• En blå giraff

Ni som har barn med mycket aktiviteter - hur gör ni med middagen?

Mina barn har minimalt med extra aktiviteter utöver förskolan. Mest på grund av de inte vill och aldrig har uttryckt önskan om att gå på något speciellt. Så jag hinner hem efter hämtningen, laga mat, diska och sen tar vi det mest lugnt. Men jag vet att många familjer har mycket aktiviteter där man skjutsar barnen direkt efter förskolan/fritids och kommer hem sent. Hur gör ni med mat åt barnen (och er själva) de dagarna? En uppriktigt nyfiken fråga från mig bara.

Jobbar ni deltid så ni kan hämta tidigt, hinna hem och äta och sen skjutsa? Eller äter ni ofta mackor/Mc Donalds istället för lagad middag hemma? Jag fattar bara inte hur man får ihop ekvationen annars.

• Svar på tråden Ni som har barn med mycket aktiviteter - hur gör ni med middagen?
  • Flickan och kråkan
    En blå giraff skrev 2014-03-01 12:51:10 följande:

Kanske jag är en elak mamma, men jag skulle ha sagt nej där om det hade gällt min 14-åring. Skolan borde gå först och så är det ju inte om man är trött på lektionerna för att man kommer hem sent från hockeyn.
    Det hade nog jag gjort också som mamma. Vi/skolan hade mycket diskussioner med klubben då det gällde många barn/ungdomar men möttes mest av oförstående. Elithockeyn gick först och måste ha bästa tiderna och vile ungdomarna satsa så....

Egentligen är det ju så att det troligen löst sig om föräldrarna gemensamt sagt stopp. Jag är rätt övertygad om att klubben ändrat policy om de inte fått ihop någon ungdomsverksamhet. 
  • pigglet

Vi jobbar deltid.
    Allra oftast äter alla ban + 1 förälder middag samtidigt, men den kan serveras redan klockan 15. Eller tas med i mattermos. Beror på hur eftermiddagen ser ut. Vissa dagar äter vi alla tillsammans, då är det 16.30 som gäller.

Äter vi väldigt tidig middag blir det rejälare kvällsmat, med ägg eller fiskmackor typ.

• skpklm
    Majsan70 skrev 2014-02-28 23:02:56 följande:
    Jag tror det beror på vilken typ av aktiviteter de har? Många flänger bara runt medans andra deltar i aktiviteterna tillsammans MED barnen. 
    Jag känner själv att tack vare att jag alltid är med så pratar vi hela tiden. Om skolan om kompisar om hennes sjukdom och allt däremellan. 

Å andra sidan när de andra barnen var små så pratade vi på väg till o från aktiviteterna. Det var en lugn och trevlig stund.
    Precis så var det;   i bilen till och från aktiviteter det fanns chans till samtal.   Jag hade inga som helst ambitioner betr.  aktiviteter -  det var exet som fjärrdirigerade  "Nu måste du sätta barnet i ridskola,  nu har jag hittat en jolleutbildning tre mil från där ni bor"  etc.   Jag skjutsade,  satt och frös i ridhus,  betalade...

Några middagar de kvällarna har jag inget minne av!   Inget hungrigt barn heller.    Hen tog nog mackor,  müssli etc hemma efter skolan innan jag kom hem,  värmde någon matrest  (Är själv uppfödd på skollunch och något enklare på kvällen;  äpplekräm och mjölk,  semlor och varm mjölk,  jordgubbar med mjölk,  mackor  -  jag visste inte förrän jag hamnade på Fl  att folk äter både lunch och middag varje dag!)
  • skpklm
    Majsan70 skrev 2014-02-28 23:09:40 följande:
    Det är ju det jag menar med att jag tror att det beror på TYP av aktivitet.

Min dotter har egen ponny och jag är med henne i stallet varje dag. Vi fixar i stallet tillsammans och jag är med när hon rider. Jag är med/deltar på hennes vattenträning osv osv. Därav att jag pratar och umgås massor med henne. 

När jag hade barn som spelade fotboll umgicks vi i bilen till o från träningen. 

Å andra sidan skall ju barnen bryta sig fria och skaffa nya vänner o intressen med tiden. 
    Har du också en häst och rider bredvid/ bakom eller framför  dottern menar du?
  • skpklm
    Coruscant skrev 2014-03-01 10:32:55 följande:
    Jag gör matsäck med tex. pannkakor, köttbullar, kokta ägg, smörgås, grönsaksstavar och mjölk samt vatten. Och så äter vi på väg till / innan aktiviteten eller efter aktiviteten. Allt förbereds kvällen innan. Ibland kan vi äta sushi ute istället.
    Verkar som jättebra rutin!
  • straw2008
    Lillkossan skrev 2014-03-01 10:17:07 följande:
    Men det är väl bara att äta något innan middagen om den nu skulle bli sen. Släng i er lite mackor, yoghurt eller flingor vid 16, sen middag när ni kommer hem. Förstår inte varför vissa föräldrar binder upp sig så vid tider och rutiner, det måste ju bli väldigt förlamande i många situationer. Eller handlar det om lathet?

