• MorUggla

Missfall - blöder fortfarande efter 6 veckor!

Hej,

Jag fick missfall (MA) konstaterat i vecka 10-11. Fostret hade dött i vecka 6.

I vecka 12 startade missfallet av sig självt.
    Hade fått Cytotec som skulle sätta igång missfallet, men min kropp reagerade inte på det utan allt startade av sig självt.

Har nu varit på akuten två gånger sedan dess.

Första gången för att jag höll på att förblöda de första dagarna, och andra gången var det för att jag fick en infektion (som uppenbarligen hade med mina rester att göra).

Efter två antibiotikakurer fick jag komma tillbaka och undersökas med UL och ta ett blodprov för att kolla hur mina graviditetshormoner låg till (HCG).
    UL visade att jag hade små rester och en del slemhinnor kvar, samt att jag hade fått cystor på båda äggstockarna under den här tiden..
    Blodprovet visade att HCG värdet fortfarande var högt. Så jag fick lämna ett nytt blodprov en vecka senare och då visade sig att HCG:n hade sjunkit men att det fortfarande låg på 20.

I övermorgon har jag gått runt i hela 6 veckor och blödigt NON-STOPP, som en vanlig mens varje dag.
    Jag ska lämna ett nytt blodprov i dagarna...

Och nu till min fråga kära läsare... Är det verkligen normalt att blöda så här länge efter ett missfall?

Borde jag inte bli skrapad efter så mycket elände och blod om det nu visar sig att HCG hormonet inte har sjunkit till noll denna vecka?

• Svar på tråden Missfall - blöder fortfarande efter 6 veckor!
  • MorUggla
    Say anything skrev 2014-03-10 21:32:38 följande:

Så lite så. Jag vet vilken oändlig soppa det är om man inte får rätt hjälp från start.
    Ja jag fick cytotec i omgångar de första dygnen, men sen gav de upp och skickade hem mig, varpå jag fortsatte blöda i tre månader tills jag gick till en annan läkare som genast skrev ut rätt tablett. Det ÄR rester som gör att du blöder, oavsett hur få resterna är, du kommer att blöda tills de är ute, olika typer av blödningar, allt från skyfall till små droppar. Kroppen kämpar.
    Jag fick också Cytotec i tre omgångar vid olika tillfällen, trots att jag sa att det inte fungerade första gången.

Rester och blödningar kan jag ta i en två veckor till...
    Men jag är så fruktansvärt rädd för att få en ny infektion under tiden... För det var inte roligt kan jag säga. 

Så läge man blöder/har rester kvar så riskerar man ju att få en till infektion. Fick en hel del bieffekter från antibiotikakurerna på köpet också.

Nu får jag väl se vad dem säger efter det (förhoppningsvis) sista blodprovet som äger rum nu i veckan...

• Say anything
    MorUggla skrev 2014-03-10 21:44:10 följande:
    Jag fick också Cytotec i tre omgångar vid olika tillfällen, trots att jag sa att det inte fungerade första gången.

Rester och blödningar kan jag ta i en två veckor till...
    Men jag är så fruktansvärt rädd för att få en ny infektion under tiden... För det var inte roligt kan jag säga. 

Så läge man blöder/har rester kvar så riskerar man ju att få en till infektion. Fick en hel del bieffekter från antibiotikakurerna på köpet också.

Nu får jag väl se vad dem säger efter det (förhoppningsvis) sista blodprovet som äger rum nu i veckan...

Stå på dig. Det är det enda i det läget.
  • Lilla fjunet
    Say anything skrev 2014-03-10 21:18:11 följande:

Här kommer svaret.
    Jag blödde i tre månader tack vare rester och de vägrar skrapa om resterna understiger 15 millimeter. Du får be om en tablett som stöter ut det sista, M-nånting heter den - alltså INTE cytotec.
    Troligtvis var det Methergin du fick som är starkt livmoder sammandragande.
  • Say anything
    Lilla fjunet skrev 2014-03-10 22:29:35 följande:
    Troligtvis var det Methergin du fick som är starkt livmoder sammandragande.
    Yes, så hette den.
  • MorUggla
    linnis83 skrev 2014-03-12 20:20:34 följande:
    Hur går det TS? När ska du ta nästa hcg-prov?

Hej Linnis!

Idag blev jag ÄNTLIGEN skrapad. Efter en andra infektion... De mätte enbart mitt HCG värde i 3-4 veckor utan att kalla in mig på en ny undersökning eller erbjuda mig en skrapning. Först i förra veckan blev jag tillfrågad.

