• Miando

Villrådig och modstulen..

Hej hej, ny här. 

Egentligen är jag inte styvförälder, ännu. Min käraste har barn varannan vecka, vi har varit ett par i 4 månader nu, och än så länge är jag bara "den nya" tanten för barnen. Jag ska försöka förklara utan att svamla ihop det för mycket.

Mitt bekymmer är att barnen för det mesta totalt ignorerar mig, eller medvetet visar avståndstagande. Jag är helt ny, medveten om att de behöver tid, men vid det här laget borde de ju iaf vara ganska så vana vid mig. Jag spenderar mycket tid hos honom när dom är där, men han har även ensamdagar med dom då det bara är dom. Jag lägger mig sällan i deras konflikter, men säger också ifrån ibland. Försöker att vara en vänlig vuxen och inte en vuxen med fostrande roll. En typisk situation kan se ut så här:

Han hämtar mig efter jobbet, vi stannar på vägen och hämtar barnen (6 & 7 år gamla), när de stiger in i bilen vänder jag mig om och säger hej med ett leende, jag får sällan eller aldrig ett spontant svar, pappa säger: ska ni inte svara när hon säger hej, ibland kommer ett dovt heej...ibland inget, oftast så säger pappan då : jaa så kan det gå, å liksom småskrattar. Så kommer vi hem till honom, då är det lugnt och barnen är på sina rum för det mesta, eller ser på tv. Så kommer middan, då sitter de å var sida om pappan på ena sidan, och jag sitter ensam på den andra. Jag kan inte beskriva hur det känns, jag blir nog lite ledsen men försöker att inte ta det personligt. Ibland råkar dom i luven på varandra rejält, och då inte pappan ser eller hör så brukar jag försöka att rättvist sluta fred mellan dom, ingen skuldbeläggning eller partitagande. I 4 fall av 5 så ignorerar dom mig totalt och fortsätter som att jag inte fanns. Lite har jag pratat med honom om det här, och han gör små försök att råda bot på det, men lite känns det som halvhjärtat. Jag spekulerar inte i varför eller varför inte, utan tänker mig att tala med honom igen om det här. Det känns ohållbart, och jag vill inte känna mig som om jag är en utböling, för så känns det. Det är bara det att jag inte riktigt vet vad eller hur jag ska säga för att det inte ska låta som att jag klagar, eller kritiserar hans roll som pappa. Jag vill försöka säga saker som han kan ta till sig utan att känna sig påhoppad eller kritiserad. Tar tacksamt emot reflekteringar, råd och tips. 

Tack på förhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-17 18:04
    Tillägg till det om utböling, jag ÄR ju en utböling, men jag tycker inte det borde vara så tydligt att det behandlar mig så vid det här laget.
  • Svar på tråden Villrådig och modstulen..
  • Ann Cistrus
    Påven Johanna skrev 2014-02-19 10:54:10 följande:
    Men följden av att du tycker att det känns märkligt och fel att sitta på andra sidan bordet har nu blivit att du dryftat saken med pappan (och här) och aktivt och tillsammans med pappan bestämt er för att agera för en förändring.

Sättet ni gjorde det på ledde till en strid där det står en unge som blir förtvivlad över situationen (barnet har ju heller inte varit med och diskuterat saken utan ställs inför ett överraskande faktum, för henne var det väl en ny ordning som hon inte var förberedd på? (och nej, jag menar inte att man är tvungen att förbereda ungar på platsbyte vid bord, jag försöker bara se saken från hennes håll också) och i sin tur agerar ut det. Pappan kanske (jag spekulerar bara) i grund och botten tycker att det hela är en skitsak/bagatell men vill vara tillmötesgående mot dig (eftersom han är kär i dig och mån om dig också) och försöker driva igenom förändringen ändå men eftersom den (kanske) egentligen är av mindre vikt för honom så blir hans agerande inte tillräckligt övertygande och så blir det enda ni åstadkommit en konstig maktkamp där flickan fått nys om och insikter om att det här är en viktig sak för dig. Hon har liksom förstått det nu och kommer (antagligen) på barns sätt att använda sig av detta som vapen/redskap i andra situationer som tenderar att bli lite laddade. 

