Kollar du din unges, i ålder upp till ca 10 år, mobil?
Kollar igen sms, besökta internetsidor och sånt.
(Ja. Hen hade passat bättre än den. Men jag orkade inte med en hen-tjafsartråd till)
Kollar igen sms, besökta internetsidor och sånt.
(Ja. Hen hade passat bättre än den. Men jag orkade inte med en hen-tjafsartråd till)
Min 6-åring har ingen mobil. Men hade han haft en så hade jag absolut kollat den. Fattar inte ens varför ett barn skulle ha en mobiltelefon med surf.
Ja, jag har kollat min dotters sms eftersom hon har fått reklam och ett felsänt sms från en vuxen (abonnemanget står på hennes pappa). Har även vid ett tillfälle skrollat igenom meddelanden eftersom hon var ledsen och inte ville säga varför.
Försökt förklara att det som skrivs inte alltid upplevs på samma sätt när det sägs. Hon fyller 10 om några månader.
Ja, jag läser sonens sms. Men mest bara för att han själv är ointresserad. Och inga av hans kompisar har hans nummer, utan bara vi föräldrar och mor/farföräldrar.
Japp kollade min dotters, hon var väl i 13 års åldern. Det var tur, stod massa skit från nån kille, snuskig skit. Jag ringde upp hans mamma.
De har ingen mobil, men skulle de ha det skulle jag förmodligen kolla.
Jag var på en föreläsning med Lo Rossling, som skrivit boken "Cyberungar". Hon berättade om sin väninna, som föreläste just om datoranvändande hos barn och risker på internet. En kväll när hennes barn var på väg ut så fick hon som en ingivelse att fråga upp vart barnet skulle och påminna om att man aldrig någonsin får stämma träff med okända osv. Och det var just det dottern hade gjort! Snacka om tur...
Kvinnan var inte så lite förvånad - hon hade ju haft de här samtalen med barnen, de VISSTE att man inte skulle göra så och riskerna. Men dottern hade inte uppfattat just det här som en risk...
En kompis läste sin sons mail och fick reda på att han var på väg till värsta fyllefesten...
Så jag kommer förmodligen ha rätt hård koll. Barnen är ju det viktigaste man har och det finns så mycket elände de kan lockas med i.
Japp. Jag kollar båda mina döttrars sms. De är 10 och 12 år.
När min äldsta dotter fick sin mobil för ca 3 år sedan så sa vi till henne att ett av villkoren för att hon skulle få den var att vi skulle kunna gå in och kolla.
Efter det har vi inte pratat mer om det, och jag är tveksam till att hon kommer ihåg det villkoret.
Men jag är glad att vi gör som vi gör, med tanke på vilka sms som vi hittat i hennes mobil på sista tiden. Ska ha ett samtal med henne när hon kommer hem från skolan idag.
Jag känner att där inte finns något att kolla. Hon kommer gärna o visar den för att få hjälp då o då. Hon är dessutom inget stor fan av att använda telefonen heller och hon har tidigt fått lära sig hur man bör bära sig åt och vad som är ok och inte.
Nej
Inte för att de har mobiltelefoner, varken 7 eller 10-åringen men de har var sin padda.
Nej jag snokar inte medvetet. Dock har jag låst ner dem lite och jag lånar dem ibland och då ser jag ju en del sidor de haft uppe. Men nej jag scannar inte igenom dem medvetet.
Nu har hon ingen mobil än, men nej det skulle jag aldrig göra. Det är en grov kränkning av privatlivet!
Ni som läser sms för att få reda på vad ungarna har för sig, skulle ni även läsa deras dagböcker för att få reda på saker?
Ja, jag kollar. Vill se att allt ser bra ut och att han är trygg, inte bara för att jag är nyfiken.
Min 8åring har ingen mobil. 12 åringens kollar jag litegrann...inte ofta men lite då & då