Natulcien skrev 2014-02-14 22:10:14 följande:
Du skapar inga problem. Du ger trygghet.
Usch, jag blir så arg när jag läser sånt här..."alla säger att...det ena och det andra...". Folk har så många dumma åsikter. Och när BVC säger så korkade saker som att "bebisar måste lära sig somna själva" så blir jag förbannad! Att BVC kan vara så oprofessionella är upprörande!
Du, TS, verkar vara en oerhört inkännande och bra mamma.
Barn har olika närhetsbehov. Men de som signalerar att de behöver närheten, ska också få det. Så skapar man trygga barn som vet att mamma och pappa finns där.
Jag ammade sonen till sömns de fem första månaderna. Sen somnade han inte längre av amningen så då låg jag, eller sambon, tätt intill honom i sängen tills han somnade. När han var drygt 1 år så kunde han plötsligt somna själv, utan att vi hade påverkat det alls. Vi upptäckte det av en slump. Sen somnade han själv i ca 1 års tid. Runt 2 år så ville han återigen att vi skulle ligga bredvid tills han somnade, så då gjorde vi såklart det. Och det gör vi fortfarande. Han är nu drygt 3 år. Och att ligga hos honom den där kvarten det tar för honom att somna är ju så mysigt och så otroligt väl inversterad tid. Så ser jag det.
Jag kan tillägga att han har sovit som en kung, 12 timmars nätter utan uppvak sen 3 månaders ålder, "trots" ammande till sömns och sällskap vid insomnandet...
Jag vågar säga: tack vare, inte trots:)