• Anonym (Suck...)

MÅSTE man ovanpå all kamp ha ångest över att man inte skickar mensblod till Aten nu också!?

Vi har försökt få barn i många år,nästan lika många år har jag varit medlem här. Trender har kommit och gått,men vissa har det ju hjälpt och tonen har varit i rätt anda så allt väl. Men nu tycker jag det börjar gå lite överstyr. Nu får man på skallen om man inte jagar läkare runt hela europa,kräver alla mediciner som finns,inte skickar sitt mensblod till Aten och sen förstås också åker på utredning dit. Man ska självklart ha TSH låååångt under 1-förvänta dig inte barn annars!,man måste ta Prednisolon minst 20 mg,man måste ta blodförtunnande,man måste få intralipider,man måste göra hysteroskopi,man måste göra laparoskopi,man måste göra Ah,man måste göra vad det nu heter "såra upp" livmodern inför ET,ja listan tar aldrig slut på allt man "måste" enligt vissa...

Förstår inte ni som propagerar för allt detta att det i sig stressar en!? Om man nu inte vill/orkar/kan/har råd med allt detta-ska man aldrig få förvänta sig att få barn då? Är det verkligen kört enligt er? Och varför den hårda tonen överallt? Jag kan absolut hålla med om att vissa  av de här medicinerna och metoderna kan hjälpa vissa-absolut! men jag kommer aldrig tro att det är måsten och definitivt inte för alla! Men som det är nu får man ju bara ångest över att man inte gör det ena med det andra utan förlitar sig på embryona och de mediciner läkarna skrivit ut...

• Svar på tråden MÅSTE man ovanpå all kamp ha ångest över att man inte skickar mensblod till Aten nu också!?
  • Anonym (Suck...)

Zwillinge: om ni får hjälp i Aten är det ju fantastiskt bra! Glad  Och är man ung kan man pausa från behandlingar ett tag,vi har däremot inte den lyxen p.g.a min ålder. Vi får köra på med ED nu,det bara måste gå känner vi. Slösat för många år på egna ägg,IVF:er och hemmaförsök,men gjort är gjort. Måste försöka släppa det dåliga samvetet för i varje sits,för varje år har vi gjort det vi ansett bäst och kunnat göra. Med facit i hand skulle vi gjort ED på en gång,men ingen börjar ju där som har egna ägg och äl varje månad. Alla beslut måste växa fram-inte tvingas fram! Där är tonen annorlunda numer,det är mer av "du måste" istället för "det här alternativet finns också,har du möjligen tänkt på det?". Jag sållar bort trådar numer där jag känner att just jag inte får ut nåt annat än stress. Om andra får hjälp och stöd är det ju bara bra,men ingen väg till barn är den enda och framförallt inte enda rätta och det borde alla komma ihåg.

• isadora81

Det är väl jättebra att du sållar bort de trådar som du inte är intresserad av. Även jag har varit inne i Aten-tråden och upplever att man får mycket stöd och råd men inte alls att någon försöker pracka på en något man själv inte vill. Det är ju heller ingen ifrån den tråden som går in i andra trådar och försöker "pracka på" andra sin egen tro. Alla får göra vad de vill. Och om du inte tror på immunspåret så är det ju bara att låta bli att åka till Aten eller att gå in i den tråden. 

Vad skönt att ni har kommit till ett beslut hur ni går vidare. ED låter ju som ett väldigt bra alternativ. Alla sätt som barn kommer är bra sätt tycker jag. :) Men man får också acceptera att alla har sina egna begränsningar. Själva kommer vi att anlita en surrogatmamma. Det vet jag inte är ett alternativ för en del, men för oss kommer det förhoppningsvis bli en bra lösning. 

Lycka till!

• isisisis
    Zwillinge86 skrev 2014-02-27 15:11:13 följande:
    Förstår så väl den stress du känner kring att vad man än gör så är det aldrig tillräckligt. Men som många andra redan skrivit bottnar nog den känslan främst i själva stressen och orättvisan i att inte kunna få barn på samma "enkla" och naturliga sätt som "alla" andra.

