• imsevimse

När somnar era 5-6 åringar på kvällen?

När somnar era 5-6 åringar på kvällen? Och hur många timmar sover dem?

Jag börjar bli orolig för min son som blir 6 i sommar, han har så svårt att komma till ro på kvällarna och det tar flera timmar för honom att somna. Han springer upp flera ggr varje kväll, ropar på oss flera ggr, eller gör annat för att inte sova.
    Vi brukar lägga honom vid 20-tiden, och de två senaste kvällarna har han inte somnat förrän vid 22.30 och 21.30. (Vi vuxna lägger oss oftast vid 22). Han vaknar mellan 6-7 på morgonen.
    Nu börjar jag undra om vi lägger honom för tidigt? Men en 5-åring bör väl behöva mer än 8 timmars sömn per natt? :-/ 
    Han verkar inte speciellt trött på dagarna, men han kan vara väldigt arg, lättretlig eller ha ett allmänt trist humör.

• Svar på tråden När somnar era 5-6 åringar på kvällen?
  • La Lola
    imsevimse skrev 2014-02-26 12:13:38 följande:
    Jag kan tillägga att han inte sover hela nätterna i sin säng heller, utan han kommer in till min säng någon gång under natten. 
    Här samsover vi hela natten.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    imsevimse skrev 2014-02-26 12:12:11 följande:
    De svar som kommit hittills tyder ju på att han somnar för sent iaf :-/

Ja så kan det nog vara. Men han ligger ju oftast inte still heller :-/ Man hör det det dunkar och hur han håller på med andra saker där uppe, om han nu inte ropar på oss för att berätta något.

Tyvärr så har läggningarna blivit en kamp här hemma, och det blir en del tjaffs och bråk nästan varje kväll. Och det känns inte som ett roligt sätt att avsluta dagen på. Men när vi får springa upp för trappen för 5e, 6e eller 10e ggn på en timme för att han ropar, då tappar vi till slut tålamodet :-/
    Har han svårt att somna i sitt rum? Testat att låta honom sova på en madrass i ert sovrum?
  • HokusPokus

Våra tjejer (6 och 4år) gjorde allt för att slippa somna och ropade på oss i tid och otid för att de: var töstiga, kissnödiga, saknade ett gosedjur, osv
    Vi började med att i samband med att de böt om till pyjamas fick de se till att de har allt de vill ha i sängen, rätt gosedjur, kudden vänd åt rätt håll osv Sen vid tandborstningen ser vi till att pricka av både kissandet och dricka vatten för att det ska finnas så lite som möjligt kvar att ropa om när de väl lagt sig. Vi bad dem själva känna efter/fundera på om det var något mer som behövs innan de lägger sig så de slipper gå upp igen eller ropa och det har faktiskt fungerat över förväntan. Jag trodde de skulle hitta på nya saker att ropa om men de har snarare börjat se det som en sport att få allt klart innan och inte ropa.

• imsevimse
    La Lola skrev 2014-02-26 12:19:13 följande:
    Har han svårt att somna i sitt rum? Testat att låta honom sova på en madrass i ert sovrum?
    Vi hade gärna samsovit med alla barnen, om vi hade fått plats i sängen
    Tvååringen kommer in till vår säng under natten, medan pappan vandrar över till 3 och 5-åringens sängar på natten när de vaknar. Om pappan redan gått in till 3-åringen när 5-åringen vaknar, så kommer 5-åringen in till min säng.
    Det finns ingen plats i vårt sovrum för en madrass på golvet, då vi har ett pyttelitet sovrum där bara vår säng tar upp hela rummet Men vi har provat att låta honom somna i vår säng någon kväll, men det tog lika lång tid där :-/ 
    Vi har provat att ligga jämte honom tills han somnar, som vi alltid gjorde när han var mindre och fortfarande gör med småsyskonen, men det tar oftast ändå väldigt lång tid innan han somnar, vilket innebär att vi får ligga där hela kvällen och inte alls hinner med allt annat som man behöver/vill göra innan man själv ska lägga sig.
  • La Lola
    imsevimse skrev 2014-02-26 12:24:34 följande:
    Vi hade gärna samsovit med alla barnen, om vi hade fått plats i sängen
    Tvååringen kommer in till vår säng under natten, medan pappan vandrar över till 3 och 5-åringens sängar på natten när de vaknar. Om pappan redan gått in till 3-åringen när 5-åringen vaknar, så kommer 5-åringen in till min säng.
    Det finns ingen plats i vårt sovrum för en madrass på golvet, då vi har ett pyttelitet sovrum där bara vår säng tar upp hela rummet Men vi har provat att låta honom somna i vår säng någon kväll, men det tog lika lång tid där :-/ 
    Vi har provat att ligga jämte honom tills han somnar, som vi alltid gjorde när han var mindre och fortfarande gör med småsyskonen, men det tar oftast ändå väldigt lång tid innan han somnar, vilket innebär att vi får ligga där hela kvällen och inte alls hinner med allt annat som man behöver/vill göra innan man själv ska lägga sig.
    Ok, då har ni testat alla varianter.

