• Anonym (fulisen)

Så jävla trött på att snygga vackra människor allt som oftast går före i kön.....

Är så jävla trött på att snygga människor, de med utsidan på sin sida så att säga, allt som oftast går före i kön, Då menar jag inte någon jävla kö på ICA, utan i samhället, dejtsidor, arbete, skolan etc.

Klart som fan att en människa som har ett fint yttre, har betydligt högre möjligheter att få ett bättre självförtroende och självkänsla, när de allt som oftast får höra hur fina de är, hur intressanta de är, hur många som vill lära känna de på dejtsidor etc etc

Säger inte att utsidan är allt, för det är det verkligen inte, men så länge det finns två människor som har ett lika inre, lika kunskaper etc, så är det den med ett fördelaktigt yttre som oftast går först. VARFÖR är det så? och HUR har det blivit så?

• Svar på tråden Så jävla trött på att snygga vackra människor allt som oftast går före i kön.....
  • Sebastian72
    VictoriaJ02 skrev 2014-02-19 00:18:42 följande:
    För att vi lever i ett utseendefixerat skitsamhälle där det ytliga är allt som räknas, men man säger det naturligtvis inte öppet. Allt snack om att det är insidan som räknas är ofta inget annat än just snack, för att man inte vill såra fula människor i onödan. 

Sitter det två kvinnor vid ett bord på ett cafe eller på en pub, varav den ene är blond, långhårig, snygg och mejkad, och den andre är korthårig, har glasögon och är överviktig, så sätter sig männen alla gånger bredvid den snygge och börjar prata med henne. Spelar ingen roll om den mindre attraktiva kvinnan är intressant eller har personlighet, männen nobbar henne ändå till förmån för den snygge. Har sett det så många gånger att jag vet att det är så.
    Fel. Tvärtom. I mitt fall iof.
  • Anonym (svanen)

Jag var lite av en ful ankunge så jag förstår och kan hålla med TS faktiskt.

I lågstadiet var jag populär, hade kort, tunt hår som inte ville växa och lite rultig även om jag väl egentligen var söt så var jag inte som de smala fina flickorna med långt hår. De som var sååå fina och poppis och usch vad avundsjuk jag var. Smart var jag inte heller, på den tiden. Blev sen istället plugghäst. Var heller inte söt men tog heller inte vara på mitt utseende. Det var först för några år sedan jag faktiskt började bry mig, använda smink, färga håret från råttfärgat, använda snygga kläder, gick ner 10 kg och OJ vilket skillnad. Är numera den "snygga" och får höra att jag är snygg och söt hela tiden. Helt knäppt vilken skillnad det är på hur folk bemöter en. Har dock turen att vara smart också efter alla år som plugghäst

• Anonym (svanen)

I lågstadiet var jag Opopulär skulle det stå...

• Anonym (Sopth)

Att gå före i kön är lätt oavsett utseende om man skiter i de köande

• Anonym ("Det")

När jag läser TS så får jag intrycket av en extremt dålig självkänsla och saknar självförtroende och det är inte attraktivt, det lyser igenom i text och kanske är det just "det" som saknas.

Jag brukar inte sortera in folk i fult och snyggt, men jag gjorde när jag var yngre. Jag är inte den mest populära och sociala´människan men jag har "det" och kan nog erkänna att jag dragit fördelar av det och det är något som jag särskilt lagt märke till när man är med någon som har mindre fördelaktigt utseende. Det som jag är nyfiken på är vad du TS, gjort för att förändra din situation. Du verkar inte nöjd med vart du står just nu och vet inte heller eller vill inte? ändra på något?

Det absolut vanligaste som jag märkt hos människor som saknar "det" är att de inte sträcker på sig ordentligt utan är lite ihopsjunkna. Sen får man inte glömma att le så att glädjen lyser igenom.

