• Anonym (orkar inte)

Orkar inte mer nu

Jag vet inte om det här är ett styvfamiljsproblem, eller kanske ett vanligt familjeproblem. Det kanske är så här i alla familjer? Min sambo har två barn sedan tidigare, och vi har en gemensamt. Hans barn sedan tidigare tar så mycket kraft från oss att jag inte vet vad jag ska göra. Den yngsta som är 15 verkar ha tappat greppet helt sista halvåret. Hon sköter inte skolan, hänger med kompisar sent, röker, dricker osv. Plus att det är så otrevligt hemma hos oss jämt. Hon ser till att verkligen trycka på alla knappar så att min sambo blir vansinnig, och så bråkar de, varenda kväll när hon är här. Vår gemensamma tar intryck och blir också helt vild och galen när storasyster är som hon är, alltså är det bråk med henne också. Den äldstas mamma tar nästan inget ansvar alls, hon låter henne vara ute och festa sent, bryr sig inte om skolan etc. Det betyder att det blir en jättekontrast när hon kommer till oss i och med att vi inte tillåter det, och så blir det bråk. Jag känner mig jämnt som den elaka häxan, så fort jag säger något. Detta har tärt enormt mycket på min relation med bonusdottern, vi pratar knappt med varandra längre, för så snart vi gör det blir det bråk. Och nu så ringde den äldsta igår och berättar att hon kommer att flytta hem till oss. Hon är 20 år och har bott själv och arbetat ett tag, nu har hon sagt upp sig från jobbet så hon kommer hem. Jag bävar för detta, i och med att jag vet hur det är när hon är hemma (och alltid har varit), hon blir helt passiv och bara ligger hemma och tittar på TV. Jag vill inte försörja en vuxen människa som inte hjälper till. Och hos sin mamma kan hon inte bo, för hon har lämpligt nog sett till att hon inte har något rum att bo i. Jag vet inte vad jag ska göra, jag orkar inte har det så här. Både jag och min sambo håller på att gå sönder av det här, och vår relation finns det knappt något kvar av. Vi får aldrig tid för oss själva, det är inte så att vi bråkar, men i och med att det alltid är tråkig stämning hemma så blir det inte trevligt. Jag har funderat på om vi skulle bli särbo, men då får vårt barn inte växa upp med föräldrarna tillsammans, vilket jag anser vara viktigt, samt att jag lämnar ju honom i skiten för han orkar inte heller. Jag vet att det blev rörigt, men jag behöver verkligen tips.

• Svar på tråden Orkar inte mer nu
  • Anonym (orkar inte)

Volt: Jag förstår vad du menar, men om min sambo betalar för henne så har han ju mindre pengar över till annat, som jag då får betala. Vi har inte jättemycket pengar över varje månad, och vi lade ner en hel del pengar på tjejen när hon flyttade, det är ju inte heller gratis,
    Dessutom så är det alla kostnader relaterade till huset som vi delar på, där är det svårt att veta hur mycket det skulle kosta att ha henne hemma. Och det hjälper ju inte riktigt att sätta sambon i skiten, han vill ju inte det här heller.

• Anonym (alternera?)
    Anonym (orkar inte) skrev 2014-02-20 13:45:57 följande:
    Jag förstår idén, men som det ser ut nu så vill jag inte ha det så. Just nu behöver jag den vecka vi får utan de äldre för att kunna koncentrera mig på mitt barn. De veckor 15-åringen är här kommer hon totalt i skymundan.

Mamman får göra om så att hon har plats igen, det är inte så att rummet inte finns kvar, hon har bara bytt användningsområde.

Ok, då missförstod jag dig, jag trodde att 20-åringen skulle bo heltid hos er och då trodde jag halvtid kunde vara bättre. Men om rummet finns kvar så tror jag också att ditt upplägg är bättre så att ni får lugn och ro den ena veckan. Jag trodde att mamman hade flyttat till mindre lägenhet.
  • Volt

Men varför ens låta henne flytta hem? Hon får väl söka soc om hon nu inte "pallar" jobba. 
    Hon får ju fatta att man inte kan säga upp sig bara för att man inte vill arbeta. Jag hade aldrig låtit henne flytta hem. 
    Hon är vuxen och får stå sitt kast. Ibland får man vara hård och sätta ner foten. Klarar inte din man av det får du göra det. 

• Anonym (orkar inte)

Trodde inte man kunde få soc bara så där? Hon har ju självmant sagt upp sig, så jag tror inte att de är intresserade av att hjälpa henne. 

Nej, jag vet som sagt inte vad hon tror. Jag har bara ont i magen just nu och det känns som hela familjen går sönder.

Det trista är att i vanliga fall så har vi jättekul och mysigt när vi är allihop, men senaste året så är allt bara skit. Det finns ingenstans att hämta energin.

• Fosfor

Men ska tjugoåringen bo varannan vecka alltså? Som om hon var ett barn? Varför i hela världen vill hon göra det? Låter ju som om hon tyckte att vuxenlivet var för jobbigt och vill bli barn på nytt. Har något hemskt hänt henne?

15 åringen verkar vara ett allvarligt bekymmer. Nu har ju många en väldigt jobbig period innan de blir vuxna och det är så lite man kan göra mer än att härda ut. Många tonåringar har en kuslig förmåga att driva alla vuxna i närheten till vansinne helt utan att anstränga sig och om denna tjej dessutom lägger manken är det inte konstigt att ni har en jobbig stämning hemma. Det brukar dock bli bättre. Jag förstår om du inte vill lämna din sambo själv i detta men jag tycker att du bör unna dig det ändå. Du har ett barn som även det kommer stt bli tonåring och trycka på dina knappar och fram till dess tycker jag att du ska försöka backa från dessa konflikter. Det kan visserligen verka drastiskt att bli särbo, men kanske avdramatiserar det hela situationen? Du kommer ju förmodligen att bli mindre pressad och då har ert gemensamma barn åtminstone en mer harmonisk förälder istället för två som är på gränsen till sammanbrott.

