• mallar

Öka mjölkproduktionen (hjälp, jag har provat allt)

Vet att många trådar redan har avhandlat detta eviga ämne men jag skulle verkligen behöva tips på hur jag kan öka min mjölkproduktion till min dotter på sex veckor. Nu kompletterar vi med ersättning för hon visar tydligt att hon inte är nöjd, hon hackar, skriker och smackar när brösten är tomma.

Jag har provat allt känns det som (pumpat efter varje amning, låtit henne amma precis hela tiden, druckit amningste, druckit massa vatten, druckit lättöl, ätit mycket mat, bakat amningskakor - you name it). 

Det känns som om det helt enkelt inte går att producera mer. Börjar tro att mina små bröst inte kan ha mer mjölk. Någon som har ett magiskt tips på hur ni ökat produktionen?

• Svar på tråden Öka mjölkproduktionen (hjälp, jag har provat allt)
  • mallar
    zbaby skrev 2014-03-01 23:01:07 följande:
    Amma typ fyra bröst varje gång, höger, vänster, höger, vänster.. Några min på varje..
    Det fick igång min produktion så jag fick trappa ned sedan istället!! :0)
    Försöker göra det. Byter bröst när mjölen är slut. Då tar hon det "nya" bröstet några sekunder sen börjar hon skrika för det inte kommer något. Då byter jag igen, och så kan vi hålla på ett bra tag innan hon blir riktigt arg och tillslut inte vill ha något bröst alls.
  • pigglet

Ammar du redan var 3:e timme på natten så tycker jag du ska sova det du kan där mellan. Det ska absolut räcka för att hålla igång produktionen.

• mallar
    Kaa76 skrev 2014-03-01 21:51:25 följande:
    om brösten spänner på natten, gå upp och pumpa då! Eller väck henne och amma henne då med. Är som alla säger, att amma mer är det ända som funkar. 
    Att få amningen att funka är ett jätte jobb för många, det är fullt normalt att det tar upp till tre månader innan det fungerar helt automatiskt, något många verkar glömma. Att hon blir missnöjd när det inte kommer mer betyder inte att det går någon nöd på henne, låt pappan gå en liten sväng med henne så du slipper bli stressad och försök igen en tjugo minuter senare igen. Och kom ihåg att vila, just trötthet kan påverka mjölkproduktionen rätt mycket.  Hoppas det vänder snart
    Följde ditt råd idag och gav inte ersättning direkt när hon blev arg utan lät min man ta henne i bärselen ett tag och det hjälpte faktiskt lite tror jag. Vet bara inte riktigt hur jag ska göra när jag är ensam på vardagarna. Känns som hon blir mer frustrerad när hon är med mig än med honom. Kanske för jag luktar mjölk.
  • jeje01

Sök på amningshjälpen, där finns det hjälpmammor man kan ringa och fråga när man har problem med amningen :)

• Maac

Jag hade också ersättning ganska tidigt och försökte och försökte och försökte fasa ut, men det gick inte. Han var aldrig mätt och jag var helt slut efter tre månader. Jag minns att jag körde två veckors intensivamning, dvs en gång i timmen dygnet runt. Jag känner bara att jag gjorde av med den tiden till stress  istället för att njuta av mitt barn. Jag ville så gärna amma, men jag förstod inte då hur det pressade mig. Jag ringde amningshjälpen som nog hörde hur dåligt jag mådde över detta, och de sa att nu har jag faktiskt försökt ordentligt och att det är dags att acceptera att använda ersättning. Den dagen jag bestämde mig för att sluta hetsa om det, och komplettera ordentligt med ersättning så att vi båda var nöjda och glada grät jag. Några dagar efter det fick jag massor med mjölk. Men då var han ändå så pass stor att mjölken fortfarande inte räckte. Jag tror jag var för stressad och pressad.

Om jag får fler barn kommer jag amma så mycket det går, men jag kommer att prioritera att njuta av bebisen och komplettera med ersättning om nu mjölkproduktionen inte kommer igång fullt ut.