Vi jobbar heltid, kan absolut tidigast hämta 16 sen är det GALNA köer ca 1h för att komma någonstans....
    I kinamockaskogen.....
  • Majsan70
    skpklm skrev 2014-03-01 17:51:18 följande:
    Har du också en häst och rider bredvid/ bakom eller framför  dottern menar du?
    Jag är med under ridpassen(instruerar) oavsett om det är på bana eller utomhus. Många o långa är de promenader jag har gått o sprungit tillsammans med dotter o ponny. Nu går jag i funderingarna på att börja rida igen och därmed kunna rid med ut då o då, Vi tar oxå hand om hennes ponny tillsammans.
  • straw2008

I stallet om man har egen häst finns många chanser till att umgås så länge barnet VILL ha mamman hängandes i hasorna. Häst funkar ju typ dock endast till ensambarn eller har man fler barn som alla ska ha egna hästar så krävs obegränsad ekonomi o knappt att man jobbar.

I kinamockaskogen.....
  • skpklm
    straw2008 skrev 2014-03-02 18:22:52 följande:
    I stallet om man har egen häst finns många chanser till att umgås så länge barnet VILL ha mamman hängandes i hasorna. Häst funkar ju typ dock endast till ensambarn eller har man fler barn som alla ska ha egna hästar så krävs obegränsad ekonomi o knappt att man jobbar.
    Min ridande tonåring ville gärna ha mig i ridhuset /utanför paddocken.   Till saken hör att jag inte gärna ville ha ungen cyklandes på smala grusvägar där bilar plötsligt dyker upp i alldeles för hög fart.  I varje fall inte på vinterhalvårets mörka,  hala  vägar.   Bilskjuts var en  förutsättning för  ridande på ridskola  -  inga allmänna kommunikationer finns till aktuell ridskola..
  • Fenna

Vi har inte så mycket aktiviteter än, men vår son äter mellanmal på förskolan runt 4.15. Därför har han oftast precis ätit när vi hämtar. Hämtar jag tidigare tar jag med en smörgas och något att dricka. Vi arbetar heltid, men har flexibla arbetstider.

• Hallonbåt02
    straw2008 skrev 2014-03-02 18:22:52 följande:
    Eller att man har hästarna hemma och alla hjälper till (4 barn)  samt har vissa kunskaper som gör att  kostnaderna går ner Flört
    Jag har turen att jobba med  hästar  vilket gör att vi har en ganska stor fördel i det  men det är inte alla som har det och då kan jag förstå att man resonerar  med att det varken finns tid eller ekonomi.
    Hade våra barn gillat andra intressen än dem dem har på helgerna så hade det  varit ganska  snårigt att få tiderna att passa ihop.
  • cloudberry79

Båda jobbar heltid, maken jobbar 6-15, hämtar barnen ca 15.30. Jag slutar oftast vid fyra, då är maten nästan klar. Vi äter vid kvart över fyra och vår tidigaste aktivitet är kl 17. Vi har nära till jobbet och bor i en småstad där det går fort att ta sig till/från jobb.

Just NO.
  • straw2008
    Hallonbåt02 skrev 2014-03-02 20:54:24 följande:
    Eller att man har hästarna hemma och alla hjälper till (4 barn)  samt har vissa kunskaper som gör att  kostnaderna går ner  Jag har turen att jobba med  hästar  vilket gör att vi har en ganska stor fördel i det  men det är inte alla som har det och då kan jag förstå att man resonerar  med att det varken finns tid eller ekonomi. Hade våra barn gillat andra intressen än dem dem har på helgerna så hade det  varit ganska  snårigt att få tiderna att passa ihop.

Skulle inte vilja ha hästar hemma. Då MÅSTE man ta hand om de vare sig man kan eller inte. Bättre med stall med full skötsel o man åker när man kan vill o har lust.
    I kinamockaskogen.....
  • Majsan70
    straw2008 skrev 2014-03-03 15:28:17 följande:

Skulle inte vilja ha hästar hemma. Då MÅSTE man ta hand om de vare sig man kan eller inte. Bättre med stall med full skötsel o man åker när man kan vill o har lust.
    Fast då faller ju hela biten med att ha häst tycker jag. Vi VILL vara med vår häst VARJE dag. Fånga upp henne så hon mår bra. Vi märker skiftningar i humöret direkt och så måste hon ju motioneras o tränas och skötas varje dag. Det är ju hovkratsning, borstning och ryktning som måste till. Ytterst få helinackorderingsstall erbjuder sådan hjälp och gör de det så kostar det enorma pengar. 

