• chiapudding

Vad skulle era barn äta på en vegetarisk buffé.

Min erfarenhet av andra barn är att de knappt äter grönsaker alls? Har jag fel eller har jag bara "fel" barn i min närhet? Mitt barn skulle få i sig en hel del även om det var veg buffé, trots att hen även är köttätare. För att hen har stående inslag av grönt hemma, det är för oss största delen av tallriken och kött är tillbehöret. Inte tvärtom som jag märker att de flesta har det. Men vad skulle era barn äta på en grönsaksbuffè...fantisera om obegränsat med grönt. Vad äter ditt barn?

• Svar på tråden Vad skulle era barn äta på en vegetarisk buffé.
  • HokusPokus

Straw2008,
    Jag håller med dig i att barn inte ska tvingas äta nåt de inte gillar men som i situationen ts beskrev så säger föräldern: mina barn gillar inte grönsaker och då kan man ju undra om det verkligen inte finns en enda sorts grönsak barnet gillar, om de testat allt eller om de dömer bort alla grönsaker för att barnet inte gillar tomat, isbergssallad och paprika...

• Apopan

Mitt barn är i princip vegetarian. Jag lagar vegetariskt hemma, så får han äta vad han vill när vi är borta, vilket väldigt sällan brukar bli att han väljer något annat än vegetariskt.

Champinjoner, broccoli och kidneybönor är favoriterna, så det är väl det han skulle välja utöver ris och potatis då. Gillar även sojafärs (och allt en kan göra med det) och en del quornprodukter.

• FrökenAvig

Barn 1: det mesta men skulle rata salladsblad, röror och dressingar.

Barn 2: det mesta men inte salladsblad och tomater (eftersom barnet är allergiskt)

• FrökenAvig

Just det, barn 1 är inte så förtjust i kidneybönor och kikärtor heller. Men barn två äter det gärna.

• Carolina01

Sonen som är 3 skulle nog äta det mesta, dock gillar han inte broccoli, rå lök eller salladsblad...

• Tygtiiger

På ett salladsbord skulle han nog äta gurka, majs och avocado. Men vilken vegetarian/vegan serverar bara kalla grönsaker?

De grönsaker han regelbundet äter är gurka, paprika, majs, avocado, broccoli, gröna ärtor och gröna bönor om de serveras med vitlök och smör (Lillbarnet skulle äta alla frukter på bordet, ta ALLA vindruvor om det fanns, och äta tomater och avocado och lyckligt pilla sönder sina ärtor i småbitar)

Men om det serveras en vegetarisk paj, ostar och bröd så skulle båda barnen stoppa i sig, lillbarnet skulle gärna prova hummus och liknande. 

(Och vi äter MYCKET kött hemma)

Krupke, we've got problems of our own!
  • Tygtiiger

Ja just det, morotsstavar äter de ju nuförtiden. 

Krupke, we've got problems of our own!
  • GummiGutta

Femåringen skulle käka pommes frites, pasta, paprika, bröd och ris. Det är väl ungefär hans vanliga diet, plus falukorv och köttfärs men det är ju inte vegetariskt. Åttaåringen skulle nog kunna tänka sig att smaka på varmrätterna, typ falafel, linsgryta, osv men kanske inte vara överförtjust. Inga gröna grönsaker skulle nog gå i eller kokta/stekta hela grönsaker. Ettåringen äter helst mat som man kan hålla i handen och som inte är för mosigt, så det blir väl pasta, pommes, bröd och ris där också, samt hallon och jordgubbar, kanske några ärtor går ner och kanske majs, vi äter inte det hemma så han har inte provat än.

• Fosfor

Det mesta utom salladsblad, kidneybönor i olika form och gröna oliver. En gillar inte gröna linser något vidare men innehåller inte rätten överväldigande mängder såna skulle nog det också slinka ner.

En annan är inte överdrivet glad i passerade tomater och skulle nog inte ta så mycket av sånt såg ut att innehålla mycket passerade tomater.

På det stora hela skulle de bli mätta och belåtna. Vi äter mycket kött hemma.

• Baryk

Hm, grönsaker sa du... då gör jag en egen tolkning och låter rotfrukter vara med också.

