• Anonym (förtvivlad)

Vad ska jag ta mig till?

Vi som varit så noga med att skydda oss blev trots detta gravida igen.... Vi har tre barn sen innan, en 7 åring som vi har en hel del problem med, en 3 åring i trotsåldern och en 1 åring som precis håller på att skolas in på dagis och jag skulle äntligen "ta tag i mitt liv"....komma ut i verkligheten igen. När trean kom kände vi att vår familj blev komplett och att vi absolut inte ville ha fler barn och började även kolla upp sterilisering. Men nu blev det en graviditet trots allt. Jag har funderat, fram och tillbacka. Vi har pratat. Fastställt vecka. Men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Hjärnan säger abort. Hur ska vi orka? Nu när spädbarnstiden är förbi, bara börja om igen? Klarar vår relation hela svängen igen? Klarar vi som familj det? MEN hur ska jag kunna genomföra en abort? Hur ska jag kunna välja bort och döda mitt barn? För det är zå jag ser det. En liten liten individ med hjärtslag. Ett hjärta som jag ska bestämma hurvida det ska få fortsätta slå eller inte. Min övertygelse om hur värdefullt livet är gör att jag vet inte om jag kan. Jag vill inte gör ett val jag kommer hata mig själv för resten av livet. Och hur kan jag göra en abort försvarbar för mig själv? Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vet vad jag borde göra men hur kommer livet bli sen? Hur kommer jag kunna leva med beslutet om en abort? Snälla, jag vet att det finns några kloka kvinnor här inne, hjälp mig.

• Svar på tråden Vad ska jag ta mig till?
  • Anonym (En)

Jag har ingen erfarenhet av abort, men när jag läser hur ledsen du är måste jag bara skriva. Du vet ju att beslutet ligger hos dig/er, och om jag tolkar dig rätt så lutar det åt abort? Jag tror att vilken väg du än går, så blir det den rätta. Därmed inte sagt att det kommer att bli lätt. Om du väljer abort så gör du det av kärlek till din nuvarande familj, tre barn och man. Om du väljer att behålla så gör du det kanske i första hand för fostret i magen, men såklart även det av kärlek. För om du behåller så kommer du och din man ha fyra barn som ni älskar. Dina barn kommer ha ytterligare ett älskat syskon. Men du är rädd att relationen inte överlever? Jag har själv tre barn. Vi hade två barn i 6 år och hade det jobbigt ibland. Jag ville ha ett barn till och min man tyckte först att jag var tokig. Vi fick dock ett till, och det är ingen dans på rosor. Jag ångrar ju såklart inte barnet. Skulle vi gå skilda vägar så tror jag att det hade hänt förr eller senare ändå. Men det var meningen att vi skulle få ett barn till. Vet inte om jag har hjälpt dig något eller bara gjort dig ännu mer förvirrad. Som sagt, jag tror att vad du/ni än väljer så blir det rätt för er! Lycka till!

• Hannah84

Hej.
    Jag förstår att du är i en väldigt jobbig situation. Men att avsluta en annan människas liv är inte rätt väg att gå. Abort är ett utsläckande av ett mänskligt liv, det spelar ingen roll vad samhället försöker göra det till. JAg blir så glad när jag läser det du skriver för du verkar värdesätta fostrets liv vilket många inte gör. För många andra är det bara en cellklump eller en del av mammans kropp fast den som kan biologi borde förstå bättre än så. Har du ingen i din närhet som kan avlasta dig med barnen? 
    JAg tror att du kommer inte att ångra det om du behåller barnet trots att det kommer att bli jobbigt. 
    Jag har själv barn och får avlastning av min mamma och önskar ibland att jag kunde hjälpa andra mammor med en svår familjesituation så dom fick en ledig dag då och då, men vet inte om du bor i Sthlm?

Kram

• sorg04

Hej, jag är i en liknade situation…3 barn redan, 9, 6 och 3,5 år och har blivit oplanerat gravid med en liten 4:a…tror aldrig jag varit så ledsen, haft så mycket ångest om nu…Har tid för abort nästa vecka…Vi känner oss helt ställda, kan inte fatta ett beslut…känns som om det kommer bli tufft hur vi än gör. Klart vi fixar en till, jag är inte rädd för småbarnstiden, men sen, hur får vi ett bra fungerande liv med 4 individer som vi ska ha tid och ekonomi till, hur ger vi alla barn de bästa förutsättningarna för ett bra liv…? Jag ser bara problem och nackdelar men mitt hjärta skriker ju såklart det motsatta. Jag är dessutom snart 40 och känner sorg bara av tanken på att inte kunna finnas där fullt ut i den lillas liv. Det här är ju inte bara ett beslut om vad jag orkar eller inte, utan ett beslut om hur jag ger oss som familj det bästa livet med tanke på att räcka till på alla pla…

Går runt som i en dimma, avstängd från allt, mår så dåligt, på alla sätt….förlåt är ju inget stöd alls här, men på ngt sätt är det skönt att känna att man inte är ensam…Stor kram till dig!