Allt jag menar är att det är bättre - i alla fall i mitt tycke - att verka för att skapa en inbjudande och tillåtande miljö där man avdramatiserar alla annars dramatiska känslor av svartsjuka och rädsla för övergivenhet. Barns svartsjuka är inte mindre stormig än vuxnas och den gör heller inte mindre ont. 

Jag tycker att det låter som om du har en ingång till de här barnen. Hon satte sig bredvid dig i soffan, pojken satt bredvid dig vid matbordet en av de första gångerna du åt där. Om jag var du/ni så skulle jag fortsätta att vara inbjudande men inte ta vid mig om inviten avslås. Det spelar egentligen ingen roll vad man borde kunna förvänta sig av barn efter si och så lång tid, man har de barn man har. Och det är ju ibland lika lätt (eller svårt) att fråga sig och förutse vad man kan förvänta sig av sig själv efter si och så lång tid, visst?

Personligen tycker jag att det låter som om ni hade kunnat ha en väldigt mycket trevligare kväll ihop än att strida om sittplatser. Jag är helt övertygad om att just det där är en sådan sak som löser sig av sig självt när alla inblandade fått en god, hållbar och trygg anknytning till varandra. 

Nu hoppas jag att jag inte uttryckt mig på ett sätt som du igen tar illa upp av. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Miando
    Påven Johanna skrev 2014-02-19 10:54:10 följande:
    Men följden av att du tycker att det känns märkligt och fel att sitta på andra sidan bordet har nu blivit att du dryftat saken med pappan (och här) och aktivt och tillsammans med pappan bestämt er för att agera för en förändring.

Sättet ni gjorde det på ledde till en strid där det står en unge som blir förtvivlad över situationen (barnet har ju heller inte varit med och diskuterat saken utan ställs inför ett överraskande faktum, för henne var det väl en ny ordning som hon inte var förberedd på? (och nej, jag menar inte att man är tvungen att förbereda ungar på platsbyte vid bord, jag försöker bara se saken från hennes håll också) och i sin tur agerar ut det. Pappan kanske (jag spekulerar bara) i grund och botten tycker att det hela är en skitsak/bagatell men vill vara tillmötesgående mot dig (eftersom han är kär i dig och mån om dig också) och försöker driva igenom förändringen ändå men eftersom den (kanske) egentligen är av mindre vikt för honom så blir hans agerande inte tillräckligt övertygande och så blir det enda ni åstadkommit en konstig maktkamp där flickan fått nys om och insikter om att det här är en viktig sak för dig. Hon har liksom förstått det nu och kommer (antagligen) på barns sätt att använda sig av detta som vapen/redskap i andra situationer som tenderar att bli lite laddade. 

Allt jag menar är att det är bättre - i alla fall i mitt tycke - att verka för att skapa en inbjudande och tillåtande miljö där man avdramatiserar alla annars dramatiska känslor av svartsjuka och rädsla för övergivenhet. Barns svartsjuka är inte mindre stormig än vuxnas och den gör heller inte mindre ont. 

Jag tycker att det låter som om du har en ingång till de här barnen. Hon satte sig bredvid dig i soffan, pojken satt bredvid dig vid matbordet en av de första gångerna du åt där. Om jag var du/ni så skulle jag fortsätta att vara inbjudande men inte ta vid mig om inviten avslås. Det spelar egentligen ingen roll vad man borde kunna förvänta sig av barn efter si och så lång tid, man har de barn man har. Och det är ju ibland lika lätt (eller svårt) att fråga sig och förutse vad man kan förvänta sig av sig själv efter si och så lång tid, visst?

Personligen tycker jag att det låter som om ni hade kunnat ha en väldigt mycket trevligare kväll ihop än att strida om sittplatser. Jag är helt övertygad om att just det där är en sådan sak som löser sig av sig självt när alla inblandade fått en god, hållbar och trygg anknytning till varandra. 

Nu hoppas jag att jag inte uttryckt mig på ett sätt som du igen tar illa upp av. 
    Absolut är det så, vi har pratat nu. Det jag bad om här, från början, var att få råd och tips hur jag kunde tala med honom utan att verka kritisk eller framstå som att jag vill ha saker som JAG vill ha det. 

