• Anonym (!)

    Bo ganska trångt i innerstan eller bo större i förorten? vad valde ni?

    Bor tillsammans med min 2 åriga dotter och hennes pappa i innerstan i en 3.a på 80kvm. Vi trivs jättebra här och är gravid igen. Visst kan vi bo kvar här ett bra tag men i framtiden tror jag barnen kommer vilja ha ett varsit rum och vi har inte råd att köpa större i innerstan. Vi skulle i såna fall behöva flytta och ska vi.göra det känns det lite som vi borde.göra det rätt snart så barnen inte behöver byta förskola/ skola i framtiden och skulle vi vilja ha fler barn har vi plats för det. Men samtidigt får jag lite ont i magen av det...vi trivs ju.så bra.och vill gärna bo kvar. Sanyidigt skulle vi få ett stort radhus eller villa i förorten och ungarna skulle få.en tomt å leka på.etc etc......

  • Svar på tråden Bo ganska trångt i innerstan eller bo större i förorten? vad valde ni?
  • Anonym (tm)

    Vi bor i lägenhet i en rik akademikerförort och vill inte ha hus, trots att vi är två vuxna och tre barn på drygt 80 kvadrat och alltså enligt många förfärligt trångbodda. Men vi gillar att bo trångt och det är inte ofta barnen är själva på sina rum, för det mesta är de med oss eller med varandra.

    Om vi hade råd skulle jag gärna bo i innerstan med barnen pga det fantastiska utbudet där med alla museer etc. Det ultimata vore mysig liten lägenhet i innerstan och sommarstuga på landet en timme bort, som en del i den här tråden verkar ha ordnat det för sig.

    Både jag och min man växte upp i villaområden på "landet" och personligen avskyr jag mentaliteten som blir där med alla grannar som lägger sig i och homogeniteten. Jag älskar anonymiteten i innerstan och skulle välja den alla gånger för mina barn om jag kunde. För mig blir det lätt instängt och för mycket jante i villaområden.

    Har du eller din man själva erfarenhet av villa/förortslivet, ts? Om inte skulle jag nog tänka mig för innan jag flyttade för det är faktiskt ganska annorlunda mot att bo i stan. Att ha ett helt hus att sköta om blir dessutom som att ha ett till barn, såvida man inte har så mycket pengar att man kan leja ut allt extra jobb. Det är den största anledningen till att vi valt bort hus, för att vi båda har ett fritidsintresse som tar upp stor del av vår lediga tid och för att vi vill kunna ha flera barn och ha tid för dem alla. Men om man älskar att fixa och dona med hemmet och trädgården så är det ju hus man ska ha.

  • Ingram
    Anonym (tm) skrev 2014-02-23 16:02:02 följande:
    Vi bor i lägenhet i en rik akademikerförort och vill inte ha hus, trots att vi är två vuxna och tre barn på drygt 80 kvadrat och alltså enligt många förfärligt trångbodda. Men vi gillar att bo trångt och det är inte ofta barnen är själva på sina rum, för det mesta är de med oss eller med varandra.

    Om vi hade råd skulle jag gärna bo i innerstan med barnen pga det fantastiska utbudet där med alla museer etc. Det ultimata vore mysig liten lägenhet i innerstan och sommarstuga på landet en timme bort, som en del i den här tråden verkar ha ordnat det för sig.

    Både jag och min man växte upp i villaområden på "landet" och personligen avskyr jag mentaliteten som blir där med alla grannar som lägger sig i och homogeniteten. Jag älskar anonymiteten i innerstan och skulle välja den alla gånger för mina barn om jag kunde. För mig blir det lätt instängt och för mycket jante i villaområden.

    Har du eller din man själva erfarenhet av villa/förortslivet, ts? Om inte skulle jag nog tänka mig för innan jag flyttade för det är faktiskt ganska annorlunda mot att bo i stan. Att ha ett helt hus att sköta om blir dessutom som att ha ett till barn, såvida man inte har så mycket pengar att man kan leja ut allt extra jobb. Det är den största anledningen till att vi valt bort hus, för att vi båda har ett fritidsintresse som tar upp stor del av vår lediga tid och för att vi vill kunna ha flera barn och ha tid för dem alla. Men om man älskar att fixa och dona med hemmet och trädgården så är det ju hus man ska ha.
    Gillar man inte gräs och sånt kan man alltid ha en sådan robotgräsklippare...de funkar faktiskt riktigt bra och man slipper problemet med hur man ska sköta gräsmattan :).
  • Anonym (!)