• Anonym (förtvivlad)
    Anonym (En) skrev 2014-03-11 22:07:29 följande:
    Jag har ingen erfarenhet av abort, men när jag läser hur ledsen du är måste jag bara skriva. Du vet ju att beslutet ligger hos dig/er, och om jag tolkar dig rätt så lutar det åt abort? Jag tror att vilken väg du än går, så blir det den rätta. Därmed inte sagt att det kommer att bli lätt. Om du väljer abort så gör du det av kärlek till din nuvarande familj, tre barn och man. Om du väljer att behålla så gör du det kanske i första hand för fostret i magen, men såklart även det av kärlek. För om du behåller så kommer du och din man ha fyra barn som ni älskar. Dina barn kommer ha ytterligare ett älskat syskon. Men du är rädd att relationen inte överlever? Jag har själv tre barn. Vi hade två barn i 6 år och hade det jobbigt ibland. Jag ville ha ett barn till och min man tyckte först att jag var tokig. Vi fick dock ett till, och det är ingen dans på rosor. Jag ångrar ju såklart inte barnet. Skulle vi gå skilda vägar så tror jag att det hade hänt förr eller senare ändå. Men det var meningen att vi skulle få ett barn till. Vet inte om jag har hjälpt dig något eller bara gjort dig ännu mer förvirrad. Som sagt, jag tror att vad du/ni än väljer så blir det rätt för er! Lycka till!

Hjärnan säger abor4, men hjärtat nej. Vi vill ju verkligwn inte ha fler barn, men nu är det ju redan där. Jag vet inte om jag skulle klara en abort, mest pga min övertygelse att jag tar ett mänskligt liv. Samtidigt som jag inte vill. Min sambo ser abort som enda alternativ och han ser det inte som ett liv än. Skulle vi behålla skulle det enligt honom gå helt åt helvete. jag vet inte om det hade gjort något e klare, men gud vad jag önskar att han skulle säga att han stöttade mig oavsett vad jag väljer.
    Hannah84 skrev 2014-03-12 12:01:31 följande:
    Hej. Jag förstår att du är i en väldigt jobbig situation. Men att avsluta en annan människas liv är inte rätt väg att gå. Abort är ett utsläckande av ett mänskligt liv, det spelar ingen roll vad samhället försöker göra det till. JAg blir så glad när jag läser det du skriver för du verkar värdesätta fostrets liv vilket många inte gör. För många andra är det bara en cellklump eller en del av mammans kropp fast den som kan biologi borde förstå bättre än så. Har du ingen i din närhet som kan avlasta dig med barnen?  JAg tror att du kommer inte att ångra det om du behåller barnet trots att det kommer att bli jobbigt.  Jag har själv barn och får avlastning av min mamma och önskar ibland att jag kunde hjälpa andra mammor med en svår familjesituation så dom fick en ledig dag då och då, men vet inte om du bor i Sthlm? Kram

Det är precis så jag känner och resonerar. Jag hade kanske kunnat stänga av min övertygelse så till den grad att jag kunde genomföra en abort, men sen då? Det kommer att komma ikapp mig förr eller senare och vad ska jag ta mig till då? Hur skulle jag någonsin kunna förlåta mig själv? Samtidigt som tanken på att fullfölja graviditeten ger mig total panik. Hjärnan skriker, Jag skulle ju fixa min utbildning nu, så att jag kan få jobb. Så vi kunde flytta till hus. Börja stsa mer på oss som par, få ordning på äldsta barnet..... Jag har inget kontaktnät och vi bor långt ifrån mormor och farmor, min sambo jobbar borta på veckorna så det är jag som drar största laset på hemmaplan.
  • Anonym (förtvivlad)
    sorg04 skrev 2014-03-12 12:50:17 följande:
    Hej, jag är i en liknade situation?3 barn redan, 9, 6 och 3,5 år och har blivit oplanerat gravid med en liten 4:a?tror aldrig jag varit så ledsen, haft så mycket ångest om nu?Har tid för abort nästa vecka?Vi känner oss helt ställda, kan inte fatta ett beslut?känns som om det kommer bli tufft hur vi än gör. Klart vi fixar en till, jag är inte rädd för småbarnstiden, men sen, hur får vi ett bra fungerande liv med 4 individer som vi ska ha tid och ekonomi till, hur ger vi alla barn de bästa förutsättningarna för ett bra liv?? Jag ser bara problem och nackdelar men mitt hjärta skriker ju såklart det motsatta. Jag är dessutom snart 40 och känner sorg bara av tanken på att inte kunna finnas där fullt ut i den lillas liv. Det här är ju inte bara ett beslut om vad jag orkar eller inte, utan ett beslut om hur jag ger oss som familj det bästa livet med tanke på att räcka till på alla pla?  Går runt som i en dimma, avstängd från allt, mår så dåligt, på alla sätt?.förlåt är ju inget stöd alls här, men på ngt sätt är det skönt att känna att man inte är ensam?Stor kram till dig!