Jag kommer starta en ny tråd snart, bara för att skriva av mig och förhoppningsvis lämna detta missfall bakom mig  efter snart 4 (!) månader. Och där kan du snart läsa alla detaljer. Kram.

• linnis83

Men herregud! Hur mycket ska det krävas för att dom ska komma på att skrapning kanske vore bra??!!
    Skönt att du äntligen fått det gjort. Hoppas du känner att du kan gå vidare och snart blir gravid igen. Kram!

• MorUggla
    linnis83 skrev 2014-04-03 23:02:28 följande:
    Men herregud! Hur mycket ska det krävas för att dom ska komma på att skrapning kanske vore bra??!!
    Skönt att du äntligen fått det gjort. Hoppas du känner att du kan gå vidare och snart blir gravid igen. Kram!

Tack!

Tydligen kräver det en massa onödiga risker (för min del har det varit så), och en MASSA tid och energi (då jag har varit på totalt 20 besök på sjukhuset de senaste 3 månaderna).
    Hoppas bara att jag inte har gått och fått någon ärrbildning nu bara p.g.a. allt detta.
    Jag som normalt är väldens mest positiva människa har börjat bli en pessimist efter allt detta. :( Det tär på psyket när man har mått dåligt så länge. .

Men jag har lärt mig en massa genom denna resa, och det kommer jag dela med mig om lite senare.

Jag vågar inte bli gravid inom den närmsta tiden iaf. Mitt hemoglobin värde har sjunkit drastiskt, och det är knappast någon bra förutsättning för en ny graviditet. :(

• stjärnasomärdin
    MorUggla skrev 2014-04-04 00:03:35 följande:
    Tack! Tydligen kräver det en massa onödiga risker (för min del har det varit så), och en MASSA tid och energi (då jag har varit på totalt 20 besök på sjukhuset de senaste 3 månaderna). Hoppas bara att jag inte har gått och fått någon ärrbildning nu bara p.g.a. allt detta. Jag som normalt är väldens mest positiva människa har börjat bli en pessimist efter allt detta. :( Det tär på psyket när man har mått dåligt så länge. . Men jag har lärt mig en massa genom denna resa, och det kommer jag dela med mig om lite senare. Jag vågar inte bli gravid inom den närmsta tiden iaf. Mitt hemoglobin värde har sjunkit drastiskt, och det är knappast någon bra förutsättning för en ny graviditet. :(  

Vad tråkigt att det blivit som det blivit för dig. Att få igenom ett missfall är en tillräckligt stor sorg och börda att bära och att det sedan skall dra ut så på tiden efteråt, att man skall få komplikationer och dålig hjälp från sjukvården är så himla tråkigt. Jag lider med dig. Jag fick själv missfall för tre veckor sedan men blödde i knappt en vecka och mitt + är näst intill borta nu. Dessa tre veckor känna som en evighet så jag kan inte ens föreställa mig hur dessa 4 månader känts för dig :( Jag beklagar och håller mina tummar för att du snart mår bra, att det går snabbt för er att få ett nytt + när ni känner er redo och att du för allt i världen slipper gå igenom detta igen. Stor kram.
  • MorUggla
    stjärnasomärdin skrev 2014-04-05 19:13:46 följande:

Vad tråkigt att det blivit som det blivit för dig. Att få igenom ett missfall är en tillräckligt stor sorg och börda att bära och att det sedan skall dra ut så på tiden efteråt, att man skall få komplikationer och dålig hjälp från sjukvården är så himla tråkigt. Jag lider med dig. Jag fick själv missfall för tre veckor sedan men blödde i knappt en vecka och mitt + är näst intill borta nu. Dessa tre veckor känna som en evighet så jag kan inte ens föreställa mig hur dessa 4 månader känts för dig :( Jag beklagar och håller mina tummar för att du snart mår bra, att det går snabbt för er att få ett nytt + när ni känner er redo och att du för allt i världen slipper gå igenom detta igen. Stor kram.
    Tack så JÄTTE mycket för dina omtänksamma och förstående ord. Det värmer, verkligen. :)
  • linnis83
    MorUggla skrev 2014-04-04 00:03:35 följande:

Tack!

Tydligen kräver det en massa onödiga risker (för min del har det varit så), och en MASSA tid och energi (då jag har varit på totalt 20 besök på sjukhuset de senaste 3 månaderna).
    Hoppas bara att jag inte har gått och fått någon ärrbildning nu bara p.g.a. allt detta.
    Jag som normalt är väldens mest positiva människa har börjat bli en pessimist efter allt detta. :( Det tär på psyket när man har mått dåligt så länge. .

