Hur avvände du ditt barn från tummen?
Och vikten ålder hade ditt barn när det slutade? Är i behov av tipps och hjälp :(
Och vikten ålder hade ditt barn när det slutade? Är i behov av tipps och hjälp :(
Lockade, mutade, peppade.... Men det tog lååång tid att sluta helt. Hon var säkert 9 år. Och nu är det tandställning som gäller.. Inte pga utstående tänder utan för överbett.
Det bästa är att de aldrig börjar för tummen är bland det värsta som finns att avvänja eftersom den sitter där den sitter...........
Sonen var 3,5 år. Jag penslade lite stopp-och-väx på hans tumnagel vid två tillfällen. Klart.
Penslade med stopp och väx från apoteket. Vi började när hon var drygt tre år. Gick egentligen ganska fort, på ca två veckor men hon var inte så nöjd under tiden. Svåraste var det att hon inte kunde somna på kvällen. Efter ett par månaders krångel med att somna på kvällen föll jag till föga och lät henne börja snutta tummen när hon skulle somna, dumt nog. Sedan började hon förstås snutta på dagen igen och så fick vi börja om från början. Då gick det lite bättre med kvällarna men tog säkert några månader innan alltid flöt på som vanligt!
Även vårt andra barn snuttade på fingrarna och fick sluta när hon var 3 1/2. Den gången var vi konsekventa hela vägen och penslade med stopp och väx flera gånger per dag i början. Tog en månad ungefär så flöt allt bra!
Mina har slutat självmant vid allt mellan 5-6 månader och 3-4 år. Sugit på pekfingret&långfingret. Ingen av dom har sugit massor dock, bara vid insomning och som tröst ibland.
Vi provade stopp o väx i omgånger på vår dotter, det fungerade inte på henne. Hoppas att det kan hjälpa er ts.
Vi körde med strumpor på händerna när de var små............då slipper man tummar i munnen på nätterna helt.......och vanan byggs aldrig upp. Ingenting de förstår eller märker ens.