• Maniac2000

GÅR det att ha oregelbundna arbetstider?

Jag har ett barn som nu äntligen vid 5 års ålder har börjat utredas på BUP. Det är precis i inledningsfasen så jag vet inte riktigt hur det kommer att se ut. Första tanken är någon diagnos inom autismspektrat med ev inslag av något neuropsykiatriskt funktionshinder, antagligen ADHD.
    Som sagt är det bara i början av utredningen så jag vet inte riktigt hur allt kommer att se ut, MEN min fråga här lyder väl mer angående detta med rutiner.

Det är extremt viktigt med rutiner för detta barn, såklart, som det brukar vara för barn med dessa svårigheter vad jag förstått. Problemet är att jag har ett jobb med oregelbundna arbetstider vilket jag mer och mer börjar upptäcka försvårar både för mig och för barnet.

GÅR det ens att ha oregelbundna tider och att barnet (och vi andra i familjen) kan må bra, eller är det läge att jag börjar fundera på något annat jobb? För mig känns det väldigt jobbigt att det hela tiden blir strul och krångel när tiderna ändras och även inom skolan så blir det jobbigt för pedagoger och andra barn då barnet blir väldigt oroligt...

Ni som har erfarenhet, dela gärna med er!

• Svar på tråden GÅR det att ha oregelbundna arbetstider?
  • Majsan70

Jag hade oregelbundna arbetstider under en stor del av tiden när sonen var yngre. Det blev rutin för honom att det var så och det fungerade jättebra. Nu beror det säkert på diagnos och graden av funktionshinder det medför. Men jag jobbade för att det skulle fungera och det gjorde det. 

• Maniac2000
    Majsan70 skrev 2014-02-28 10:33:58 följande:
    Jag hade oregelbundna arbetstider under en stor del av tiden när sonen var yngre. Det blev rutin för honom att det var så och det fungerade jättebra. Nu beror det säkert på diagnos och graden av funktionshinder det medför. Men jag jobbade för att det skulle fungera och det gjorde det. 
    på vilket sätt jobbade du med det?
  • Majsan70
    Maniac2000 skrev 2014-02-28 11:01:29 följande:
    på vilket sätt jobbade du med det?
    Tja jag pratade o förklarade och hade tydliga rutiner innan jag gick till jobbet osv osv.  Dessutom gjorde ju mina oregelbundna arbetstider att jag fanns tillgängliga mer andra dagar.Jag VILLE att det skulle fungera. Under tiden när han var mindre provade jag ett antal olika alternativ och det funkade bra oavsett eftersom vi gjorde rutiner som passade honom. 
  • Maniac2000
    Majsan70 skrev 2014-02-28 12:08:24 följande:
    Tja jag pratade o förklarade och hade tydliga rutiner innan jag gick till jobbet osv osv.  Dessutom gjorde ju mina oregelbundna arbetstider att jag fanns tillgängliga mer andra dagar.Jag VILLE att det skulle fungera. Under tiden när han var mindre provade jag ett antal olika alternativ och det funkade bra oavsett eftersom vi gjorde rutiner som passade honom. 

Jag har en rutin när jag börjar tidigt och en rutin när jag börjat sent/är ledig. Omöjligt att ha precis samma rutiner dessa olika tillfällen men ändå blir det kaos. Jag pratar med barnet och förklarar dagen innan "vilken dag/rutiner" det är nästa dag osv men tyvärr spelar det ingen roll...

Jag vill också att det ska funka för älskar mitt jobb...
  • Majsan70
    Maniac2000 skrev 2014-02-28 12:53:05 följande:

Jag har en rutin när jag börjar tidigt och en rutin när jag börjat sent/är ledig. Omöjligt att ha precis samma rutiner dessa olika tillfällen men ändå blir det kaos. Jag pratar med barnet och förklarar dagen innan "vilken dag/rutiner" det är nästa dag osv men tyvärr spelar det ingen roll...
    Jag vill också att det ska funka för älskar mitt jobb...
    NU vet  jag inte ålder, diagnos eller nåt ang. just ditt barn så svårt att uttala sig bara sådär. Men har man ett barn med någon typ av NPF diagnos så är  min erfarenhet att det krävs låång tid av rutiner och inte ens då kanske man helt kan komma fram till något som är helt bra. Saker ändrar ju sig hela tiden så att säga. Det kan vara sjukdom i familjen eller på dagis/skola. Det kan vara flyttar eller färdvägar eller ja vad sjutton som helst. 

