• Anonym (!)

    Bo ganska trångt i innerstan eller bo större i förorten? vad valde ni?

    Bor tillsammans med min 2 åriga dotter och hennes pappa i innerstan i en 3.a på 80kvm. Vi trivs jättebra här och är gravid igen. Visst kan vi bo kvar här ett bra tag men i framtiden tror jag barnen kommer vilja ha ett varsit rum och vi har inte råd att köpa större i innerstan. Vi skulle i såna fall behöva flytta och ska vi.göra det känns det lite som vi borde.göra det rätt snart så barnen inte behöver byta förskola/ skola i framtiden och skulle vi vilja ha fler barn har vi plats för det. Men samtidigt får jag lite ont i magen av det...vi trivs ju.så bra.och vill gärna bo kvar. Sanyidigt skulle vi få ett stort radhus eller villa i förorten och ungarna skulle få.en tomt å leka på.etc etc......

  • Svar på tråden Bo ganska trångt i innerstan eller bo större i förorten? vad valde ni?
  • Anonym (Både och)
    Anonym (Annie) skrev 2014-02-26 21:55:13 följande:
    Nu blev jag nyfiken, vilka familjer har "rätt" att bo stort i Stockholms innerstad? Och varför skulle det vara mer ok att bo på många kvadrat utanför stan, eller i en by på landet?

    Generellt sett är det mer effektivt att bo i flervåningshus i stan - det går åt mindre markyta, mindre uppvärmningskostnader, det finns bättre tillgång till mer miljövänliga transportmöjligheter etc. Vi bor på drygt 200 kvm, och det är inget jag tycker att jag behöver skämmas för faktiskt.
  • Anonym (London)

    Vi gjorde den flytten när sonen var 14 månader, bodde i zon 1, östra london i ett verkligen hipster område där vi verkligen stortrivdes men köpte hus längre ut i zon 4 när det vankades fler barn. Har inte ångrat en sekund. Vi har byggt ut huset, har skaffat bil och har mysig lättskött trädgård (är verkligen inte trädgårdsintresserad)

    Fördelarna för oss har varit trädgården och större ytor. När vi var i valet och kvalet brukade lägenhetsivrarnras argument vara att vi hade ju parker precis utanför så vi behövde ingen trädgård, men just det att jag i pyamas kan slänga ut ungarna i trädgården är helt underbart

    Tycker också det är skönt att nu ha bil och inga parkeringsjobbigheter, ta bilen och storhandla och köra runt barnen till aktiviteter eller bara ta dagsutflykter tycker jag är skönt

    Vi har fortfarande nära till Tbana så tar oss in till stan på 20-30 minuter och gör det någon helg i månaden kanske. 

    Skulle aldrig byta tillbaka

  • LadyMM
    Anonym (Annie) skrev 2014-02-26 21:55:13 följande:
    Nu blev jag nyfiken, vilka familjer har "rätt" att bo stort i Stockholms innerstad? Och varför skulle det vara mer ok att bo på många kvadrat utanför stan, eller i en by på landet?

    Alla som har råd naturligtvis. Oavsett hur många man är i hushållet.
  • Anonym (Annie)
    LadyMM skrev 2014-02-27 17:20:49 följande:
    Alla som har råd naturligtvis. Oavsett hur många man är i hushållet.



    Ja, jag tänker också så, men den jag citerade verkade tycka att 150 kvm var för mycket för 3 personer om man bodde i Stockholms innerstad och därför blev jag nyfiken på var gränsen låg enligt hen.
  • LadyMM
    Anonym (Annie) skrev 2014-02-27 20:03:15 följande:
    Ja, jag tänker också så, men den jag citerade verkade tycka att 150 kvm var för mycket för 3 personer om man bodde i Stockholms innerstad och därför blev jag nyfiken på var gränsen låg enligt hen.

    Äsch, det är främst folk som inte har råd att bo så som har åsikter om det. Andra människor struntar i regel hur andra personer bor eller vad de lägger sina pengar på.
  • camus

    Bor i hus i förort. Jag kan absolut förstå tjusningen med innerstan när man är två vuxna. Om man inte kan ta del av kultur, nöjesliv, shopping osv  finns bara de sämsta sidorna kvar. Skolor och dagis har inte sällan en liten asfalterad plätt som utegård, ibland inte ens det. Och så dessa avgaser med hälsovådliga små partiklar som barn är extra känsliga för. 

    Med barn är livet så mycket bättre i hus med större ytor, stor tomt, barn som kan gå ut själva och cykla till kompisar, egna hallonbuskar osv. Jag har inte velat byta med någon av de bekanta som bor med barn i innerstan.

