• Sofie lin

Är detta livmodern?

Jag går in i vecka 14 på måndag i övermorgon :)

På mårnarna ser min mage ut såhär det har hänt flera mårnar det står upp som en hård knöl / boll nere lite till höger på magen. Vad är det för något? är det livmodern? någon som vet?  Jag är tacksam för svar :)

Såhär ser det ut :)   PS: jag försöker dra in magen lite på bilden men det går lixom inte att dra in det där som står upp 

• Svar på tråden Är detta livmodern?
  • Sofie lin

Åh va kul :)

Det står ju överallt att den knappt har trängt upp ut bäckenet ännu men det kanske är väldigt olika :)

Konstigt att det bara är på morgonen man ser det, kan det ha med att urinblåsan trycker på för att jag är kissnödig på morgonen?  Konstigt att den är till höger bara också hihi :)

• 3skabli4

Sådär såg det ut redan i v9 för mig på morgonen. (Andra barnet)

Men ja som du säger så är det för att urinblåsan är fylld.

• Sofie lin

Åh okej :) första barnet för mig hihi :) då är det nog fullt normalt iaf :)

• Havtorn

Det lilla man ser av min mage (12+5) ligger också precis sådär till höger. Har också varit fundersam - det är ju mitt första och allt - men jag blev lugnare när jag läste att det tydligen är vanligt att den ligger lite snett. 

Nu när jag sett det här känns det ju ännu lugnare. :)

• Limaliie
    Havtorn skrev 2014-05-09 21:26:00 följande:
    Det lilla man ser av min mage (12+5) ligger också precis sådär till höger. Har också varit fundersam - det är ju mitt första och allt - men jag blev lugnare när jag läste att det tydligen är vanligt att den ligger lite snett. 

Nu när jag sett det här känns det ju ännu lugnare. :)
    Haha min mage var jättesne i de veckorna och när livmodern börjat komma upp (rätt tidigt för min del och växte snabbt). Såg jättedumt ut. Men nu täcker livmodern hela kaggen
  • 3skabli4

Helt klart livmodern.

Det stämmer inte med vad som står om hur högt upp livmodern är vid vilken vecka.

I v.9 var min där uppe din är på bilden på morgonen när blåsan var fylld.

Nu är jag i v.23 och livmodern är endast ett par cm från revbenen när jag ligger på rygg.

• Limaliie

Håller med om att det inte alltid stämmer, jag har ett SF-mått på 31 nu i v 27+1 livmodern har alltid växt snabbt och legat före efter allt som står att den "ska" ligga trots att jag är förstföderska.
    Väntar bara en bebis, den är normalstor och normalt med fostervatten så det beror inte på något srskilt att den växer snabbt.

• 3skabli4
    Limaliie skrev 2014-05-09 21:57:46 följande:

Håller med om att det inte alltid stämmer, jag har ett SF-mått på 31 nu i v 27+1 smile2.gif livmodern har alltid växt snabbt och legat före efter allt som står att den "ska" ligga trots att jag är förstföderska.
    Väntar bara en bebis, den är normalstor och normalt med fostervatten så det beror inte på något srskilt att den växer snabbt.

Exakt samma med mitt första barn. :) Nu väntar jag andra och nu växer det mycket fortare. Får se vad mitt sf-mått blir i v.25 :S
  • Limaliie
    3skabli4 skrev 2014-05-09 22:05:19 följande:
    Exakt samma med mitt första barn. :) Nu väntar jag andra och nu växer det mycket fortare. Får se vad mitt sf-mått blir i v.25 :S
    Haha skoj! Min BM såg väldigt förvånad ut när hon mätte igår, hon skickade in en till BM för att se om hon mätt rätt. Sen skickade hon mig på TUL idag och allt var helt normalt.

Ja de säger ju att andra barnet ofta ger högre kurva du kanske ligger jättehögt denna gång ha ha.
  • 3skabli4
    Limaliie skrev 2014-05-09 22:15:17 följande:
    Haha skoj! Min BM såg väldigt förvånad ut när hon mätte igår, hon skickade in en till BM för att se om hon mätt rätt. Sen skickade hon mig på TUL idag och allt var helt normalt.

Ja de säger ju att andra barnet ofta ger högre kurva smile2.gif du kanske ligger jättehögt denna gång ha ha.
    Ja lite galet. Jag hade sf-mått på 27 i v.25+0 min förra grav. Denna gången blir nog måttet högre :S
  • Limaliie
    3skabli4 skrev 2014-05-10 12:46:20 följande:
    Ja lite galet. Jag hade sf-mått på 27 i v.25+0 min förra grav. Denna gången blir nog måttet högre :S
    Hehe. Men ett stort mått behöver ju inte betyda något konstigt, varken stor bebis eller mkt fostervatten. Endel har bara höga mått.
  • 3skabli4
    Limaliie skrev 2014-05-10 12:48:51 följande:
    Hehe. Men ett stort mått behöver ju inte betyda något konstigt, varken stor bebis eller mkt fostervatten. Endel har bara höga mått.
    Nej jag vet :) Min dotter vägde 3740gr 51cm lång så hon var ingen jätte trots min stor stora mage :)
  • Juronjaure

Hihi, vad roligt, jag blev så glad när jag kunde se livmodern sticka upp som din gör på bilden :) Nu kommer det säga Tjoff Tjoff Tjoff, och plötsligt är du i v.35 med en jättemage som inte ens lämnar dig ifred på nätterna... ;) Grattis till graviditeten!

• ebbozz

min mage har varit sned åt vänster från första början tredje barnet men första gången magen är sned)
    nu är jag i v.28 och den är fortfarande sned, ser det mest vid sammandragningar men iallafall =)

• Pojkmamma01

Ja, det är livmodern!

Jag väntar mitt andra barn, är i v 17 och jag hade en kula på morgonen redan v 8-9..

Första grav kom den i v 14-15..

Nu på mornarna är den strax under naveln.

• mana

En liten undran till er som skriver att livmodern växer snabbare för en del: Jag väntar andra barnet och nu i v.15 har magen börjat växa som besatt, på bara två veckor har jag vuxit ur alla kläder, även pösiga... Ser ut som min förra mage i v 25-30. Så nu undrar jag lite oroligt: kommer jag bli typ dubbelt så stor denna graviditet, eller planar det ut på slutet?

Svar på tråden Är detta livmodern?