Min son är i dag snart 22 år gammal och ändå är han lika skör. Vi har precis flyttat och det tog ca 3 månader för honom att ens komma till ro med att beslutet var taget. Nu har vi bott här i två veckor och han lider av grym ångest. Han sover dåligt och är allmänt orolig...allt för att vi har ändrat i hans ramar. Får han lunka på i egen takt i sin bubbla fungerar han hur bra som helst..men minsta lilla så rubbar det o ger läckage in i bubblan om du förstår hur jag menar. 

Jag kan bara önska dig lycka till och hoppas att ni kan få till en något sånär fungerande tillvaro. <3
  • Mumin80

Vi har en fyraåring med autism och kanske adhd. Och även med i princip regelbundna arbetstider så är det helt hopplöst att göra vardagen riktigt förutsägbar, alltid är det nåt som är "annorlunda". T.ex. nån av oss är sjuk, fröken på förskolan är sjuk, vi får besök, vi har möten m.m. m.m. 

Vi använder bildscheman, och upplever att det blir mycket bättre, iom att det går att förbereda dottern mer på hur just den här dagen ska bli. 

Sen tror jag att det hjälper att inte tänka så mycket klockslag och så, utan tänka på dagen ur barnets perspektiv. Vilka "hållpunkter" brukar barnet ha, i vilken ordning? T.ex. har vi ganska fasta morgonrutiner, med potta-frukost-tandborste, som vi gör i samma ordning varje dag. Men ibland tar frukosten längre, ibland går det fortare, ibland är det längre paus mellan frukost å tandborste, ibland följer det direkt. Men det är själva "aktiviteterna" som strukturerar dagen, inte tiderna. Och då är det också förändringar i VAD vi gör och i vilken ordning, som vi är uppmärksamma på och förbereder dottern på, inte klockslag. Vilket borde funka bättre om man jobbar oregelbundet också  

Och så försöker vi "bygga in" vissa regelbundna inslag som ser lika ut i princip alltid, som att vi äter tacos på fredagar. Då blir tacos en signal om att "imorgon är det inget dagis". Och vi kan prata om tacodag, och dottern kan förstå lite vad det innebär, och få bättre grepp om tid än med veckodagar som hon inte förstår. 

Även när det gäller bildschemat så tänker vi inte i klockslag, utan det är en lista å bilder på sånt som händer under dagen, ur dotterns perspektiv så gott det går. Så det finns ingen bild på nån av oss föräldrar när vi lämnar på förskolan, utan bara en bild på förskolan. Men senare i schemat när det är dags för hämtning så finns det en bild på den förälder som hämtar. För vid hämtning är det ju den förändringen dottern upplever, att en förälder dyker upp, och det som är signalen att det är dags att gå hem.

Sen försöker vi se till att vi har regelbundna måltider. Inte så att dom alltid är samma tid varje dag, men att det är samma antal måltider varje dag, med frukost-mellis-lunch-mellis-middag.välling, samma varje dag.  

• Maniac2000
    Mumin80 skrev 2014-03-02 08:44:31 följande:
    Vi har en fyraåring med autism och kanske adhd. Och även med i princip regelbundna arbetstider så är det helt hopplöst att göra vardagen riktigt förutsägbar, alltid är det nåt som är "annorlunda". T.ex. nån av oss är sjuk, fröken på förskolan är sjuk, vi får besök, vi har möten m.m. m.m. 

Vi använder bildscheman, och upplever att det blir mycket bättre, iom att det går att förbereda dottern mer på hur just den här dagen ska bli. 

Sen tror jag att det hjälper att inte tänka så mycket klockslag och så, utan tänka på dagen ur barnets perspektiv. Vilka "hållpunkter" brukar barnet ha, i vilken ordning? T.ex. har vi ganska fasta morgonrutiner, med potta-frukost-tandborste, som vi gör i samma ordning varje dag. Men ibland tar frukosten längre, ibland går det fortare, ibland är det längre paus mellan frukost å tandborste, ibland följer det direkt. Men det är själva "aktiviteterna" som strukturerar dagen, inte tiderna. Och då är det också förändringar i VAD vi gör och i vilken ordning, som vi är uppmärksamma på och förbereder dottern på, inte klockslag. Vilket borde funka bättre om man jobbar oregelbundet också  

Och så försöker vi "bygga in" vissa regelbundna inslag som ser lika ut i princip alltid, som att vi äter tacos på fredagar. Då blir tacos en signal om att "imorgon är det inget dagis". Och vi kan prata om tacodag, och dottern kan förstå lite vad det innebär, och få bättre grepp om tid än med veckodagar som hon inte förstår. 