Det vi gjorde var inget nyhet. Som jag försökt beskriva förut var att jag försökt, på en hel del olika sätt men det har inte fungerat. Pappan har också uttryckt att han inte tycker det är ok att det är såhär, men det blir, som jag också skrivit tidigare, lite halvhjärtat när han försökt backa upp mig. Vilket har resulterat i att barnen fortsatt. Så nej det var ingen ny ordning vi helt plötsligt ställde henne, eller pojken inför. Såvida pappan inte far med osanning så är han av samma mening som mig. Jag kan ju naturligtvis inte veta med 100%, men jag väljer att lita på att han inte säger saker för att "behaga" mig, det vore fruktansvärt om det var så. Klart det är en maktkamp på ett sätt, hon vill uppenbarligen ha sin pappa för sig själv, vilket inte är konstigt. Men nu är det ju så att han har valt mig, och jag behöver inte vara en konkurrent utan ett komplement och en tillgång. Men med ett barns logik tror jag inte hon kan se det så. Det är där jag nu är rådvill i vad jag kan göra, om jag kan råda honom på något sätt. Han är, som jag också försökt beskriva tidigare, lite konflikträdd när det gäller tösen. Det är andra tillfällen då jag inte är inblandad som jag märker detta tydligt. 

I går, när det hände, alltså han satte sig bredvid mig utan att vi sa....du sitter där å du där...eller nått i den stilen, helt odramatiskt, när dramat från henne startade försökte vi att locka henne och avstyra fokus från det hon uppenbarligen kände. Men det var en maktkamp som sagt, och hon vann. Vilket ju är allt annat än bra. 
    Om man vill försöka fasa in en ny figur i en konstellation borde matsituationen vara en bra och odramatisk plats att göra det på, så har vi tänkt. Man har fokus på något som är trevligt och gott, det fungerade ju till en början och var roligt och mysigt med tänka ljus, men nu har det ist förvandlats till det jag beskrivit. 
    Visst hade vi kunnat haft en trevlig kväll, utan skrik...kanske. Är jag fel ute i min magkänsla att man borde nypa maktspelet i sin linda, så att hon så småningom kan förstå och känna just det, att jag inte konkurrerar om hennes pappas uppmärksamhet och kärlek. Utan att det är ok att jag sitter bredvid honom på ena sidan till exempel, eller att hon sitter bredvid mig. Mer och mer när jag tänker på det, så känns det som att de båda i vissa fall, kämpar emot att acceptera mig. (också bara spekulation av mig)

Jag är en okomplicerad person, och jag vill gärna tro att det märks på mig i min omgivning att saker inte behöver vara si eller så, att det inte spelar nån roll om man gör annorlunda nån gång. Jag gillar att skratta och bjuder gärna på mig själv. Men jag är fast övertyga om att det är viktigt att barn har fasta riktlinjer och regler, att de annars lätt blir otrygga och förvirrade. Barn gör sällan som vi säger, dom gör som vi gör. Därför trodde jag att om jag bara gör, så följer dom, förstås inte helt utan protester först, lite motstånd hade jag räknat med. Just en sådan här situation har jag inte varit med om, så stark svartsjuka och kontrollbehov, och jag är, som jag skrev tidigare, minst sagt förvirrad. 

Jag tog inte illa upp av något du skrev. Du skrev till mig och med en vänlig ton, det uppskattar jag, tack! 
  • Miando

Jag vill än en gång tacka för reflekteringar, åsikter, råd och tips. Jag ska, som jag skrev i mitt förra tackinlägg, backa och komma hit mindre. Min förhoppning är att om jag backar, så kommer hon att släppa svartsjukan. 

• Anonym (mien)

Barnen konkurrerar väl med varandra också, inte bara med dig. Jag har bara ett styvbarn så jag har inte just det problemet men jag skulle också tyckt det var märkligt, jag tänker mig att de tre sitter och trängs på en sida, stöter i varandras armbågar och pappan får hålla på att vrida huvudet åt ena hållet och andra hållet, aldrig kunna prata med båda samtidigt. Och så sitter du på andra sidan. Jag antar att man inte kan sitta vid kortsidorna. Som pappa hade jag nog förklarat att jag vill kunna se båda mina barn samtidigt och att de får sitta närmast framför varannan gång, att det blir trångt sitta på rad och att jag får sitta och vrida huvudet åt båda håll, om jag nu hade tyckt så. Utbrotten har jag tyvärr ingen aning om hur man handskas med mer än att jag håller med att det inte låter bra när det blir en maktkamp.

