• MammanMu

Krockade med bilen,

Jag visste inte var jag skulle lägga den här tråden så den hamnade här! Min sambo krockade med en buss som ej lämnade företräde! Fronten blev helt intryckt och försäkringsbolaget vill nu lösa in bilen! alldeles för mycket skador för att laga! Det är en Volvo 855 års 96 i fint skick, ingen rost, splitternya vinterdäck,3 veckor gamla extraljus,, nya dämpare och MASSOR av mer saker som vi bytt ut och fixat som har kostat oss ca 10-15 000:- Bilen köpte jag för 17 000 för 3 år sedan! I bilen fanns 2 bilbarnstolar som nu måste bytas ut...1 som är ca 1 år gammal som kostade 2500:- och 1 som är 3 år som kostade 4000:- Idag kom försäkringsbolaget med ett bud....mellan 5-10 000 och det MED nya bilbarnstolar.... Blev bara så ledsen, då det inte var vårat fel på något vis och nu måste vi köpa ny bil och bilbarnstolar... Kan vi säga nej till det budet? Det känns ju löjligt lågt....tycker jag....

• Svar på tråden Krockade med bilen,
  • Whitetrash86

Tyvärr tar inte försäkringsbolagen hänsyn till att man har extralysen eller nya saker i bilen, eller däcken. Utan dom går bara på modell och årtal.

Ta pengarna ni får, eftersom ni inte kommer få mycket mer ens om ni slaktar bilen..

• MammanMu

Vi kommer ju knappt få nya bilbarnstolar för de pengarna... ;(

• Whitetrash86
    MammanMu skrev 2014-02-12 20:59:18 följande:
    Vi kommer ju knappt få nya bilbarnstolar för de pengarna... ;(
    Nä, förstår det. Men det är iaf mer än inget alls om ni tackar nej, för då kommer ni bara ha en skrothög som står, eftersom skrot premien är borttagen (även om den bara låg på 4000kr)
    Ni lär inte få mycket mer om ni säljer det som metallskrot. Eller försöker plocka isär den själv och sälja delar privat.
  • Eleonor01

Klart att ni INTE ska acceptera budet!! Det är inte ert försäkringsbolag som ska ersättas ändå så de kan nog få lite bättre pris från det andra. Mitt försäkringsbolag försökte blåsa mig innan i veckan men icke lyckades de med det. Bara stå på dig!! Kolla på blocket vad likvärdig modell kostar å visa dem det. Då brukar de förstå

• riboflavin

Sälj vinterdäcken och extraljusen, och ta sedan deras erbjudande, som ovanstående säger, ni kommer inte få mer på något annat sätt.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Grappa
    Eleonor01 skrev 2014-02-12 21:03:24 följande:
    Klart att ni INTE ska acceptera budet!! Det är inte ert försäkringsbolag som ska ersättas ändå så de kan nog få lite bättre pris från det andra. Mitt försäkringsbolag försökte blåsa mig innan i veckan men icke lyckades de med det. Bara stå på dig!! Kolla på blocket vad likvärdig modell kostar å visa dem det. Då brukar de förstå
    Ja det stämmer, kan ni visa att en likvärdig bil är dyrare så kommer de höja budet.
  • Whitetrash86
    Eleonor01 skrev 2014-02-12 21:03:24 följande:
    På blocket ligger värdet mellan 2500kr till 14,000kr. Så inte mycket bättre.

Dom kan ju försöka att få mer pengar. Men dom kommer aldrig få så att dom kan ersätta bilens 17,000 samt dom 10-15 tusen dom lagt ut själva på bilen, tillsammans med bilbarnstolarna.
  • Tirem
    riboflavin skrev 2014-02-12 21:05:15 följande:
    Sälj vinterdäcken och extraljusen, och ta sedan deras erbjudande, som ovanstående säger, ni kommer inte få mer på något annat sätt.

Sälja extraljusen som antagligen satt monterade fram på en bil som fått fronten intryckt av en buss?

• t0va

bråkar man lite så brukar man få ut samma bilstolar eller en liknande modell, men ofta så får man ett sämre besked först. Vet många som bråkat lite och sen fått ut samma som man hade förut för om man kör med skadade stolar och krockar så kommer försäkringsbolaget få betala ut höga summor sen pga. skador så de brukar ändra sig fort när det gäller stolar. 

