Fånga dagen skrev 2014-03-08 20:42:57 följande:
Jag tycker att föräldrarna bör få hjälp med att samarbeta. Det låter ju inte riktigt klokt att han inte vill stöta ihop med sitt barns mamma. Så kan de ju naturligtvis inte ha det. Killen är ju endast 4 år, så de har många år framför sig då de har gemensamt ansvar för sin son.
Jag undrar också hur det känns för ett barn att ha föräldrar som inte kan prata med varandra, eller vistas under samma tak. Här tycker jag att föräldrarna måste börja agera som de vuxna människor de är. Vad skulle hända om ts försvann ur bilden? Vem ska då agera mellanhand?
Visst, det är jättefint att ts engagerar sig i sitt bonusbarn. Nu känns det inte riktigt okej för mig att hon ska till dagis för att observera barnets beteende. Jag förstår heller inte riktigt syftet med det. Tycker att det i första hand ska ligga i föräldrarnas intresse. Sen är det naturligtvis helt okej att ts besöker dagis tillsammans med sin sambo. Men jag får känslan av att hon är en stand in för honom, och det tycker jag inte är rätt.
De går hos familjeenheten och har gjort sedan pojken var 1½ pga sina samarbetsproblem. Det hjälper inte då mamman har svårt att ta till sig att hon agerar fel i många lägen. Pappan har helt enkelt ledsnat och för drygt 8 månader sen kom en diskret undran om jag kan hämta. Han har hämtat förut men jag har varit med och då har det gått bättre då mamman som sagt dyker upp på dagis för att hämta kläder som ska tvättas' och liknande när pappan ska hämta och hon börjar tjatet och klagomålen inne på dagis och han kan ju inte stå i hallen hur länge som helst för att vänta ut att hon ska gå, för hon går inte även om han ber henne.
Hon följer med ut på parkeringen och tjatar än mer om allt och ingenting, klagar vidare mm.
De ggr jag är med säger hon inget, därav dagis förfrågan om jag alltid kan vara med, men det är inte praktiskt möjligt varje gång då vi har en bit att åka (vi bor en bit i från och jobbar ännu längre ifrån båda två) så det blir smidigare om en av oss åker hem istället och börjar med middagen.
Tanken på hur barnet känner är en del i att han vägrar möta mamman mer än nödvändigt.
Syftet med dagisbesöket är att se hur han är där då vi är helt frågande till hur mamman beskriver hans agerande.
Om jag och min man skiljer oss kommer han, tyvärr, att flytta hem igen vilket innebär noll umgänge mer än dagtid då och då.