• Patio

Mat och hygien-konto? Vad lägger ni i månaden?

Jag undrar hur mycket pengar ni lägger i månaden på mat och hygienartiklar - dvs allt som man kan köpa på matbutiken? Hur många är ni i hushållet och hur gamla är era ev. barn?

• Svar på tråden Mat och hygien-konto? Vad lägger ni i månaden?
  • Airlessplace
    Patio skrev 2014-02-19 08:04:53 följande:
    Men då borde väl min neddragna mat och hygienbudget på 3000:-, hålla för ett barn och en vuxen!? Det trodde dem inte i den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-19-89/m72551506.html Vad tror ni? Funkar 3000 kr i månaden för ett barn och en vuxen?

Jodå, det borde gå med lite planering. Vi handlar inte så mycket kött, det vi brukar ha hemma är kyckling, falukorv, bacon och köttfärs. Annat om det är bra pris. Äter även en del vegetariskt. Grönsaker och frukt handlar vi lite efter säsong, gurka och tomater på sommaren och morötter på vintern t.ex. Sen bunkrar vi upp när det är bra priser så matkostnaderna varierar lite. Tror vi hamnade på 2300 förra månaden bara för att vi hade så mycket hemma redan.
  • anyXX
    Patio skrev 2014-02-19 09:06:55 följande:
    Jag skulle ju kunna gå runt till de olika butikerna och köpa äpplen där de är billigast, pasta där de har extrapris, morötter där man får två paket för 15 kr, osv. Menar du så? :)

Ja så kan man ju göra men det låter ganska jobbigt. Jag gör såhär: det mest handlar jag på den affär som generellt är billigast och resten handlar jag där det finns helt enkelt.
    flicka 2008 & pojke 2010
  • anyXX

Men typiskt, mina svar försvinner. Ja så kan man göra men det verkar rätt jobbigt. Jag handlar det mesta i den affär som har de generellt lägsta priserna. Sen kompletterar jag från en annan affär det jag inte hittade i den första, ex speciell hundmat, blöjor etc.

flicka 2008 & pojke 2010
  • Cisslan

Vi lägger 5000 för två vuxna och ett blöjbarn. Köper en hel del ekologiskt och kollar extrapriser. Det funkar jättebra och vi behöver aldrig snåla, äter det vi vill.
    Tror att du kan klara dig bra på 3000 om du måste med lite planering. Läs reklambladen och köp när det är extra billigt!

• honeydew

5000-6000 kr i månaden, 2 vuxna, en fyraåring och en bebis. Är med blöjor, ersättning, all hygien och städ, mat, även tidningar. Köper ingen färdigmat, på sin höjd lite korv ibland, resten lagar vi själva. Skulle kunna tänka oss för och planera lite bättre, nu köper och äter vi mest det vi känner för.

Brukar iofs köpa extra av kyckling, kött, bröd m.m på extrapris och frysa in. Bor i en liten ort med endast två mataffärer, så priserna är nog lite högre än snittet.

• mammalovis

Ja, 3000 kr för ett barn och en vuxen borde hålla utan bekymmer om du inte äter väldigt dyrt.

Vi är medlemmar i både Pampers- och Liberoklubben och får därmed rabattkuponger på blöjor 25-30 kr/paket, så jag har nog bara handlat 1 paket till ordinarie pris på ca 2, kanske 3 år, minns inte riktigt. Då blöjposten är dyrast om man ammar så är det smart att bunkra ett lager sista månaderna innan bebisen föds, typ 2 paket 1:or och några 2:or.

