• mr me

Varför använder feminister nästan alltid ett sexualiserat och rasistiskt språk?

Jag brukar få en del otrevligheter ifrån feminister i min mailbox. Där hamnar allt det som är för grovt för att slänga på mig i forumet eftersom det då kan leda till avstängning. Det mesta är det ingen idé att bry sig om, men vissa meningar sticker ut och får mig att fundera. Det här är ett par sådana meningar som jag reagerade på från en vuxen feminist med barn som är aktiv här på forumet:

Blir du ensam resten av livet så "wow". Hittar du en thailändska som "förstår dig" så dubbelt wow.

Man kan säkert uppfatta en sådan text på olika sätt. Men just den meningen fick mig ändå att börja fundera över varför det snarare är regel än undantag att feminister använder sig av ett starkt sexualiserat och sexistiskt språkbruk som ofta handlar om att kränka män utifrån ett tänkt mansideal.

Jag har själv  flera gånger i debatt med feminister här på Familjeliv fått höra att jag är ful, att ingen kvinna vill ha mig, att jag aldrig får ligga, att jag är fet, att jag har högt hårfäste, att jag har dålig potens, att jag är en gammal gubbe, att jag är en omogen tonårspojke osv. Till och med vid något tillfälle blev jag hånad för att jag skrev att jag tycker att det är roligt att baka och laga mat.

Allt syftandes till att nedvärdera mig som man och knuffa bort mig från något slags mansideal som utgår ifrån den snygga, vältränade, välutbildade manliga alfahane-mannen i 30-35-årsåldern som alla kvinnor vill ha.

Och så till den mening som jag klistrade in här ovan. En mening från en feminist som vill ta det ett snäpp till och rasifiera diskussionen till att handla om kvinnors härkomst. Jag bara undrar varför och om ni som är feminister aldrig tröttnar på er själva?

Jag har aldrig varit tillsammans med en thailändska och jag har inte planerat att bli det heller. Jag är långt ifrån överviktig, jag är än så länge ingen gubbe och samtidigt långt ifrån någon tonåring. Än så länge är mitt hår frodigt och tjockt och jag har absolut inget problem med potensen.

Ändå är alla dessa argument något som regelmässigt används av feminister i syfte att utifrån ett samhälleligt mansideal sexualisera debatten och kränka män som uttrycker en avvikande åsikt.

Jag finner det märkligt och, kanske pga min något cyniska humor, ganska roande att feminister av alla grupper är så pigga på att följa vissa samhällsideal och kränka meningsmotståndare med dem som mall. Hur tänker man när man gör det? Jag skulle väl iofs snabbt vilja svara på det själv och säga att om man är feminist, då tänker man nog inte så mycket överhuvudtaget. Det ligger så att säga i sakens natur. Men jag tänkte ändå att det kunde vara intressant att skapa den här tråden för att se vad man skulle kunna tänkas få för svar.

Så, shoot!

• Svar på tråden Varför använder feminister nästan alltid ett sexualiserat och rasistiskt språk?
  • isolande
    mr me skrev 2014-03-26 22:51:50 följande:
    Nej, inte likadana, men bland dem som debatterar feminism ser det väldigt ofta ut så. Provokativt vet jag inte, jag är ärlig bara. Om det är något av det jag skriver som i sak är felaktigt så får du gärna peka på vad som är det.

Hursomhelst. Ponera att jag blivit arg på någon kvinna här på Familjeliv och skrivit ett PM till den kvinnan med en innebörd av att ingen man vill ha henne och om någon mot förmodan skulle vilja ha henne så skulle det i sådana fall vara någon turk eller afrikan.

För det första. Jag skulle omedelbart bli avstängd från Familjeliv för ett sådant sexistiskt påhopp genomsyrat av rasism.

För det andra. Om den som utsattes för det skapade en tråd om det så hade den personen fått massivt stöd och många hade uttalat sig om vilken idiot jag var.