Hade kunnat vara jag som skrev det där! Det är ju det, hur ska man kunna fatta ett beslut när det känns som att det blir fel hur man än väljer? Jag funderar också på att boka en abort tid och liksom sätta en deadline för mig själv, att då måste jag bestämt mig. Är i vecka 8 nu och vill inte gå för öång tid om det nu måste bli abort.... Lider med dig ocj skickar en storm kram!
  • Anonym (abort)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2014-03-13 10:47:55 följande:

Hade kunnat vara jag som skrev det där! Det är ju det, hur ska man kunna fatta ett beslut när det känns som att det blir fel hur man än väljer? Jag funderar också på att boka en abort tid och liksom sätta en deadline för mig själv, att då måste jag bestämt mig. Är i vecka 8 nu och vill inte gå för öång tid om det nu måste bli abort.... Lider med dig ocj skickar en storm kram!
    jag vill inte skrämma dig men prata med en kurator, för du behöver ta ett beslut snart. Jag har gjort abort fast jag inte ville, det var min andra abort och jag mådde fruktansvärt efter det. Så lyssna på dig själv, om magkänslan säger behåll så gör det. Jag vet inte om jag hade varit lyckligare idag med en bebis, dålig ekonomi och ingen pojkvän(han pushade mig till abort) men jag hade iaf valt det själv. 

Lycka till 
  • Anonym (MosterIOktober)

Jag tycker du ska behålla barnet, det kanske känns tufft just nu, men ibland måste man tänka lite långsiktigare, det kanske är det sista barnet du får och han/hon är en väldigt viktig liten individ som säkerligen skulle vara till stor glädje till sina syskon och sina föräldrar om han/hon fick chansen. Mina föräldrar har aldrig varit rika och min pappa har haft diabetes sen han  var 17, skulle min mamma aborterat min lillasyster så skulle världen inte alls varit så rolig som den är nu, hon har en sån härlig humor. När min lillasyster kom så skulle min bror fylla 6 och var i en trots åldersperiod utan like, jag gick i andra klass och behövde min del av stöd i skolgång och allt jobbigt som pågick där och min storasyster var på väg in i puberteten med sina humörsvängningar. Med pappas sjukdom och våran ekonomi så hade det varit en lätt utväg att göra en abort, kortsiktigt i alla fall.
    Men då skulle min systers humor och medkänsla aldrig funnits här och förgyllt våra liv och hennes pojkvän hade aldrig haft henne som själsfrände.
    Om du har någon tro alls, vänd dig till Gud och be honom att hjälpa dig för en annan lösning. Han finns där och han hör våra böner.
    Det barnet du bär inom dig är unikt och det kommer aldrig komma samma barn igen, även om ni fick 6 barn efter henne. Nu vet inte jag var du bor, men man kan ringa någon att prata med. Det faktum att du känner i ditt hjärta att du vill behålla barnet betyder att det är ett väldigt viktigt barn. Det här hittade jag:
    www.alingsas.se/omsorg-hjalp/familj-barn-och-ungdom/foraldrastod/rad-och-stod
    gravidhjalp.se/stod-och-hjalp-under-graviditeten/socialt-stod-till-foraldrar/
    www.arken.org/helandecenter/arkens-helandetj%C3%A4nst/kontakta-oss.aspx

Lycka till! skickar dig en stor stödkram<3

• Anonym (chock)

Oj du, det kunde ha varit jag som skrev ditt inlägg...

Jag har tre barn 8,5 år, 6år och 2 år. De är min stora lycka i livet och vi har det superbra i famlijen.

Plötsligt har jag nu blivit gravid igen, och det var dumt att vi inte skyddade oss, men de andra har kommit till med hjälp av hormoner så vi tänkte att det var lugnt. Men icke.

Har varit och kollat med vul om det fanns något och jodå, ett foster fanns det. Däremot hat jag flera ma i bagaget och ropar inte hej bara för att det finns liv just nu.

