• Anonym (ts)

Bortgången familjemedlem

Hej! Jag skulle behöva hjälp med hur man berättar/förklarar för en treåring att en högt älskad familjemedlem har gått bort. Hur man får de att förstå att de inte längre kan träffa denna. Bara tanken på barnets sorg får mitt hjärta att brista (ännu mer...) men det går ju inte att undvika ämnet heller. Dessutom blir det begravning snart så då kan det ju vara bra att kunna berätta vad som händer...

• Svar på tråden Bortgången familjemedlem
  • Anonym (sorg 2)
    Anonym (ts) skrev 2014-03-06 20:16:12 följande:
    Är det bäst att säga "död" och bara det, eller ska man lägga till saker som ängel, personen har det bra i himlen nu osv osv? Jag har tack och lov varit 100% skonad från detta hittills så jag har noll erfarenhet. Vi beslöt i alla fall att vänta tills vi kan prata med barnet utan att bryta ihop alldeles, och så man kan fundera innan så det låter så bra som möjligt istället för en ogenomtänkt "bomb".

Beklagar er förlust också!
    Tack.

Ja du...  Man får lyssna av vad barnet har för behov vilket givetvis är svårt. Nu var ju min större så vi talade lite om vad man kan tänka och tro. Ofta gläds barn åt att deras kära bortgångne kan sitta på ett moln och vinka till dem då och då och kan titta på dem.
  • Liten till

När min mamma gick bort i cancer så förklarade jag för sonen att hon var sjuk och hade som en klump i magen, men att det smittar inte. Sen dog hon av dumklumpen som sonen nu säger. Jag har alltid sagt död, aldrig borta eller annat, det tycker jag är viktigt. Hon är i himlen nu långt långt bort. (Så nej man kan tyvärr inte flyga flygplan dit)

Sen begraver man skinnet i jorden, för det är ju bara ett skal, precis som potatisar har, och det får man lämna när man åker till himlen. Sen får man en grav, för då vet ju mormor vart hon kan titta om vi sätter blommor eller ljus där, för där ser hon extra bra.

(Detta har också gjort att sonen alltid sätter ljus i minneslunden längst ut då vi inte har möjlighet att åka till rätt kyrkogård. Han tror nämligen att hon ser bäst om de är på kanten) jan var 3 när hon dog och nu är han fem.

Detta är som vi har pratat och diskuterat under året som gått. Det funkar för oss i allafall.

Jag beklagar er sorg och hoppas det går bra att prata med barnet. Varma kramar

• Liten till

Sen nån gång när det regnar har han utbrustit jaha, ska mormor hälla vatten på oss nu då lite humor i allt det svarta, som gör attan vet att det finns glädjeämnen här för oss som är kvar också.

• Anonym (sorg 2)
    Liten till skrev 2014-03-06 20:23:35 följande:
    När min mamma gick bort i cancer så förklarade jag för sonen att hon var sjuk och hade som en klump i magen, men att det smittar inte. Sen dog hon av dumklumpen som sonen nu säger. Jag har alltid sagt död, aldrig borta eller annat, det tycker jag är viktigt. Hon är i himlen nu långt långt bort. (Så nej man kan tyvärr inte flyga flygplan dit)
    Sen begraver man skinnet i jorden, för det är ju bara ett skal, precis som potatisar har, och det får man lämna när man åker till himlen. Sen får man en grav, för då vet ju mormor vart hon kan titta om vi sätter blommor eller ljus där, för där ser hon extra bra.
    (Detta har också gjort att sonen alltid sätter ljus i minneslunden längst ut då vi inte har möjlighet att åka till rätt kyrkogård. Han tror nämligen att hon ser bäst om de är på kanten) jan var 3 när hon dog och nu är han fem.

Detta är som vi har pratat och diskuterat under året som gått. Det funkar för oss i allafall.

Också mycket bra förslag.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Död är naturligt) skrev 2014-03-06 20:19:58 följande:
    Jag har tre barn. Alla har varit med på begravningar sedan de var små (ca 3 år). Att dö är en del av livet och barn tar döden oftast mycket lättare än vuxna. Var inte rädd för att ditt barn ska bli otröstligt ledsen! Det som KAN göra barnet ledsen är om DU överför DIN sorg, ångest och rädsla. Om det nu inte är barnets mamma eller pappa som har dött. Då skulle jag koppla in barnpsykolog/experter direkt för att få råd och hjälp.

