• Lucy Cat

Ingen kontakt med min mamma - vem ärver henne?

Jag har ingen kontakt med min mamma, på hennes begäran. Satt nu och funderade över vem som ärver henne. Hon är gift med en ny man, de har inga gemensamma barn. Däremot har hennes man 2 barn och min mamma har mig och min bror.

Är det jag och min bror som ärver av henne eller kan hon välja att testamentera allt till sin "nya familj" (hon har ingen kontakt, på egen begäran, med min bror heller).

Och vem ärver av mig? Min far finns inte längre i livet, dock har jag en sambo, men han har inte arvsrätt av mig? Vi är inte gifta och vi har inga barn.

Ordet -väl- stavas med ett L och inte två.
  • Svar på tråden Ingen kontakt med min mamma - vem ärver henne?
  • Kjell2
    Lucy Cat skrev 2014-03-07 12:59:33 följande:

Jag har ingen kontakt med min mamma, på hennes begäran. Satt nu och funderade över vem som ärver henne. Hon är gift med en ny man, de har inga gemensamma barn. Däremot har hennes man 2 barn och min mamma har mig och min bror.

Är det jag och min bror som ärver av henne eller kan hon välja att testamentera allt till sin "nya familj" (hon har ingen kontakt, på egen begäran, med min bror heller).

Och vem ärver av mig? Min far finns inte längre i livet, dock har jag en sambo, men han har inte arvsrätt av mig? Vi är inte gifta och vi har inga barn.

Då du ocxh din bror är särkullsbarn efter din mor har ni  rätt att vid hennes död få ut er laglott. Vad som händer med resten beror på om din mor har testamenete eller inte. Troligtvs går resten till hennes man,

Om du dör så sker en bodelning enligt sambolagen. Det som är över sen går till din mor. Du kan skriva ett testamente och istället ge allt till din sambo t ex.

• RubyRed

"Barn till den avlidne som den andra maken inte är förälder till, så kallade särkullbarn, har dock rätt att få ut sitt arv genast och behöver inte vänta till styvföräldern har dött. Barnet kan dock avstå från sin rätt till förmån för den efterlevande maken. I så fall får barnet rätt till efterarv vid den efterlevande makens död på samma sätt som gemensamma bröstarvingar."

• Yngla

Jag skulle inte vilja ärva min mamma när hon trillar av pinn

• BengtH

Hur gör man rent praktiskt när man ska få ut sin laglott efter sin far om man inte har god kontakt med styvmodern ?

Måste man kontakta advokat ?

Hur tänker TS göra för att få ut sin laglott ? Ta kontakt med styvfadern eller gå via advokat ?

• Lucy Cat
    BengtH skrev 2014-05-27 17:31:24 följande:
    Hur gör man rent praktiskt när man ska få ut sin laglott efter sin far om man inte har god kontakt med styvmodern ?

Måste man kontakta advokat ?

Hur tänker TS göra för att få ut sin laglott ? Ta kontakt med styvfadern eller gå via advokat ?
    Jag tror inte att jag tänker plocka ut något från henne när hon avlider. Jag tänker i alla fall inte gå genom advokater och anlita massa folk för att få ut något. Hon har valt bort mig, varför ska jag slösa massa energi och tid på henne? :/
    Ordet -väl- stavas med ett L och inte två.
  • BengtH
    Lucy Cat skrev 2014-05-27 19:10:23 följande:
    Jag tror inte att jag tänker plocka ut något från henne när hon avlider. Jag tänker i alla fall inte gå genom advokater och anlita massa folk för att få ut något. Hon har valt bort mig, varför ska jag slösa massa energi och tid på henne? :/
    Om du kontaktar skiftesman på tingsrätten , så ska tydligen dödsboendet betala för rättskostnaderna.
  • alexs mamma

Är det inte så att när dödsboet ska göras upp efter att din mamma avlidit kallas alla som har rätt att ärva henne till ett möte där man får ta del av det kapital som finns i dödsboet. Den som sköter dödsboet är skyldig att kontakta alla. man väljer själv om man vill delta men man behöver inte blanda in advokater etc för att får rätt till sin arvslott...

Svar på tråden Ingen kontakt med min mamma - vem ärver henne?