• Anonym (kort tid)

Hej TS! Jag tycker du har fått en hel del bra tips och du verkar vara en reflekterande människa så du kan nog ta till dig det som du tror funkar och sålla bort resten.

Jag tänker inte säga åt dig vad du ska göra. Bara delge dig mina reflektioner över det du beskriver.
    För det första. Ni har varit ett par i 4 månader. 4 månader är KORT tid. Barnen är inte vana att dela sin pappa med någon och du sitter redan där i bilen och vid deras middagsbord i vardagssituationer. Kanske även sover över hos dem? Sitter vid frukostbordet? När jag och min nya sambo hade varit ett par i 4 månader så hade vi berättat för våra barn att vi träffat någon och träffat dem som hastigast för att hälsa, tagit en fika ihop.

För det andra. Egentligen samma sak. Även om du träffade barnen DIREKT när du och din pojkvän blev ihop så är 4 månader väldigt kort tid. Efter så kort tid tänker jag att man itne ska delta i så många vardagssituationer än utan istället fokusera på att träffas nån gång på helgen och kanske nån gång en vardagskväll och göra roliga saker ihop allesammans. Barn i den åldern är väldigt tacksamma att göra utflykter och hitta på saker med. Det behöver inte vara dyra saker utan kan vara simhall, bondgård, ut i pulkabacken/skogen med matsäck osv. Man kan fokusera helt på att göra roliga saker tillsammans och lär känna varandra då. Om din och pojkvännens relation håller så kommer ni ha god tid framöver att ha vardagssituationer ihop.

För det tredje. Jag skulle blivit väldigt illa berörd om min nyas barn inte sagt hej tillbaka när jag hälsat. Och om mina barn inte hälsat på min partner så skulle jag sagt åt dem tills de sa "hej" tillbaka. Annars visar ju jag mina barn att det är helt ok att ignorera min partner. Och det är det inte. Det är dålig uppfostran.

Givetvis kan det funka att man flyttar ihop efter en vecka med men de flesta barn tror jag behöver en inkörssträcka. Och när det inte funkar perfekt från början så tror jag att det ofta beror på att det antingen gått för fort eller att bioföräldern inte tar sitt ansvar för att hjälpa den nya partnern in i relationen till barnen.

Ja det var mina tankar, välj vad som passar dig :)

• Anonym (Mumin)
    Miando skrev 2014-02-17 18:02:09 följande:
    Hej hej, ny här.    Egentligen är jag inte styvförälder, ännu. Min käraste har barn varannan vecka, vi har varit ett par i 4 månader nu, och än så länge är jag bara "den nya" tanten för barnen. Jag ska försöka förklara utan att svamla ihop det för mycket. Mitt bekymmer är att barnen för det mesta totalt ignorerar mig, eller medvetet visar avståndstagande. Jag är helt ny, medveten om att de behöver tid, men vid det här laget borde de ju iaf vara ganska så vana vid mig. Jag spenderar mycket tid hos honom när dom är där, men han har även ensamdagar med dom då det bara är dom. Jag lägger mig sällan i deras konflikter, men säger också ifrån ibland. Försöker att vara en vänlig vuxen och inte en vuxen med fostrande roll. En typisk situation kan se ut så här: Han hämtar mig efter jobbet, vi stannar på vägen och hämtar barnen (6 & 7 år gamla), när de stiger in i bilen vänder jag mig om och säger hej med ett leende, jag får sällan eller aldrig ett spontant svar, pappa säger: ska ni inte svara när hon säger hej, ibland kommer ett dovt heej...ibland inget, oftast så säger pappan då : jaa så kan det gå, å liksom småskrattar. Så kommer vi hem till honom, då är det lugnt och barnen är på sina rum för det mesta, eller ser på tv. Så kommer middan, då sitter de å var sida om pappan på ena sidan, och jag sitter ensam på den andra. Jag kan inte beskriva hur det känns, jag blir nog lite ledsen men försöker att inte ta det personligt. Ibland råkar dom i luven på varandra rejält, och då inte pappan ser eller hör så brukar jag försöka att rättvist sluta fred mellan dom, ingen skuldbeläggning eller partitagande. I 4 fall av 5 så ignorerar dom mig totalt och fortsätter som att jag inte fanns. Lite har jag pratat med honom om det här, och han gör små försök att råda bot på det, men lite känns det som halvhjärtat. Jag spekulerar inte i varför eller varför inte, utan tänker mig att tala med honom igen om det här. Det känns ohållbart, och jag vill inte känna mig som om jag är en utböling, för så känns det. Det är bara det att jag inte riktigt vet vad eller hur jag ska säga för att det inte ska låta som att jag klagar, eller kritiserar hans roll som pappa. Jag vill försöka säga saker som han kan ta till sig utan att känna sig påhoppad eller kritiserad. Tar tacksamt emot reflekteringar, råd och tips.  Tack på förhand. TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-17 18:04 Tillägg till det om utböling, jag ÄR ju en utböling, men jag tycker inte det borde vara så tydligt att det behandlar mig så vid det här laget.

