• Vida01

Adoption- allt man behöver veta

Hej! Nu har jag surfat runt på massor med trådar men hittar ingen som innehåller allt, eller är uppdaterad. Kan vi inte tillsammans starta en tråd för oss som är intresserade av att adoptera? En god ton utan dömande åsikter är självklart. Jag kan börja: jag är 31 år, gift och har två barn, den ena är snart 4 år och den ena är 7 månader. Jag har alltid velat adoptera, och min man håller med. Dock vill vi vänta kanske 3-4 år innan vi startar processen och verkligen läsa in oss på ämnet. Jag har läst på de största adoptionssidorna och vet på ett ungefär hur processen ser ut, men är nyfiken på hur man ska tänka. - Från vilket land ska man adoptera? Jag tänker mig från länderna i Asien eller Afrika. Bör man tänka på något speciellt? - Måste man vara med i svenska kyrkan? Har sett att vissa länder har det som krav. Det är inte vi. - Hur länge måste man stanna i landet? Vet att det beror på landet, men hur var det för er? - Varierar kostnaderna mellan de olika adoptionsbyråerna? Är det någon som har adopterat från dessa länder som vill berätta hur det gick för er? Tack på förhand!

• Svar på tråden Adoption- allt man behöver veta
  • ekke

Personligen tycker jag att det är fel att "gå med i svenska kyrkan igen" för att passa in på fler länder. Anledningen att detta krav finns är ofta för att biomammorna fått garanterat att deras barn ska växa upp i troende familjer. Av denna anledning valde vi bort de länder som krävde medlemskap i trosamfund.Det tycker jag att andra som inte är troende bör göra också!

• Hönan

Hej,

Oavsett från vilket land ni kan adoptera så ska ni se till att betala en eller flera adoptionsförmedlingar så ni har en köplats. Avgiften varierar beroende på förmedling då det finns mindre och större.

Tips är att gå med i AC som varit med sedan tidernas begynnelse och risken för att denna förmedling läggs ned pga minskad adoption är mindre än för de andra som har mycket färre länder och därmed färre adoptivmedlemmar som betalar den årliga avgiften.
    Priset per år är runt 2000 -3000 kronor/ år och förmedling
    Det finns ingen mening egentligen att spekulera om länder nu om ni ej planerar att adoptera inom de närmaste åren då framförallt förutsättningarna för vilka krav länderna har och vilka länder det är ändras med jämna mellanrum.
    Väntetiderna som står är från det ni har skickat in ert medgivande från Socialstyrelsen till adoptionsförmedlingen/arna. Att få ett medgivande innebär en hel del arbete från er sida och även där väntan. Många har uppfattningen att det tar tid för länderna administrativt, i Sverige är det faktiskt i många fall exakt lika mycket väntan och ännu mer arbete för att överhuvudtaget få ett medgivande.

Vad jag vill säga är att det är jättebra om ni börjar nu för det tar mycket längre tid för de flesta än vad informationen man får från början när man går i dessa tankar ger sken av.
    Bara att få en tid hos Stadsdelsförvaltningen för att få första möte tog dem 3 månader, väntan att få gå föräldrarutbildningen (8 veckor lång) som man är tvungen i de flesta fall att göra innan de påbörjar medgivandeutredningen tog ytterligare 4 månader innan vi fick plats. Sedan fanns det ingen personal som kunde utreda hos så det tog flera månader. Utredningen i sig tog ytterligare 5 månader och sedan ytterligare 1 månad tills vår utredning kom upp i Socialnämnden och vi fick godkänt. Vi gifte oss snabbt pga att i Sverige har du enligt lag inte rätt att adoptera och bli förälder om du ej gifter dig.
    När detta är klart DÅ är det dags att se vilka länder som kan acceptera dig och din familj och ni måste titta på vilka förutsättningar ni har, framförallt ekonomiskt men även praktiskt.
    När ni skickat in medgivandet och en kort berättelse till förmedlingen/arna om vilka ni är så kommer er köplats nu äntigen att betyda något och den kommer hamna under varje land just er familj passar under. I denna fas hamnar man alltså under fler länder med samma könummer då man ännu ej bestämt sig.
    Nu kan man också upptäcka att det som gällde för ett specifikt land när man läste på sist inte gäller längre och detta får man sällan reda på om man inte talar med den person som är sk landsansvarig och handläggare för just det landet.
    En annan viktig sak är att förstå vad väntetiderna i varje land egentligen betyder.
    Väntetid i Sverige beror på din kölapp, alltså menas det med att  om du har betalat denna "högre"summa och behållt din köplats i flera år och har ett lägre nummer så behöver kanske inte den långa väntetiden gälla just dig.Detta beror självklart på land och detta får man veta av handläggaren för just det landet.
    Väntetid i landet: Denna missförstås av många då många tror att den gäller från det man skickar ned sina dokument till landets myndighet. Det är FEL. Den gäller från det att landet Godkänt er och det kan ta lång tid eller kort tid. Sedan kan du börja räkna den tid som förmedlingen skriver att vänte tiden tar.
    När de godkänt dig så står det barnbesked, den kan ta otroligt olika beroende på vilket land det är och det är absolut inte säkert att det som står hos förmedlingen stämmer för de kan aldrig veta då det inte hänger på dem.