Lyssna på nån musiksaga, funkar det?
  • imsevimse
    La Lola skrev 2014-02-26 12:28:22 följande:
    Ok, då har ni testat alla varianter.

Lyssna på nån musiksaga, funkar det?

Det gör varje kväll, och jag börjar fundera på om den kan vara ett störningsmoment nu istället? Jag överväger att ta bort den, men under vilda protester från honom :-/ Han är dessutom ganska mörkrädd, och vill ha en lampa tänd i sitt fönster.
  • imsevimse

*Det gör han varje kväll, skulle det stå

• Gathehielm

Mellan 20 och 21:30, vanligtvis. Men ibland är han uppe till till omkring 11 innan han går till sängs på helgerna.

• La Lola
    imsevimse skrev 2014-02-26 12:34:57 följande:

Det gör varje kväll, och jag börjar fundera på om den kan vara ett störningsmoment nu istället? Jag överväger att ta bort den, men under vilda protester från honom :-/ Han är dessutom ganska mörkrädd, och vill ha en lampa tänd i sitt fönster.
    Ok...

Tänd lampa vill jag också ha o jag är 40 år.
    (här är dock en lampa tänd utanför sovrummet)
  • LeLove

Alla mina 4 lägger sig oftast samtidigt, ca 19-19:30 (yngsta 1 och äldsta är 6,5). Som HokusPokus skrev, låt han kolla så att han har "allt" - kissat, borstat tänderna, pyjamas, gosedjur, kuddar på rätt plats & täcket "fixat" och vad det nu kan vara. Går mkt lättare här iallafall! och självklart är nattlampan tänd för de kan ju finnas monster bakom dörren/under sängen/i badrummet

• ako75

Vår femåring har alltid sovit lite och är pigg på dagarna och blir inte övertrött. Han lägger sig mellan 21 och 22 och går upp normalt sett strax före åtta. Trött första stunden på morgonen o vill mysa med filt framför TVn, men när dagis börjar kl 9 är han pigg som en lärka o håller fullt tempo hela dan. Vi gav upp att försöka lägga pigg unge vid åtta utan anser att det är bättre att han går och lägger sig när han faktiskt är trött. Runt 9-10 h sömn per dygn, alltså. På nyårsnatten var han glatt vaken till långt efter midnatt, när vi själva ryckte det var dags att sova. Barn är olika . Ingen av hans kompisar har samma dygnsrytm.

• Mrs Firren

Vi har en femåring med stort sömnbehov som oftast somnar kl 19-19.30 och sover 11-12 h. Om han någon gång är uppe efter kl 20 slår det lätt över i övertrötthet med någon timmes vilda protester som följd, därför försöker vi hålla på tiderna för sovandet eftersom alla mår bäst av det.

Ibland kan han försöka förhala sänggåendet men oftast går det snabbt att få honom i säng och somna efter lite läsning. Dagens mysigaste stund! Men det är klart vi tjafsar och bråkar ibland också...

