• imsevimse

När somnar era 5-6 åringar på kvällen?

När somnar era 5-6 åringar på kvällen? Och hur många timmar sover dem?

Jag börjar bli orolig för min son som blir 6 i sommar, han har så svårt att komma till ro på kvällarna och det tar flera timmar för honom att somna. Han springer upp flera ggr varje kväll, ropar på oss flera ggr, eller gör annat för att inte sova.
    Vi brukar lägga honom vid 20-tiden, och de två senaste kvällarna har han inte somnat förrän vid 22.30 och 21.30. (Vi vuxna lägger oss oftast vid 22). Han vaknar mellan 6-7 på morgonen.
    Nu börjar jag undra om vi lägger honom för tidigt? Men en 5-åring bör väl behöva mer än 8 timmars sömn per natt? :-/ 
    Han verkar inte speciellt trött på dagarna, men han kan vara väldigt arg, lättretlig eller ha ett allmänt trist humör.

• Svar på tråden När somnar era 5-6 åringar på kvällen?
  • tjejmamma79

Min 6 åring lägger sig mellan 19-19.30 somnar ganska fort hon är ändå väldigt trött på morgonen

• lovely89

min dotter blir 6 i maj lägger vi mellan 19-19.30 och hon somnar väldigt fort.. Aldrig varit ett problem.. 

• lovely89
    lovely89 skrev 2014-02-26 11:12:29 följande:
    min dotter blir 6 i maj lägger vi mellan 19-19.30 och hon somnar väldigt fort.. Aldrig varit ett problem.. 
    kan även säga att hon sover hela natten och vaknar runt 08.00 på morgonen 
  • HokusPokus

Mellan 19.30 och 20 lägger sig min (snart) 6åring. Hon går upp vid 7 men då får jag oftast väcka henne. På helger och lov får hon vara uppe senare och sover till 8-9 ungefär.

• cosinus

Min 5-åring (snart 6) somnar mellan 20 och 20:30 men kan ibland springa upp lite längre. Vaknar kring 07

• sasso78

Hon blir 5 i juni och lägger sig 19-19.30. Somnar senast 20.00. Vaknar lite olika men oftast runt 7.00.

• Vinterankan

Hon sover typ 21-7, är lite olika. Hon sov mindre (runt 9 timmar) när hon var yngre. Men det där att ligga i sängen gör ju också en del så om han ligger 2 timmar innan han somnar så ger det också resultat. Jag har väldiga sömnproblem men har upptäckt att om jag bara ligger i sängen i 9 timmar så spelar det inte så stor roll om jag sover 4 eller 8 av de timmarna.

• imsevimse

De svar som kommit hittills tyder ju på att han somnar för sent iaf :-/

Vinterankan skrev 2014-02-26 12:03:20 följande:
    Hon sover typ 21-7, är lite olika. Hon sov mindre (runt 9 timmar) när hon var yngre. Men det där att ligga i sängen gör ju också en del så om han ligger 2 timmar innan han somnar så ger det också resultat. Jag har väldiga sömnproblem men har upptäckt att om jag bara ligger i sängen i 9 timmar så spelar det inte så stor roll om jag sover 4 eller 8 av de timmarna.
    Ja så kan det nog vara. Men han ligger ju oftast inte still heller :-/ Man hör det det dunkar och hur han håller på med andra saker där uppe, om han nu inte ropar på oss för att berätta något.

Tyvärr så har läggningarna blivit en kamp här hemma, och det blir en del tjaffs och bråk nästan varje kväll. Och det känns inte som ett roligt sätt att avsluta dagen på. Men när vi får springa upp för trappen för 5e, 6e eller 10e ggn på en timme för att han ropar, då tappar vi till slut tålamodet :-/
  • imsevimse

Jag kan tillägga att han inte sover hela nätterna i sin säng heller, utan han kommer in till min säng någon gång under natten. 

• La Lola

Hedda fyller 5 nu i mars o har nästan aldrig sovit mer än 9 timmar per natt.
    Hon somnar runt 20-21 o vaknar ca 9 timmar efteråt.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden När somnar era 5-6 åringar på kvällen?