Hej!
Vad bra att du och din mamma pratat ut! För det är juså här att du självklart "får" vara sur, ledsen, arg, ja, alla känslor du nu kan ha, över att din mamma till synes inte bryddde sig tillräckligt om dig för att att sluta dricka, men det är ju inte några särskilt konstruktiva känslor. Jag vill gärna berätta hur det är att vara en missbrukande mamma, om det är okej för dig.
Jag fick värktabletter när jag var 19 år p.g.a att jag verkligen hade ont i ryggen. Den dosering jag ordinerades blev snabbt otillräcklig, och det hela växte till ett missbruk. Jag blev gravid när jag var 24 år, och lyckades då nästan hålla upp helt med värktabletterna. Jag säger nästan eftersom jag ju fortfarande hade ont och behövde smärtlindring, och min läkare och barnmorska försäkrade mig att tabletterna var helt ofarliga för det ofödda barnet. Så när smärtan var som värst tog jag någon enstaka tablett, men det var verkligen inget missbruk.
Jag blev ensam när halva graviditeten gått, och födde min son utan att pappan var med eller ens brydde sig. Det var en del svårigheter med pojken redan från början, så det var verkligen tungt att vara ensam med honom. Och smärtan fanns förstås där som en trogen följeslagare...
Tabletterna hjälpte inte bara mot smärtan, de gav en psykisk lindring också när jag mådde dåligt över sonens sjukdomar och pappans frånvaro, så det dröjde ju inte länge förrän jag var igång med överdoseringen och så småningom missbruket igen. Jag tog ändå hand om min son och han behövde inte sakna något, men självklart var jag ingen bra mamma när jag for omkring och ljög till mig tabletter och var "lullig" efter att ha tagit för höga doser. Soc var förstås inkopplade från början eftersom jag var arbetslös innan pojken föddes och behövde försörjningsstöd, och de märkte att det var något som inte var som det skulle. När sonen var tre år fick de nog och sade åt mig att jag måste låta sonen bo i ett familjehem och "komma på fötter" igen. Det blev en frivillig placering hos mina föräldrar.
Och här kan man ju tycka att jag skulle känna att "Nu j*klar ska jag sluta med tabletterna så jag får hem honom så snart som möjligt!". Men så blev det inte, i stället kände jag att "Nu har jag förlorat det finaste jag hade, nu spelar inget någon roll längre. Jag kan lika gärna ta ännu fler tabletter". Dumt, jag vet, men man tänker inte särskilt smart när man är inne i ett missbruk.
Och i flera år knaprade jag värktabletter som om de vore Pez-tabletter. Jag gjorde en hel del försök att sluta för min sons skull, men det gick bara inte. Jag trillade genast dit igen. Inte förrän jag en dag "vaknade upp" och tänkte att "Jag vill inte leva så här längre, jag måste lägga av!" lyckades jag sluta. Jag hade då den motivation och vilja som krävs för att man ska kunna sluta, har man inte motivationen kan man inte sluta, så är det bara.
Och det har inget alls med kärleken till ens barn att göra! Det är bara så att man inte kan sluta för någon annans skull, oavsett hur mycket man älskar den personen. Man måste sluta för sin egen skull om det ska lyckas.
Jag älskade, och älskar, givetvis min son, men det är tyvärr inte tillräckligt som motivation helt enkelt. Inte i de flesta fall.
Jag vet inte om du blev så mycket klokare av detta, det är ju lite långt och kanske en smula virrigt skrivet, men förhoppningsvis förstår du att din mamma inte alls tyckte att du inte var viktig eller att hon inte älskade dig, det var bara så att hon måste ha en annan slags motivation för att kunna sluta och för att kunna fortsätta vara nykter.
Men som sagt, nu har ju du och din mamma talat ut och det är ju jättebra!
Du verkar ha blivit lugn i att det inte var för att hon inte brydde sig om dig som hon inte kunde sluta tidigare, utan för att hon helt enkelt inte kunde.
jag önskar din mamma stort lycka till i sin kamp för att fortsätta sitt nyktra liv, och dig ett stort grattis för att du fått svar på dina farhågor. Jag är säker på att det kommer gå bra för er hädanefter, bara din mamma kan vara ärlig. Försäkra henne om att hon kan vara ärlig inför dig gällande sina känslor och sin kamp (om du känner att hon kan vara det, alltså. Ta inte på dig något du inte orkar med för det behöver du naturligtvis inte göra.), för det är en kamp att sluta med missbruk och fortsätta hålla sig ren.
Många kramar till er båda!