Förvänta er aldrig ett barn som är yngre än 2 år. Det är otroligt få länder som har barn som är yngre än 2 år om det ej är S/N ,Sydkorea. Det finns nästan inga länder som accepterar er ansökan om ni har krav på barn under 2 år. eller som oftast 3 år.

Hoppas detta hjälper?
    Kan inte nog understryka vikten att gå med i en eller flera förmedlingar nu för när det väl börjar närma sig så kan även er ålder spela roll och då ändras en hel del förutsättningar.

Önskar lycka till oavsett hur ni gör

• fabbemam

Du skrev mycket bra "Hönan" men jag måste rätta dig lite:

Det är familjerätten på socialtjänsten som utreder om medgivande och socialtjänstens nämnd som utfärdar medgivandet. Det socialstyrelsen har med detta att göra är att de styr över lagar, regler och rekommendationer och är en tillsynsmyndighet.

Variationen i kostnaden för adoption beror dels på de olika ländernas kostnader men också på vad som ingår i avgiften om det är olika avgift hos olika organisationer till samma land. Ena organisationen kanske ombesörjer översättningar och Notarius Publicus stämplar men inte den andra etc. Vad de olika länderna har för kostnader just nu ser du på deras hemsidor. Man kan nog räkna med att det kostar  250000- 350000 i snitt, några länder kanske lägre och några ännu högre. Fast "Höna" du kanske menar sökande avgiften...

• Hönan
    fabbemam skrev 2014-03-16 08:15:29 följande:
    Du skrev mycket bra "Hönan" men jag måste rätta dig lite:

Det är familjerätten på socialtjänsten som utreder om medgivande och socialtjänstens nämnd som utfärdar medgivandet. Det socialstyrelsen har med detta att göra är att de styr över lagar, regler och rekommendationer och är en tillsynsmyndighet.

Variationen i kostnaden för adoption beror dels på de olika ländernas kostnader men också på vad som ingår i avgiften om det är olika avgift hos olika organisationer till samma land. Ena organisationen kanske ombesörjer översättningar och Notarius Publicus stämplar men inte den andra etc. Vad de olika länderna har för kostnader just nu ser du på deras hemsidor. Man kan nog räkna med att det kostar  250000- 350000 i snitt, några länder kanske lägre och några ännu högre. Fast "Höna" du kanske menar sökande avgiften...
    Hej fabbemam,
    Tack Önskar att jag visste 2011 vad jag vet nu i väntande stund på barnbesked som drar ut på tiden långt mer än vad adoptionsförmedlingen någonsin kunde ana. Jag tror på "giving it forward" och är mer än villig att förmedla kunskap om vad adoption innebär både positivt och mindre positivt.
    Ja, jag menade avgiften som adoptionsförmedlingen ska ha en gång om året för att du ska få behålla din köplats.
    Helt rätt så är det familjerätten socialsekreterarna arbetar på som utreder adoptivfamiljer som sitter på just den stadsdelsförvaltning du tillhör och där ditt medgivande avgörs i Socialnämnden.
  • Lilinanan

Hönan: vart väntar ni barn ifrån? Ang tidigare kommentarer. Vi går med i svenska kyrkan igen för att AC tyckte att det är bäst att vi gör det. Hur många som är med från födseln har egentligen valt det? vi gillar kyrkor, vad kyrkan gör och vill kanske använda oss av deras aktiviteter i framtiden. När man ansöker om att gå med igen och inte är döpt ger dom sken av att man måste döpa sig för att bli medlem igen. Så var som tur är inte fallet. Det finns inte många länder kvar för oss om vi inte gör detta.

• Snöflinga

Lilinanan: Så bra att det löste sig då. Ja, visst är det så att man kan vara medlem "i avvaktan på dop" eller liknande...?

• Åttiotalist

Hur ser möjligheterna ut att adoptera om man inte har fertilitetsproblem och har ett barn? Båda två är högutbildade, inga skulder, sjukdomar eller prickar i belastningsregistret. God ekonomi också.

• Åttiotalist

Båda två är 32 men vi har bara varit gifta i ett par månader. Många länder har flera år som krav har jag sett.