    Nej det kommer vi inte ha råd med. Vår 3.a kostade 5 miljoner och varken kan eller vill lägga mer...


    nevermind skrev 2014-02-23 15:52:39 följande:
    Jag hade stannat! Ni trivs ju. Och barnen behöver inte eget rum förrän de är 5-6 år gamla. Ni hinner spara ihop till större boende.

  • Anonym (l)
    Anonym (!) skrev 2014-02-22 21:22:46 följande:
    Va kul att det funkar :) hur har ni fördelat utrymmena? Delar alla barn på 1 sovrum? Hur gamla är barnen?

    Stora tjejen på 10 har ett eget (litet) rum. Småtjejerna på 4 och 2 delar ett stort rum. Min man och jag har sängskåp i vardagsrummet. Funkar hur bra som helst.
  • ModestyB
    Bolide skrev 2014-02-23 14:38:51 följande:

    Trångbodd är subjektivt. Vi är tre bor på ca 150 kvm och kan inte tänka oss att bo på under 100 kvm.
    Bor ni i Stockholms innerstad? Vansinnigt slöseri på yta i sådant fall. De pengarna skulle jag spendera på annat än att bara bo och det finns nog ett par tusen familjer som skulle nyttja ytan bättre.
  • Bolide
    ModestyB skrev 2014-02-24 01:54:44 följande:
    Bor ni i Stockholms innerstad? Vansinnigt slöseri på yta i sådant fall. De pengarna skulle jag spendera på annat än att bara bo och det finns nog ett par tusen familjer som skulle nyttja ytan bättre.

    Slöseri med yta för dig kanske, inte för oss. Vi har köpt lägenheten och jag bryr mig faktiskt inte om 5000 personer skulle nyttja ytan bättre enligt dig. Vi vill bo stort, ha separat matsal, stort sällskapsrum, ordentligt kök och ha allt annat vi har. Vi bor i Göteborgs innerstad och bostadssituationen är nästan lika hopplös som i Stockholm om man inte har råd med en bostadsrätt.
  • ModestyB
    Bolide skrev 2014-02-24 10:52:58 följande:

    Slöseri med yta för dig kanske, inte för oss. Vi har köpt lägenheten och jag bryr mig faktiskt inte om 5000 personer skulle nyttja ytan bättre enligt dig. Vi vill bo stort, ha separat matsal, stort sällskapsrum, ordentligt kök och ha allt annat vi har. Vi bor i Göteborgs innerstad och bostadssituationen är nästan lika hopplös som i Stockholm om man inte har råd med en bostadsrätt.
    Bostadssituationen (och priserna) i Göteborg är fortfarande ljusår från Stockholms innerstad. Ni bor precis som ni vill. Men ni bor i Göteborg, inte Stockholm C.
  • EnEnkelTulipan

    Tänk vad olika det kan vara. Vi bor i lägenhet och letar hus. Stor altan, trädgård och yta är det vi vill ha. Jag och sambon drömmer om det och vi vill kunna erbjuda vårt barn i magen och ev syskon det. Nu har vi en trea på två personer och har bott i den själva i 6 år och blivit bortskämda med ett extra rum, vi vill inte göra om det tredje rummet till barnrum utan vill hellre flytta. Vi vill helst ha ett rum mer än vad vi är personer även i framtiden så fyra sovrum vill vi ha (Räknar med syskon). Och en stor härlig altan och bär, träd och gräsmatta. Underbart på sommaren! Att bo i stan lockar inte oss, det var nåt jag ville som tonåring men sen växte den drömmen bort. Men vill ha max 20 min in till stan så det är inte ute på landet vi vill bo. Tur vi alla är olika :) tänk vad höga priserna hade vart annars när man köper om alla skulle vara ute efter samma saker och slåss om samma boenden ;) kul för säljaren isåfall... Hehe :)

  • Bolide
    ModestyB skrev 2014-02-24 21:38:04 följande:
    Bostadssituationen (och priserna) i Göteborg är fortfarande ljusår från Stockholms innerstad. Ni bor precis som ni vill. Men ni bor i Göteborg, inte Stockholm C.

    Vi bodde lika stort i Stockholm förut, flyttade hem igen för två år sedan.
  • Anonym (Annie)
    ModestyB skrev 2014-02-24 01:54:44 följande:
    Bor ni i Stockholms innerstad? Vansinnigt slöseri på yta i sådant fall. De pengarna skulle jag spendera på annat än att bara bo och det finns nog ett par tusen familjer som skulle nyttja ytan bättre.



    Nu blev jag nyfiken, vilka familjer har "rätt" att bo stort i Stockholms innerstad? Och varför skulle det vara mer ok att bo på många kvadrat utanför stan, eller i en by på landet?
Svar på tråden Bo ganska trångt i innerstan eller bo större i förorten? vad valde ni?