• Annaïck

Hur viktigt tycker du det är att ge en könsneutral uppväxt till barnen?

När man läser i media om hen-debatten, att inte köpa speciella tjej och pojkleksaker och kläder osv undrar jag om det verkligen är rätt väg. Min dotter har haft en "rosa period" mellan 3-7 ar. Allt skulle vara rosa och lila och tjejigt.... jag har latit henne välja sadana kläder och leksaker men samtidigt har jag aldrig försökt styra. Hade hon velat leka med "pojkleksaker" skulle jag aldrig komma pa idén att kommentera det. Det viktiga är väl att lata barnen fa prova allt möjligt och att föräldrarna inte försöker styra. Dessutom har vi fullt av  pojkleksaker ocksa för hon har en lillebror. Min dotter gör ocksa "pojk"aktiviteter : klättrar i träd, aker rollerblades, leker pirat osv  Vad tycker ni? Ligger verkligen jämlikheten i färgen pa kläderna? Ska man tvinga barnen att vara könsneutrala om de inte vill det?

• Svar på tråden Hur viktigt tycker du det är att ge en könsneutral uppväxt till barnen?
  • gammelget
    Dixie skrev 2014-03-10 22:32:29 följande:

Så du menar att det är viktigare att du berättar för din son vad han bör tycka om, än att han faktiskt får välja själv?? Du skriver att han får leka med vad han vill, varför skulle han då inte få ha en tröja med My kittel pony - vad är skillnaden?

Söner skall inte få välja själva, de skall få My little pony och kläs ut till prinsessor vare sig de vill eller inte. de skall inte tituleras med söner eller pojkar utan "hen"! Krossa patriarkatet!
  • Bling1975

Jag tycker att jag som förälder har ett ansvar att i viss mån uppmuntra de saker som inte tillhör hennes traditionella könsroll så hon verkligen får en möjlighet att välja vad hon gillar och vem hon är. I ett samhälle som ännu inte är jämställt är inte valet fritt utan styrt av både synliga och osynliga normer.

Utanför hemmet så kommer hon dagligen matas med bilder som talar om för henne hur hon som flicka/tjej/kvinna ska vara och se ut. Redan i förskolan kommer hon få höra från andra barn vad som passar för pojkar och vad som passar för flickor. Personalen kommer också med största sannolikhet bemöta henne på ett annat sätt bara baserat på hennes kön. Hur fritt är valet då?

En könsneutral uppväxt är därför omöjlig, men jag kan ändå underlätta för henne så hon får möjlighet att ta del av hela kakan med möjligheter. Men det är ju inte så att vi inte vägrar att ge henne sådant hon vill ha och visar intresse för, det handlar mer om att själv visa intresse för och engagera henne i lekar och saker som ligger utanför hennes traditionella könsroll.

• elninio

Enligt mig har man förstört genustanken såfort man tänker den. Min pappa växte upp med en massa bröder och systrar och kusiner och allt möjligt och farfar brukar alltid säga till mig när jag är där med barn och barnets kusiner att ungar ska man behandla som ungar.
    Jag tycker att det är viktigare att barnet själv får välja hur det vill vara än att, gud förbjude, vuxna, försöker pracka på dem en massa könstänk som de inte kan ta åt sig av.

Jag är starkt emot feminism men väldigt för total jämnställdhet. Hoppas att nästa generation kan väga ansvar mot rättighet, någonting som 97% av dagens föräldrar inte kan.

• YokohamaNr2

Det är ju mycket mer accepterat att flickor leker 'pojk' lekar och med 'pojk' leksaker än tvärtom. Jag har två killar och har verkligen försökt tänka på detta och det kommer riktigt snabbt detta med könandet. Så fort den äldsta började dagis vid 3 så var helt plötsligt rosa en tjejfärg, pippi var inte längre kul att se osv. Jag har fortlöpande haft dessa diskutioner om att färger inte alls hör ihop  med om man är flicka eller pojke och tycker man en färg är fin så får man ha det. Men grupptrycket är starkt. Äldsta skulle aldrig numera välja att ha något rosa eller lila på sig men yngsta som blir 5 snart kan fortfarande ha blandade färger. Köpte tex en jättefin randig t-shirt. breda ränder, blå och rosa. 

Har också tänkt på detta med barnböcker och 90 % av karaktärerna i böckerna är killar även om det är en liten björn eller kanin. Där har jag faktiskt bytt kön ibland bara för att! En bok de båda älskade (en gammal tv serie) började med Barnen leker ute på gatan, pojkarna leker med raketer och flickorna hjälper mamma i köket eller något liknande. 

• Flickan och kråkan
    YokohamaNr2 skrev 2014-03-11 12:37:52 följande:
    Det är ju mycket mer accepterat att flickor leker 'pojk' lekar och med 'pojk' leksaker än tvärtom. Jag har två killar och har verkligen försökt tänka på detta och det kommer riktigt snabbt detta med könandet. Så fort den äldsta började dagis vid 3 så var helt plötsligt rosa en tjejfärg, pippi var inte längre kul att se osv. Jag har fortlöpande haft dessa diskutioner om att färger inte alls hör ihop  med om man är flicka eller pojke och tycker man en färg är fin så får man ha det. Men grupptrycket är starkt. Äldsta skulle aldrig numera välja att ha något rosa eller lila på sig men yngsta som blir 5 snart kan fortfarande ha blandade färger. Köpte tex en jättefin randig t-shirt. breda ränder, blå och rosa. 

