• Yanksan

Kan man köra 5:2-dieten och amma?

Jag har precis börjat med 5:2 för att bli av med alla gravidkilon (x 3 barn). Ammar dock fortfarande minstingen som är 6 mån ofta, ca 5-7 ggr per dygn. Är det dumt att bara äta 500 kcal 2 dagar i veckan då? Hur kommer det påveka? Nån som vet?

• Svar på tråden Kan man köra 5:2-dieten och amma?
  • Modernmom

Tycker det låter som en dålig idé. Ät näringsriktig kost och drick mycket, så ditt barn får så bra mat som möjligt. Din vikt kan du ta senare...

• Fjärilslarv

Enligt någon av anna skippers program så gör man av med 500kcal/dag ungefär när man ammar. det betyder att du då skulle ha ätit noll kcal egentligen. Det är också så enligt Anna skipper att om man går ned i vikt för snabbt så frigörs de gifter man har i kroppen till bröstmjölken.

man ska snarare äta MER än vanligt när man ammar!

• Yanksan

Att föra över gifter till min lilla skrutt är jag ju inte så sugen på. Får nog vänta med 5:2 och bara köra lågkalori istället. Jag helammar ju inte, så tror inte jag gör av med 500 kcal om dan på amningen. Men om jag gör av med 250 är jag glad

• Fjärilslarv
    Yanksan skrev 2014-02-12 15:19:51 följande:
    Att föra över gifter till min lilla skrutt är jag ju inte så sugen på. Får nog vänta med 5:2 och bara köra lågkalori istället. Jag helammar ju inte, så tror inte jag gör av med 500 kcal om dan på amningen. Men om jag gör av med 250 är jag glad
    nej det verkar ju dumt.
    Äh slappna av, mammakilorna kommer säkert att försvinna med hjälp av bra mat och motion sen.
    =).
  • tjej87
    Yanksan skrev 2014-02-12 15:19:51 följande:
    Fast att köra lågkalori är väl lika dumt som 5:2? Grejen är ju att om du äter mindre än du gör av med så förbränner du fett vilket gör att gifter som finns lagrade i ditt kroppsfett kan komma ut i bröstmjölken. Det spelar ingen roll på vilket sätt du äter för lite... Ät normal, nyttig mat med mycket grönsaker, bra protein, bra fetter och långsamma kolhydrater så kan du använda 5:2 eller äta färre kalorier sen när amningen är avslutad :)
  • Yanksan
    tjej87 skrev 2014-02-12 16:01:16 följande:
    Fast att köra lågkalori är väl lika dumt som 5:2? Grejen är ju att om du äter mindre än du gör av med så förbränner du fett vilket gör att gifter som finns lagrade i ditt kroppsfett kan komma ut i bröstmjölken. Det spelar ingen roll på vilket sätt du äter för lite... Ät normal, nyttig mat med mycket grönsaker, bra protein, bra fetter och långsamma kolhydrater så kan du använda 5:2 eller äta färre kalorier sen när amningen är avslutad :)
     Ja det är det jag menar med lågkalori. Skippa fika, godis och försöka bota mitt ständiga sötsug... Är en sockerjunkie av rang Jag kommer gå ner i vikt när jag börjar räkna kalorier, och det kan väl inte vara farligt? Så länge jag äter bra saker och tillräckligt mkt menar jag.

Svar på tråden Kan man köra 5:2-dieten och amma?