• Erfdgt

Tips på en bra bärsjal?

Är det någon som har tips på vilken bärsjal man ska välja? Jag har noll koll på det där, så alla tips och råd tas tacksamt emot :)

• Svar på tråden Tips på en bra bärsjal?
  • 1978
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-28 19:54:15 följande:
    Finns på sjalbarn. 
    Aha! Ska leta där. Tack!
  • Kronärtskocka
    1978 skrev 2014-02-28 17:59:44 följande:
    Har någon mönster om man vill sy en egen meitai?
    Jag har utgått efter detta mönster men anpassat måtten efter hur stort barn den är till. Bredden på panelen kan göras bredare eller smalare beroende på hur stort barn man ska bära. Titta på olika mönster och fundera över om du vill ha utbredbara band eller raka. Med huvudstöd eller utan osv. Det finns så många möjligheter!
    ( Man kan också börja med att sy en enkel prototyp i billigt tyg för att se om mått och modell känns rätt innan du klipper i ett finare tyg
    k-markt.blogspot.se/2007/11/sybeskrivning-mei-tai.html?

• FruO

Jag har en trikåsjal från minimundus.se. Har inte testat någon annan så jag kan inte jämföra, men jag har trivts bra med den. Nu när sonen närmar sig 6 månader och 8 kg har jag börjat använda en Pognae bärsele.

• 1978
    Kronärtskocka skrev 2014-03-03 09:49:52 följande:
    Jag har utgått efter detta mönster men anpassat måtten efter hur stort barn den är till. Bredden på panelen kan göras bredare eller smalare beroende på hur stort barn man ska bära. Titta på olika mönster och fundera över om du vill ha utbredbara band eller raka. Med huvudstöd eller utan osv. Det finns så många möjligheter!
    ( Man kan också börja med att sy en enkel prototyp i billigt tyg för att se om mått och modell känns rätt innan du klipper i ett finare tyg smile5.gif
    k-markt.blogspot.se/2007/11/sybeskrivning-mei-tai.html?

Tack!
  • elninio

Jag har bara testat en, en tricot slen, och den var skön och kändes stabil. Jag har alltid haft dålig rygg och bärsele funkade aldrig.

• Livan

Jag gillar absolut trikåsjalen bäst och en kan man ha bäbisen i från att den är nyfödd tills den väger 18 kg. Har min Tricot Slen som jag köpte här för 595 kr, vilket är det ett betydligt bättre pris än hos alla jag hittade!   http://www.biglife.se/store/category/ekologiska-b%C3%A4rsjalar-192749

Så perfekt att den är ekologisk också, vilket innebär att tyg-mot-hudkontakt inte innebär någon risk för allergi och dylikt, plus att den har drygt tre gånger så lång hållbarhet som andra trikåsjalar!

• Flickan och kråkan
    Livan skrev 2014-04-03 16:13:16 följande:
    Jag gillar absolut trikåsjalen bäst och en kan man ha bäbisen i från att den är nyfödd tills den väger 18 kg. Har min Tricot Slen som jag köpte här för 595 kr, vilket är det ett betydligt bättre pris än hos alla jag hittade!   www.biglife.se/store/category/ekologiska-b%C3...

Så perfekt att den är ekologisk också, vilket innebär att tyg-mot-hudkontakt inte innebär någon risk för allergi och dylikt, plus att den har drygt tre gånger så lång hållbarhet som andra trikåsjalar!
    Inget fel på tricot slen, men varför tror du att den håller längre än andra trikåsjalar? Både mam eco och wbs är ju exempelvis stadigare och avlastar bättre och därmed längre. Något 18-kilosbarn skulle jag inte bära i någon trikåsjal
  • Livan

Jo det är så att när man odlar bomull, eller vad som helst ekologiskt i praktiken, så får växten ta den tid som den behöver för att växa naturligt. Detta på grund av att den inte stressas fram med olika kemiska medel som gör att den blir skör och inte lika hållbar. Detta gör att skördarna inte blir lika stora och frekventa som vid ett "vanligt" jordbruk och det är därför som ekologiska produkter ofta blir dyrare, men då samtidigt mer exklusiva. Eftersom Tricot Slen är ekologisk är det då självklart att den då håller längre, upp till tre gånger så länge,  just på grund av att fibrerna är betydligt starkare.

