• julii

fertilitetsutredning, nån som kan förklara för mig? ?

Hej. Undrade om någon kunde förklara o svara på några frågor. Måste man verkligen vänta 1 år innan man kan få hjälp? Finns de nån åldersgräns? Kan man få "hjälp" vid 20-22 års ålder? Därför att jag frågar är för att jag o min sambo försökt få barn i 7 månader nu utan framgång. De senaste 2 månaderna har jag testat med äl test HELA cykeln utan att få positivt någon gång. Förövrigt har min mens huxflux blivit oregelbunden, från att jag har vetat exakt när den ska komma. När jag pratade med vårdcentralen sa de att jag skulle försöka i ett år. Men om jag vet att jag inte har äl måste jag iaf vänta? Super tacksam för svar så jag får någon rätsida på detta.

• Svar på tråden fertilitetsutredning, nån som kan förklara för mig? ?
  • Jennie med ie

Dels vet du inte att du inte har ÄL. Och dels är det normalt att ha någon cykel här och där utan ÄL.

Det finns alltid undantag, men en utredning efter bara (i sammanhanget är det "bara") 7 månader utan några redan kända problem och något som pekar på uppenbara svårigheter känns inte trolig.

• julii

Men om jag provat äl test i två månader o innan det en månad utan positivt så känns de som att det vore möjligt att jag inte har någon ägglossning?

• Jag är bara jag

1 eller t.o.m 2 år i vissa landsting är gränsen,vissa har åldersgräns också. Privat kan du alltid gå,men efter 7 månader känns överkurs. Äl-tester funkar inte på alla,man kan ha testat fel tid eller för sällan eller ha äl ändå trots negativt så de går inte lita fullt ut på. Hur oregelbunden mens menar du att du har? Några dar hit och dit spelar ingen roll,kan hända alla även de varit som en klocka innan.

• julii

Nej det handlar inte om några dagar hit och dit. Det Har handlat om att gå ifrån en cykel på 28 dagar till 38-40 dagar. Jag vet ju inte hur de va för andra att bli gravida men har man försökt i snart 8 månader så känns de väldigt länge o väldigt frustrerande

• Jennie med ie
    julii skrev 2014-03-02 20:19:21 följande:

Men om jag provat äl test i två månader o innan det en månad utan positivt så känns de som att det vore möjligt att jag inte har någon ägglossning?

Det är _möjligt_ ja, men det behöver inte alls vara så. ÄL-test är inte helt tillförlitliga, och det är som sagt dessutom normalt att inte ha ÄL alla cykler.
  • Jag är bara jag

7-8 försök är helt normalt,först när man försökt dryga året räknas det som svårt och först efter 2 år som ofrivillig barnlöshet. Hur många cykler har varit långa då? Har de varit på raken eller kommit då och då en sån där extralång? Du kan ha haft äl ändå,inte säkert den uteblivit fast cyklerna varit långa,jag har haft äl dag 33 t.o.m.

• julii

Det har varit 5 cykler på raden som blivit väldigt långa.

• Jennie med ie
    julii skrev 2014-03-02 20:41:16 följande:
    Nej det handlar inte om några dagar hit och dit. Det Har handlat om att gå ifrån en cykel på 28 dagar till 38-40 dagar. Jag vet ju inte hur de va för andra att bli gravida men har man försökt i snart 8 månader så känns de väldigt länge o väldigt frustrerande
    Absolut kan det kännas så och vara påfrestande. Men det är fortfarande gott och väl inom normalspannet.
  • julii

Jag har ätit p piller innan. Fick mensen som vanligt o den vart regelbunden på en gång, men sen började den bli oregelbunden.

• Jag är bara jag

Du hann ha 2-3 vanliga cykler som du räknar regelbunda,men man måste ha 6 månaders regelbunden mens innan det räknas som regelbundet. Tror likafullt det kan vara pillren som ställt till det,kan som sagt ta lång tid för kroppen repa sig igen. 

• julii

Precis som jag trodde, har inte alls någon äl och fick hjälp med pergptime.

Svar på tråden fertilitetsutredning, nån som kan förklara för mig? ?