• Erfdgt

Frågor om barndop, ni som döpt era barn?

Hur gammalt var barnet vid dopet? Alltså hur många månader? För det är väl vanligast att man döps när man är under året.
    Hade ni dopklänning eller andra kläder på barnet?
    Träffade ni prästen något före dopet? Hur långt före var det?
    Hade ni något annat inslag vid dopet, tex någon solosång? Som inte "ingår" så att säga.

Vilka bjöd ni in? Hade ni fika eller något efteråt?

• Svar på tråden Frågor om barndop, ni som döpt era barn?
  • älskarlivet81

Vi syskonmatchade våra barn under mottagningen

Erfdgt skrev 2014-02-26 06:53:51 följande:
    Tack alla för svar, känner mig lite klokare nu :)

Då känns inte augusti helt konstigt att ha dopet, då yngsta är 6 månader. Äldsta kommer vara 7år.

Vad kan man klä en 7-åring i? En finare vit klänning kanske? Om lillasyster har en dopklänning.

• Erfdgt

Haha ja, då får maken kanske damma av kostymen igen då :) Då blir han glad :) Och jag får en anledning att shoppa en ny klänning :P

Jag funderar på att köpa en vit klänning till storasyster och sätta ett lila band i midjan (som lillasyster ska ha på dopklänningen) och sedan låta lillasyster byta om till en vit klänning till fikat. Känns som överkurs att ha på dopklänningen då också.

Och kyrkan är bokad, fick veta redan tidigare att det fanns bra med tider kvar just i augusti :)

Tack för alla svar!

• Sthlmtjej24
    Erfdgt skrev 2014-02-25 23:40:14 följande:
    Hur gammalt var barnet vid dopet? Alltså hur många månader? För det är väl vanligast att man döps när man är under året.
    Hade ni något annat inslag vid dopet, tex någon solosång? Som inte "ingår" så att säga.

Barnet var 2 mån. Vi träffade prästen 10 dagar innan. Vi hade soligt på violin som spelade Bach. Vi bjöd när vänner och familj, totalt 40 pers. Stor fika efter.
  • Mercurialis
    Båda barnen var 5,5 månad vid doptillfället.

Barnen har haft en gammal dopklänning, som gått i släkten på in mammas sida, på sig under dopet.

Vi träffade prästen ungefär en vecka före dopet.

Nej.

Inbjudna har mormor, morfar, farmor, farmors bror samt barnens farbror varit. På första dopet var även farbroderns fru, barn och bonusbarn inbjudna.
    Efter första dopet bjöd vi på trerätters middag hemma.
    Efter andra dopet hade vi grillfest i trädgården hemma.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Benone

Planerar dop för vår mirakelbebis i skrivande stund själv och vi kommer ha det när babyn är runt 2 månader, jag syr en egen dopklänning och broderar in namnet och dopdatumet på den så att den kan gå i arv, vi har bjudit in närmaste släkt, familj och vännerna och vår präst, efter dopet blir det matigare fika och baby shower i församlingshemmet, vi hoppas på att ha med en eller två visor i akten och att vår vän vill sjunga solo.
    Utöver det får faddrarna gärna bidra med något om de vill Skrattande

It all comes down to the size of your heart.
  • tjockobbe
    Erfdgt skrev 2014-02-25 23:40:14 följande:

Vi döpte vår dotter i helgen som var. 5 månader är hon. Vanligast är mellan 3-7 månader säger dem, men man kan göra det när som helst.
    Vi hade en dopklänning på henne, under hade vi vita kläder. När cermonin i kyrkan var klar tog vi av dopklänningen och satte på henne en vanlig klänning.
    Vi träffade prästen tisdagen innan dopet, 4 dagar innan alltså. Han ringde mig några dagar innan det och kollade av med tid så att det skulle funka för alla. (vi var 3 par som skulle döpa våra barn)
    Vi hade inget annat inslag utöver det som är standard.

Vi bjöd in närmsta släkten - kusiner, mor- och farföräldrar, morbröder, farbröder, mostrar, fastrar m.m. Det blev totalt en 30 personer för vår del.
    Vi hade smörgåstårta efteråt pga tiden på dagen, så att ingen skulle vara hungrig. Vi hade också en doptårta och jag hade bakat lite bullar och köpt kakor.
    Vera 130923 <3 Läs underbaragraviditet.blogg.se
  • Erfdgt

Om man träffar prästen så nära dopet, hur gör man med sådant som man vill ha med under dopet. Tex psalmer, eventuella solosånger, dikter eller annat. Jag känner att jag skulle vilja träffa prästen kanske 2 månader före (vi har ju tid på oss, dopet är i slutet av augusti) för att stämma av sånt och för att kanske hinna fundera på det efter vi träffat prästen, för att kunna få lite förslag av prästen. Vi ska ju dessutom döpa två barn, storasyster som är 7år, och lillasyster. Jag skulle vilja veta hur det kommer gå till och sådär.

Tror ni man kan ringa och be att få prata med prästen i god tid?

• Duckan

5 mån, vit dopklänning, träffade prästen en gång innan för val av psalmer, inget utöver det kyrkliga som sig bör under akten, bjöd närmaste släkten ( ca 30 pers ) på buffé och tårta.

• Erfdgt

Haha vi har räknat på det och bara närmsta släkten och närmsta vännerna (med barn inräknade) blir dryga 90 personer. Tur att församlingshemmet är stort och jag har hela sommaren på mig att baka ;)

• tulip79

Prästen kom hem till oss ca 3 v innan dopet o gick igenom våra önskemål o vilka psalmer vi ville ha. Barnen var ca 4 mån vid dopet. Vi lånade en jättefin dopklänning i linne från församlingen. Efter dopen hade vi dopfika i församlingshemmet, 30-40 gäster, främst släkt.

• fyrabarnsmor4

Alla fyra barn hade sin pappas dopklänning med en band som jag byter färg på. (rosa eller blå) Barnen var i olika ålder alla gånger.
    1a 6 månader
    2a 5 månader
    3e 9 månader (hon var en smal barn så det var inte "bråttom" med dopklänningen)
    4e 5 månader

Vi valde eftermiddagsdop så vi bjöd på middag o efterrätt.
    Vi var på församlingshemmet två av fyra.
    En gång var vi på prästgården för det blev dubbelbokning, ett misstag av vaktmästare som tog emot min bokning.
    En gång hyrde jag en lokal. Känns OK tycker jag.

Träffade aldrig prästen för vi valde en präst som bodde 40 mil bort så vi hade mailkontakt innan han kommer till kyrkan.
    Det gick bra alla gånger.

Nu är vi med barn igen så jag vet inte hur dopet kan bli. Församlingshemmet finns inte kvar, byn sålde den till så kommunen gjorde den om till öppen förskola (fm) och ungdomsgården (på em) med olika tider.

Svar på tråden Frågor om barndop, ni som döpt era barn?