Det är klart att det är praktiskt att amma, och bra för barnet, men det är inte hela världen om man inte kan fullt ut. Bättre att mysa och njuta

• mallar
    Maac skrev 2014-03-07 19:40:23 följande:
    Jag hade också ersättning ganska tidigt och försökte och försökte och försökte fasa ut, men det gick inte. Han var aldrig mätt och jag var helt slut efter tre månader. Jag minns att jag körde två veckors intensivamning, dvs en gång i timmen dygnet runt. Jag känner bara att jag gjorde av med den tiden till stress  istället för att njuta av mitt barn. Jag ville så gärna amma, men jag förstod inte då hur det pressade mig. Jag ringde amningshjälpen som nog hörde hur dåligt jag mådde över detta, och de sa att nu har jag faktiskt försökt ordentligt och att det är dags att acceptera att använda ersättning. Den dagen jag bestämde mig för att sluta hetsa om det, och komplettera ordentligt med ersättning så att vi båda var nöjda och glada grät jag. Några dagar efter det fick jag massor med mjölk. Men då var han ändå så pass stor att mjölken fortfarande inte räckte. Jag tror jag var för stressad och pressad. Om jag får fler barn kommer jag amma så mycket det går, men jag kommer att prioritera att njuta av bebisen och komplettera med ersättning om nu mjölkproduktionen inte kommer igång fullt ut. Det är klart att det är praktiskt att amma, och bra för barnet, men det är inte hela världen om man inte kan fullt ut. Bättre att mysa och njuta

Tack för kloka ord. Känner att det, efter att ha intensivammat och testat det mesta nu, kanske är dags att acceptera ersättningen och försöka njuta ist.
  • cesse26

Är lite i samma sits .
    Känns som jag har mindre mjölk vår tjej kissar inte lika mycket längre men hon somnar dock vi bröstet .
    Får inte riktigt ihop det då hon verkar vara nöjd men kissar inte lika mycket som innan .
    Bajsar gör hon dock lika mycket .
    Vår tjej är 6 veckor nu .
    Någon som vet vad man ska göra . Ammar oftare nu och gör amningste .
    Vad kan havregrynsgröt göra?

• Alexi

Men om hon är nöjd så är det väl inget problem? Att brösten är mjukare är helt normalt.

• straw2008

Alltså en del får inte upp tillräckligt stor mängd för att kunna mätta ett barn... Vet inte om de som svarar här inne (att havregrynsgröt ska öka mängden med 4-5 dl om dagen typ??) har varit i sitsen att det verkligen INTE räcker alls? Vi fick all tänkbar hjälp o stöd som någonsinn gick ändå fick vi inte igång det. O absolut att det kan ta 3 månader tills det funkar men man måste ju ge barnet något så länge? O om barnet föredrar detta alternativ efter ett tag så blir det ytterligare en sak att kämpa emot. Sen tycker jag att nyfödda är allt för små för att själva tvingas "jobba upp en icke existerande produktion" under flera månader, det gör ONT att vara hungrig o det är jobbigt nog som det är att vara nyfödd. Ts släpp kravet du har på dig själv att helamma, amma om/när det känns bra.

I kinamockaskogen.....
  • Wonder
    TS- Om du prövat allt, så har jag inte något nytt supertips. Bara kanske det med Syntocinon-spray i så fall...men det har du säkert testat också.

Första barnet kom aldrig igång att amma så där pumpade jag mycket. Fick jättemycket mjölk så jag glesade till slut ut och lät det gå många timmar mellan varje gång- och då minskade det för mycket. När jag då pumpade tätare hjälpte det inte till att öka mängden utan det var lika lite ändå. Mycket snopet och tråkigt. Jag hade ju läst att det gick att reglera på det sättet. Långt senare fick jag veta att det bara gällde amning, och inte pumpning. Och att det inte ens då är säkert att det går för 100% av alla. Hmmm, önskar att det hade stått en enda rad om detta på något av alla de ställen jag läste på...och lite bitter över det, så mycket fakta och information som det finns överallt.
    Min bebis nr 2 som nu är ca 3 mån ammade däremot flitigt från första stund. Hon äter inte så mycket eller ofta så jag har börjat pumpa för att hon ska kunna dricka från flaska (inte bara men ibland) som hon kanske tycker är ännu lättare och därmed få i sig mer mjölk. Jag är jättenoga med att inte låta det gå för länge mellan gångerna, och skriver upp klockslag och utpumpad mängd för att hålla koll, det blir svårt att hålla koll annars tycker jag. Vill ju INTE att det ska bli som förra gången.  Jag har nu även testat Syntocinon-spray (oxytocin) som ökar utdrivningsreflexen, för att hon ev skulle tycka det var lättare att "dricka" från bröstet då. Jag märkte ingen skillnad på henne, men däremot ökade min utpumpade mängd! Kom mycket mera. (Så jag önskar verkligen att jag hade fått den utskriven när mjölkproduktionen gick ner för mitt första barn!!!) Men tydligen är detta inte så vanligt, att produktionen ökar av den. Det är inte därför man skriver ut den ,sa en ssk på amningsmottagningen. Så det är väl olika hur ens kropp fungerar. (gissar att det för mig berodde på att jag lättare/mer kunde få ur all mjölk, men har ingen aning om det är så.) Den används tydligen inte ens så mycket längre vid amning utan mest vid förlossningarnas  slutskede. Tur för mig att min bvc-sköterska skrev ut den då! Min bebis ammar fortfarande någon gång om dagen men i o m att jag varit noga med att pumpa ur har det ofta varit tomt när hon varit hungrig så då har hon fått mjölk via Medela-flaska eller vanlig nappflaska. Jag vill förstås att hon ska amma, och ska börja "spara" mjölk i brösten när jag pumpar så att hon kan få därifrån. En av fördelarna med amning är att amning tömmer brösten bättre/på annat sätt än pumpning. Har inga supertips när det gäller sånt här, men är noga med att pumpa ut till sista droppen (för då fylls de på med mer mjölk än annars) plus att pumpa ofta. När jag pumpar tomt ändrar jag läge på pumptratten så att alla mjölkstrålar får rinna tills det inte kommer något mer. Plus att jag klämmer åt lite runt bröstet från sidan med den fria handen med ett "c-grepp". 