• Anonym (Abc)

Snygga människor blir ofta bättre bemötta, men faktiskt ofta också insorterade som mindre smarta. Jag har själv "dömt" en skitsnygg tjej som korkad bara för att hon var snygg med tjockt blont hår och stora bröst och brydde sig om sitt utseende och hade en ljus röst. När jag lärde känna henne så var hon en av de smartaste jag träffat. Jag har själv också fått höra av en tjej jag bodde i samma korridor som att jag inte alls var som hon trodde. Hon trodde inte att folk som såg ut som mig kunde vara både så snygga, smarta och trevliga (hon tyckte jag var supersnygg, själv tycker jag att jag faller in i facket "ser bra ut" eller "lagom snygg"). Jag tror att det bästa helt enkelt är att inte vara för snygg och inte för ful. Jag tror att jag är rätt lagom snygg, sådär att folk inte riktigt ser ytan för att den ligger inom ett normalspann.

• Anonym (nej)

Håller inte med. Tycker att snygga personer misslyckas oftare på partnersmarknaden. Okej de får många dejter, mycket sex, många som tar kontakt osv. Men det stannar oftast där. De blir ofta besvikna och får vara singel länge. Men de ger alla nya försök och ger sig ut igen på marknaden där folk hopar sig kring dem och så händer sammq sak.

Sex finns det gott om men få är berädda att försöka lära känna en vacker människa eftersom de redan har beatämt sig hur snyggingen är till sättet ( dryg, ytlig, elak, korkad). Hur tror ni det känns?

• Anonym (nej)
    Themis skrev 2014-02-19 01:10:22 följande:
    *skrattkramp*

Ja det är väl tur att vi inte alla har samma mål här i livet.

Stureplan?

Måste man vara snygg för att roa sig där? Håller inte med här heller.
  • vampyria2
    Anonym (fulisen) skrev 2014-02-18 17:51:48 följande:
    Hej där igen

Nu menar jag i åldern INNAN man börjat klassificera så som plugghästar och så, utan redan på dagis, lågstadiet och så. Det börjar ju redan där. De som ser fina ut, långt blont hår eller vad som nu anses vara fint, blir uppmärksammat, bekräftat etc. Hade tre sådana i min klass, rosa pippilotter i håret, så söta och fina, som de fick höra. När de blev äldre, så hade de ju dels redan skapat sig ett starkare självförtroende och självkänslan var högre (vilket inte är så konstigt).

Sedan så är väl inte det så att just endast utseendet ska få eller inte få räknas, men i detta fallet och tråden så var det det yttre som jag ville skriva om i min tråd. Framförallt för att jag är en sådan som alltid får höra att jag saknar "det", att jag inte är attraherad och attraktiv, att jag inte är bildskön och en massa annat. Dejtsidor men även erfarit massor av detta i verkliga livet. Visst, till en början så säger folk inte det "rakt ut", utan jag frågar vad det är som gör att jag blir dissad, då skriver de vänligt men bestämt, saker som jag skrivit ovan.....

När man presenterat sig för flera hundra tusen olika människor på nätet genom åren, med samma resultat, så är det ju inte så svårt att dra den slutsatsen om att det yttre inte är intressant. Har dessutom aldrig blivit kontaktad först på någon dejtsida eller så, (har dock testat med en bild på min vän, då helt plötsligt så trillar det in massor av mail, samma presentation etc, bara annan bild......)

Eftersom jag mår skit till stor del av detta, eftersom jag är och blivit så nertryckt som man kan bli, år ut och år in, så är jag helt säker på att om någon, endaste hade trott på mig, gett mig lite uppmärksamhet, bekräftat mig etc, så kanske även jag hade kunnat kommit något vart, nu bryr jag mig inte längre, mitt liv kommer inte vara så länge till, men ändå.

Och jo, jag stör mig jävligt mycket på folk som har fått det fina yttre, eftersom de får ett bättre första bemötande, det är i det första som chanserna ges och möjligheterna likaså. Men år av ensamhet, dåligt mående som följd etc, så inser jag väl att livet inte är något för mig, men det är ju en annan historia det
    När det gäller dagis m.m så har du så tok fel så det finns inte, det är jag helt övertygad om så det finns inte.
    Jag jobbar själv med barn och vet att de flesta barn är väldigt omtyckta av de flesta fröknar, är väldigt sällan som en fröken som har hand om en grupp barn inte gillar dem sten hårt hela högen, man jobbar så pass tätt med dessa små liv så de kommer en väldigt nära och då spelar utseendet inte det minsta lilla roll.