Vi stöter och blöter, maken vill inte ha ett barn till, för det "blir så krångligt med bil och rum". Jag har hela tiden tänkt att fyra barn är det jag vill, men nu börjar jag tvivla. Känner mig trött och orolig att inte räcka till för de andra tre. Känner att om jag behåller och mannen eg inte vill, vad blir det av vårt äktanskap då?

Är övertygad om att han kan älska ett barn till, men jag blir irriterad på att det är meteriella ting som ska sätta stopp.

Jag är orolig att inte få ett friskt barn om vi behåller, för då blir det väldigt mycket extraarbete.

Vi har ingen släkt som kan hjälpa till, för de bor långt bort. Dessutom är vi gamla, jag 38 och han 41. Orkar man?

Inser ju att jag inte hjälpt dig alls, men ville bara berätta hur våra tankar går.

• Anonym (förtvivlad)

Vi bestämde oss för att behålla, vi bokade abort tid och dagen efter bröt jag ihop totalt. Jag föll ihop i hallen och bara grät, då insåg vi att abort inte var det rätta för oss. Det kändes som en enorm lättnad och jag kunde glädjas åt det som komma skulle och vår oro kring det praktiska krympte och försvann. Dock blir drt inte alltid som man vill, vid ett ultraljud två dagar senare upptäcktes det att något var fel. Jag hade fått missfall och det blev kirurgisk abort dagen efter då medecinsk inte funkade. Jag känner en så enorm sorg och smärta, jag har gråtit, skrikit och förbannat allt. Jag kämpar nu desperat med att hålla huvudet ovanför vatten ytan. Men mitt i allt är jag evigt tacksam att jag inte tog beslutet om abort, jag kan inte ens föreställa mig hur jag skulle ha mått om jag själv orsakat det jag nu går igenom. Min partner försöker trösta med att säga att det helt enkelt inte var meningen. Det hjälper inte. Detta är andra gången jag går ugenom ett missfall och det gör så ont. Varför, är frågan som cirkulerar hela tiden. Jag vet att det kommer kännas enklare med tiden, men just nu tynger sorgen ner mig och jag kan inte dluta gråta över det barn jag inte får chansen att lära känna. Alla anledningar som förut vägde för abort känns nu bara patetiska. En liten elak röst i huvudet säger att detta är straffet för att jag ens övervägde abort, låter så sjukt jag vet. Och jag vet ju att drt inte är så. Men det är så många sådana skuldbeläggande tankar som snurrar. Tänk om jag inte, ja hade utgången blivut annorlunda då? Till er som skrivit och är i samma sits, se verkligen till att lyssna på vad hjärtat säger till er. Och tack till alla stöttande ord.

• Anonym (chock)

En kram till dig! Missfall är vidrigt. Alltid. Ta dig tid att skrika, gråta o sörja!

• Anonym (En)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2014-03-26 19:18:36 följande:
    Vi bestämde oss för att behålla, vi bokade abort tid och dagen efter bröt jag ihop totalt. Jag föll ihop i hallen och bara grät, då insåg vi att abort inte var det rätta för oss. Det kändes som en enorm lättnad och jag kunde glädjas åt det som komma skulle och vår oro kring det praktiska krympte och försvann. Dock blir drt inte alltid som man vill, vid ett ultraljud två dagar senare upptäcktes det att något var fel. Jag hade fått missfall och det blev kirurgisk abort dagen efter då medecinsk inte funkade. Jag känner en så enorm sorg och smärta, jag har gråtit, skrikit och förbannat allt. Jag kämpar nu desperat med att hålla huvudet ovanför vatten ytan. Men mitt i allt är jag evigt tacksam att jag inte tog beslutet om abort, jag kan inte ens föreställa mig hur jag skulle ha mått om jag själv orsakat det jag nu går igenom. Min partner försöker trösta med att säga att det helt enkelt inte var meningen. Det hjälper inte. Detta är andra gången jag går ugenom ett missfall och det gör så ont. Varför, är frågan som cirkulerar hela tiden. Jag vet att det kommer kännas enklare med tiden, men just nu tynger sorgen ner mig och jag kan inte dluta gråta över det barn jag inte får chansen att lära känna. Alla anledningar som förut vägde för abort känns nu bara patetiska. En liten elak röst i huvudet säger att detta är straffet för att jag ens övervägde abort, låter så sjukt jag vet. Och jag vet ju att drt inte är så. Men det är så många sådana skuldbeläggande tankar som snurrar. Tänk om jag inte, ja hade utgången blivut annorlunda då? Till er som skrivit och är i samma sits, se verkligen till att lyssna på vad hjärtat säger till er. Och tack till alla stöttande ord.

Jag är hemsk ledsen för din/er skull! Det är INTE ditt fel!!! Ta hand om dig!
Svar på tråden Vad ska jag ta mig till?