Även när det gäller bildschemat så tänker vi inte i klockslag, utan det är en lista å bilder på sånt som händer under dagen, ur dotterns perspektiv så gott det går. Så det finns ingen bild på nån av oss föräldrar när vi lämnar på förskolan, utan bara en bild på förskolan. Men senare i schemat när det är dags för hämtning så finns det en bild på den förälder som hämtar. För vid hämtning är det ju den förändringen dottern upplever, att en förälder dyker upp, och det som är signalen att det är dags att gå hem.

Sen försöker vi se till att vi har regelbundna måltider. Inte så att dom alltid är samma tid varje dag, men att det är samma antal måltider varje dag, med frukost-mellis-lunch-mellis-middag.välling, samma varje dag.  

Tack för all info.

Det är just detta som är svårt för oss, att få samma rutiner oavsett klockslag eftersom beroende på när jag börjar så ser det olika ut. T ex äts frukost på olika ställen beroende på när förskolan börjar. Det är olika avdelningar beroende på vilken tid man börjar och slutar osv :(
    Det är denna grej som blir HELT upp och ner för mitt barn :(

• Mumin80

I så fall säger jag ännu mer bildscheman :) 

Och fundera på hur ni ändå kan skapa "signaler" som gör det tydligare för ert barn vilken sorta dag detta är. Det kan ju vara sånt som kommer naturligt, som att var frukost äts och vilken avdelning det blir på dagis hänger ihop så det ena signalerar det andra. Eller kanske mer "artificiella" saker, som att tandborsten har olika färg beroende på vilken "sorts" dag det är. Eller nåt annat som ni ändå gör varje morgon, och kan "koda" för att förstärka bildschemats budskap. Och så förklara muntligen. Det är viktigt att inte sluta försöka kommunicera med ord, trots att barnet inte verkar lyssna eller förstå. 

• Mumin80

Jag kan tillägga att vi blandar piktogram med fotografier i bildachemat. Så förskolan är verkligen en bild på förskolan, i ert fall kanske dom olika avdelningarna ska ha olika bilder? Medan andra bilder vi använder är mer symboliska. 

• Maniac2000
    Mumin80 skrev 2014-03-02 17:41:43 följande:
    I så fall säger jag ännu mer bildscheman :) 

Och fundera på hur ni ändå kan skapa "signaler" som gör det tydligare för ert barn vilken sorta dag detta är. Det kan ju vara sånt som kommer naturligt, som att var frukost äts och vilken avdelning det blir på dagis hänger ihop så det ena signalerar det andra. Eller kanske mer "artificiella" saker, som att tandborsten har olika färg beroende på vilken "sorts" dag det är. Eller nåt annat som ni ändå gör varje morgon, och kan "koda" för att förstärka bildschemats budskap. Och så förklara muntligen. Det är viktigt att inte sluta försöka kommunicera med ord, trots att barnet inte verkar lyssna eller förstå. 

Ja prata och berätta gör jag varje kväll innan och berättar vart frukost ska äta och vilken avdelning mm
    Mumin80 skrev 2014-03-02 17:44:18 följande:
    Jag kan tillägga att vi blandar piktogram med fotografier i bildachemat. Så förskolan är verkligen en bild på förskolan, i ert fall kanske dom olika avdelningarna ska ha olika bilder? Medan andra bilder vi använder är mer symboliska. 

Smart! :)
  • Blixa

Min man har oregelbundna arbetstider. Den enormt stora fördelen med det är ju att vi kan minimera fritids-tiden. Det funkar för sonen om vi är noga med att skriva in i hans schema vilka tider han har på fritids den kommande veckan. Vi har ett stort whiteboard-schema på väggen i hans rum där alla viktiga saker står, bl a vistelsetider på fritids.