Har också tänkt på detta med barnböcker och 90 % av karaktärerna i böckerna är killar även om det är en liten björn eller kanin. Där har jag faktiskt bytt kön ibland bara för att! En bok de båda älskade (en gammal tv serie) började med Barnen leker ute på gatan, pojkarna leker med raketer och flickorna hjälper mamma i köket eller något liknande. 
    Beror nog mycket på gruppen. Min äldsta går i förskoleklass och väljer ofta rosa kläder för att han tycker att det är finast...väldigt medveten om att de anses vara en "tjejfärg". Han fick en bra grund att stå på i den grupp som han gick i i förskolan. I förskoleklassen är det en helt annan stämning bland killarna - grabbigt - men han kör sitt eget race vilket jag är glad för. 

Tipsar om suverän bok: Åsa Linds böcker om Sandvargen. Huvudpersonen är en tjej och en av de bästa högläsningsböcker jag stött på. Vi är inne på fjärde vändan nu med mina killar. De tycker så mycket om den. Ingen tjej- eller killbok utan BARN-bok .
  • cosinus
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-11 12:55:56 följande:
    Beror nog mycket på gruppen. Min äldsta går i förskoleklass och väljer ofta rosa kläder för att han tycker att det är finast...väldigt medveten om att de anses vara en "tjejfärg". Han fick en bra grund att stå på i den grupp som han gick i i förskolan. I förskoleklassen är det en helt annan stämning bland killarna - grabbigt - men han kör sitt eget race vilket jag är glad för. 

Tipsar om suverän bok: Åsa Linds böcker om Sandvargen. Huvudpersonen är en tjej och en av de bästa högläsningsböcker jag stött på. Vi är inne på fjärde vändan nu med mina killar. De tycker så mycket om den. Ingen tjej- eller killbok utan BARN-bok .
    Jag tycker också det kommer och går.

Min äldsta, som körde en klänningsrace vid 3 år och gärna rosa vägrade sen allt rosa sista terminen på dagis. Sen på sommaren fick lillebror en ny jacka och han blev skitsur över att han inte fick någon. Så jag tyckte att din jacka passar, du får ingen ny men vill du finns en rosa i samma storlek (som storasyster använde när han fick sin året innan men nu vuxit ur). Så han bytte direkt och sen hade han rosa jacka och helst av allt lila byxor till hela hösten på skolan. Såg ut som en reklampelare för candy corner och inget sa något ö h t. Så det där med grupptrycket har vi aldrig märkt av. Visst hände det, mest på dagis, att något barn frågade "är det där en tjejtröja" och vi eller någon annan svarade att tydligen inte eftersom den passar jättebra på xxx, den passar nog faktiskt alla barn.

Lillebror går nu sista året på dagis och han har inga problem med rosa. Han efterfrågar det inte specifikt men det är en färg i mängden för honom, läggs det fram tar han på sig det.

• YokohamaNr2
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-11 12:55:56 följande:

Visst gör det det, vi bor i England och här är det väldigt uppdelat och inget som helst genus tänk i skola eller förskola. Pojkarna i min äldstas klass är väldigt pojkiga medan tjejerna är mer blandade. I yngstas klass är tjejern väldigt tjejiga. De är 4 och 5 år gamla och på ett kalas blev jag faktiskt väldigt förvånad när flera av tjejerna hade otroligt mkt smink på sig. Till vardags har  vi ju dock skoluniform så där är det ju inte mycket skillnad förutom att tjejerna får välja mellan byxor, kjol eller klänning, medan pojkarna bara får ha byxor

Tack för boktipset, ska önska mig de från Sverige!
  • Flickan och kråkan
    YokohamaNr2 skrev 2014-03-11 14:25:30 följande:
    Visst gör det det, vi bor i England och här är det väldigt uppdelat och inget som helst genus tänk i skola eller förskola. Pojkarna i min äldstas klass är väldigt pojkiga medan tjejerna är mer blandade. I yngstas klass är tjejern väldigt tjejiga. De är 4 och 5 år gamla och på ett kalas blev jag faktiskt väldigt förvånad när flera av tjejerna hade otroligt mkt smink på sig. Till vardags har  vi ju dock skoluniform så där är det ju inte mycket skillnad förutom att tjejerna får välja mellan byxor, kjol eller klänning, medan pojkarna bara får ha byxor

Tack för boktipset, ska önska mig de från Sverige!
    Lite OT, men verkligen jättebra högläsningsbok

www.bokus.com/bok/9789129665208/stora-boken-om-sandvargen/
  • Annaïck

Jag har märkt att det är mer accepterat att en tjej gör "killsaker" än att en kille har rosa kläder, dansar balett osv för da är han bög..... bla bla bla    löjligt

• fluu
    Annaïck skrev 2014-03-12 17:06:34 följande:
    Jag har märkt att det är mer accepterat att en tjej gör "killsaker" än att en kille har rosa kläder, dansar balett osv för da är han bög..... bla bla bla    löjligt
    Tyvärr är det så ja. Även i vuxenvärlden. Mannen är fortfarande(vad vi än vill påstå) idealet i samhället så en kvinna som exempelvis ägnar sig åt ett "manligt" yrke eller tillämpar sig "manliga" egenskaper eller attribut är starka, framåt och framgångsrika. En man som ägnar sig åt ett "kvinnligt yrke eller tillämpar sig "kvinnliga" egenskaper eller attribut har bytt ner sig.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • sommar2001

Har en neutral inställning till det hela. Vill flickan ha rosa/lila "prinsess"kläder får hon det, vill hon ha en tröja från "pojkavdelningen" köper vi det..
    Hon är ett barn ingen hen och är så stor att hon kan bestämma sånt själv.
    Vill hon klä sig i en pojktröja och rosa kjol för att det är fint den dagen är det ok.

Pojken är för liten men vill han gå på kalas i rosa klänning när han blir större kommer han att få det. Att han leker lika mycket med bilar som med dockvagnen bekymrar mig inte.

Svar på tråden Hur viktigt tycker du det är att ge en könsneutral uppväxt till barnen?