Ett tips till dig. Dra dig ur relationen innan det är försent. Bonusbarn (varför kallas det så?) är sjukt jobbigt. När det väl gäller har du ändå ingenting att säga till om. Blod är tjockare än vatten. Lever själv i en relation med "bonusbarn" vilket är ett helvete oftast. Hos mamman finns inga som helst regler och även om det är bestämt att ungen ska komma hit varannan vecka så om den inte vill det så behöver den inte. Får komma och gå precis som den vill. När det passar barnet att komma så ska man stå där och släppa allt. Hade jag vetat om allt jag vet nu innan jag gick in i denna relationen hade jag aldrig någonsin gått in i den.
  • vampyria2

Gör ni saker tillsammans?  När jag träffade min sons pappa så hade han tre barn innan och jag tre st, vi gjorde en massa saker med barnen för att svetsa ihop oss alla, upplever man saker och gör roliga saker tillsammans så är det lättare att komma vandra nära, man kan kalla det för att köpa barnen men jag vill hellre se det som en normal reaktion på att man umgås under roliga tillfällen och att det är helt klart värt det.

Såna saker kör man även på många arbetsplatser som har problem med sammanhållningen  så helt fel kan det väl inte vara :p

• nymedlem
    vampyria2 skrev 2014-02-20 15:34:30 följande:
    Gör ni saker tillsammans?  När jag träffade min sons pappa så hade han tre barn innan och jag tre st, vi gjorde en massa saker med barnen för att svetsa ihop oss alla, upplever man saker och gör roliga saker tillsammans så är det lättare att komma vandra nära, man kan kalla det för att köpa barnen men jag vill hellre se det som en normal reaktion på att man umgås under roliga tillfällen och att det är helt klart värt det.

Såna saker kör man även på många arbetsplatser som har problem med sammanhållningen  så helt fel kan det väl inte vara :p
    Precis  så gjorde jag och mitt ex också när vi träffades. Han gjorde saker på egen hand med mitt barn och jag gjorde saker med hans barn. Det gjorde att vi blev en hel familj väldigt fort. Jag älskar hans barn fortfarande, dom var en stor bonus i mitt och mitt barns liv.

Mitt barn ser fortfarande hans barn som syskon trots att vi gjorde slut för över ett år sedan.

Min nya man har 2 barn. Det är alltid en bonus med en man som har barn anser jag! Vill inte ha en barnfri man.
  • Anonym (mien)

Är nog ändå skillnad om man har med sig egna barn in i relationen, iaf vad gäller "byta barn" så där. Svårare motivera för barnen varför man ska umgås med x ist f pappa. Har själv gjort små försök som slutat med att hen rusat hem till pappa när vi äntligen vänt hemåt igen. Men jag tror nog man kan hitta någon gemensam nämnare att prata om och så småningom utforska mer tillsammans.

• Anonym (Tjorven)

Utan att ha läst mer än ts så skulle jag vilja tipsa dig om att tagga ner uppfostringen av barnen och tagga upp "lära känna barnen"-projektet. Det är först som ni känner varann väl som ni kommer att veta hur den andra funkar och känna er bekväma i varandras sällskap. Då kommer uppfostringsdelen komma mer automatiskt också och fungera bättre. Dels vet du hur barnen funkar. Dels litar barnen på dig vid det laget.

Det är inte lätt att lära känna någon annans barn. Särskilt inte när det handlar om styvbarn. Och särskilt om man själv saknar barn. Men det enklaste är att till en början göra som de vore en kompis barn. Gå ner på barnets nivå mentalt och vara nyfiken på dess person och värld.