Men jag har lärt mig en massa genom denna resa, och det kommer jag dela med mig om lite senare.

Jag vågar inte bli gravid inom den närmsta tiden iaf. Mitt hemoglobin värde har sjunkit drastiskt, och det är knappast någon bra förutsättning för en ny graviditet. :(

Nä, det låter ju klokt att vänta med att bli gravid igen så att kroppen (och själen) får hämta sig en aning. Har du funderat på att göra en anmälan...? Tycker det verkar helknäppt att det ska få gå till så här.
  • MorUggla
    linnis83 skrev 2014-04-07 16:50:15 följande:
    Nä, det låter ju klokt att vänta med att bli gravid igen så att kroppen (och själen) får hämta sig en aning. Har du funderat på att göra en anmälan...? Tycker det verkar helknäppt att det ska få gå till så här.

Ja precis, behöver vila nu... Väntar antagligen ut augusti åtminstone innan vi försöker igen.

Frågan är väl egentligen om jag kommer kunna få "rätt".
    De senaste gångerna jag har varit på sjukhuset och påpekat att jag velat bli skapad långt innan allt detta eskalerade totalt så har de flesta bara sagt att det var bra att vänta och se ifall det blöder ut av sig självt.

Men samtidigt vet jag ju gott och väl att det här inte har varit sunt för mig på något vis som patient!

Var inne igår igen - denna gång för att jag har känt av ömhet i ena äggledaren de senaste 10 dagarna, både när jag går, ligger på ett visst sätt eller trycker till det minsta på magen.
    De tog som vanligt ett blodprov, urinprov, mätte pulsen och kollade med ett UL och konstaterade att det inte var något. Trots att pulsen är något (ca 100 slag/min), vilket man ofta får när man har någon infektion på gång. Även en svag feber på 37,3 grader. (Går redan sedan en vecka tillbaka på antibiotika).

Jag är inte och har aldrig varit en hypokondriker, så något konstigt är det efter som att jag känner av det så tydligt.. Vill bara ha en förklaring på vad det kan vara om det inte är äggledaren/äggstocken. Ja ja, får väl vänta och se om jag får "tillräckligt" hög feber igen...

• Helenasojörgens

mor uggla; fy alltså :/

jag har varit med om liknande.

fick konstaterat MA 11 februari.

cytotec behandling: återbesök 18februari

rester kvar o hon va ingen bra gynekolog:/ hon tyckte ja kunde gå hem o vänta på mensen? hon släppte iväg mig med rester..

hemma testa jag 1 g i veckan. starkt plus hela tiden på gravtestet!

ringde till gyn o sa att ja inte fått mens o att ja har rester kvar.

där så g hon lite rester o även vänsteräggstock va öm, ja lite förstorad va den. hon snacka om cysta o vätska?

hom trodde d skulle lägga sig. får komma tillbaka i juni el nåt.

cystor e ju vanliga! men orolig ändå.

alltså 6veckor efter MA blev ja skrapad!

gick med rester 5veckor... inte bra!!!

• MorUggla
    Helenasojörgens skrev 2014-04-08 20:22:53 följande:
    mor uggla; fy alltså :/
    jag har varit med om liknande.

fick konstaterat MA 11 februari.

cytotec behandling: återbesök 18februari

rester kvar o hon va ingen bra gynekolog:/ hon tyckte ja kunde gå hem o vänta på mensen? hon släppte iväg mig med rester..

hemma testa jag 1 g i veckan. starkt plus hela tiden på gravtestet!

ringde till gyn o sa att ja inte fått mens o att ja har rester kvar.

där så g hon lite rester o även vänsteräggstock va öm, ja lite förstorad va den. hon snacka om cysta o vätska?

hom trodde d skulle lägga sig. får komma tillbaka i juni el nåt.

cystor e ju vanliga! men orolig ändå.

alltså 6veckor efter MA blev ja skrapad!

gick med rester 5veckor... inte bra!!!

Usch och fy.. Ja, cystor är ganska vanligt att få när man har haft ett långutdraget missfall utav vad jag har förstått.Har också en tid för att kolla upp hur mina cystor ser ut i Juni.

Nu mår jag ännnnntligen bättre! Hur mår du?

Man borde få en tid för skrapning så fort man ber om det... Jag anser att jag har lidit så himla mycket helt i onödan...

Svar på tråden Missfall - blöder fortfarande efter 6 veckor!