• en glad
    Hönan skrev 2014-03-15 18:30:50 följande:
    Vi gifte oss snabbt pga att i Sverige har du enligt lag inte rätt att adoptera och bli förälder om du ej gifter dig.
    Jodå, bli förälder (även adoptera) får du gärna bli även som ogift. Men du kan inte, enligt svensk lag, adoptera ihop med någon annan om ni inte är gifta.
  • Snöflinga
    Åttiotalist skrev 2014-04-10 12:03:35 följande:
    Hur ser möjligheterna ut att adoptera om man inte har fertilitetsproblem och har ett barn? Båda två är högutbildade, inga skulder, sjukdomar eller prickar i belastningsregistret. God ekonomi också.
    Möjligheterna är goda!
    Ni måste kunna motivera varför ni vill adoptera på ett bra sätt, men det måste ju alla.
  • Åttiotalist
    Snöflinga skrev 2014-04-10 20:49:08 följande:
    Möjligheterna är goda! Ni måste kunna motivera varför ni vill adoptera på ett bra sätt, men det måste ju alla.

Det låter bra. Räknas tiden man har varit gifta rullande under hela adoptionsprocessen eller räknar man bara tiden före man skriver in sig?
  • Snöflinga

Den räknas löpande. MEN innan man får skicka ansökan till ett land som har som krav  fem års äktenskap så måste man ha varit gift fem år ex. Men kö i adoptionsorganisationerna kan man ju stå i innan.

• Vida01

Hej igen! Tusen rack för alla era svar! Vilka bra inlägg! Då ska vi alltså inte fokusera på land alls än. Kännerinte att det är så viktigt nu i början ändå, det ger väl sig. 

Visst är det så att man inte får adoptera från alla länder om man redan har barn, och hos vissa är reglen att man ska ha drabbats av någon form av svårigheter att få fler biologiska barn, elelr har jag missförstått?

Jag läser många trådar som handlar om att man vill önska ett visst kön. Hur fungerar det? hur ställer sig adoptionsbyråerna till det? jag har för mig att man inte kan det.  Vi har två killar idag, och visst hade det kanske varit lite kul med en tjej, men precis som vid graviditet spelar ju det inte så stor roll heller egentligen. Tar de hänsyn till vilket kön barnen man har är? och hur gamla barnen man redan har är?

Ursäkta mina dumma frågor kanske, men kan känenr att vi har en så god ton i tråden att man kan ställa lite dumma frågor också :)

• Vida01

Skrev i början i tråden att jag inte har några fertilitetsproblem, det har jag dessvärre fått sen dess :( illvilliga lååångdragna cellförändring gör att jag nog måste genomgå ännu en stor konisering, (ta bort en stor bit (till) av livmodertappen) och enl dr kan jag då inte bära ett barn genom hela graviditetstiden... man får väl se det som ett litet plus utifrån adoptionsperspektivet kanske :)

• Hjärtat längtar

För att svara på ditt tidigare inlägg. Sydafrika kan inte adoptera ifrån om man har barn tidigare för då måste barnen vara från Sydafrika. Detsamma gäller Colombia-la casa har jag för mig.
    Taiwan kräver infertilitetsintyg. Och har man två barn sedan tidigare är det bara aktuellt med SN-adoption. (Från Taiwan alltså)

• Hjärtat längtar

Så vitt jag vet finns inget land där man kan önska kön.
    Kön och ålder på tidigare barn kan spela roll, men det är ju svårt att svara på.

• Vida01
    Hjärtat längtar skrev 2014-08-13 21:25:16 följande:

Så vitt jag vet finns inget land där man kan önska kön.
    Kön och ålder på tidigare barn kan spela roll, men det är ju svårt att svara på.

tack för ditt svar!
  • moonstar88

Hejsan!

Jag och min man ska på det flrsta informationssamtalet med familjerätten på fredag men vi börjar nu bli lite nervösa:/. Finns det någon här som har något tips på vad vi ska göra/säga? Måste vi förbereda oss på något?

All information är önskad:)!

• fabbemam
    moonstar88 skrev 2014-08-19 22:00:50 följande:

Hejsan!

Jag och min man ska på det flrsta informationssamtalet med familjerätten på fredag men vi börjar nu bli lite nervösa:/. Finns det någon här som har något tips på vad vi ska göra/säga? Måste vi förbereda oss på något?

All information är önskad:)!

Många får vid denna infoträff frågan om hur och om man bearbetat sorgen av att inte kunna få biologiska barn och en liten bebis, även om man inte haft någon sån sorg... Kanske är det bra att vara beredd på den frågan. 
  • Hjärtat längtar

Det är inte så mycket som händer på det där mötet som man inte redan vet, om man är lite påläst.
    De kanske kommer fråga varför ni vill adoptera.
    Ni kommer bli anvisade till en föräldrautbildning.
    Lycka till i morgon!

Svar på tråden Adoption- allt man behöver veta