• Ooops

kalas, allergi! jag eller föräldrarna?

Sonen ska ha 6års kalas nu i helgen. Han har bjudit sin avd på dagis. Skrev på inbjudan att vid återbud eller liknande så ring.... Ang allergi, är det jag som ska snoka upp vilka och vad för allergier de har eller är det föräldrarna? Skrev inget specifikt ang allergi. Jag tog för givet att de skulle höra av sig, men iom att ingen gjort det så blev jag osäker. Hur hade du gjort? Vet att där finns, men inte vem och vad. Dagis lämnar inte ut sådana uppgifter.

• Svar på tråden kalas, allergi! jag eller föräldrarna?
  • fluu

Jag skriver alltid "osa senast den dagen och meddela också om du har några allergier". Tycker att det är enklast så.
    Du kanske kan fråga på dagis under lämning? Eller helt enkelt smsa föräldrarna att "woops, glömde fråga om ditt barn har någon allergi?" eller så.
    Det blir ju väldigt tråkigt om det är något barn som inte kan äta något på kalaset.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Tibell

Jag är förälder till multiallergiska barn och jag ringer alltid och hör med föräldrarna vad det ska bjudas på så jag kan fixa liknande :) detta även om det inte står något om att man ska höra av sig angående allergier. jag lägger alltså aldrig över ansvaret på den som håller i kalaset.
    Jag vill liksom vara säker på att inga misstag sker så fixar hellre med fika/mat själv.

• Mammat3

När mitt barn går på kalas säger jag alltid till om allergier. Jag tycker att det är mitt ansvar att tala om det oavsett om det står på inbjudan eller ej.

• Ooops

Ska prata med personalen imorgon och se om jag får fram vilka det är. Men känns ju lite dumt att jag ska behöva jaga runt..men men

• honeydew

Om jag hade haft allergiskt barn så hade JAG berättat det innan vi kom och hört hur vi skulle löst det. Jag förväntar mig inte att du ska veta vad mina barn kan eller inte kan äta

• Ooops
    honeydew skrev 2014-02-18 19:50:49 följande:
    Om jag hade haft allergiskt barn så hade JAG berättat det innan vi kom och hört hur vi skulle löst det. Jag förväntar mig inte att du ska veta vad mina barn kan eller inte kan äta

Nä precis så tänker jag. Men om det nu skulle bli knas och ett eller flera barn kommer och inte kan äta ngt så kommer jag känna mig jättehemsk! Får se vad fröknarna säger imorgon
  • Alexi

Jag är själv multiallergisk och skulle aldrig komma på tanken att folk INTE berättade det om de tackar ja till ett kalas, då är man ju puckad rent ut sagt.

• Ooops
    Alexi skrev 2014-02-18 20:23:17 följande:
    Jag är själv multiallergisk och skulle aldrig komma på tanken att folk INTE berättade det om de tackar ja till ett kalas, då är man ju puckad rent ut sagt.

Grejen kan ju vara att de inte tänker komma. Tänker att de behöver man ju inte ringa..
  • Alexi
    Ooops skrev 2014-02-18 20:26:55 följande:

Grejen kan ju vara att de inte tänker komma. Tänker att de behöver man ju inte ringa..
    Men du behöver inte ringa någon, de får ju höra av sig om de är allergiska!
Svar på tråden kalas, allergi! jag eller föräldrarna?