Vi gör åt ca 6 blöjor/dag till bebisen så säg 3 ekonomipaket per månad och då kostar 2 paket med rabatt på 50 kr och 98 kr/paket 148 kr.
    Använder du ersättning kan den posten bli ganska dyr inklusive flaskor.
    Sedan behövs någon form av tvättlappar eller våtservetter. Någon form av olja till badet.
    Efter 4-6 månader äter många barn gröt ca 34 kr per 16 portioner, så där blir det ca 2 paket per månad, nu vid 8 månader gör vi åt minst 2 portioner per dag.
    Matkostnaden efter 4-6 månader beror ju på om man lagar själv eller kör burkar. Vid 6 månader gjorde vi åt 1 fruktburk och 1 matburk på 2 dagar. Så 19 kr för 2 dagar ... Nu vid 8 månader med 2 mål mat om dagen gör vi åt det dubbla om vi kör på burkar. En del hungrigare barn gör åt det dubbla. Dock har vi börjat laga mycket mer själva nu när hon äter 2 mål om dagen då det är mer ekonomiskt. I början var det mer praktiskt då det är svårt att få tillräckligt slät puré, tyckte jag.
    Vällingen köper vi i storpaket då storasyster också äter, så där blir det 145 kr för 20 liter. Bebisen gör åt 150 ml om dagen.

Så sammantaget är vi 2 vuxna, 1 bebis på 8 månader och 1 blöjbarn på 3 år som använder 1-2 blöjor om dagen då hon snart är blöjfri. Vi har svårt att få till det på 4000 kr per månad, men då är vi rätt bra på att bunkra upp i frys och skafferi också när det är bra erbjudanden. Då vi lägger en del pengar vid behov på våra egna bankkort så är det svårt att ha full koll.

• Bolide

Två vuxna och en trettonåring i hushållet och vi har en matbudget på ca 7-8500kr. Vi funderar inte på vad vi ska handla utan köper det vi är sugna på. Middagsbjudningar regelbundet drar också upp kostnaden. Mat är ett stort intresse för oss båda och kvalitet går före jakten på låga priser.

• AnnaCaroline

Mellan 3000 - 5000kr i månaden. Beroende på vad som behöver läggas till utöver mat. Vi är 2 vuxna och två barn samt en glupsk katt. Jag handlar som så att vi har en dag med färs, en med kyckling, en med kött, en med soppa, en med fisk och sen de övriga två dagarna jobbar jag sent så då lagar handlar mannen annat.

• momomo

Veckohandlar för 1100-1500 kr/vecka, behöver komplettera ibland, så säg 5000-6000 kr/månad. 2 vuxna, två barn, bägge med blöjor och lillan äter ca 1 barnmatsburk om dan samt amning.

I dessa 5000-6000 ingår vissa sällanköp, presenter och liknande samt en del helt onödig mat (glass, choklad, chips till oss vuxna...)
    Säg 4500-5500 är mat + hygien, samt att 500 av dessa är "onödig" mat.

Mycket av maten är ekologisk och/eller närproducerad. Uteslutande svenskt kött/kyckling. Detta vill jag inte pruta på, utan det är ett meningsfullt ställningstagande.

Blöjor har jag nog aldrig betalat fullpris för... Coop Forum där vi handlar mycket har 89 kr/paket som medlemspris, dessutom ganska ofta rabattkuponger.

Så vi skulle kunna klara oss på 4000/månad om vi disciplinerade oss litegrann, och planerade mer.

• UnikFamilj

Jag har i ärlighetens namn inte vågat räkna efter på rätt länge... Men jag skulle tippa att vi alla gånger lägger        10 000 kr/månad på mat och hygien (dock inte så mycket i mataffären, vi handlar en del på internet eftersom utbudet vi söker inte finns här). Vi är två vuxna och och tre barn i åldern 7, 5 1/2 och 3 1/2. Mannen tar alltid med sig matlåda till jobbet, och de båda mindre barnen och jag är hemma om dagarna. Massor av födoämnesintoleranser hos alla i familjen, och så köper vi mängder av eko/krav/fairtrade/bra svenskt. Väldigt lite "dålig mat" kommer över vår tröskel numer. Fasen bara en kyckling kostar 230 kr..! Laxen har ett vansinnigt kilopris den också, mjölerna inte långt från 100 kr kilot. 

Värt det dock. Tidigare åt vi betydligt sämre, och det märktes på hälsan. Nu mår alla oerhört mycket bättre, så det är bara att bita ihop och betala... Försöker komma undan så ofta vi kan med privat inköpt viltkött och dylikt.

Svar på tråden Mat och hygien-konto? Vad lägger ni i månaden?