Liten avvikare men ändå: Angående barn som inte lär sig amma- nu i efterhand vet jag de som stannat kvar flera dagar extra på BB bara för att få hjälp med detta och sedan gått till BVC dagligen för det, ett tag. Jag önskar att jag hade vetat att den möjligheten funnits (på BB) / att det verkligen kunnat hjälpa (kanske). En ssk på amningsmottagningen sa (i efterhand) att det de uppmuntrar till är att man har bebisen mycket hud mot hud och/ så att/ att den är nära bröstet när den vill börja amma och börjar söka med munnen. Hon sa även att ibland lyckas de bebisar börja amma som de inte trodde skulle det, och ibland precis tvärtom också.  (Sa även lite annat ,som att det är viktigt att snappa upp när bebisenväl är hungrig, t.ex. om den suger på sina händer.) Jag håller med er som skrivit att ni blev överraskade av att amningen inte funkade, jag trodde att det mer eller mindre alltid fungerar!  Ett tips som jag läst, men vet inte hur bra det fungerar i verkligheten, för barn som inte vill amma, är att tejpa fast en liten plastslang på bröstet och ha en påse med bröstmjölk "högre upp" så att det rinner neråt. Kan locka dem till att amma. (Låter inte så lockande för bebisen med en sådan slang tänker jag, men det har tydligen funkat för en del- och kanske bebisen till slut bara tagit tag om bröstvårtan och man kunnat ta bort slangen.) Vet inte mer detaljer, men ville bara nämna det  
  • PrinsessanLeia

Jag gav min dotter ersättning efter bröstet några gg/dygn men när hon var tre månader bestämde jag mig för att försöka helamma så jag satt hela em i kanske två veckor och ammade och sen kunde jag helamma. Hur gammal är din tjej?

• mallar
    PrinsessanLeia skrev 2014-04-23 19:47:40 följande:
    Jag gav min dotter ersättning efter bröstet några gg/dygn men när hon var tre månader bestämde jag mig för att försöka helamma så jag satt hela em i kanske två veckor och ammade och sen kunde jag helamma. Hur gammal är din tjej?
    Min tjej är ganska precis tre månader nu och vi har fortsatt ge ersättning. Tänker eventuellt ge mig på ditt förslag. Hon fick sitt första vaccin igår och har efter det velat ligga fastklistrad vid bröstet. Tänkte låta henne göra det så mycket hon vill och har styrt av planer närmsta dagarna. Försöker därmed ge det en sista rejäl chans.
    Dock har jag börjat acceptera att hon får ersättning också. men det vore väldigt bekvämt att kunna helamma och slippa flaskor och pulver och sånt, 
  • mallar
    Wonder skrev 2014-04-23 19:45:10 följande:
    TS- Om du prövat allt, så har jag inte något nytt supertips. Bara kanske det med Syntocinon-spray i så fall...men det har du säkert testat också.