Jag personligen har aldrig kännt så mycket stöd och hopp som jag gör i trådarna om barnlöshet här på FL. När vår barnlöshetsutredning var klar och vi slängdes in i ivf-karusellen så varnade läkaren oss för att läsa på nätet och delta i forum, vilket jag gjorde det första halvåret. Men när känslan av att inte bli lyssnad på eller utredd ordentligt utan istället bortviftad med halvdana sanningar blev för outhärdlig var det just amh-tråden och aten-tråden som räddade mig från att ge upp. Genom att följa de som kämpar utan stöd från vår svenska sjukvård kunde jag äntligen känna hopp igen. De hål i informationen som jag hittills fått av läkarna fylldes nu med ny kunskap som bekräftade det jag upplevt under mina barnlösa år. Självklart har jag många gånger varit ledsen, arg och stressad över allt som man kan göra i sin önskan om att lyckas få barn; det vill säga om man hade all tid, pengar, styrka, och energi i världen. Det handlar alltså inte om vilja överhuvud taget. Någon stans måste man fråga sig själv vart den personliga gränsen går, och oavsett vart den går så kan ingen dömma än från de beslut man tar efter att gränsen är identifierad.
    Framför allt får du inte döma dig själv för att du har en gräns för vad du orkar med! Vilket jag får känslan av att du gör, och då är det inte konstigt att du stressad och provocerad av alla andras till synes "outtröttliga" kamp. Så har i alla fall jag kännt, men självklart behöver det ju inte gälla dig. Du kan ju också ha haft oturen att verkligen stöta på personer som har ifrågasatt din "vilja att göra vad som helst", och det är självklart beklagligt då vi i samma situation bör stötta varandra.

Jag har sökt information, kontaktat kliniker, gått på dieter, tagit mediciner och kosttillskott som en besatt i min kamp för att bli gravid. Men när mitt kämpande höll på att driva iväg min partner var jag tvungen att tänka om. Hans gräns för vad han var villig att göra, eller snarare vilket liv han var villig att leva, för att få barn var redan nådd. Jag var då tvungen att se över mina prioriteringar och inse att jag inte var beredd att offra mitt förhållande för att bli med barn, åtminstone inte än. Således fick vi hitta en ny gemensam gräns, och den var paus från behandlingarna som slet på vårt förhållande men fokus på att boosta våra chanser naturligt. Denna gemensamma gräns var betydligt snävare än min personliga, men jag mådde mycket bra av tydligheten i vad vi som par orkade med. Nu blev vi gravida naturligt i denna nyfunna vardag, men tyvärr blev det återigen ett missfall. I den sorgen som följde efter miraklet som slutade med tragedi bara några veckor senare flyttades våran gemensamma gräns fram. Vi kunde inte längre leva lyckliga i den paus vi tidigare njöt av. Nu var vi båda beredda att göra mer för att ta reda på orsaken till missfallen, vilket resulterade i en utredning i Aten. Jag är fortfarande frustrerad över att det ska behövas att jag åker till Aten för att eventuellt uppnå min dröm att bli förälder, men det är något jag behövde göra för att orka leva varje dag. Bara det bemötande jag fick av läkaren i Aten var värt alla pengar och besväret. Nu känner både jag och min sambo oss nöjda med att ge immunbehandlingen en chans. Har vi inte lyckats inom ett år så får vi se vart vi står då. Kanske är gränsen återigen nådd då och äggdonation, adoption eller barnlöshet känns som rätt väg för oss., vem vet!? Min poäng är att gränsen för hur mycket tid, energi och pengar barnlnskan ska få ta i anspråk är högst individuell och dessutom ändras den varteftersom man utsätts för nya prövningar.

Så nej, du är inte dålig eller har mindre vilja att bli förälder än någon annan. Inte heller är de som är beredda att offra allt galna i deras jakt på lösningen. Vi är alla olika och kan bara fatra beslut utufrån våra egna erfarenheter. Du ska göra det som känns rätt för dig, och är det att inte följa forum som tipsar om utländska behandlingar så är det helt okej. Men det är du själv som måste ta det beslutet och känna dig nöjd, annars kommer du att proviceras av andras val av vägar. Jag beklagar de erfarenheter du har av dessa "råd & tips" men jag är för evigt tacksam att trådarna finns. Annars hade jag motvilligt låtit den svenska sjukvården få mig att överge mina egna ägg, och det är inte rätt för mig då jag inte nått min gräns än.

