Inlägg från: Erfdgt |Visa alla inlägg
  • Erfdgt

Frågor om barndop, ni som döpt era barn?

Hur gammalt var barnet vid dopet? Alltså hur många månader? För det är väl vanligast att man döps när man är under året.
    Hade ni dopklänning eller andra kläder på barnet?
    Träffade ni prästen något före dopet? Hur långt före var det?
    Hade ni något annat inslag vid dopet, tex någon solosång? Som inte "ingår" så att säga.

Vilka bjöd ni in? Hade ni fika eller något efteråt?

• Svar på tråden Frågor om barndop, ni som döpt era barn?
  • Erfdgt

Tack alla för svar, känner mig lite klokare nu :)

Då känns inte augusti helt konstigt att ha dopet, då yngsta är 6 månader. Äldsta kommer vara 7år.

Vad kan man klä en 7-åring i? En finare vit klänning kanske? Om lillasyster har en dopklänning.

• Erfdgt

Haha ja, då får maken kanske damma av kostymen igen då :) Då blir han glad :) Och jag får en anledning att shoppa en ny klänning :P

Jag funderar på att köpa en vit klänning till storasyster och sätta ett lila band i midjan (som lillasyster ska ha på dopklänningen) och sedan låta lillasyster byta om till en vit klänning till fikat. Känns som överkurs att ha på dopklänningen då också.

Och kyrkan är bokad, fick veta redan tidigare att det fanns bra med tider kvar just i augusti :)

Tack för alla svar!

• Erfdgt

Om man träffar prästen så nära dopet, hur gör man med sådant som man vill ha med under dopet. Tex psalmer, eventuella solosånger, dikter eller annat. Jag känner att jag skulle vilja träffa prästen kanske 2 månader före (vi har ju tid på oss, dopet är i slutet av augusti) för att stämma av sånt och för att kanske hinna fundera på det efter vi träffat prästen, för att kunna få lite förslag av prästen. Vi ska ju dessutom döpa två barn, storasyster som är 7år, och lillasyster. Jag skulle vilja veta hur det kommer gå till och sådär.

Tror ni man kan ringa och be att få prata med prästen i god tid?

• Erfdgt

Haha vi har räknat på det och bara närmsta släkten och närmsta vännerna (med barn inräknade) blir dryga 90 personer. Tur att församlingshemmet är stort och jag har hela sommaren på mig att baka ;)

Svar på tråden Frågor om barndop, ni som döpt era barn?