• Myking

Fråga om begagnad bilstol.. Hjälp!

Jag tänkte köpa en begagnad bilstol till min snart 5 åriga son..
    Det är en tjej på facebook som säljer det och hon säger att den är 4 år gammal och ej krockad..
    Hur mycket kan man lita på vad säljaren säger eller ska man bara gå på magkänsla?

Man vill ju såklart att den ska vara säker.. Jag läste nånstans att man ej ska ta en bilstol i bruk av annat barn om den har använt den i 5 år..  och man ska ej använda en bilstol om den är 10 år gammal..

• Svar på tråden Fråga om begagnad bilstol.. Hjälp!
  • Cariol

Problemet är ju att du aldrig vet hur väl omhändertagen den är. Vågar du chansa att den kanske åkt i golvet och fått en spricka som du inte kan se?

• Myking

Ja, det är ju så svårt att veta sånt.. Man kan ju inte lita på alla människor heller att dom talar sanning..
    Jag skulle aldrig ha det på mitt samvete att jag har sålt en bilstol till någon som jag vet at åkt ner i golvet och har någon spricka eller dyl.

• momomo

Jag antar att det gäller en bältesstol?

Sådana finns hyfsat billiga nya också, om man letar kampanjer och köper en utan isofixfästen.

T.ex finns Britax Adventure för 795 kr hos lekmer.

Bilbarnstolar och bältesstolar ska man inte vara dumsnål på.

Gäller det en extrastol som ska användas vid enstaka tillfällen i t.ex morföräldrars bil, då kan man köpa begagnat, men inte den ordinarie stolen.

• Nyfikna72
    momomo skrev 2014-02-21 13:50:44 följande:
    Jag antar att det gäller en bältesstol? Sådana finns hyfsat billiga nya också, om man letar kampanjer och köper en utan isofixfästen. T.ex finns Britax Adventure för 795 kr hos lekmer. Bilbarnstolar och bältesstolar ska man inte vara dumsnål på. Gäller det en extrastol som ska användas vid enstaka tillfällen i t.ex morföräldrars bil, då kan man köpa begagnat, men inte den ordinarie stolen.

Om mormor krockar den dagen och stolen är skadad då?
  • Absolutglad

På flera stolar finns "bäst före" datum instansat i plasten bak alternativt så gäller en viss tid från inköpsdatumet som hållbarhetstid! Kolla med de som tillverkat stolen!
    Lycka till!

• ja88

Jag vet inte riktigt vad ni menar skulle kunna hända med en bältesstol om det är en sådan det handlar om, dess huvudsakliga syfte är att lyfta upp barnet och leda bältet rätt. Det finns inte heller någon benhård livstid på dem, handlar mest om skick, och att det kommer nyare och mer utvecklade modeller.

Med bakåtvända stolar är det en annan fråga, det finns fler delar på dem som kan skadas och de måste tåla att utstå mycket större krafter vid en krock eftersom de tar emot hela barnets vikt. Om det är en bakåtvänd stol det handlar om, är 5 år dock knappast någon fara om femåringen är det enda barnet man tänkt använda den till. Han lär ju inte kunna ha den tills dess livstid är förbrukad precis.

• isolande

Jag kör begagnade Britax freeway till båda. De har nog 4-5 år på nacken men sett ut som nya och jag känner dem jag köpt av.

• ja88
    isolande skrev 2014-02-24 11:57:36 följande:
    Jag kör begagnade Britax freeway till båda. De har nog 4-5 år på nacken men sett ut som nya och jag känner dem jag köpt av.
    Njäe, de lär ha mer än 5 år på nacken, tror 2006 var sista året de tillverkades. Så om de är av de sista årsmodellerna så är de fortfarande ok, men har inte speciellt lång av rek. användningstid kvar.
  • Myking

Beställde en ny istället så är man på säkra sidan :) Britax Adventure tror ja den heter.. Är mycket bra rea på dom stolarna nu :)

Svar på tråden Fråga om begagnad bilstol.. Hjälp!