Önskar dig ett stort lycka till i valet av din väg :)
    Bra skrivet!
  • che71

Jag kände att jag ville göra allt jag kan innan det är för sent, som tur är ville min sambo det också.
    Så efter tips om Aten tog vi oss dit o jag ångrar det inte, efter 6 missfall o ingen direkt hjälp från svenska läkare är jag nu gravid i v 30.
    Det har varit många tårar o mycket oro o svårt att få det att gå ihop, trots läkaren i Aten behövs ju hjälp här hemma med blodprovsremisser o droppsättning o det är inte lätt ska gudarna veta.
    Men jag är så tacksam att jag fick en spark i baken o tog saken lite i egna händer, det kändes som sista chansen.
    Men alla känner ju själv vad som är gränsen...är man yngre finns ju tid att fortsätta kämpa vidare.
    Sen är det hemskt att man ska behöva vända sig utomlands, att inte svenska läkare tar till sig forskning från andra länder, att man ska behöva stånga sig blodig i sin kamp o önskan att få barn.
    Jag tyckte också att allt detta med vård utomlands verkade jättejobbigt, men är man tillräckligt desperat så provar man till slut vad som helst o det verkade rimligt att immunförsvaret kunde stöta bort foster tyckte jag.
    (Dock skickade jag aldrig mensblod till Peny.Flört)

Så vare sig det är guldägget eller medicinerna eller en kombination som lyckats denna gång så är det så underbart!
    Synd att du känner att det "prackas på dig"...jag tror att de som till slut lyckas gärna vill sprida information så att andra också ska lyckas. Bara i välmening.
    Men sen får du solla o välja det du tycker är bäst för dig.
    Lycka till!

• isisisis

Håller också med Che.
    Jag hade också 6 års kamp med 6 mf.Ivf behandling i Falun vid 42 års ålder.

Jag trodde aldrig att just jag skulle ha några komplicerade immunologiska problem.
    jag hade ju 2 barn innan.

Jag gick igenom MF utredningar,åt naturmedicin,tränade och gjorde allt jag kunde.
    Alla blev gravida till slut i trådarna,utom jag.

Det är en fråga om att saker mognar in.
    Man vill inte ta till sig det jobbiga komplicerade.Man tror inte att det rör en själv.
    Bara detta att gå från egna ägg till äggdonation är ju ett stort kliv.
    För många är det alldeles för stort.
    År av pengar och misslyckanden,och psykisk ohälsa.

Att sedan behöva ta till sig utlandsresor och hälsoundersökningar
    och kämpa mot en ovillig svensk sjukvård kan helt enkelt bli för mycket.

För endel tar orken slut,tyvärr.
    Det är därför många är så envetna och vill sprida informationen.
    Jag vill inte att andra ska behöva gå och bli ruinerade och må psykiskt dåligt i 6 år som jag!
    Jag vill dela med mig av allt jag lärt mig under dessa år,och ibland verkar man
    tjatig och brutal i sina kommentarer.
    Men det är i all välmening.

Detta arbete hade jag sluppit om den svenska sjukvården och svenska IVF klinikerna
    hade tagit till sig information om fertilitet och olika behandlingmöjligheter.
    De har ingen aning om vad immunologi har för påverkan för fertiliteten.
    Sverige är riktigt dåliga på fertilitet.

Alla gör vad de vill med information.Man gör sin egen tolkning.

Att detta är ett helvete att kämpa med behandlingar och gå i ett ständigt "i väntan på"
    Det vet vi alla.
    Men hade det inte funnits andra vänner härinne som också kämpar och delar med sig av erfarenhet
    och stöttar varandra,då hade det nog knappt funnits några äggdonationsbarn.
    Och många hade inte fått lyckan att bli föräldrar.

Tack för ordet.

• Anonym (Suck...)

Det är absolut inte att ge råd och tipsa om olika saker jag vänder mig emot utan den hätska tonen. Bara höromdagen blev jag återigen påhoppad och det riktigt rejält. Att folk i samma sist beter sig så mot andra medkämpar är under all kritik!! Det finns enkla metoder och vanlig medicinering som funkar på massor av kvinnor-annars skulle inga IVF-barn födas i Sverige!! Man ska inte behöva känna sig mindervärdig och som en sämre mänska om man inte jagar europa runt i jakten på det senaste. Nånstans måste man vila i sina beslut. Andra får åka vart de vill och göra vad de vill,men då måste vi också få det! Jag klankar inte ner på såna som gör 20 IVF.er i Danmark efter 45 eller t.o.m anlitar surrogatmamma eller ger upp om de nått sitt slut. Tjata,trycka ner andra och behandla en som avskum-det är nåt nytt och mycket tråkigt som inträffat i våra forum. Tycker numer att de fertila,ofta de som fått många barn utan minsta kamp är bättre stöd-tyvärr!