• Flickan och kråkan
    Livan skrev 2014-04-07 07:32:57 följande:
    Jo det är så att när man odlar bomull, eller vad som helst ekologiskt i praktiken, så får växten ta den tid som den behöver för att växa naturligt. Detta på grund av att den inte stressas fram med olika kemiska medel som gör att den blir skör och inte lika hållbar. Detta gör att skördarna inte blir lika stora och frekventa som vid ett "vanligt" jordbruk och det är därför som ekologiska produkter ofta blir dyrare, men då samtidigt mer exklusiva. Eftersom Tricot Slen är ekologisk är det då självklart att den då håller längre, upp till tre gånger så länge,  just på grund av att fibrerna är betydligt starkare.
    Har du burit i olika sjalar? Trikåsjalar som mam eco och wbs exempelvis är stadigare och avlastar bättre och längre än tricot slen. Trots detta så bär jag inga barn i trikåsjal efter halvåret (har lagt dem på hyllan när mina varit runt 4-5 månader) och väldigt långt från 18 kilo. Att det är teoretiskt möjligt att bära ett barn på 18 kilo i en trikåsjal innebär inte att det är något vettigt alternativ i praktiken .
  • Livan

Jag tycker personligen att  mam eco är för grov i tyget för att ha direkt mot bäbisens känsliga hud och wbs är inte ekologisk, vilket då inte är ett alternativ för mig då jag vill känna mig trygg i att inga gifter når mitt barn, samt att de olika batikmönstrerna gör det svårt att matcha med mina vanliga kläder, då vill jag hellre ha en sjal som inte "tar över för mycket" rent utseendemässigt, detta är ändå ett plagg som jag kommer vilja använda väldigt ofta och till olika kläder Glad

Om man känner att det är läskigt att bära ett tyngre barn i en elastisk bärsjal ska man självklart inte göra det! Men självklart har tillverkarna sett till att det finns ett säkerhetsspann där sjalen med all säkerhet klarar en ännu större tyngd i praktiken, men för att det absolut inte ska ske nån olycka skrivs ju kapaciteten ner till en garanterad säkerhetsnivå. Det är ju det mest värdefulla vi har som vi bär i bärsjalarna, om inte säkerheten är bortom all tvivel skulle de inte kunna säljas!

• Flickan och kråkan
    Livan skrev 2014-04-07 15:12:58 följande:
    Jag tycker personligen att  mam eco är för grov i tyget för att ha direkt mot bäbisens känsliga hud och wbs är inte ekologisk, vilket då inte är ett alternativ för mig då jag vill känna mig trygg i att inga gifter når mitt barn, samt att de olika batikmönstrerna gör det svårt att matcha med mina vanliga kläder, då vill jag hellre ha en sjal som inte "tar över för mycket" rent utseendemässigt, detta är ändå ett plagg som jag kommer vilja använda väldigt ofta och till olika kläder Glad

Om man känner att det är läskigt att bära ett tyngre barn i en elastisk bärsjal ska man självklart inte göra det! Men självklart har tillverkarna sett till att det finns ett säkerhetsspann där sjalen med all säkerhet klarar en ännu större tyngd i praktiken, men för att det absolut inte ska ske nån olycka skrivs ju kapaciteten ner till en garanterad säkerhetsnivå. Det är ju det mest värdefulla vi har som vi bär i bärsjalarna, om inte säkerheten är bortom all tvivel skulle de inte kunna säljas!
    Det handlar ju inte om att det är läskigt utan att det är obekvämt. Poängen är ju att bära ergonomiskt och skönt för barn och bärare . Jag har inget emot tricot slen (även om jag personligen väljer andra av olika anledningar - för tjock och svajig för mig); jag reagerade på att den skulle hålla längre/vara stadigare än andra för det stämmer helt enkelt inte. 
Svar på tråden Tips på en bra bärsjal?