• imsevimse
    ako75 skrev 2014-02-26 12:54:00 följande:
    Vår femåring har alltid sovit lite och är pigg på dagarna och blir inte övertrött. Han lägger sig mellan 21 och 22 och går upp normalt sett strax före åtta. Trött första stunden på morgonen o vill mysa med filt framför TVn, men när dagis börjar kl 9 är han pigg som en lärka o håller fullt tempo hela dan. Vi gav upp att försöka lägga pigg unge vid åtta utan anser att det är bättre att han går och lägger sig när han faktiskt är trött. Runt 9-10 h sömn per dygn, alltså. På nyårsnatten var han glatt vaken till långt efter midnatt, när vi själva ryckte det var dags att sova. Barn är olika . Ingen av hans kompisar har samma dygnsrytm.

Det låter som min son, han var oxå utan problem vaken till tolvslaget Medan en annan kämpade för att orka
  • I969

Vi påbörjar läggning vid 20, han ligger i sängen vid 20.30 så läser vi saga, sen bläddrar han själv i lite serier, lyssnar på lite musik från rummet utanför. Om han inte släckt själv före 21.30 så går vi in och bäddar om och släcker. Då brukar han somna rätt fort, men hyfsat ofta är han vaken till 22 också. Han vaknar vid 7.30-8 och sover oftast alltså ca 10 timmar. Jag känner väl igen det där med att tolka kasst humör som sömnbrist men tror faktiskt att det oftast inte är så. Om man försöker tänka efter de dagar då humöret är gott så tycker jag inte att det specifikt brukar vara som en rak följd på en lång natt.

• beijer

Har en tjej som blir 6 i oktober. Vi lägger henne vid 19 tiden. Hon vaknar mellan 7-8 på helgerna o lediga dagar kan hon få vara uppe längre till kl 20-21. Hon somnar oftast ganska snabbt. Men har märkt på våran tjej att d där mä att sova gått i perioder. Vi har alltid haft samma rutiner på tider för allas skull. Men d var ett tag då hon somnade 22-23 orecis som hin hade svårt aset komma till ro för att sova. Vi bråkade o höll på för gör allt för hon ska sova. Men kändes som juh mer vi tjata desto värre blev d. O rätt som d var så funkade allt igen o hon somnade bra igen. Så kanske har mä ålder att göra ? Att kanske kommer in i någon period ? Men vi har där emot myckry tjat om att sova in hos oss. Jag har fyra barn o då ville alla helt plötsligt sova hos oss. O juh mer vi neka dom o tjatade åå dom alla så blev d värre. Alla blev ledsna o allt d där. Så då beslutade vi helt enkelt att inte göra så stor grej av d. Så vi ställde in deras sängar inne hos oss. Var av att två hade spjälsäng o en växa sen o största tjejen som blir 6 fick ligga på madrass. O så la vi alla samtidigt o så la ja mig i sängen o så sa ja om ni intr är tysta går ja ut direkt o ni får sova i erat rum. Då tpg d oftast Max en 15 min sen sov alla. O d funkade kanon sen kommer dom en dag o säger mamma nu vill vi sova i vårat rum igen o då gjorde dom d o somnade själva o jag läste för dom. Så tror d där kanske kan ha mä perioder i utvecklings fas kanske ?

• Helenmedh

Min son (6år) påbörjar avklädning, tandborstning och div annat inför kvällen vid 19.30. 20.00 ligger han i sängen. Oftast somnar han inom en halvtimme men någon gång har det hänt att han ropar flera timmar senare och säger att han inte kan sova. 

Han kommer alltså inte upp utan ligger i sin säng tills sömnen infaller. 
    Kliver upp runt 07.00 och sätter på tvn utan att väcka oss men lillebror vaknar strax efter. 

• TomMon

Vi har två barn, 5 och 6 år. Vi borstar tänder, kissar och tar på pyjamas 18.30, inga undantag. De somnar oftast innan klockan hunnit bli 19. De sover till kl 07 ca, i sina egna sängar. Senare kvällar innebär för oss fler konflikter pga trötthet, därför kör vi samma tid alltid. Vi gör också allt klart innan;vatten, hur man vill ha täcke etc. Varken jag eller min man kommer springande för sådana småärenden så de har lärt sig att det inte är lönt att försöka.

Svar på tråden När somnar era 5-6 åringar på kvällen?