• Anonym (TS)

Jag har genomfört en två stegs abort. Fråga om ni undrar något.

som rubriken säger då. Hösten 2013 så genomförde jag en två stegs abort. Jag svarar på dom frågor jag anser vara vettiga och jag vill inte ha några otrevliga påhopp eller liknande för dom svar jag ger. Men för dom som undrar om min historia kring ämnet så är man välkommen att fråga. 

Elaka kommentarer, påhopp etc. kommer ignoreras. 

• Svar på tråden Jag har genomfört en två stegs abort. Fråga om ni undrar något.
  • Anonym (jaha)

Ja visst är det ett känsligt ämne som berör mycket känslor men jag tycker du har lyckats svara väl. Det är ju inte lätt för dig att svara här när du inte i förväg vet vilka frågor som kommer att ställas dig. Ingen här tror att du gjorde detta för nöjes skull men ibland måste man kunna ta jobbiga beslut också här i livet. Du verkar vara en tjej med båda fötterna på jorden och med lite skinn på näsan. Det sista du nämner med att en abort är alltid rätt och fel känns som en helt riktig iaktagelse.
    Du får se till att ha funktionella preventivmedel eller killen också för den delen. Du får undvika skarpladdat en tid och lycka till nu TS...

• J1215

Vill bara berätta för dig, TS, att den känslighet du upplever i slidan efter aborten troligen hellre har att göra med den P-ring du börjat använda efter aborten, än själva aborten. En p-ring utsöndrar ju hormoner mycket lokalt i slidan och det goda med detta är ju att det behövs mindre mängder än om man t.ex. äter p-piller. En ganska vanlig biverkning av lokal hormonbehandling i slidan brukar dock vara precis den ökade känslighet i slidan som du beskriver. En del brukar beskriva det som en lätt brännande känsla.

• Anonym (TS)
    J1215 skrev 2014-02-12 00:30:43 följande:
    Vill bara berätta för dig, TS, att den känslighet du upplever i slidan efter aborten troligen hellre har att göra med den P-ring du börjat använda efter aborten, än själva aborten. En p-ring utsöndrar ju hormoner mycket lokalt i slidan och det goda med detta är ju att det behövs mindre mängder än om man t.ex. äter p-piller. En ganska vanlig biverkning av lokal hormonbehandling i slidan brukar dock vara precis den ökade känslighet i slidan som du beskriver. En del brukar beskriva det som en lätt brännande känsla.
    Tror du att det kan vara så? För jag hade svamp sedan innan graviditeten och jag tror den kan ha kommit tillbaka nu efter aborten. Jag har aldrig användt p ring tidigare så jag vet liksom inte om det är den som påverkat mig eller aborten i sådana fall. Men det är ingen typ av brinnande känsla som jag har utan det är liksom ett "hugg" i främre delen av slidgången när han stöter i med ollonet om man säger så. Jag har ju kunnat få den känslan tidigare men den kommer lättare nu än innan aborten. 

Vet du något sätt som jag kan enkelt kolla upp det på? Känns så omständigt för kroppen och jag ska prova att byta tillbaka till p piller ett tag för att sedan kanske byta tillbaka till p ringen igen, om du förstår vad jag menar. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (jaha) skrev 2014-02-12 00:30:20 följande:
    Ja visst är det ett känsligt ämne som berör mycket känslor men jag tycker du har lyckats svara väl. Det är ju inte lätt för dig att svara här när du inte i förväg vet vilka frågor som kommer att ställas dig. Ingen här tror att du gjorde detta för nöjes skull men ibland måste man kunna ta jobbiga beslut också här i livet. Du verkar vara en tjej med båda fötterna på jorden och med lite skinn på näsan. Det sista du nämner med att en abort är alltid rätt och fel känns som en helt riktig iaktagelse.
    Du får se till att ha funktionella preventivmedel eller killen också för den delen. Du får undvika skarpladdat en tid och lycka till nu TS...
    Det har ändå varit skönt att kunna berätta min historia för folk som lyssnar och visar förståelse. Självklart så gör mina nära det (ja vissa av dom då) men det känns på ett sätt som en befrielse att kunna bolla sina tankar och åsikter med främmande människor. 

Preventivmedel ska jag absolut sköta från och med nu tills den lyckliga dagen kommer då jag kan få mitt barn på det sätt jag alltid önskat och föreställt mig! Tack så jätte mycket, ta hand om dig! (: 
  • Anonym (jaha)

Usch ja vilket tufft ämne, ta hand om dig!

• Anonym (usch :()
    Anonym (jaha) skrev 2014-02-12 00:16:14 följande:
    JA jag vill verkligen poängtera att jag hade inga religiösa baktankar utan mer ville veta hur man ställer sig inför en sådan tuff frågeställning. Det är en fråga som inte ens är lätt att reflektera över när man ens ej behöver ta det skarpa beslutet. Att du då ställs inför detta måste varit hemskt att likt en domstol bestämma behålla eller bort. En obehaglig makt. Ja jag tycker också att Sverige har en sund inställning just för speciella situationer i livet eller våldtäkt. Däremot kan jag själv känna att de som nyttjar abort möjligheten frekvent som preventivmetod kanske skulle fundera lite...

Jag tycker du har ett hm "vuxet" synsätt genom att du menar att beslutet absolut skall övervägas. Gör man inte det tar man inte det hela på allvar. Fast det är klart bara den fysiska smärtan kan ju få vem som helst att rygga tillbaka och kanske behålla i alla fall....men de kommer ju inte undan för några månader senare blir det ju förlossning. Såvida man inte lyckas tigga till sig lyxvarianten ett KS.

