Mina barn får leka inne utan tillsyn, bara alla dörrar och fönster är låsta. Vi har inga farliga medel eller vassa föremål lättåtkomligt för dom heller så det är lugnt. Dock så har vi ju alltid småkoll på var dom är och vad dom leker.
Utomhus får dom inte vara än själva, dom är för små tycker jag. Så det är alltid någon som kollar till dom när dom leker ute. Vi har byggt saker tillsammans med barnen, låtit dom bygga kojor och plantera blommor, låtit dom springa runt i skogen, låtit dom tälja trä osv, men alltid har en vuxen varit med eller i närheten. Men jag tycker att det är bra att dom förstår allvaret med tex knivar och hammare, att det är farliga saker som man ska vara försiktig med och det förstår dom rätt bra nu. Vi har även lärt dom att simma, men att ändå vara försiktiga i närheten av sjöar och bäckar. Dom kan klättra i träd, men vi har lärt dom att vara riktigt försiktiga och aldrig klättra på smala grenar eller för högt. Jag hade själv en olycka med trädklättring när jag var liten så dom vet hur försiktiga dom måste vara.
När dom blir runt 6-7 så kommer dom få springa över till grannarna själva, då vi bor i ett lugnt område. Dom vet att man inte springer över vägar och sånt redan nu men jag vågar inte riktigt släppa iväg dom så långt. Men bara dom säger till vart som ska så kommer dom få det snart.
Jag var lite som du när jag var liten. Jag och mina vänner lekte ofta i skogar hela själva, gick till stan och olika lekplatser helt själva, byggde kojor själva och sånt. Kommer speciellt ihåg ett ställe vid en liten bäck där det fanns som en liten ö mitt i bäcken. Där byggde vi en koja och hade jätteroligt. Några månader senare när våra föräldrar fick reda på var vi varit så fick vi så himla mycket skäll minns jag. Det var tydligen massa ormbon runt om bäcken och bäcken var jättedjup och flera barn hade tydligen dött där. Usch, minns att jag aldrig gick dit igen. Jag skadade mig många gånger när jag var liten, blev nästan kidnappad en gång, dog nästan en gång när jag ramlade från ett träd och fick åka till sjukhus flera gånger för att jag lekt obevakad på farliga ställen. Jag hade tur, men alla har inte det och jag är jävligt rädd om mina barn så innan dom blir större så kommer dom absolut inte få hålla på som jag gjorde.Visst jag har roliga minnen och sånt men det är inte samma värld nu som då, så jag ser mycket hellre att mina barn har roligt med mig och deras pappa i skogen, dom får gärna ta med vänner och vi kan campa och bygga kojor, men inte själva. Aldrig själva. Saker som hände mig vill jag inte ska hända mina barn så jag är extra kyckling när det gäller sånt nu. När dom är 8-9 kanske dom får gå till en affär själva eller till en kompis lite längre bort, men inte före dom fyllt 13 får dom vara vid sjöar och skogar själva. Dock tror jag inte att dom kommer vilja det, tonåringar nu för tiden är ju mer inne och sminkar sig och sitter med datorn, men så mycket hellre det än att dom skadar sig allvarligt.
Ja, så tänker jag i alla fall. Ursäkta att det blev långt.
Mina barn är 4 och 5 år gamla.