Wonder skrev 2014-04-23 19:45:10 följande:
TS- Om du prövat allt, så har jag inte något nytt supertips. Bara kanske det med Syntocinon-spray i så fall...men det har du säkert testat också.
Första barnet kom aldrig igång att amma så där pumpade jag mycket. Fick jättemycket mjölk så jag glesade till slut ut och lät det gå många timmar mellan varje gång- och då minskade det för mycket. När jag då pumpade tätare hjälpte det inte till att öka mängden utan det var lika lite ändå. Mycket snopet och tråkigt. Jag hade ju läst att det gick att reglera på det sättet. Långt senare fick jag veta att det bara gällde amning, och inte pumpning. Och att det inte ens då är säkert att det går för 100% av alla. Hmmm, önskar att det hade stått en enda rad om detta på något av alla de ställen jag läste på...och lite bitter över det, så mycket fakta och information som det finns överallt.
Min bebis nr 2 som nu är ca 3 mån ammade däremot flitigt från första stund. Hon äter inte så mycket eller ofta så jag har börjat pumpa för att hon ska kunna dricka från flaska (inte bara men ibland) som hon kanske tycker är ännu lättare och därmed få i sig mer mjölk. Jag är jättenoga med att inte låta det gå för länge mellan gångerna, och skriver upp klockslag och utpumpad mängd för att hålla koll, det blir svårt att hålla koll annars tycker jag. Vill ju INTE att det ska bli som förra gången. Jag har nu även testat Syntocinon-spray (oxytocin) som ökar utdrivningsreflexen, för att hon ev skulle tycka det var lättare att "dricka" från bröstet då. Jag märkte ingen skillnad på henne, men däremot ökade min utpumpade mängd! Kom mycket mera. (Så jag önskar verkligen att jag hade fått den utskriven när mjölkproduktionen gick ner för mitt första barn!!!) Men tydligen är detta inte så vanligt, att produktionen ökar av den. Det är inte därför man skriver ut den ,sa en ssk på amningsmottagningen. Så det är väl olika hur ens kropp fungerar. (gissar att det för mig berodde på att jag lättare/mer kunde få ur all mjölk, men har ingen aning om det är så.) Den används tydligen inte ens så mycket längre vid amning utan mest vid förlossningarnas slutskede. Tur för mig att min bvc-sköterska skrev ut den då! Min bebis ammar fortfarande någon gång om dagen men i o m att jag varit noga med att pumpa ur har det ofta varit tomt när hon varit hungrig så då har hon fått mjölk via Medela-flaska eller vanlig nappflaska. Jag vill förstås att hon ska amma, och ska börja "spara" mjölk i brösten när jag pumpar så att hon kan få därifrån. En av fördelarna med amning är att amning tömmer brösten bättre/på annat sätt än pumpning. Har inga supertips när det gäller sånt här, men är noga med att pumpa ut till sista droppen (för då fylls de på med mer mjölk än annars) plus att pumpa ofta. När jag pumpar tomt ändrar jag läge på pumptratten så att alla mjölkstrålar får rinna tills det inte kommer något mer. Plus att jag klämmer åt lite runt bröstet från sidan med den fria handen med ett "c-grepp".
Liten avvikare men ändå: Angående barn som inte lär sig amma- nu i efterhand vet jag de som stannat kvar flera dagar extra på BB bara för att få hjälp med detta och sedan gått till BVC dagligen för det, ett tag. Jag önskar att jag hade vetat att den möjligheten funnits (på BB) / att det verkligen kunnat hjälpa (kanske). En ssk på amningsmottagningen sa (i efterhand) att det de uppmuntrar till är att man har bebisen mycket hud mot hud och/ så att/ att den är nära bröstet när den vill börja amma och börjar söka med munnen. Hon sa även att ibland lyckas de bebisar börja amma som de inte trodde skulle det, och ibland precis tvärtom också. (Sa även lite annat ,som att det är viktigt att snappa upp när bebisenväl är hungrig, t.ex. om den suger på sina händer.) Jag håller med er som skrivit att ni blev överraskade av att amningen inte funkade, jag trodde att det mer eller mindre alltid fungerar! Ett tips som jag läst, men vet inte hur bra det fungerar i verkligheten, för barn som inte vill amma, är att tejpa fast en liten plastslang på bröstet och ha en påse med bröstmjölk "högre upp" så att det rinner neråt. Kan locka dem till att amma. (Låter inte så lockande för bebisen med en sådan slang tänker jag, men det har tydligen funkat för en del- och kanske bebisen till slut bara tagit tag om bröstvårtan och man kunnat ta bort slangen.) Vet inte mer detaljer, men ville bara nämna det
Ja dessvärre har jag provat även sprayet. Hjälpte inte speciellt mycket. Intressant det du skriver om pumpningen, det visste jag inte heller.
min dotter tog bröstet fint redan från start, problemet var att min amning inte kom igång på flera dagar pga blodförlust under förlossnigen. Därav fick hon ersättning redan på bb. Tror det var då allt kom i ofas tyvärr. men hon behövde mat, så vad skulle vi göra.
Men nästa gång kommer jag inte stressa hem från bb utan stanna kvar tills det kommit igång.