Tack TS det var intressant att ta del av alla dina tankar....

Lite OT sorry men...

Att få buken uppskuren kan nog inte riktigt kallas för lyx. Sen har jag full förståelse för dom som av olika anledningar väljer snitt, men dom gör det nog inte för att det skulle vara "lyx".
  • Anonym (jaha)

Nej missförstå mig rätt, KS är ju dyrare för landstinget därmed "Lyx" förlossning.

• Anonym (kram)
    Anonym (TS) skrev 2014-02-11 22:02:39 följande:
    Det var extremt jobbigt. Själva krystningsprocessen blev för mycket. Allt som skedde gjordes i toaletten då dom satt över ett bäcken över sittsen. Det är som en plast stekpanna (djup) som fångar upp det som kommer ut. Det var extremt påfrestande att behöva sitta där inne ensam och genomgå processen då jag heller inte gjorde det med 100% vilja. Jag satt där inne och grät samtidigt som jag försökte krysta ut mitt egna barn, som jag hade ihjäl... det tar hårt på en. Jag känner mig ångestfull och skamlig som haft ihjäl mitt egna barn. Det är svårt att beskriva hur man mår med sådana känslor. 

Jag har blivit rejält jävla ledsen emellanåt för att vara ärlig. Det tar hårt också eftersom jag är bonus mamma redan och så gärna vill ha egna barn med mannen jag älskar. Att min graviditet kom i sånt fel tillfälle knäckte mig. Jag blir ledsen ibland än idag. Jag blir dock inte påverkad av att se andra med barn eller så, det är mer när jag umgås med bonus barnet som verkligheten kan hinna ifatt. Jag var beräknad den 10 april i år så det hade ju inte varit så lång tid kvar vid det här laget. 

Jag blev erbjuden att prata med psykolog hos danderyd men jag avböjde det. Har haft en gles kontakt med en barnmorska som jag har god kemi med på um i orten där jag bor. Men jag har inte gått regelbundet och bearbetet det här hos någon professionell. 

Åh, jag skulle vilja ge dig en lång, varm kram! Jag förstår att det har varit, och är, oerhört tufft. Jag gick själv igenom en tvåstegsabort för drygt två år sedan. I mitt fall var det på grund av att barnet var missbildat (han hade inte kunnat leva utanför magen) och trots att jag visste att jag inte hade mycket till val, var det det värsta jag har gått igenom.

Jag känner verkligen med dig och vill som sagt helst av allt ge dig en lång, varm och innerlig kram!

/Medsyster
  • Anonym (TS)
    Anonym (kram) skrev 2014-02-13 11:19:32 följande:

Åh, jag skulle vilja ge dig en lång, varm kram! Jag förstår att det har varit, och är, oerhört tufft. Jag gick själv igenom en tvåstegsabort för drygt två år sedan. I mitt fall var det på grund av att barnet var missbildat (han hade inte kunnat leva utanför magen) och trots att jag visste att jag inte hade mycket till val, var det det värsta jag har gått igenom.

Jag känner verkligen med dig och vill som sagt helst av allt ge dig en lång, varm och innerlig kram!

/Medsyster
    Nej men gud vad hemskt, jag beklagar verkligen! I sådana fall förstår jag dock med 100% att man genomför en abort. Men det betyder ju inte att saken blir lättare för det heller. 

Tack så jätte mycket för dom fina orden, dom värmer mer än du anar! <3
  • J1215
    Anonym (TS) skrev 2014-02-12 00:34:27 följande:
    Tror du att det kan vara så? För jag hade svamp sedan innan graviditeten och jag tror den kan ha kommit tillbaka nu efter aborten. Jag har aldrig användt p ring tidigare så jag vet liksom inte om det är den som påverkat mig eller aborten i sådana fall. Men det är ingen typ av brinnande känsla som jag har utan det är liksom ett "hugg" i främre delen av slidgången när han stöter i med ollonet om man säger så. Jag har ju kunnat få den känslan tidigare men den kommer lättare nu än innan aborten. 

Vet du något sätt som jag kan enkelt kolla upp det på? Känns så omständigt för kroppen och jag ska prova att byta tillbaka till p piller ett tag för att sedan kanske byta tillbaka till p ringen igen, om du förstår vad jag menar. 
    Det kan absolut vara så! Det är en inte helt ovanlig biverkning av p-ring.

Om du tycker att din ökade känslighet är ett problem för dig, kan det ju vara värt att prova något annat preventivmedel. Om inte behöver du inte oroa dig för känsligheten är ju inte ett tecken på något farligt, utan bara en reaktion på hormonbehandlingen. Om du vill utreda detta vidare, och vilka alternativ som finns för dig, rekommenderar jag dig att ta kontakt med gyn (inte MCV eller preventivmedelsrådgivningen).
  • Anonym (TS)
    J1215 skrev 2014-02-13 23:54:53 följande:
    Det kan absolut vara så! Det är en inte helt ovanlig biverkning av p-ring.

Om du tycker att din ökade känslighet är ett problem för dig, kan det ju vara värt att prova något annat preventivmedel. Om inte behöver du inte oroa dig för känsligheten är ju inte ett tecken på något farligt, utan bara en reaktion på hormonbehandlingen. Om du vill utreda detta vidare, och vilka alternativ som finns för dig, rekommenderar jag dig att ta kontakt med gyn (inte MCV eller preventivmedelsrådgivningen).
    Tack för råd och tips! Jag ska se om det är något jag ska prova på. 
Svar på tråden Jag har genomfört en två stegs abort. Fråga om ni undrar något.