• Maniac2000

Ett ytterligare problem är att jag är själv med barnet vilket betyder barnpassning de ggr jag jobbar kvällar/helger. Det är ytterligare moment i detta...fler inblandade personer, olika som hämtar olika tider, olika rutiner när olika passar (trots vikten av rutiner är det inte helt lätt...)

• Mamori

Hur fungerar det med helgdagar vs vardagar?

• Maniac2000

Tycker generellt att lediga dagar är sämre...

Om vardagarna är lika så funkar det bäst.

• Mumin80

Ett tips med många olika personer är att ta bild på alla inblandade, som du kan använda i bildschemat. Vi har bilder på familjen, närmsta släkten och närmsta vännerna, dom som dottern träffar relativt ofta och har en relation till. Så när dom ska komma på besök eller liknande så finns det med i bildschemat med deras bilder. Så typisk "bildserie" kan vara lunch-bild på vännerna-leka-mellis. För att ge dottern strukturen, först det här, sen det där, och "hålltider" för dagen. 

Vi har märkt att helgerna har blivit lite lugnare sedan vi införde taco-fredag, det har blivit lättare för dottern att förstå att hon inte ska till förskolan på lördag iom att vi alltid äter tacos fredag kväll. Med oregelbundna arbetstider och ledigheter, kanske det är extra viktigt att markera på nåt sätt hur morgondagen blir. Mat är ganska smidigt, fast skulle vi äta tacos mer än en gång i veckan så skulle vi nog tröttna Men kanske nån viss efterrätt, eller nån viss kvällssaga, eller vara vaken lite extra och titta på nåt speciellt program, eller bara nån annan specifik rutin för "imorgon är vi båda hemma  med varann"?

• jagälskarallaminabarn

Kan du på något sätt få till att du t ex på måndagar och tisdagar jobbar samma tider så att det inte blir så fram och tillbaka? Hör med chefen om du har en förstående sådan. Något annat är om det finns en mormor, farmor eller annan släkting eller vän som kan hämta barnet i samma tid så ofta som möjligt så att om du t ex hämtar det oftast kl 17 så blir det kl 17 då med? En annan sak vore att höra med förskolan om det kan gå att få andra tider så att barnet oftast går mellan vissa klockslag oavsett dina arbetstider, sedan förstår jag att det inte alltid går men det är där det vore bra om t ex en släkting kan gå in så det blir så lika som möjligt så ofta det går.

Kanske skulle det vara idé att i den mån det är praktiskt möjligt lämna så att barnet får äta frukost på samma avdelning? Nu menar jag självklart inte att det ska börja kl 7 varje morgon och rentav få gå till kl 19 för det men i den mån det går. Blir det diagnos kommer du få värdefull hjälp från habiliteringen, ligg på läkaren som ger diagnos om att remiss dit ska gå fortast möjligt så du får all den stöttningen. Har 2 barn med autism och 1 som troligen kommer få diagnos inom autismspektrumet.

Bildschema som någon föreslagit är kanon, finns speciellt program för det till datorn som man kan få låna så länge man behöver, kruxet är att du måste fått remiss till habiliteringen först. Egentligen kan man rita bilder på ett vanligt papper, behöver absolut inte vara några "mästerverk". Skriv under kort vad det är, t ex om du ritar bild på ett hus skriver du "Förskola" under. Skriver mer senare...

• liammyalva

Precis som någon skrev tidigare så är schema A och O iaf för oss. Vi blandar bilder med pictogram egen tagna , egen ritade och en del som sonen själv valt på internet.

Jag jobbar mest nätter för tillfället. Men även annars så funkar de oregelbundna tiderna bra så länge hans schema stämmer.

Bup kan säkert hjälpa dig komma igång med att anv schema

• Mumin80

papunet.net/kuvatyokalu/sv

Web-baserat verktyg för bildscheman. Nackdelen är att fritextsök bara funkar på finska. Fördelen är att det finns mycket bilder, gratis, åtkomligt över weben och du kan ladda upp egna bilder också. Mycket svartvita pictogram, för den som inte har färgskrivare hemma  

Kan vara ett bra alternativ för att komma igång med bildscheman, i väntan på utredning, ev. remiss till habiliteringen och chans att få mera proffsiga bilddatabaser. 

Vi laminerar bilderna och sätter upp på whiteboard-tavla med häftmassa, andra använder magnettavlor, kardborreband etc. 

Svar på tråden GÅR det att ha oregelbundna arbetstider?