Läs igenom denna tråd, inklusive dina egna inlägg, hur många feminister har i denna tråd skrivit och fördömt det tilltaget? Ingen.

Glad

Där har du din feminism. Du kan säga att du bara är en "snäll" feminist, att du bara vill ha "jämställdhet" (vad nu det ens betyder) osv. Men det är på något sätt ändå så att en ideologi i minst lika stor utsträckning definieras av den tysta massan. Om det finns en miljon feminister och tusen av dem är rabiata och hatiska, medan det stora flertalet står tysta i bakgrunden utan att uttrycka någon avvikande uppfattning. Är det då inte rimligt att anta att det är dessa tusen som formulerar feminismen? Vilken annan feminism kan man egentligen tala om? Någon slags magisk "god" feminism, den som ingen ens satt ord på?
    Det är såklart inte ok att uttrycka sig rasistiskt eller hatiskt i PM på familjeliv ska jag börja med att säga.

Jag skulle absolut vilja påstå att de "tysta" som du beskriver dem, står för en helt annan feminism än de som är väldigt rabiata och skriker högst. Jag är för jämställdhet mellan könen: lika lön för lika arbete, jämställd fördelning av det obetalda arbetet, avskaffandet av synen på kvinnan som ett sexuellt objekt. Däremot är jag inte för avskaffandet av könsbegreppet. Jag tycker inte att det är ok att sexualisera män heller, eller att kvinnan skall ta över och förtrycka män. Jag tycker inte man måste sluta raka sig under armarna för att vara feminist.

Jag skulle definitivt ändå definiera mig som feminist, men jag är inte radikalvänstervarianten. Bara för att sådana som jag inte offentligt tar avstånd från "manshatarklubben" betyder det ju inte att vi håller med dem i sak!

rörigt inlägg efter en lång dag på jobbet...
  • Anonym (nej...)
    "Läs igenom denna tråd, inklusive dina egna inlägg, hur många feminister har i denna tråd skrivit och fördömt det tilltaget? Ingen."

Vilka tilltag menar du? Ingen av feministerna i den här tråden har givit sitt stöd till de feminister du påstår dig ha blivit attackerad av eller deras uttalanden?

"Om det är något av det jag skriver som i sak är felaktigt så får du gärna peka på vad som är det."

Här kommer några konkreta felaktigheter:

"Nej, inte kvinnor. Jag skrev att feminismen är en ideologi för de sinnessvaga kvinnorna (och för all del även vissa män). "

"Feminismen är en farlig och antiintellektuell våldsideologi."

Är feminismen antiintellektuell och våldsbejakande?

Birgitta Stark
    Katrine Kielos
    Elisabeth Massi Fritz
    Ebba Witt-Brattström
    Birgitta Olsson

... är några svenska kvinnor som kallar sig feminister. Om du ser dem som sinnessvaga, antiintellektuell och våldsbejakande undrar jag vad du använder för källor.

Det undrar jag förresten ändå. Vilka källor använder du när du ser feminismen som antiintellektuell och våldsbejakande? SCUM-manifestet? Det är som att säga att alla som gillar fotboll gillar att slåss för att Black Army gör det...

• mr me
    Anonym (nej...) skrev 2014-03-29 20:16:18 följande:
    Vilka tilltag menar du? Ingen av feministerna i den här tråden har givit sitt stöd till de feminister du påstår dig ha blivit attackerad av eller deras uttalanden?
    Fast det är ytterst få feminister som säger ifrån eller vågar ta fajten emot den feministiska sexismen. De som protesterar är i regel kvinnor och män som inte är feminister.
    Anonym (nej...) skrev 2014-03-29 20:16:18 följande:
    Här kommer några konkreta felaktigheter:

"Nej, inte kvinnor. Jag skrev att feminismen är en ideologi för de sinnessvaga kvinnorna (och för all del även vissa män). "

"Feminismen är en farlig och antiintellektuell våldsideologi."