    Men när barnen är utflugna blir det lägenhet igen - kanske i innerstaden. Allt har sin tid,

  • Anonym (Utflyttad)

    Vi (jag och sambon) bodde i en liten etta på n36 kvm inne i stan, men när jag blev gravid började vi leta efter ngt större. Med alla 2or och 3or vi tittade på konstaterade vi att vi inte kunde bli så långvariga där ifall det blev fler barn och när bebisen blev mer rörlig. Anledningen till att vi valde att flytta innan vi fick barn var att det kändes skönt att vara på plats och inte ha en flytt att ta itu med när barnet har kommit.
    Så vi hittade ett hus på 250 kvm ute på landet. Stormtrivs! Här finns det gott om utrymme för barnen och det har vi upptäckt är väldigt värdefullt. Så har vi hundar också och nu en tomt att släppa ut dem på, vilket är väldigt skönt när man har småbarn och mer att göra.

  • Anonym (space)

    Absolut inte i stan, där blir jag bara irriterad att bo och dessutom får man oftast nöja sig med en rätt liten lägenhet och jag vill ha rymd.

  • Anonym (Jaha)
    camus skrev 2014-02-27 22:22:30 följande:
    Bor i hus i förort. Jag kan absolut förstå tjusningen med innerstan när man är två vuxna. Om man inte kan ta del av kultur, nöjesliv, shopping osv  finns bara de sämsta sidorna kvar. Skolor och dagis har inte sällan en liten asfalterad plätt som utegård, ibland inte ens det. Och så dessa avgaser med hälsovådliga små partiklar som barn är extra känsliga för. 

    Med barn är livet så mycket bättre i hus med större ytor, stor tomt, barn som kan gå ut själva och cykla till kompisar, egna hallonbuskar osv. Jag har inte velat byta med någon av de bekanta som bor med barn i innerstan.

    Men när barnen är utflugna blir det lägenhet igen - kanske i innerstaden. Allt har sin tid,
    För mig handlar det inte om att gå på bio, teater, café och restaurang varje dag själv. Men jag gillar att vara omgiven av liv och rörelse och trivs med att se andra människor som tar del av detta i mitt närområde.
  • ModestyB
    Anonym (Annie) skrev 2014-02-26 21:55:13 följande:


    Nu blev jag nyfiken, vilka familjer har "rätt" att bo stort i Stockholms innerstad? Och varför skulle det vara mer ok att bo på många kvadrat utanför stan, eller i en by på landet?
    Var skriver jag rätt? Jag talar om privatekonomi, väsentlig skillnad.
  • Anonym (Annie)
    ModestyB skrev 2014-03-09 21:21:44 följande:
    Var skriver jag rätt? Jag talar om privatekonomi, väsentlig skillnad.
    Som du kanske kunde läsa skrev jag "rätt" som ett sätt att visa att det var min tolkning av det du skrev.

    Jag uppfattade att du inte kände "Bolide" som var den du ifrågasatte om hen och hens familj (på tre personer) bodde på 150 kvm i Stockholms innerstad.
    Du ställde frågan om det var i Stockholm hen bodde, och hens svar att det handlade om Gbg får mig att anta att ni inte känner varandra privat och att du därför rimligtvis inte har insikt i hur hens liv ser ut, så hur kan det då vara en fråga om privatekonomi? Hen kanske har pengar så att de kan vaska bostadsrätter på Strandvägen (Stockholm) om de skulle vilja...

    Du skrev såhär till "Bolide":
    Bor ni i Stockholms innerstad? Vansinnigt slöseri på yta i sådant fall. De pengarna skulle jag spendera på annat än att bara bo och det finns nog ett par tusen familjer som skulle nyttja ytan bättre.:

    "Vansinnigt slöseri på yta" samt " det finns nog ett par tusen familjer som skulle nyttja ytan bättre" .
    Vilka är de "par tusen familjer" som skulle nyttja ytan av en 150 kvm lägenhet i Stockholms innerstad bättre än "Bolide" och hens 2 familjemedlemmar?

    Varför är det en förmildrande omständighet att "Bolide" bor i Göteborg?
    Och hur vet man, som boende i Stockholms innerstad, om man överskridit "slöserigränsen" för bostadsyta?
  • Anonym (.)

    Vad som är bäst av innerstan och förorten tror jag till väldigt stor del beror på vilket liv man lever och vilka intressen man har. 
    Har man många aktiviteter? Hur mycket extra restid behövs till och från dom, kompisar och jobb? 
    Var finns ens "kontaktnät"? Kommer man kunna umgås med vänner och bekanta på samma sätt? Är man ofta inne i stan eller spenderar man den mesta tiden hemma? Skulle man kanske uppskatta en plätt med gräs och lite rabatter att pyssla med? 

    Det bästa är nog att ta en genomsnittlig vecka och göra ett "tidsschema"  över båda alternativen. Hur tidigt behöver man kliva upp, när måste man åka på morgonen, när kommer man hem, dvs hur mycket tid försvinner i pendlande, hur lång tid tar det om man ska träffa en vän lite spontant, hur fungerar det att skjutsa och hämta barn från träning osv.  