Varmt: ena barnet broccoli, andra barnet gröna ärter och potatis

Kallt: gurka, majs, paprika, tomat, avocado, lök av alla sorter, purjolök, sallad, morötter, kålrot

Inga maträtter som är ihopblandade. Båda vill kunna se vad de äter och enkelt ta bort sånt de inte gillar. Båda skulle nog kunna tänkas äta quorn i olika varianter, det har vi gjort hemma ibland. Sen äter de pasta, ris och pommes så om nåt liknande serveras så blev det ju lite mer än grönsakerna då. Det större barnet äter bulgur och det mindre äter matkorn också, tydligen (i skolan iaf, har inte testat hemma ännu).

• I969

Har två barn som båda gillar det mesta i grönsaksväg. Det handlar mest om hur det är tillagat, vår minste är fortfarande skeptisk mot geggor och alltför sammanblandade rätter men det går ju över. Jag tycker ändå att många barn verkar gilla t.ex. grönsaksstavar, ärtor o.s.v. Känner ett fåtal som inte äter grönsaker alls.

• lövet2

9-åringen skulle möjligen ta en liten gurkstav. Om det även fanns frukt, så skulle hon äta lite annat också.

• Lady Paraplyh

Allt utom avocado skulle jag gissa. (Det gillar hon inte.) Jag är själv vegetarian och vi äter bara vegetarisk mat hemma, men hon får kött i förskolan.

• hannis

Äldsta skulle äta morötter, gurka och frukt.

Yngsta äter det mesta i grönsaksväg. Han har inte så många tänder dock så råa morötter är svårt för honom ännu så länge.

• Anilo

Kokt potatis, stuvad grönkål och ev kikärtsbiffar. På förskolan äter han tydligen det mesta i grönsaksväg. Hemma äter han det bara om han fått plocka själv i trädgården.

• Zsarah

Det mesta. Det bästa dottern vet är broccoli och blomkål. :) hon äter det hellre än chips och godis :P

• Judiths

Min dotter på 1,5 gillar alla grönsaker hon hittills provat. Favoriten är tomat. Hemma tar vi inte fram salladen på bordet förrän hon har ätit en god del av maten eftersom hon annars bara vill ha grönsakerna och inte äter maten. Jag tror inte att det beror på oss och vår hållning till mat (då hon haft rätt låg vikt har vi snarare försökt få i henne mer kaloririk mat). Jag tror att hon helt enkelt gillar grönsaker.

• LillGris

Tvååringen älskar gurka, tomat, paprika och morot som kalla grönsaker. Varma grönsaker han gillar är broccoli, ärter, brysselkål och kålrot som är stekt i lite sirap.

Han gillar inte salladsblad, han avskyr avocado. Vi äter ganska mycket kött men han brukar gilla det vegetariska också, linsgrytan vi gjorde igår tog han två portioner av. Röror och sånt brukar vara svårt, även grytor, men just linsgryta brukar funka.

• YokohamaNr2
    Tygtiiger skrev 2014-02-13 20:28:52 följande:
    På ett salladsbord skulle han nog äta gurka, majs och avocado. Men vilken vegetarian/vegan serverar bara kalla grönsaker?

De grönsaker han regelbundet äter är gurka, paprika, majs, avocado, broccoli, gröna ärtor och gröna bönor om de serveras med vitlök och smör (Lillbarnet skulle äta alla frukter på bordet, ta ALLA vindruvor om det fanns, och äta tomater och avocado och lyckligt pilla sönder sina ärtor i småbitar)

Men om det serveras en vegetarisk paj, ostar och bröd så skulle båda barnen stoppa i sig, lillbarnet skulle gärna prova hummus och liknande. 

(Och vi äter MYCKET kött hemma)
    Åh mina barn älskar vitlök så gröna bönor med vitlökssmör var en bra ide för att introducera något nytt!
  • En blå giraff

Mina barn tycker jättemycket om både frukt och grönsaker så de skulle nog äta av det mesta. Dock är 6-åringen skeptisk till "kladdig" mat så han skulle nog inte äta grönsakspajer, gratänger eller dylikt. Gällande 6-åringen är det faktiskt så att han helst lever på mest frukt och grönsaker och det blir mindre av annat. Till frukost äter han endast frukt + ett glas juice, ingenting annat går ner. I skolan har han med sig frukt, och jag brukar även göra en smörgås och skicka med eftersom han äter så lite frukost. Vid lunch och middag tar han ofta mycket grönsaker och bara lite av det övriga. Till kvällsmat är det också bara frukt han vill ha... Så vi lägger mycket pengar på frukt kan jag säga Glad Lillebror som är 2 år är mer en "allätare" men tycker också om det mesta av både frukt och grönsaker.

Svar på tråden Vad skulle era barn äta på en vegetarisk buffé.