Första barnet kom aldrig igång att amma så där pumpade jag mycket. Fick jättemycket mjölk så jag glesade till slut ut och lät det gå många timmar mellan varje gång- och då minskade det för mycket. När jag då pumpade tätare hjälpte det inte till att öka mängden utan det var lika lite ändå. Mycket snopet och tråkigt. Jag hade ju läst att det gick att reglera på det sättet. Långt senare fick jag veta att det bara gällde amning, och inte pumpning. Och att det inte ens då är säkert att det går för 100% av alla. Hmmm, önskar att det hade stått en enda rad om detta på något av alla de ställen jag läste på...och lite bitter över det, så mycket fakta och information som det finns överallt.
    Min bebis nr 2 som nu är ca 3 mån ammade däremot flitigt från första stund. Hon äter inte så mycket eller ofta så jag har börjat pumpa för att hon ska kunna dricka från flaska (inte bara men ibland) som hon kanske tycker är ännu lättare och därmed få i sig mer mjölk. Jag är jättenoga med att inte låta det gå för länge mellan gångerna, och skriver upp klockslag och utpumpad mängd för att hålla koll, det blir svårt att hålla koll annars tycker jag. Vill ju INTE att det ska bli som förra gången.  Jag har nu även testat Syntocinon-spray (oxytocin) som ökar utdrivningsreflexen, för att hon ev skulle tycka det var lättare att "dricka" från bröstet då. Jag märkte ingen skillnad på henne, men däremot ökade min utpumpade mängd! Kom mycket mera. (Så jag önskar verkligen att jag hade fått den utskriven när mjölkproduktionen gick ner för mitt första barn!!!) Men tydligen är detta inte så vanligt, att produktionen ökar av den. Det är inte därför man skriver ut den ,sa en ssk på amningsmottagningen. Så det är väl olika hur ens kropp fungerar. (gissar att det för mig berodde på att jag lättare/mer kunde få ur all mjölk, men har ingen aning om det är så.) Den används tydligen inte ens så mycket längre vid amning utan mest vid förlossningarnas  slutskede. Tur för mig att min bvc-sköterska skrev ut den då! Min bebis ammar fortfarande någon gång om dagen men i o m att jag varit noga med att pumpa ur har det ofta varit tomt när hon varit hungrig så då har hon fått mjölk via Medela-flaska eller vanlig nappflaska. Jag vill förstås att hon ska amma, och ska börja "spara" mjölk i brösten när jag pumpar så att hon kan få därifrån. En av fördelarna med amning är att amning tömmer brösten bättre/på annat sätt än pumpning. Har inga supertips när det gäller sånt här, men är noga med att pumpa ut till sista droppen (för då fylls de på med mer mjölk än annars) plus att pumpa ofta. När jag pumpar tomt ändrar jag läge på pumptratten så att alla mjölkstrålar får rinna tills det inte kommer något mer. Plus att jag klämmer åt lite runt bröstet från sidan med den fria handen med ett "c-grepp". 

Liten avvikare men ändå: Angående barn som inte lär sig amma- nu i efterhand vet jag de som stannat kvar flera dagar extra på BB bara för att få hjälp med detta och sedan gått till BVC dagligen för det, ett tag. Jag önskar att jag hade vetat att den möjligheten funnits (på BB) / att det verkligen kunnat hjälpa (kanske). En ssk på amningsmottagningen sa (i efterhand) att det de uppmuntrar till är att man har bebisen mycket hud mot hud och/ så att/ att den är nära bröstet när den vill börja amma och börjar söka med munnen. Hon sa även att ibland lyckas de bebisar börja amma som de inte trodde skulle det, och ibland precis tvärtom också.  (Sa även lite annat ,som att det är viktigt att snappa upp när bebisenväl är hungrig, t.ex. om den suger på sina händer.) Jag håller med er som skrivit att ni blev överraskade av att amningen inte funkade, jag trodde att det mer eller mindre alltid fungerar!  Ett tips som jag läst, men vet inte hur bra det fungerar i verkligheten, för barn som inte vill amma, är att tejpa fast en liten plastslang på bröstet och ha en påse med bröstmjölk "högre upp" så att det rinner neråt. Kan locka dem till att amma. (Låter inte så lockande för bebisen med en sådan slang tänker jag, men det har tydligen funkat för en del- och kanske bebisen till slut bara tagit tag om bröstvårtan och man kunnat ta bort slangen.) Vet inte mer detaljer, men ville bara nämna det  
    Ja dessvärre har jag provat även sprayet. Hjälpte inte speciellt mycket. Intressant det du skriver om pumpningen, det visste jag inte heller. 
    min dotter tog bröstet fint redan från start, problemet var att min amning inte kom igång på flera dagar pga blodförlust under förlossnigen. Därav fick hon ersättning redan på bb. Tror det var då allt kom i ofas tyvärr. men hon behövde mat, så vad skulle vi göra.
    Men nästa gång kommer jag inte stressa hem från bb utan stanna kvar tills det kommit igång.
  • MrsR