• MammanMu

Ja extraljusen är inte mycket att sälja:)... Min fars bil började brinna, det var en RIKTIG skrothög, full med rost och som hostade sig fram...han fick ut 23 000:- för den...och på blocket nästan skänktes de bort...en gammal Volvo 245....farsan höll på få hjärtslag när han fick det budet... Så hur värderar de egentligen?

• riboflavin
    Tirem skrev 2014-02-12 21:09:22 följande:

Sälja extraljusen som antagligen satt monterade fram på en bil som fått fronten intryckt av en buss?
    Eftersom TS skriver att det inte var mannens fel så antog jag nog bara att han inte kört in i bussen rakt framifrån utan snarare kolliderat lite från sidan. My bad...
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anaerob

Om jag vore ni så skulle jag börja med att be dem förklara hur de tänker då de ger er detta förslag på ersättning.

Oftast har de en mall på och tar inte hänsyn till något annat än det. Likaså får man ju inte glömma att även försäkringsbolag är vinstdrivande företag och ja det säger ju sig självt att ingen vill "ge bort" mer än de behöver. 

Därefter skulle jag sammanställa en lista på det ni gjort och som som höjer värdet på bilen. Jag skulle också bifoga fotografier och kvitton på bilbarnstolar, reservdelar, reparationer etc. 

Se till att sköta all kontakt skriftligen, gärna via typ mail :) då finns ett underlag som man vid behov kan använda.

• Fontana

Mycket av det ni har lagt ner på bilen får väl räknas som underhåll: nya stötdämpare och däck och så vidare.

Skriver försäkringsbolaget verkligen att de tänker bjuda "mellan 5000 och 10.000 kronor"? Inget exakt bud? Då borde ni åtminstone kunna få 10.000 för bilen och några tusenlappar extra för barnstolarna. Men går barnstolarna verkligen inte att flytta, och använda i nästa bil?

Jag fick min bil påkörd och sedan skrotad av försäkringsbolaget för några månader sedan, men tvärtemot andras erfarenhet så tyckte jag att jag fick bra betalt i ersättning. Även om det blir mycket jobb med att leta ny bil och så vidare. 

Jag tycker att ni ska uppfatta försäkringsbolagets bud som just ett bud, och artigt men bestämt påpeka vad ni har lagt ner på den, vad motsvarande bilar kostar i ert område och hur viktigt det är med barnstolar.

• t0va
    Eleonor01 skrev 2014-02-13 09:48:55 följande:
    Fontana

Bilbarnstolar som varit med i någon krock skall kastas!
    precis, bilstolarna ska kasseras de kan ha fått skador som inte syns som gör att vid en ev. krock så skyddar de inte. Så inget man chansar med och det gör inte försäkringsbolagen heller om man trycker på lite. 
  • MotvilligaMamman

När vi blev påkörda så fick vi bara en rekvisition på två nya bilstolar (samma modell som de gamla) och kunde plocka ut nya i närmsta affär. Blev erbjudna ett underpris för bilen (helt förstörd) som vi tackade nej till, hittade sedan en nästan likvärdig bil (något bättre än vår gamla) och la lite kontanter emellan.

• Choppen

Man har alltid rätt till att ta in en oberoende värderingsman (och säger man det till försäkringbolaget så brukar de oftast höja sina bud). Det är som sagt bud, inget ni måste ta. Sedan så är visst extraljus för de är extramonterade, något som ska tas med i beräkningen samt bilstolarna. Jämför med en stöld, ni får då inte bara ersättning för att de har brutit sig in i bilen utan även vad de har tagit. Försäkringbolag försöker nästan ALLTID komma med det absolut lägsta budet, det är deras jobb. 

Sedan är det avskrivning på t.ex. bilstolarna men ersättningen på dem ska utgå från vad det kostar för er att införskaffa nya - minus avskrivningen som räknas på ålder.  

Prata med försäkringsbolaget igen och lägg fram hårda fakta, ta reda på vad det kostar för er att införskaffa nytt/motsvarande och be dem återkomma med ett annat bud eller att ni kallar in en oberoende värderingsman. 

• MammanMu

Nu har vi pratat med försäkringsbolaget igen och berättade att vi inte nöjde oss med de 10 000:- de bjöd Vips fick vi 17000 + nya bilbarnstolar... Jisses så skönt det känns nu!

Svar på tråden Krockade med bilen,