Mitt tips är att låna böcker om döden (Herr Muffin har jag för mig att vi läste när barnens morfar dog nyligen). Låt barnet rita teckning till den som har dött och vara med på begravningen om det passar, så ser de kedjan. Prata om vad som händer efter döden utefter vad DU tror (tror du på Gud, himlen, återfödelse etc) så förmedla det. Jag tror på Gud och säger till barnen att alla som dött kommer till himlen och träffar de andra döda där. Mycket smidigt I himlen har vi djur också, och de blir extra glada när de får sällskap. 

Jag brukar gråta öppet när någon har dött (såklart) och säger till barnen att mamma är ledsen för att mormor är död. Då ser de att det är okej att gråta och att man inte dör bara för att någon annan dör dvs man blir ledsen, men man går inte under. Död är trist, men inget onaturligt. 

Nu har vi ingen konkret tro men änglar, himlen osv är ju något barn vet om i alla fall. Någon bok ska absolut inköpas, tyvärr är ju detta något som kommer ske fler gånger. Jag tror också det är bra att visa öppet att man är ledsen, men till småttingar kanske det kan va bra att förklara det som att det är för att man saknar personen men att denna har det bättre nu? Usch jag har ingen aning faktiskt. Ju mer jag tänker desto svårare känns det.
  • Anonym (ts)
    Liten till skrev 2014-03-06 20:23:35 följande:

Det var ett bra sätt att förklara själva begravningen på, tusen tack! Vi bor långt ifrån och det kommer troligtvis inte bli en grav så vi kanske skulle hitta en speciell plats här där h*n/vi kan tända ljus osv.
  • Anonym (ts)
    Liten till skrev 2014-03-06 20:25:31 följande:
    Sen nån gång när det regnar har han utbrustit jaha, ska mormor hälla vatten på oss nu då lite humor i allt det svarta, som gör attan vet att det finns glädjeämnen här för oss som är kvar också.

Men sötplutten! De kan verkligen få en att skratta hur jobbigt det än är, de små underbara liven!
  • Liten till
    Anonym (ts) skrev 2014-03-06 21:19:18 följande:
    Men sötplutten! De kan verkligen få en att skratta hur jobbigt det än är, de små underbara liven!

Absolut det är tur man har dem. Fast det senaste är att han kommit på att han kan börja grina efter mormor och att han vill att hon ska komma tillbak, för så blir jag ju så ledsen så han slipper borsta tänder/klä på sig själv/ äta upp maten eller vad det nu är.

Men vi genomskådade det efter nåt försök, så nu tar sambon honom så fort han börjar, gör han kan trösta utan att själv bryta ihop och ge med sig.

Om du vill skriva privat så vet jag hur det är att förlora en nära anhörig, så du kan skicka till min inbox om du vill.

Kram
  • Anonym (Vv)

Vi förklarade och svarade på barnets frågor. Vi sa att personen var sjuk och nu är uppe i himlen och att hon alltid kommer titta ner på henne. Nu hat det gått ett år och vår dotter vinkar ännu flera gånger i veckan till himlen och pratar mycket om "himlen" och vår släkting som dog. Vi prövade med död men det gick inte in.

Hon fick vara med på begravningen och såg oss ledsna. På urnsättningen förstod hon att personen var borta eftersom hon var så liten. Hon tog det bra och vi ältade inte att hon aldrig mer skulle få se henne utan sa att hon flyttat till himlen och tittar ner men vi kan inte se henne men vinka och prata med henne

• Anonym (ensam)

Jag beklagar er förlust.

Barn ser inte döden på samma sätt som vi, förmodligen för de vet inte riktigt vad liv är heller. Var bara ärlig utan att krångla till det, svara jag vet inte om du inte har något svar. Dina tårar är inte farliga för barnet, så länge du inte gråter helt hysteriskt så de blir rädda. Barnen har sina egna funderingar och kommer att komma på frågor allt eftersom. Jag tycker att barn ska följa med på begravningen om det är möjligt för det är också en naturlig del av livet.

Det kommer att gå bra.

• Anonym (sorg 2)
    Anonym (ts) skrev 2014-03-06 21:13:30 följande:

Nu har vi ingen konkret tro men änglar, himlen osv är ju något barn vet om i alla fall. Någon bok ska absolut inköpas, tyvärr är ju detta något som kommer ske fler gånger. Jag tror också det är bra att visa öppet att man är ledsen, men till småttingar kanske det kan va bra att förklara det som att det är för att man saknar personen men att denna har det bättre nu? Usch jag har ingen aning faktiskt. Ju mer jag tänker desto svårare känns det.

Det är bra att förkalra varför man är ledsen men också att den som har varit sjuk har det bättre nu och har inte ont. Om det inte är sjukdom inblandat kan man säga att de har det bra nu och kan kika på oss men jag är ledsen i alla fall för jag saknar henne/honom.
Svar på tråden Bortgången familjemedlem