• Volt
    Anonym (orkar inte) skrev 2014-02-20 14:25:01 följande:
    Trodde inte man kunde få soc bara så där? Hon har ju självmant sagt upp sig, så jag tror inte att de är intresserade av att hjälpa henne. 

Nej, jag vet som sagt inte vad hon tror. Jag har bara ont i magen just nu och det känns som hela familjen går sönder.

Det trista är att i vanliga fall så har vi jättekul och mysigt när vi är allihop, men senaste året så är allt bara skit. Det finns ingenstans att hämta energin.
    Nej, det ju det man inte kan. Tänkte att det kanske kan få henne att vakna upp och fatta hur det är att vara vuxen.
    Vad har hon tänkt att hon ska leva på? Få veckopeng? 
  • Anonym (orkar inte)

Fosfor: Ja hon ska bo varannan vecka eftersom ingen av föräldrarna egentligen orkar med. Då blir det kanske ett incitament för henne att inte bara ligga och slöa. Angående särboskap så har du en poäng med att jag skulle bli en mer harmonisk förälder, för det är jag inte nu. Jag orkar inte med mitt barns problem (vilka inte är så stora jämfört), utan jag är mest arg på henne tycker jag. Det samma gäller min sambo. Dock så känns det inte bra att även hon ska drabbas av varannan veckas boende. Volt: Jag vet inte vad hon tänkte leva på, men veckopeng får hon inte. Jag har sagt till min sambo att vi ska bestämma vad hon måste göra för att få bo här, och det ska vi vara överens om och sedan hålla (det är bara det att jag vet hur det blir, det blir ytterligare ett tjatmoment).

• Ess

Säg rakt av nej till den stora som tror att det bara är att flytta hem hur som helst. Har hon redan sagt upp jobbet så är det ju trist för henne, men det kan bli en rejäl läxa. Hon är vuxen och får agera därefter.

Ta en diskussion med din man, att låter han henne flytta in så kommer du att flytta ut snarast möjligt. Sen får han ta sitt beslut när han har svart på vitt hur hans framtid ser ut vid de olika scenarierna.

• Anonym (orkar inte)

Min sambo kommer aldrig att säga nej. Och jag håller väl med honom till viss del, man kan inte låta henne hamna i det läget att hon inte har jobb och ingen stans att bo. Jag kan inte ställa den typen av ultimatum (även om jag verkligen skulle vilja, för innerst inne tror jag att det här är slutet på vårt förhållande).

• Ess

Jag har ställt det ultimatumet en gång, för hade hen flyttat in så hade jag flyttat ut. Inte en chans att jag skulle dela bostad med hen.
    I ditt fall så har hon själv satt sig i skiten, och då får hon själv reda ut det.

Anonym (orkar inte) skrev 2014-02-20 18:19:13 följande:
    Min sambo kommer aldrig att säga nej. Och jag håller väl med honom till viss del, man kan inte låta henne hamna i det läget att hon inte har jobb och ingen stans att bo. Jag kan inte ställa den typen av ultimatum (även om jag verkligen skulle vilja, för innerst inne tror jag att det här är slutet på vårt förhållande).

• Ess
    Ess skrev 2014-02-20 18:34:54 följande:
    Jag har ställt det ultimatumet en gång, för hade hen flyttat in så hade jag flyttat ut. Inte en chans att jag skulle dela bostad med hen.
    I ditt fall så har hon själv satt sig i skiten, och då får hon själv reda ut det.
    Jag använde fel ord. Det var inget ultimatum, utan snarare en upplysning. Fast han visste redan innan att vi inte drog 100 jämnt.
  • slutatsnusa
    Anonym (orkar inte) skrev 2014-02-20 18:19:13 följande:

men hon har ställt sig själv utan jobb!
    jag vet inte var ni bor nånstans, men har hon inte kompisar som har egna hem? hyra i andra hem
    en 20-åring som inte går på gymnasiet måste betala för sig?
    aldrig att jag skulle ha flyttat hem till pappa när jag fyllt 20 och redan lämnat boet en gång.
    kan instämma i funderingen nånstans ovan om det hänt henne nåt?

• Anonym (alternera?)

En fundering till... kan ni inte bara välkomna henne? Säga "åh vad bra, vi behöver lite hjälp hemma, nu får vi avlastning" och ta för givet att hon ska agera som en vuxen i familjen. Sätta er ner och dela upp hushållsarbetet på tre vuxna (dra ifrån det som 15-åringen förväntas bidra med). Fråga vilka delar hon vill göra, städning, handling, tvätt, matlagning osv.

Och ta upp frågan om pengar med henne, säg att hon kan få bo gratis en period bara hon betalar sin del av maten?

Det kanske skulle få henne att fundera ett varv till? Motivera henne att skaffa tillfälligt jobb/studier snabbt och sedan inte säga upp sig utan att ha ny försörjning klar nästa gång?

Dessutom ÄR det helt rimligt att de vuxna i hushållet faktiskt delar på hushållsarbetet och kostnaderna.

TS, vad tror du skulle hända om ni provade detta??

Svar på tråden Orkar inte mer nu