Anonym (Död är naturligt) skrev 2014-03-06 20:19:58 följande:
Jag har tre barn. Alla har varit med på begravningar sedan de var små (ca 3 år). Att dö är en del av livet och barn tar döden oftast mycket lättare än vuxna. Var inte rädd för att ditt barn ska bli otröstligt ledsen! Det som KAN göra barnet ledsen är om DU överför DIN sorg, ångest och rädsla. Om det nu inte är barnets mamma eller pappa som har dött. Då skulle jag koppla in barnpsykolog/experter direkt för att få råd och hjälp.
Mitt tips är att låna böcker om döden (Herr Muffin har jag för mig att vi läste när barnens morfar dog nyligen). Låt barnet rita teckning till den som har dött och vara med på begravningen om det passar, så ser de kedjan. Prata om vad som händer efter döden utefter vad DU tror (tror du på Gud, himlen, återfödelse etc) så förmedla det. Jag tror på Gud och säger till barnen att alla som dött kommer till himlen och träffar de andra döda där. Mycket smidigt I himlen har vi djur också, och de blir extra glada när de får sällskap.
Jag brukar gråta öppet när någon har dött (såklart) och säger till barnen att mamma är ledsen för att mormor är död. Då ser de att det är okej att gråta och att man inte dör bara för att någon annan dör dvs man blir ledsen, men man går inte under. Död är trist, men inget onaturligt.
Nu har vi ingen konkret tro men änglar, himlen osv är ju något barn vet om i alla fall. Någon bok ska absolut inköpas, tyvärr är ju detta något som kommer ske fler gånger. Jag tror också det är bra att visa öppet att man är ledsen, men till småttingar kanske det kan va bra att förklara det som att det är för att man saknar personen men att denna har det bättre nu? Usch jag har ingen aning faktiskt. Ju mer jag tänker desto svårare känns det.