• Anonym (Ursprung)

    Vad har du för ursprung?

    Vad har du för ursprung? och vad har din partner för ursprung?
    (Rötter).

    Jag: 25% svensk, 25% tysk, 25% fransk, 25% libanes.
    Min man: svensk 100%

  • Svar på tråden Vad har du för ursprung?
  • Anonym (Sapmi)

    Jag är svensk men har samisk-ryskt påbrå. Var visst fler i tråden som har det. Kul Skrattande

  • KimPossible

    Ja ä från Bynn ja! Tyttjer dä borde räcka å säga sanne ja.Ä väl fölk åv alle öm en tänker etter. Solig

    Skämt åsido;

    Jag är på mammas sida vad som kanske kallas helsvensk, så långt bak som 1700-talet ungefär iaf. Innan det vette fan. En del av släkten härstammar från Gotland. Gud vet vilka som varit på den ön, liksom... 

    På pappas sida svenskt, vallonskt och samiskt inslag.

    Min mans (som är född här och betraktar sig som helsvensk) ursprung;

    Svärmors sida - polskt, tyskt, ryskt och italienskt påbrå.
    Svärfars sida - svenskt, vallonskt. 

    Vad vårt barn ser sig som? Stockholmare och Tyresöbo!


    Never let your sense of morals get in the way of doing what's right.
  • Anonym (blandat)
    mr me skrev 2014-03-12 00:28:20 följande:
    Färre än tusen valloner bosatte sig i Sverige (Källa: Nationalencyclopedin). Så på en befolkning på drygt en miljon invånare i Sverige på 1600-talet så utgjorde vallonerna mindre än en promille av befolkningen.

    Så alla som i politiska diskussioner ständigt och jämnt tar upp att vallonerna minsann invandrade till Sverige har inte riktigt proportionerna klara för sig. Men det är en annan diskussion.

    Hursomhelst så är vallonernas tillskott till den svenska genpoolen extremt litet och det är väldigt få svenskar som kan sägas ha vallonblod.

    Tusen personer som fick barn för fyrahundra år sedan kan ha en väldigt avsevärd mängd avkomlingar. Inte av "fullblodiga" valloner men desto fler som har någon vallonförfader. Om vi utgår från att varje vallon fick två barn(vilket är lågt räknat per person som fick barn) och att alla barn överlevde och fick barn i sin tur (vilket är högt räknat) och utan att räkna med släktgifte som inte ökar antalet vallonättlingar lika mycket, så är vi hypotetiskt uppe i flera miljoner avkomlingar på fyra sekel. Sätt igång och räkna ska du se. Alla har förstås inte blivit mörka.

    Min egen svenska släkt hör iofs till de där mörka svenskarna du nämner så vitt jag vet (när jag åkt till Bryssel har jag tilltalats på franska av flygpersonalen, inte på flamländska eller engelska). Fast det kan ju finnas sådant man inte vet. Mångas mörka utseende på öarna utanför Göteborg har jag till exempel sett förklaras med de turkar Kalle dussin hade med sig tillbaka när han kom tillbaka till Sverige och som stannade här men de händelserna ligger för långt tillbaka för att många familjer ska ha någon muntlig tradition runt dem.
  • KimPossible
    KimPossible skrev 2014-03-12 01:38:02 följande:
    Vad vårt barn ser sig som? Stockholmare och Tyresöbo!
    Edsbysupporter är han ju också så klart, även om bara morsan kommer från orten och inte resten av släkten!! Solig
    Never let your sense of morals get in the way of doing what's right.
  • Insanejane77
    mr me skrev 2014-03-12 00:06:49 följande:
    Jag är helsvensk.

    Ni som skriver att ni har valloner i släkten, vet ni att ni har det eller tror ni att ni har det? Antalet valloner som invandrade till Sverige var inte särskilt stort och många tror att de har vallonskt påbrå bara för att de är brunetter. Men helsvenska brunetter finns också. Bara en kommentar sådär... :)
    Ja det vet jag med säkerhet :) Jag är dessutom helblond med blåa ögon så det har inget med att vara brunett att göra i mitt fall.
  • Valhall

    Västgöte i blod och sinne! Ända ner till sent 1300-tal iallafall.... Skål

  • nevermind
    nevermind skrev 2014-03-12 10:04:29 följande:

    100% svenska båda två. Fy vad trist det låter. smile5.gif


    Kom på att det nog smög sig in en romer på farmors sida, och nog en tysk också.

    På mammas sida har vi danskt.

    Men det här var alltså några 100 år sen.
  • Ragnar
    mr me skrev 2014-03-12 00:06:49 följande:
    Jag är helsvensk.

    Ni som skriver att ni har valloner i släkten, vet ni att ni har det eller tror ni att ni har det? Antalet valloner som invandrade till Sverige var inte särskilt stort och många tror att de har vallonskt påbrå bara för att de är brunetter. Men helsvenska brunetter finns också. Bara en kommentar sådär... :)
    Har en morbror som släktforskade under många år så jag vet säkert att min mammas släkt härstammar från Vallonerna som kom till Sverige. Men varken jag, min syster eller kusiner är särskillt mörka. De flesta är faktiskt ljushåriga och har ett nordiskt utseende. Så jag antar att det blivit väldigt uppblandat genom århundraden som gått. Det enda utländska påbrå som hittades var en kvinna från Ryssland,. Varför hon kom till Sverige i mitten av 1800-talet och gifte sig med en skomakare från Helsingborg är det ingen som vet idag.
    Har även en släkting på pappas sida som släktforskat så jag vet också att min pappas släkt inte härstammar från Valloner. De var bönder i och runt Båstad (i alla fall så pass långt tillbaka som det gick lätt att spåra) och gifte sig med kvinnor från nordvästra Skåne, förutom ett par som kom från Danmark.
  • Anonym (sanna)

    Min mamma är 25% same, 25% finsk, 25% rysk och 25% amerikan. Pappa är 50% svensk och 50% norsk, så jag är en blandning av en massa :)

  • Anonym (Forska)
    mr me skrev 2014-03-12 00:06:49 följande:

    Jag är helsvensk.

    Ni som skriver att ni har valloner i släkten, vet ni att ni har det eller tror ni att ni har det? Antalet valloner som invandrade till Sverige var inte särskilt stort och många tror att de har vallonskt påbrå bara för att de är brunetter. Men helsvenska brunetter finns också. Bara en kommentar sådär... :)


    Så oftast är det ett antagande som inte stämmer 
  • felix le chat
    KimPossible skrev 2014-03-12 01:38:02 följande:

    Vad vårt barn ser sig som? Stockholmare och Tyresöbo!


    En Häst
    En Ko
    En Tyresöbo


Svar på tråden Vad har du för ursprung?