Känner igen mig i allt du skriver. Med dottern kämpade jag med maratonamningar och pump, utan förbättring. Det blev delamning nästan hela perioden, tills hon började äta mat. Tänkte ta revansch denna gång, men sonen dök i vikt och vi har tilläggsmatat. Maratonamningar med tomma bröst och jätteledsen bebis tror jag inte längre på. Sån lättnad att se honom nöjd istället för förbannad och uppenbart vrålhungrig. Däremot har vi fått en sond att mata med. När mina bröst är tomma använder vi sonden. Han ligger kvar och suger på bröstet samtidigt som ersättningen kommer in i hans mun. Han tror att maten kommer från bröstet så han fortsätter att suga och stimulera bröstet. Efter att ha använt sonden och lite koppmatning som komplement i snart en vecka tar han allt minde och mindre ersättning efter amning, känner att brösten kommit igång fortare än med dottern.

Är övertygad om att jag med min lilla bröststorlek har svårare att få till tillräcklig mjölkproduktion men kanske, kanske kommer vi att lyckas denna gång. Hade varit så skönt att slippa varmt vatten i termos, pulver, flaskor, diskning m.m.

Ska på ny vägning idag och hoppas vi är på rätt väg fastän han inte får så mycket ersättning längre.

• mallar
    MrsR skrev 2014-05-06 10:24:51 följande:
    Känner igen mig i allt du skriver. Med dottern kämpade jag med maratonamningar och pump, utan förbättring. Det blev delamning nästan hela perioden, tills hon började äta mat. Tänkte ta revansch denna gång, men sonen dök i vikt och vi har tilläggsmatat. Maratonamningar med tomma bröst och jätteledsen bebis tror jag inte längre på. Sån lättnad att se honom nöjd istället för förbannad och uppenbart vrålhungrig. Däremot har vi fått en sond att mata med. När mina bröst är tomma använder vi sonden. Han ligger kvar och suger på bröstet samtidigt som ersättningen kommer in i hans mun. Han tror att maten kommer från bröstet så han fortsätter att suga och stimulera bröstet. Efter att ha använt sonden och lite koppmatning som komplement i snart en vecka tar han allt minde och mindre ersättning efter amning, känner att brösten kommit igång fortare än med dottern.

Är övertygad om att jag med min lilla bröststorlek har svårare att få till tillräcklig mjölkproduktion men kanske, kanske kommer vi att lyckas denna gång. Hade varit så skönt att slippa varmt vatten i termos, pulver, flaskor, diskning m.m.

Ska på ny vägning idag och hoppas vi är på rätt väg fastän han inte får så mycket ersättning längre.
    Jag vet inte om jag skrivit det här redan men jag tror också att mina små minibröst har svårare att producera lika mycket mjölk som de med större bröst. De säger ju att det inte ska ha någon betydelsen, men jag är tveksam. Någonstans måste ju ändå mjölken förvaras innan bebisen äter den och har man små "behållare" så borde de ju inte kunna förvara lika mycket. Eller?
  • MrsR

Ja, och jag tänker att risken för att antal mjölkkörtlar (eller vad det nu är) i brösten är få borde vara större än för de som har stora bröst.

• Hannah8401

Ser att detta är en gammal tråd, och vet inte om du TS lyckades helamma eller om du fått fler barn.

Jo bröststorleken kan ha betydelse. Vet du vad tubulära bröst är? Googla. Detta lider jag av. Då har man helt enkelt för lite bröstkörtelväv för att kunna helamma. Detta fick jag bekräftat med barn nr 2 då jag precis som du provat allt...det heter ju att alla kan amma...men det stämmer inte helt. Önskar det fanns mer info om detta.

Jag ammar iaf kanske 70% och ger ersättning 30%? Ca skulle jag tro.

Det är jättetråkigt att inte kunna helamma när man verkligen vill, men nu med nr 3 har jag accepterat det.

Och du vet väl att trots för att man inte helammar, så får bebisen lika mycket vitaminer osv, de blir mer koncentrerat bara. De som ammar lite större barn bara någon gång ibland, den mjölken är jätte näringsrik!

Svar på tråden Öka mjölkproduktionen (hjälp, jag har provat allt)