Alla vill bli omtyckt/älskade av människor i sin närhet. Särskilt barn. Och de växer och frodas av det. Det gäller som utomstående vuxen hitta ett sätt att tycka om barnet och samtidigt använda den positiva energi det ger till att vara den styvförälder som barnet behöver och vill ha.

• nattregn

Har bara läst TS.

Jag vet att 4 månader kan kännas som lång tid för dig, men barn är sämre på förändringar än vuxna. Jag har hört att det tar upp till två år innan en ny familj ha hittat sina roller. Min familj och jag har precis passerat den perioden, det händer fortfarande att jag sitter själv på ena sidan av matbordet. Men det händer oftare att barnen kommer fram till mig och säger att de älskar mig. Jag tycker att du ska ge det tid. Tid att lära känna barnen, tid att låta barnen lära känna dig och framför allt tid att ha roligt tillsammans. Hitta på egna saker med barnen var för sig eller utan pappa. 

Jag anser tvärt emot vad du uttrycker att matbordet är ett rätt känsligt ställe, det blir ju väldigt tydligt att ens familj har förändrats när mamma saknas där och igen när mamma ersatts av dig. Man vill äta med människor som man tycker om och håller nära. inte personer som man konkurrerar med... Detta kommer ge sig med tiden.

Hur pratar pappan med barnen om skilsmässan? Går barnen fortfarande hoppas på att han och mamma ska bli tillsammans igen? Det är jätte viktigt att vara tydlig med barnen om att han älskar dem även fast han inte älskar mamma längre och att han alltid kommer älska dem även fast han slutade älska mamma. Nästa steg är att fråga barnen om inte de vill att pappa ska vara lycklig? Jo kommer de säga och då får han säga att du gör honom lycklig. 

• Anonym (Meen)

Jag tycker att. Påven Johanna skriver väldigt klokt. Och angående maktkamp med flickan, varför ge sig in i den? Är det så himla farligt att sitta själv vid ena sidan av bordet? Varför inte låta barnen sitta bredvid sin pappa och om det överhuvudtaget ska kommenteras så med ett "jag förstår att ni vill mysa med er pappa" Man behöver inte tänka att man förlorar maktkamper mot barn om man inte ger sig in i dem. Om det vore något viktigt så är det klart att man får ta striden men är det viktigt att du och pappan ska sitta på ena sidan? 4 månader är ingenting. Ingenting. Det är inte lång tid, det är inte konstigt att de inte vant sig vid dig eller ser dig som en bonus. Jag önskar dig lycka till men tror också att du måste backa.

• Miando

Många nya inlägg med bra idéer och råd, tack ska ni ha!!  Jag läser och anammar det magkänslan säger funkar. Läget är sen en tid tillbaka att jag är mindre hos dom i veckorna, en natt max två och då håller jag mig undan och de får vakna och käka frulle i lugn och ro, pappan kommer med kaffe och en morgonpuss till mig. Och en lördag/söndag då och då. Mycket har blivit bättre, jag och dottern har kommit varandra lite närmare efter lite ensamtid. Ibland sitter de och trängs på ena sidan, ibland bara barnen, ibland har jag tur och får ett av barnen bredvid mig. Pappan jobbar med att barnen ska hälsa, för att tycker såklart också att det hör till god ton. Sonen är som han varit ganska länge, han kommer och går, han har gillat läget. Med andra ord...det går framåt och det känns bra Glad 

• Miando
    Miando skrev 2014-03-05 18:04:00 följande:
     då håller jag mig undan och de får vakna och käka frulle i lugn och ro
    Jag menar då att jag håller mig undan på morgonen 
  • Miando

Det är inte klokt vad tiden går fort. Sista jag skrev i den här tråden var den 5 mars förra året. Nu, om någon är intresserad av att veta, nästan ett år senare är situationen nästan 100% annorlunda än då. Barnen och jag har en väl fungerande och bra relation till varandra.Pappan får fortfarande jobba på att de ska säga hej och hej då, men det gäller även för honom numera. Vi har, faktiskt efter att barnen själva uttryckt en önskan om det, långsamt och lite i taget börjat flytta in mig hos dom. Skrattande

Svar på tråden Villrådig och modstulen..