Anonym (Ärret) skrev 2014-02-17 20:06:35 följande:
Jag vet att jag är lesbisk men undrar om jag nånsin kommer hitta en tjej.
Jag är förlamad från midjan och nedåt, sitter i rullstol. Jag har även missbrukat tunga droger sen jag var 14 år, min kropp är väldigt sliten, jag ser mycket äldre ut än vad jag är, är deprimerad egentligen, kan inte jobba.
Finns det nåt hopp för mig?? Vem vill ha en sån som mig?!
När jag läser igenom traden uppfattar jag det som att det är ditt självförtroende som är problemet, framför allt annat.
Jag spekulerar bara nu utifran erfaranheter, men som jag har sett det är de rullstolsbundna människor som folk undviker just de som blur uppslukade av sitt handikapp och later det vara just ett handikapp.
Människor kommer att se annorlunda pa dig om du ser annorlunda ut. Om du sitter i ett hörn med sänkt blick ökar risken markant att folk kommer att undvika dig. Inte för att du sitter i rullstol, även om det KAN försvara situationen.
Jag tänker vara helt ärlig nu, även om det kanske later elakt. Men jag har jobbat med en människa som satt i rullstol, hon verkade helt ha gett upp, det fanns en massa saker hon skulle göra själv. försöka röra pa sig och sa vidare men hon ville inte. Hon föredrog att dricka och göra saker som var daliga för henne. Hon kunde en massa saker, ibland ville hon, och da var hon jättebra pa det. Hon var förlamat som du, fram midjan och nerat. Hon kunde ta sig fran rullstolen till sängen själv och fran sängen till rullstolen, detta genom en bräda, men det bästa var förstas att man var med henne och stödde henne bara för säkerhets skull. Men hon klagade alltid pa att hon var trött eller hade ont sa hon ville hellre använda liften.
Jag dömer henne inte, jag har ingen aning om hur det känns att sitta i en rullstol, MEN det ändrar inte det faktum att människor kommer att uppfatta henne annorlunda. Jag började ma jättedaligt av att vara i närheten av henne eftersom hon var sa negativ, blev väldigt deprimerad och trött hela tiden när jag var där sa jag kunde till slut inte jobba kvar där. Inte för att jag ville döma henne utan för att det helt enkelt blev för mycket. Varje gang man försökte fa henne att göra nagonting bra sa hon nej. Nästan i alla fall.
Det hade inte spelat nagon roll om hon satt i rullstol eller inte, utan rullstolen hade hon varit en negativ människa som kunde ga istället. Självklart kan det bli värre med rullstolen, hon var ganska rejält överviktig ocksa sa det var väldigt svart att förflytta sig.
Men om du inte är överviktig sa kan du ju hitta en stark tjej som kan bära dig till stranden sa slipper du "rulla ut pa sanden" t.ex.
Även om du sitter i rullstol finns det hur mycket som helst som du kan göra.
Jag träffade pa en bankkvinna en gang som hjälpte mig med ett ärende, jag trodde att hon bara satt pa en vanlig stol, hon jobbade ju uppenbarligen nu da... Det var inte förrän hon kom fram fran bakom disken som jag sag att hon satt i rullstol och det kändes som världens minsta detalj.
Sitter man i rullstol sa finns det självklart hinder, men det är viktigt att inte lata dessa hinder stoppa en. Ingenting är omöjligt trots allt, och det är din attityd som kommer att paverka hur människor uppfattar dig.
Det finns hur mycket inspirerande videos som helst med människor som sitter i rullstol som gör mer än de flesta icke rullstolsbundna klarar av just för att de har viljan.
Försök att aktivera dig och delta i diverse evanemang sa ökar chanserna betydligt att du kommer att träffa människor som ser dig för den du är, inte för rullstolen du sitter i. Rullstolen är inte du, och du är inte din rullstol. Den finns bara där för att hjälpa dig, inte som ett hinder.
Om du har psykiska problem kan dessa vara ett hinder, men som sagt, ingenting är omöjligt. Det är däremot viktigt att du haller dig borta fran människor med daligt inflytande, alltsa sadana som vill utnyttja dig.
Jag vill inte döma missbrukare, men jag tror att det kan vara ett daligt sällskap om du vill ta dig fram i livet. Det är viktigt att beblanda sig med allt sorts folk.
Lycka till!
Mvh.