  • Lindsey Egot the only one

    80kvm centralt på en trea är stort. Vi bodde i en trea på 74kvm utanför stan med två barn upp till den yngsta var tre år. Barnen delade rum. Det var inte förrän vi väntade trean som vi flyttade till en fyra och flickorna fick egna rum men då ville de ändå sova med varann och ena rummet stod tomt.

  • ModestyB
    Anonym (Annie) skrev 2014-03-10 08:48:41 följande:
    Som du kanske kunde läsa skrev jag "rätt" som ett sätt att visa att det var min tolkning av det du skrev.

    Jag uppfattade att du inte kände "Bolide" som var den du ifrågasatte om hen och hens familj (på tre personer) bodde på 150 kvm i Stockholms innerstad.
    Du ställde frågan om det var i Stockholm hen bodde, och hens svar att det handlade om Gbg får mig att anta att ni inte känner varandra privat och att du därför rimligtvis inte har insikt i hur hens liv ser ut, så hur kan det då vara en fråga om privatekonomi? Hen kanske har pengar så att de kan vaska bostadsrätter på Strandvägen (Stockholm) om de skulle vilja...

    Du skrev såhär till "Bolide":
    Bor ni i Stockholms innerstad? Vansinnigt slöseri på yta i sådant fall. De pengarna skulle jag spendera på annat än att bara bo och det finns nog ett par tusen familjer som skulle nyttja ytan bättre.:

    "Vansinnigt slöseri på yta" samt " det finns nog ett par tusen familjer som skulle nyttja ytan bättre" .
    Vilka är de "par tusen familjer" som skulle nyttja ytan av en 150 kvm lägenhet i Stockholms innerstad bättre än "Bolide" och hens 2 familjemedlemmar?

    Varför är det en förmildrande omständighet att "Bolide" bor i Göteborg?
    Och hur vet man, som boende i Stockholms innerstad, om man överskridit "slöserigränsen" för bostadsyta?
    Fortsätt du att ge utlopp för din irritation över en formulering i en tråd på FL. Din reaktion är lite fnissframkallande, Eftersom du glatt ägnar dig åt att slösa energi på fritt tolkande kanske du kan översätta följande: Bostadssituationen i Stockholm skiljer sig från den i övriga Sverige. Därför är det irrelevant om någon har en till ytan jämförbar lägenhet på annan ort.
  • Anonym (Annie)
    ModestyB skrev 2014-03-10 19:40:03 följande:
    Fortsätt du att ge utlopp för din irritation över en formulering i en tråd på FL. Din reaktion är lite fnissframkallande, Eftersom du glatt ägnar dig åt att slösa energi på fritt tolkande kanske du kan översätta följande: Bostadssituationen i Stockholm skiljer sig från den i övriga Sverige. Därför är det irrelevant om någon har en till ytan jämförbar lägenhet på annan ort.



    Det är visst inte bara jag som glatt ägnar mig åt att slösa tid på fritt tolkande. Jag är inte det minsta irriterad, har jag skrivit det?

    Så hur menar du då att man ska förstå det du skrev i ditt första inlägg till "Bolide";kommentarerna om att det är "slöseri på yta" och att det finns "nog ett par tusen familjer som skulle nyttja ytan bättre",?

    Jag ställde frågan för att jag faktiskt var ärligt nyfiken på hur du resonerar!

    Jag bor i en 180 kvm lght i Stockholms innerstad och visst har jag fått frågan hur vi kommit över kontraktet osv, men jag har inte förut hört kommentarer om att lägenheten skulle vara bortslösad på oss och borde gå till nån familj som bättre skulle nyttja ytan så jag undrade hur du tänker?

    Din kommentar om att mina frågor är "fnissframkallande" istället för att vidareutveckla ditt resonemang får mig dock att tro att det inte finns något annat bakom än missunnsamhet och avundsjuka.
  • Contador

    Man får bo som man väljer. Hela storstockhom är en enda artificiell zonkarta där dyraste boendet ligger mellan strandgatan bromma och frescatti. därefter sjunker priserna som ringarna på ett träd. Råkar man bo som jag i perifirin på en stor sydstats herrgård nästan 1 miljon kvm med eget vatten blir det inte så vansinnigt mkt dyrare än en lägenhet i centrum. Man kan dockidockdock inte frångå att livet i staden har sin lockelse.

  • chrico

    Vet ej när du frågade detta men flytta t villa i förort , Täby tex Näsbypark är jättefint.
    Tänk på att friskare  luft är  värt mycket under uppväxten. 
    När barnen r stora kan ni flytta in t stan igen!

Svar på tråden Bo ganska trångt i innerstan eller bo större i förorten? vad valde ni?