Vi har vår häst några minuter hemifrån och hon går på lösdrift med fri tillgång till mat, men vi är där varje dag oavsett.
  • Hallonbåt02
    straw2008 skrev 2014-03-03 15:28:17 följande:

Vilken tur att vi alla är olika för det är det bästa jobb jag någonsin kan tänka mig och så får jag pengar istället för att lägga ut en massaFlört
  • Hallonbåt02
    Majsan70 skrev 2014-03-03 15:32:31 följande:
    Fast då faller ju hela biten med att ha häst tycker jag. Vi VILL vara med vår häst VARJE dag. Fånga upp henne så hon mår bra. Vi märker skiftningar i humöret direkt och så måste hon ju motioneras o tränas och skötas varje dag. Det är ju hovkratsning, borstning och ryktning som måste till. Ytterst få helinackorderingsstall erbjuder sådan hjälp och gör de det så kostar det enorma pengar. 

Vi har vår häst några minuter hemifrån och hon går på lösdrift med fri tillgång till mat, men vi är där varje dag oavsett.
  • cosinus

Så här gör vi.

Måndagar: ena sonen har innebandy 18, kör var tredje vecka och övriga veckor åker bara han iväg. Ser till att maten är klar senast 17:10

Tisdagar: dottern basket 17, hon äter antingen rester innan eller tar en banan och äter middag när hon kommer hem. En lämnar före 17 och åker hem och lagar mat, den andra jobbar till 17:50 och tar med henne på hemvägen.

Torsdag: ena dottern basket 18, den andra dans 18:15, äter senast 17:15

Fredag: ena dottern innebandy 17, äter efteråt, hon får typ en banan innan för att orka.

Äter aldrig ute på veckorna men kan ta till t ex köttbullar för att spara tid om det kniper men oftast känns det lungt. Vi jobbar 87.5 % var och hämtar kring 15:15 varje dag på dagis och 15:30 på skolan. Hemma 15:40-15:45

• Baryk

Vi har några dagar i veckan som är lite pilliga att få till ibland. Varje onsdag kommer min dotter hem till mig (oavsett om det är mamma- eller pappavecka) efter sin streetdance. Hon äter middag hos mig vid kvart över fem, och sen följer jag henne till hennes buggträning en halvtimme senare. Kan bli aningen stressig middag, men det funkar i alla fall.

Fredagar har båda barnen basket kvart över fem, så då tar de en frukt eller en smörgås innan träningen. Efter träningen går vi hem och medan barnen duschar gör jag klart middagen och så äter vi en sen middag (oftast tortillas). Söndagar har dottern ridning vid halv sex. Om vi ätit tidig lunch äter vi ibland middag innan hennes ridlektion (vid halv fem) och ett rejält kvällsfika (smörgås, yoghurt, frukt eller liknande) efter ridlektionen. Har vi däremot ätit en senare lunch så skjuter vi eftermiddagens mellanmål en stund senare än vad vi brukar äta mellanmål och så äter vi mat direkt efter ridlektionen (i så fall är antingen maten förberedd redan innan och behöver bara värmas när vi kommer hem, eller så lagar sonen mat medan vi är borta).

Jo, barnen är 8 och 10 år.

• CCA

Måndagar så hämtar oftast farmor tidigare så äter dottern middag där eftersom jag slutar först 18 när aktiviteten slutar. De gånger farmor inte kan hämta på måndag så går hon direkt från fritids och fritids har då oftast ett matigare mellanmål på måndagar eftersom flera barn gör så. Sedan fixar jag middagen medan dottern duschar,

Onsdagar har vi ca 1timme från det att vi kommer hem tills vi ska åka vidare till aktiviteten.  Oftast  är middagen redan förberedd endera på tisdagen eller på morgonen. Så när vi kommer hem går det snabbt att få middagen på bordet så barnen kan äta i lugn och ro. Eftersom det är jag som är ledare för en av döttrarnas aktvitet så har de tid att smälta maten även när vi är på plats eftersom vi är där ½tim innan själva aktiviteten börjar för att förbereda.

Fredag brukar vi åka till badhuset. Eftersom det inte är någon styrd aktivitet är vi mycket friar med tiden. Oftast  är sambon hemma och har sett till att barnen redan ätit när jag kommer och plockar upp dem. De fredagar sambon behöver jobba så fixar jag oftast ett matigt mellanmål och så äter vi middag när vi kommer hem.

Svar på tråden Ni som har barn med mycket aktiviteter - hur gör ni med middagen?