Är feminismen antiintellektuell och våldsbejakande?

Birgitta Stark
    Katrine Kielos
    Elisabeth Massi Fritz
    Ebba Witt-Brattström
    Birgitta Olsson

... är några svenska kvinnor som kallar sig feminister. Om du ser dem som sinnessvaga, antiintellektuell och våldsbejakande undrar jag vad du använder för källor.

Att feminismen har fel på merparten, för att inte säga samtliga, av de sakfrågor man lyfter fram förändras inte av att det finns en och annan karriärsugen kvinna som försöker slå mynt av att kalla sig feminist då de profilerar sig som debattörer eller politiker. Sedan är det flera av dem du listar som jag nog, faktiskt, skulle kalla både sinnessvaga, antiintellektuella och våldsbejakande. Individer med skrämmande och farliga åsikter hursomhelst.
  • Anonym (nej...)
    mr me skrev 2014-05-30 10:53:34 följande:
    Fast det är ytterst få feminister som säger ifrån eller vågar ta fajten emot den feministiska sexismen. De som protesterar är i regel kvinnor och män som inte är feminister.

Att feminismen har fel på merparten, för att inte säga samtliga, av de sakfrågor man lyfter fram förändras inte av att det finns en och annan karriärsugen kvinna som försöker slå mynt av att kalla sig feminist då de profilerar sig som debattörer eller politiker. Sedan är det flera av dem du listar som jag nog, faktiskt, skulle kalla både sinnessvaga, antiintellektuella och våldsbejakande. Individer med skrämmande och farliga åsikter hursomhelst.
    Ge gärna exempel på båda. Din världsuppfattning är nog väldigt långt från min.

Vem av de kvinnor jag listade syftar du på och varför?

• mr me
    Anonym (nej...) skrev 2014-05-30 13:47:58 följande:
    Ge gärna exempel på båda. Din världsuppfattning är nog väldigt långt från min.

Vem av de kvinnor jag listade syftar du på och varför?

Jag kan väl inte direkt hålla med om att vare sig Ebba Witt-Brattström eller Birgitta Olsson är vare sig särskilt vettiga eller intelligenta.

Har men en professur i en pseudodisciplin som "litteraturvetenskap med genusinriktning" så har man väl på något sätt med det visat vad man går för. Lite som att vara docent i astrologi eller doktor i kreationism. Man kan säkert komma med en och annan tänkvärd poäng nu och då, men disciplinen som sådan som man är verksam innan utgår inte från den vetenskapliga metoden och ska väl då egentligen förkastas i sin helhet.
  • Anonym (nej...)
    mr me skrev 2014-05-30 17:17:28 följande:
    Jag kan väl inte direkt hålla med om att vare sig Ebba Witt-Brattström eller Birgitta Olsson är vare sig särskilt vettiga eller intelligenta.

Har men en professur i en pseudodisciplin som "litteraturvetenskap med genusinriktning" så har man väl på något sätt med det visat vad man går för. Lite som att vara docent i astrologi eller doktor i kreationism. Man kan säkert komma med en och annan tänkvärd poäng nu och då, men disciplinen som sådan som man är verksam innan utgår inte från den vetenskapliga metoden och ska väl då egentligen förkastas i sin helhet.
    Om du tycker de är vettiga eller inte, har förmodligen med din världsuppfattning att göra. Eftersom du inte gillar feminism så gillar du inte feminister, verkar det som. Att däremot ifrågasätta deras intelligens är ju rent larvigt, båda är framgångsrika, väl På vilket sätt står de för "feministisk sexism"?
    formulerade, kloka kvinnor.