Däremot så barn som har lite sämre attityd och som kan upplevas uppkäftiga (eller vad man nu ska kalla dem) gör att man kan bli lite irriterad på dem och då spelar det ingen roll om det är så kallade söta barn eller såna som kanske inte är fullt lika söta.
  • Anonym ("Det")
    Anonym (nej) skrev 2014-02-19 06:50:34 följande:
    Håller inte med. Tycker att snygga personer misslyckas oftare på partnersmarknaden. Okej de får många dejter, mycket sex, många som tar kontakt osv. Men det stannar oftast där. De blir ofta besvikna och får vara singel länge. Men de ger alla nya försök och ger sig ut igen på marknaden där folk hopar sig kring dem och så händer sammq sak.
    Sex finns det gott om men få är berädda att försöka lära känna en vacker människa eftersom de redan har beatämt sig hur snyggingen är till sättet ( dryg, ytlig, elak, korkad). Hur tror ni det känns?
    Där håller jag med fullt ut...det finns många fördelar med att ha en fördel i sitt utseende men också många nackdelar.

Hur kul är det att gå på jobbintervju och bli intervjuad av en manlig chef som stöter på en, men han har inte tänkt att erbjuda något jobb..däremot går han gärna på middag någon kväll....
    Eller att ha enbart killkompisar som egentligen bara vill ligga med en och egentligen inte alls intresserad av en kompisrelation.
    Eller när man blir intervjuad av en kvinnlig chef på ett jobb och man känner att han avskyr en i precis samma sekund man satt sin fot på stället.

Det kanske är jättebra att se bra ut om man ska jobba med skönhet, kläder etc...men om man vill ha ett seriöst jobb så är det fan skitsvårt att bli tagen på allvar...
  • Anonym (svanen)

Det beror väl på på vilket sätt man är snygg. Jag har aldrig haft problem att bli tagen på alvar. Jag är brunett, vet inte om det gör skillnad (blondiner anses ju mindre seriösa). Använde smink men inte så jag ser ut som en plastdocka. Lagom smal men inte anorektiskt. Normal, men snygg. Jag har haft problemet med killar som stöter på mig men även de tar mig på alvar när jag nekar och säger att jag är upptagen. Men jag är inte drop dead victoria secret model snygg utan bara "vanligt" snygg.

• Anonym (fulisen)

Någon mer som håller med?

• Anonym (inget snyggo)

Det är klart att snygga vackra människor har det lättare. Kanske är det egentligen en fördel för "fula", som då får kämpa hårdare, lära sig mer, och kan lita på att det är deras prestationer och egenskaper som har gett dem framgång och kärlek och att ingen har valt dem för deras yttre. Kan tänka mig att snygga människor ofta tvivlar på att andra människor väljer dem för vilka de faktiskt är, och att det möjligen också ligger bakom en del mindre lyckade förhållanden som har kraschat när bristande personkemi eller mindre smickrande drag hos människan har överskuggat det vackra utanpåverket.

Fast jag vet inte av egen erfarenhet av vare sig det ena eller andra, jag är varken direkt ful eller direkt snygg utan har istället fått lov att lära mig tro på att andra faktiskt kan tycka att jag har ett attraktivt yttre, vilket har hänt ibland.

Hur som helst har man ändå själv ansvar för sitt eget liv och sin egen attityd och att göra det bästa utifrån sina förutsättningar. Jag såg ett klipp på youtube härom sistens som berörde mig ganska starkt faktiskt. Det är "världens fulaste kvinna", en kvinna som inte kan gå upp i vikt (det är betydligt värre än man kanske tror) och hon har en helt fantastisk attityd och utstrålning. Nu står det absolut klart att hennes föräldrar har varit genier på att fostra till självkänsla och självförtroende, och alla har det inte så väl förspänt (inte alla snygga människor heller), men jag tycker ändå att man kan lära sig någonting av henne. Klippet är ganska långt, men det är värt det:

• HerrNilsson

Ha ha jag kan tipsa om en podcast på ämnet, Freakonomics från 30 januari i år, avsnittet heter Reasons not to be ugly. Väldigt intressant.
    Många här har skrivit som att övervikt är något som gör en människa ful, det stämmer inte med det som presenteras i programmet, där har en vacker och överviktig person fördelar i livet gentemot en normalviktig och ful person. Tyvärr hjälper det inte att sminka sig eller skaffa en snygg frisyr för att bli snygg. Enstaka plastikoperationer är också lönlöst, den enda som skulle hjälpa är bryta varenda ben i ansiktet och modellera om det totalt.

