• Phillippa

Är det fel att söva bebisen i famnen? Skapar jag problem?

Ja, liksom rubriken, är det fel att nästan alltid söva bebisen i famnen eller ligga nära? Alla säger att bebisar ska lära sig somna själva i egna sängar men lillen somnar inte utan bara gnäller och blir till sist hysterisk.

I början somnade han själv utan problem i sin säng men nu kommer han bara till ro i famnen, men dock snabbt. Han är snart fem månader.

Ni som gjort så här, hur har era bebisar/barn somnat när de blivit äldre?

Jag älskar att ha honom nära men vill som sagt inte skapa problem. Han sover inte så länge om jag lägger ner honom. Sover jag bredvid honom så kan han sova upp till tre timmar på dagen.

• Svar på tråden Är det fel att söva bebisen i famnen? Skapar jag problem?
  • LillGris
    Natulcien skrev 2014-02-14 22:10:14 följande:
    Du skapar inga problem. Du ger trygghet.

Usch, jag blir så arg när jag läser sånt här..."alla säger att...det ena och det andra...". Folk har så många dumma åsikter. Och när BVC säger så korkade saker som att "bebisar måste lära sig somna själva" så blir jag förbannad! Att BVC kan vara så oprofessionella är upprörande!

Du, TS, verkar vara en oerhört inkännande och bra mamma.

Barn har olika närhetsbehov. Men de som signalerar att de behöver närheten, ska också få det. Så skapar man trygga barn som vet att mamma och pappa finns där.

Jag ammade sonen till sömns de fem första månaderna. Sen somnade han inte längre av amningen så då låg jag, eller sambon, tätt intill honom i sängen tills han somnade. När han var drygt 1 år så kunde han plötsligt somna själv, utan att vi hade påverkat det alls. Vi upptäckte det av en slump. Sen somnade han själv i ca 1 års tid. Runt 2 år så ville han återigen att vi skulle ligga bredvid tills han somnade, så då gjorde vi såklart det. Och det gör vi fortfarande. Han är nu drygt 3 år. Och att ligga hos honom den där kvarten det tar för honom att somna är ju så mysigt och så otroligt väl inversterad tid. Så ser jag det.

Jag kan tillägga att han har sovit som en kung, 12 timmars nätter utan uppvak sen 3 månaders ålder, "trots" ammande till sömns och sällskap vid insomnandet...

Jag vågar säga: tack vare, inte trots:)
  • Phillippa

Tack för alla svar :). Då fortsätter jag med det som fungerar och njuter av myset utan dåligt samvete.

Bvc har väl inte "direkt" sagt att han "måste" somna själv men hon sa att "det är bra om han kan göra det eftersom det är lättare för honom att somna om ifall han vaknar på natten då".

• amiofo

Ja honom nära om det funkar för er. Det andra löser sig, han lär inte komma som15 åring och säga att du ska natta honom. Ta vara på den mysiga stunden så länge det känns bra.

Våran yngsta är 1.5 mån och sover bäst på mig jag har släppt många måsten, hellre att han sover gott, då får dammet vänta en stund.

De blir stora så snabbt

• Bling1975

Om bebisen somnar bra när du ligger bredvid istället för att bär så hade jag nog försökt med det i första hand. Men jag har ont i ryggen så för mig hade det varit katastrof om jag skulle bära/vagga mycket. Att ge närhet och uppfylla ett barns behov ser jag som självklart och jag tror inte ett dugg på att man kan skämma bort små barn.

Ge ditt barn det som barnet signalerar att det behöver så blir det bäst.

Vårt barn somnar om på natten utan problem eftersom hon sover med oss. Ger hela familjen massor med sömn eftersom hon inte väcker oss på nätterna för att få närhet utan hon kryper bara lite närmare och somnar om.

• Natulcien
    Phillippa skrev 2014-02-14 22:46:34 följande:
    Tack för alla svar :). Då fortsätter jag med det som fungerar och njuter av myset utan dåligt samvete.

Bvc har väl inte "direkt" sagt att han "måste" somna själv men hon sa att "det är bra om han kan göra det eftersom det är lättare för honom att somna om ifall han vaknar på natten då".
    Fast det där med att bebisen måste somna själv för att kunna somna om på natten är en myt. Jag fick också höra det. "Om man ammar till sömns, så måste man amma igen så fort bebisen vaknar till". Men nej, det stämde ju inte, märkte jag snabbt. Sonen har alltid sovit gott hela nätterna, och själv somnat om ifall han har vaknat till.
  • Natulcien
    LillGris skrev 2014-02-14 22:24:58 följande:

Jag vågar säga: tack vare, inte trots:)
    Exakt. Därav citationstecknen runt ordet trots... Glad
  • LillGris
    Natulcien skrev 2014-02-15 09:44:27 följande:
    Exakt. Därav citationstecknen runt ordet trots...

:) tycker bara det är så sorgligt när folk får råd som i princip innebär att man ska gå emot allt som "modersinstinkten" säger åt en. Jag säger: gör livet så enkelt som möjligt! Somnar bebisen bäst i famnen och sover bäst med någon bredvid, gör så då! Spädbarnsperioden kan vara så jäkla tung som den är så jag ser ingen anledning alls att göra den svårare genom att försöka "vänja" barnet att typ klara sig själv så mycket som möjligt så tidigt. Tids nog kommer ungen springa åt andra hållet när man ber om en kram, likabra att gosa när möjligheten finns säger jag.
  • Natulcien
    LillGris skrev 2014-02-15 09:50:30 följande:

:) tycker bara det är så sorgligt när folk får råd som i princip innebär att man ska gå emot allt som "modersinstinkten" säger åt en. Jag säger: gör livet så enkelt som möjligt! Somnar bebisen bäst i famnen och sover bäst med någon bredvid, gör så då! Spädbarnsperioden kan vara så jäkla tung som den är så jag ser ingen anledning alls att göra den svårare genom att försöka "vänja" barnet att typ klara sig själv så mycket som möjligt så tidigt. Tids nog kommer ungen springa åt andra hållet när man ber om en kram, likabra att gosa när möjligheten finns säger jag.
  • Valkyria75

Så olika det är :) jag tänkte precis starta en tråd och undra om det kan skapa problem att INTE söva bebisen i famnen. Jag har så fruktansvärt ont i min rygg och skulle verkligen behöva bära och vagga så lite som möjligt :( men jag tycker verkligen det tar emot (känslomässigt) att inte ha henne famnen, speciellt när hon vill sova.

Intressant att se att folk gör så olika. Jag har inte ens tänkt på att ligga i sängen även dagtid när man ska sova, men det ska jag prova en tid nu tills ryggen förhoppningsvis bättrar sig.

• Hallonbåt02
    Rosa Fluff skrev 2014-02-14 20:49:53 följande:
    Bvc och annat folk pratar skit. Det är ditt barn ingen annans. Följ ditt hjärta, du känner vad som är rätt för er.
    Jag håller med.
  • Nyfikna72

Trygghet eller inte, man kan ju säga att ju längre man gör det, ju svårare blir det senare att få dem att sova i egna sängar. Allt är ju en balansgång och man kan ju iallafall försöka smyga in eget sovande ibland istället för att kapitulera helt.

Svar på tråden Är det fel att söva bebisen i famnen? Skapar jag problem?