Varför tycker du att Wattströms disciplinen är att jämföra med astrologi? Är det litteraturvetenskapen eller genusinriktningen som du upplever som ovetenskaplig? Varför i så fall?
  • mr me
    Anonym (nej...) skrev 2014-05-30 17:42:52 följande:
    Om du tycker de är vettiga eller inte, har förmodligen med din världsuppfattning att göra. Eftersom du inte gillar feminism så gillar du inte feminister, verkar det som. Att däremot ifrågasätta deras intelligens är ju rent larvigt, båda är framgångsrika, väl På vilket sätt står de för "feministisk sexism"?
    formulerade, kloka kvinnor.

Varför tycker du att Wattströms disciplinen är att jämföra med astrologi? Är det litteraturvetenskapen eller genusinriktningen som du upplever som ovetenskaplig? Varför i så fall?
    Ja, det kan jag hålla med om att det har. Jag har en naturvetenskaplig världsuppfattning och även om jag har stor tolerans för religioner, ideologier, tro, tyckanden och vidskeplighet så anser jag att allt detta fortfarande ska behandlas som det de är. När något av allt detta börjar göra anspråk på att vara den enda rätta tron, eller liknande, då blir det farligt.

"Genusvetenskapen" är en pseudovetenskap. Det var inte utan anledning som norska staten drog in sitt kärnstöd till fortsatt finansiering av "genusvetenskap" efter att, bland andra, "genusforskaren" Cathrine Egeland i TV på fullt allvar menade att hon inte behövde ha några sakliga belägg för de "genusvetenskapliga" teorier som hon lanserade.

Sådan är "genusvetenskapen". Den är en samling lösryckta teser och ideologiska tankegångar som närts i den feministiska miljön men som aldrig kritiskt disputeras eller förutsättningslöst kritiseras. Alla som kritiserar feminismen och dess "genusvetenskap" anklagas för att vara misogyna "vita kränkta män" och så dödar man debatten kring vår tids kvacksalveri.
  • Anonym (nej...)

Självklart ska all vetenskap beläggas sakligt och kunna kritiseras. Det är otroligt tråkigt att vissa extremfeminister inte förhåller sig vetenskapliga och därmed smutskastar all feminism.

E-W Brattström kan dock inte anklagas för något som sker i Norge. Det är väl inte heller att vara saklig?

Brattström har framför allt tagit fram en alternativ litteraturhistoria, som ska visa att det genom tiderna funnits skickliga kvinnliga författare som litteraturen och kanon har missat.

Genusvetenskapen i sig kan väl inte vara en kvasivetenskap? Den är en "akademisk disciplin som huvudsakligen fokuserar på att kartlägga och analysera vilken roll kön och genus spelar i samhället."  (Wiki)

Om man ser det som kvasi, hur tänker du då? Att det inte finns kön? Att det inte spelar roll?

Att jämställa vetenskapen om köns/genus betydelse i samhället med planeternas inverkan på våra liv, känns ganska märkligt och ganska osakligt det också.

Att det finns feminister, som i genusvetenskapens namn, säger tokigheter ska väl inte disciplinen lastas för?
    Det är ju lite som att lasta historia för revisionisterna.

• puss

Det är ju ena oerhört märkliga feminister du umgås med.

• Progressiv

Är du säker på att dessa "feminister" inte i själva verket är nationalistiska internet-troll, som bara vill göra narr av feminismen och dess anhängare?

Can't rule that out.

• smahus

Jag har arbetat i Thailand. Tyvärr går det inte att berätta om det eller diskutera landet, kulturen eller samhällsystemet, i alla fall inte i ett tvåkönat forum.

Varje försök resulterar omedelbart i att ämnet omedelbart övergår till trafficing, sexresor och liknande framför allt av kvinnor.

Även män vill hellre diskutera just denna bild av landet, men kan också vara intresserade av att diskutera kultur eller samhällssytemet.

Men kvinnor leder omedelbart in diskussionen på sex och avsky och slutar helt lyssna på andra ämnen.

Svar på tråden Varför använder feminister nästan alltid ett sexualiserat och rasistiskt språk?