någonstans använder jag alltid ättika och/eller ytdesinfektion (finns på Apoteket bakom disk) när jag torkat upp. Detar tar bort kisslukten helt, så katten inte får för sig att associera platsen med att gå på toa. Det är verkligen viktigt. När det gällt i sängen har jag först dränk in kissfläckarna med ytdesinfektion och sen haft lite i tvättmaskinen. Madrasser kan man hälla det rakt på bara. 

• Jumsan83
    Moth skrev 2014-02-10 09:28:13 följande:
    Om det inte har pågått under en längre tid, så har det inte hunnit bli en vana. Jag tror alltså att det är en reaktion på att något inte fungerar i hemmet och att katten helt enkelt reagerar på det viset. Du säger att avundsjuka var en tidigare anledning. Kan det vara så att ytterligare förändringar sker i hemmet efter att ni har fått barn som gör att katten är missnöjd?

Vi har en katt som protestkissar när han inte får gå ut. Men han har blivit bättre av att få mer uppmärksamhet än han fick tidigare och det har blivit lite bättre med Feliway.  Kanske behöver hon ännu mer uppmärksamhet och aktivering av något slag.

Har ni fått bort kisset ordentligt från alla ställen hon kissat på? Piss Off som man kan köpa i djuraffären fungerar bra. När de väl har börjat kissa på ett ställe och doften finns kvar är det stor risk att de gör det igen.

Vad är det som har förändrats efter att ni har fått barn? Exempelvis i ert beteende mot katten, var hon får vara eller inte vara osv?
    Hon får vara överallt förutom i bokhylla och bord men så har det alltid varit ingen skillnad.
    Lådan har ja tömt helt och gjort rent har 2 lådor och fin sand men ska boka tid till henne idag för kastrering och hoppas det hjälper uppmärksamhet får hon så fort hon vill ha det hon kommer oftast på kvällar när vi lägger oss hon är ute men inne mest nu när det är kallt hon vill inte ut har provat
  • Jumsan83
    nemo1 skrev 2014-02-10 09:26:32 följande:
    Jag säger det samma, kastrera. Be även veterinären känna igenom hennes juver då det är stor risk att hon får juvertumörer. Varför håller man en katt på p-piller i så många år????
    juveltumörer fråga ja om när ja tala me vetrinären om de kan bero på det men de skulle inte va det men tid för kastrerig bokas i dag.
  • nemo1
    Jumsan83 skrev 2014-02-10 09:48:23 följande:
    juveltumörer fråga ja om när ja tala me vetrinären om de kan bero på det men de skulle inte va det men tid för kastrerig bokas i dag.
    Nej juvertumörer ger inte felkissande men det är stor risk för att hon kommer att dö utav just det då du givit det under så lång tid.
  • Birmafröken

Är hon ensamkatt eller delar hon toalett med andra individer?

Vilken typ av lådor är det (stora, små, med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?

Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?

Vilken sand är det, dvs märke och sort?

Var och på vad kissar hon fel?

(Självklart måste katten kastreras, men det kan även finnas andra saker som bör åtgärdas.)

• Jumsan83
    Birmafröken skrev 2014-02-10 19:53:45 följande:
    Är hon ensamkatt eller delar hon toalett med andra individer?

Vilken typ av lådor är det (stora, små, med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?

Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?

Vilken sand är det, dvs märke och sort?

Var och på vad kissar hon fel?

(Självklart måste katten kastreras, men det kan även finnas andra saker som bör åtgärdas.)
    *Hon har sällskap av en hane som är kastrerad sen han va ca 6 månader som nu är 6år.
    *Har 2 st  lådor har varit tak över men tog bort taket för ca 2 år sen då honan kom på att det var hemskt att gå på lådan och ja har iams kattsand kompakt den är inte ny för dom har även provat byta till båda pussi och en på djuraffären men igen skillnad tyvärr.
    *Lådorna rensas varje dag 1-2 ggr oftast behövs bara 1 gång på kvällen ftersom dom går ute vissa dagar.
    * Hon kissar på kläder, Handukar om de ligger på golvet hon små skvätter inte hon sätter sig ner och kissar ordentligt hon har även bara kissat på golvet.

• Jumsan83
    nemo1 skrev 2014-02-10 09:26:32 följande:
    Jag har haft en mycket jobbig ekonomi och har inte kunnat kastrerat henne denna katt har ja tagit för att hon inte skulle bli avlivad som kattunge.
  • Jumsan83

Tack alla för alla tips som ja skrev i morgon ska hon kastreras 11,45 har ja tiden hon ska va fastande 6 timmar innan hon har gått på p-piller så lång tid av ekomiska bekymmer ja jag vet hon är 8 år men ja har verkligen kämpat för mina katter ja tog henne bara för att hon inte skulle bli avlivad som kattunge sen tog ja en katt tillför ja ville ge henne sällskap av en katt är vi inte va hemma han är kastrerad.
    Hon har tidigare blivit undersökt för juveltumörer och har då inte haft några.

• nemo1
    Jumsan83 skrev 2014-02-19 21:59:49 följande:
    Tack alla för alla tips som ja skrev i morgon ska hon kastreras 11,45 har ja tiden hon ska va fastande 6 timmar innan hon har gått på p-piller så lång tid av ekomiska bekymmer ja jag vet hon är 8 år men ja har verkligen kämpat för mina katter ja tog henne bara för att hon inte skulle bli avlivad som kattunge sen tog ja en katt tillför ja ville ge henne sällskap av en katt är vi inte va hemma han är kastrerad.
    Hon har tidigare blivit undersökt för juveltumörer och har då inte haft några.
    Vad bra. Be om självupplösande stygn så slipper du återbesök och tratt. Be även veterinären känna igenom juvren och en titt på tänderna när hon ändå är sövd. Lycka till
  • Jumsan83
    nemo1 skrev 2014-02-19 22:07:19 följande:
    Vad bra. Be om självupplösande stygn så slipper du återbesök och tratt. Be även veterinären känna igenom juvren och en titt på tänderna när hon ändå är sövd. Lycka till
    tack har sagt till dom att dom ska kolla allt medans hon är sövd.
    ska be om sånna stygn  tratt brukar dom få annars har ja en hemma efter hanen skadade sig.

Svar på tråden kissar inne