• isisisis
    Anonym (Suck...) skrev 2014-03-02 13:24:30 följande:
    Det är absolut inte att ge råd och tipsa om olika saker jag vänder mig emot utan den hätska tonen. Bara höromdagen blev jag återigen påhoppad och det riktigt rejält. Att folk i samma sist beter sig så mot andra medkämpar är under all kritik!! Det finns enkla metoder och vanlig medicinering som funkar på massor av kvinnor-annars skulle inga IVF-barn födas i Sverige!! Man ska inte behöva känna sig mindervärdig och som en sämre mänska om man inte jagar europa runt i jakten på det senaste. Nånstans måste man vila i sina beslut. Andra får åka vart de vill och göra vad de vill,men då måste vi också få det! Jag klankar inte ner på såna som gör 20 IVF.er i Danmark efter 45 eller t.o.m anlitar surrogatmamma eller ger upp om de nått sitt slut. Tjata,trycka ner andra och behandla en som avskum-det är nåt nytt och mycket tråkigt som inträffat i våra forum. Tycker numer att de fertila,ofta de som fått många barn utan minsta kamp är bättre stöd-tyvärr!
    Du kanske bara hamnat i fel tråd? Ibland är det också någon speciell som man inte riktigt klickar med.'Det händer då och då.Det är inte första gången det ryker här inne

Om de flesta i en tråd är inne på immunologi,och man själv inte har lust med det,då kanske det är lugnast
    att hålla sig i en annan tråd
  • Anonym (Suck...)
    isisisis skrev 2014-03-02 17:44:01 följande:
    Du kanske bara hamnat i fel tråd? Ibland är det också någon speciell som man inte riktigt klickar med.'Det händer då och då.Det är inte första gången det ryker här inne

Om de flesta i en tråd är inne på immunologi,och man själv inte har lust med det,då kanske det är lugnast
    att hålla sig i en annan tråd

Nja,det är ingen speciell tråd,Aten-tråden är jag aldrig inne t.e.x utan det är mer generellt. Folk som dyker upp här och där och egentligen inget tillför annat än tjat och ytterligare stress. De stöttar bara sina gelikar och vi andra får ständigt på skallen att vi inte gör som dem. Det är klart man inte går ihop med alla,men det är vanligare nu med de här tendenserna tycker jag. Det är som om det klingar bättre att jaga flestläkare,åka längst,ständigt byta klinik och trycka i sig mest mediciner-det är ju liksom ingen tävling heller!

Jag är nog extra känslig just nu under behandling,den i sig är ju ingen barnlek och när man då bara får påhopp och knappt nåt stöd blir man lite ledsen faktiskt...
  • isisisis
    Anonym (Suck...) skrev 2014-03-02 17:51:51 följande:

Nja,det är ingen speciell tråd,Aten-tråden är jag aldrig inne t.e.x utan det är mer generellt. Folk som dyker upp här och där och egentligen inget tillför annat än tjat och ytterligare stress. De stöttar bara sina gelikar och vi andra får ständigt på skallen att vi inte gör som dem. Det är klart man inte går ihop med alla,men det är vanligare nu med de här tendenserna tycker jag. Det är som om det klingar bättre att jaga flestläkare,åka längst,ständigt byta klinik och trycka i sig mest mediciner-det är ju liksom ingen tävling heller!

Jag är nog extra känslig just nu under behandling,den i sig är ju ingen barnlek och när man då bara får påhopp och knappt nåt stöd blir man lite ledsen faktiskt...
    Ja,det är nog alla lite till mans.
    Lite känsliga emellanåt.Det går ju upp och ner i humöret med alla behandlingar,hormoner och ups and downs.
    Det är lätt hänt.Familjeliv överhuvudtaget blir lätt överhettat ibland.
    Man tolkar in så mycket i svaren,och det är lätt att det blir fel.
    Man är inte lika försiktig med orden på ett forum som är privat

Endel folk får man till slut bara hoppa över inläggen på helt enkelt.
    Så kan det ju bli,inte alltid det klickar som sagt
  • Anonym (Suck...)
    isisisis skrev 2014-03-02 17:59:41 följande:
    Ja,det är nog alla lite till mans.
    Lite känsliga emellanåt.Det går ju upp och ner i humöret med alla behandlingar,hormoner och ups and downs.
    Det är lätt hänt.Familjeliv överhuvudtaget blir lätt överhettat ibland.
    Man tolkar in så mycket i svaren,och det är lätt att det blir fel.
    Man är inte lika försiktig med orden på ett forum som är privat

Endel folk får man till slut bara hoppa över inläggen på helt enkelt.
    Så kan det ju bli,inte alltid det klickar som sagt