• Anonym (tvärtom)

Jag blir alltid extra skeptisk mot "snygga" människor. Får alltid för mig att de är ytliga, lägger massor av tid på saker som sitt yttre än att verkligen bry sig om andra. Jobbar i butik och har inflytande över anställningar och de flesta som kommer med ett hårt spacklat yttre faller bort ganska snabbt bara för det yttre.
    JA, jag vet, jag är lika utseendefixerad som andra(fast åt andra hållet).
    Och nej, jag är själv inte ful som stryk. Är antagligen rätt medelmåttig, men det krävs mer än ett snyggt yttre för att få mig intresserad. Men det kanske har med erfarenhet och ålder att göra.

• Anonym (nej)
    Anonym (tvärtom) skrev 2014-02-22 16:42:25 följande:
    Jag blir alltid extra skeptisk mot "snygga" människor. Får alltid för mig att de är ytliga, lägger massor av tid på saker som sitt yttre än att verkligen bry sig om andra. Jobbar i butik och har inflytande över anställningar och de flesta som kommer med ett hårt spacklat yttre faller bort ganska snabbt bara för det yttre.
    JA, jag vet, jag är lika utseendefixerad som andra(fast åt andra hållet).
    Och nej, jag är själv inte ful som stryk. Är antagligen rätt medelmåttig, men det krävs mer än ett snyggt yttre för att få mig intresserad. Men det kanske har med erfarenhet och ålder att göra.

Att du är skeptisk mot snygga personer säger mig att du har fördomar mot dem.
    Eller har du bara träffat snyggingar med ett fult inre?
    Att snygga personer måste ha en stöddig attityd beror oftast på att de inte vill dra åt sig ALLA människor och måste ibland värja sig.
    Känner några snygga tjejer och de är hur snälla, ödmjuka, och roliga som helst. Absolut inte ytliga.
    De är mina bästa vänner.
  • Anonym (nej)
    VictoriaJ02 skrev 2014-02-19 00:18:42 följande:
    För att vi lever i ett utseendefixerat skitsamhälle där det ytliga är allt som räknas, men man säger det naturligtvis inte öppet. Allt snack om att det är insidan som räknas är ofta inget annat än just snack, för att man inte vill såra fula människor i onödan. 

Sitter det två kvinnor vid ett bord på ett cafe eller på en pub, varav den ene är blond, långhårig, snygg och mejkad, och den andre är korthårig, har glasögon och är överviktig, så sätter sig männen alla gånger bredvid den snygge och börjar prata med henne. Spelar ingen roll om den mindre attraktiva kvinnan är intressant eller har personlighet, männen nobbar henne ändå till förmån för den snygge. Har sett det så många gånger att jag vet att det är så.

Ja det stämmer visserligen.
    Kan inte det bero på att vi lever i sexfixerat samhälle också?
    Männen som börjar prata med den snygga tjejen framför den fula tänker nog lite med det lilla huvudet just då.

Tror ni han skulle välja snygga tjejen framför den fula om det gällde att anställa någon av dem till sitt företag där det handlar om kompetens?
    Alltså att den överviktiga, korthåriga med glasögon hade intelligens samt utbildning inom branschen men inte den blonda, långhåriga?
  • Mamma0911

Jag är varken lång smal eller snygg, jag är inte ful heller. Jag är alldaglig.
    Jag har kommit mig fram för jag är öppen glad å positive, men förstår vad du menar att snygga har det lättare.

• Anonym (snygg i dina ögon ful i mina)

Ni har fel ingen tjänar på att se bra ut i dagens samhälle.. grabbar får ingen förtur i nått förutom modell och prostituerad samma sak gäller kvinnor... när det gäller vanliga jobb är det tvärtom en nackdel att se för bra ut då man inte blir tagen på allvar etc... nä se normal ut och inse att ni har det bäst

Svar på tråden Så jävla trött på att snygga vackra människor allt som oftast går före i kön.....