Egntligen kanske man skulle pausa från allt här ett tag,men det finns ju guldkorn!  Glad Och jag erkänner att jag är extra känslig just nu,det hänger så mycket på om detta lyckas,annars måste man samla ny kraft  igen och tid,pengar,ork ö.h.t... Jag bara önskar vi alla kunde vara mer stöttande mot varann,jag försöker verkligen själv,men vissa personer klarar man bara inte av.
  • Anonym (Barn till slut)
    Anonym (Suck...) skrev 2014-03-02 13:24:30 följande:
    Jag har IRL haft stöd från kompisar med barn och kompisar som inte försökt bli gravida ännu. Och där har jag aldrig stött på någon hets. Jag har varit öppen med att vi med "pröva allt" menar landstingsförsöken + ev. något privat försök om IVF ändå verkar lovande, och att vi därefter skulle prova adoption (började köa för 4+ år sedan så vi hade en bra köplats som vi gav upp nu när vi fick barn). Här på FL har jag mest lurkat runt och skrivit anonymt, så jag har faktiskt sluppit påhopp av den typ du beskriver. Men det låter jobbigt. Vill tacka för att du gjorde mig uppmärksam på detta, för vi har i vår närhet några fler barnlösa par. Nu när jag fått barn så får jag tendenser mot att tycka att man måste ju få uppleva detta fantastiska till varje pris, och det är verkligen ingen bra utgångspunkt om man ska vara ett stöd. Kommer vakta min tunga och fortsätta att vara respektfull tack vare dig!
  • Anonym (Trist)
    Anonym (Suck...) skrev 2014-03-02 17:51:51 följande:

Jag vet vilken tråd du åsyftar. Har i min desperation  läst den i flera år. Till en början var det bra men ju längre man läser ju mer undrar man i vilken verklighet den ts lever. Verkar dessutom väldigt säker på sin sak, vilket gör att man lätt luras.
  • Anonym (Suck...)
    Anonym (Trist) skrev 2014-03-25 16:39:50 följande:
    Jag vet vilken tråd du åsyftar. Har i min desperation  läst den i flera år. Till en början var det bra men ju längre man läser ju mer undrar man i vilken verklighet den ts lever. Verkar dessutom väldigt säker på sin sak, vilket gör att man lätt luras.
    Alltför märkliga tvärsäkra påståenden måste man ifrågasätta faktiskt. Jag tror .t.ex inte att man får missfall av glass. Eller allt annat konstigt som figurerar här och där. Jag har själv återigen misslyckats så jag får sålla ännu mer och bara vara där man verkligen får stöd.
  • Bebelle

Vilken tråd pratar ni om? Jag har också kommit över trådar här inne där jag tycker folk verkar lite överdrivna. Missfall av glass var något nytt..

• Anonym (Suck...)
    Bebelle skrev 2014-03-26 18:05:03 följande:
    Vilken tråd pratar ni om? Jag har också kommit över trådar här inne där jag tycker folk verkar lite överdrivna. Missfall av glass var något nytt..
    Man får inte äta eller dricka nåt som är kallt-eller varmt heller för den delen... Så jag har ju helt mig själv att skylla enligt många  här på F.l.
  • Bebelle
    Anonym (Suck...) skrev 2014-03-26 23:58:29 följande:
    Man får inte äta eller dricka nåt som är kallt-eller varmt heller för den delen... Så jag har ju helt mig själv att skylla enligt många  här på F.l.
    Oj då. Förra graviditeten åt jag massa kall glass, drack massa kall Coca-Cola och varmt te och kaffe. Det gick fint, hoppas det går lika bra den här gången då. Låter hårt att skylla på den enskilda kvinnan att hon orsakar missfall. Enligt min bm är det bara om man knarkar eller super som man kan framkalla missfall.
  • Anonym (Suck...)
    Bebelle skrev 2014-03-27 08:00:14 följande:
    Oj då. Förra graviditeten åt jag massa kall glass, drack massa kall Coca-Cola och varmt te och kaffe. Det gick fint, hoppas det går lika bra den här gången då. Låter hårt att skylla på den enskilda kvinnan att hon orsakar missfall. Enligt min bm är det bara om man knarkar eller super som man kan framkalla missfall.

Man kan inte ens bli gravid om man inte följer alla råd som finns enligt vissa och ja,då är det nästan som man hör de stå där och jubla när man faktiskt inte blev gravid nu heller... Jag följde ändå allt som kliniken rekommenderat,men icke då,de är ju värdelösa för de är inte Aten. Usch,nästa gång jag ruvar säger jag nog inget till nån.
Svar på tråden MÅSTE man ovanpå all kamp ha ångest över att man inte skickar mensblod till Aten nu också!?