• Anonym (Bella#)

Vad är det som gäller när jag är förädlraledig med bonusbarnen?

Jag är hög gravid och ska få mitt första barn vilken dag som helst. 
    Min sambo har två barn sedan tidigare som är 7 och 5 år. Igår när sambon hämtade 5 åringen på dagis så sa personalen att hon bara får gå där 9-14 tisdag till torsdagar, kan det verkligen stämma? Sambon jobbar ju mellan kl 7.30-16 måndag till fredag.. 

• Svar på tråden Vad är det som gäller när jag är förädlraledig med bonusbarnen?
  • nymedlem

Är det inte mysigt att ha 5 åringen hemma lite mer när du ändå är hemma? Så skulle i alla fall jag känna.

• Ann Cistrus
    nymedlem skrev 2014-03-14 10:08:42 följande:
    Är det inte mysigt att ha 5 åringen hemma lite mer när du ändå är hemma? Så skulle i alla fall jag känna.
    Om ts hade tyckt det hade hon förmodligen inte ställt frågan här. 

Eftersom du skriver "så skulle i alla fall jag känna" så anar jag att du inte själv suttit i samma situation? Jag har varit i ts situation och jag tyckte att det kändes som en självklarhet att det var jag som skulle bestämma själv hur mycket jag orkade ta hand om bonusen när jag själv var nybliven förälder. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • whitestar

Jag är så glad över förskolan bonusen gick på när han var liten,dom hade inte ens en tanke på att jag skulle ta hand om bonusen,utan det var självklart han gick efter sin pappas tider!Dom tyckte det var snällt att jag kunde skjutsa han när min man började ett nytt jobb med jättetidiga morgnar så dom slapp öppna ännu tidigare!

• nymedlem
    Ann Cistrus skrev 2014-03-14 12:58:47 följande:
    Om ts hade tyckt det hade hon förmodligen inte ställt frågan här. 

Eftersom du skriver "så skulle i alla fall jag känna" så anar jag att du inte själv suttit i samma situation? Jag har varit i ts situation och jag tyckte att det kändes som en självklarhet att det var jag som skulle bestämma själv hur mycket jag orkade ta hand om bonusen när jag själv var nybliven förälder. 
    Nej, har inte suttit i ts (och din) sits, men jag har bonusbarn och jag vet ju hur mycket jag uppskattar att vara med dom -så mycket som möjligt. Trist att man inte känner så för sina bonusar.
  • Anonym (T)
    nymedlem skrev 2014-03-15 09:49:34 följande:
    Nej, har inte suttit i ts (och din) sits, men jag har bonusbarn och jag vet ju hur mycket jag uppskattar att vara med dom -så mycket som möjligt. Trist att man inte känner så för sina bonusar.
    Trist att du känner dig tvungen att ge elaka pikar till andra kvinnor bara för att de inte är lika "duktiga" som du.
  • Anonym (Bella#)
    nymedlem skrev 2014-03-14 10:08:42 följande:
    Kanske fel av mig att känns såhär när jag valt en man med barn sedan tidigare MEN jag vill vara förstagångs mamma. Jag vill inte ha några tider att passa och jag har verkligen sett fram emot att sitta på fik med andra nyblivna mammor, gå långa barnvagspromenader, har anmält oss till babysim och andra aktiviteter som inte hade gått om jag haft bonusbarnen hemma.
  • nymedlem
    Anonym (Bella#) skrev 2014-03-15 11:39:17 följande:
    Kanske fel av mig att känns såhär när jag valt en man med barn sedan tidigare MEN jag vill vara förstagångs mamma. Jag vill inte ha några tider att passa och jag har verkligen sett fram emot att sitta på fik med andra nyblivna mammor, gå långa barnvagspromenader, har anmält oss till babysim och andra aktiviteter som inte hade gått om jag haft bonusbarnen hemma.
    Ja, när jag tänker efter så förstår jag det. Jag gjorde alla de saker du räknat upp här när jag var nybliven mamma.

Såklart du ska få göra det också, glöm mitt tidigare inlägg. Du och bonusarna har säkert tid ihop ändå.
  • nymedlem
    Anonym (T) skrev 2014-03-15 10:35:54 följande:
    Trist att du känner dig tvungen att ge elaka pikar till andra kvinnor bara för att de inte är lika "duktiga" som du.
    Äh, vilket dumt inlägg du kom med. Vad har "duktighet" med detta att göra?  Har dessutom skrivit ett nytt inlägg till ts nyss, läs det innan du dömer MIG!
  • Ann Cistrus
    nymedlem skrev 2014-03-15 11:57:08 följande:
    Ja, när jag tänker efter så förstår jag det. Jag gjorde alla de saker du räknat upp här när jag var nybliven mamma.

Såklart du ska få göra det också, glöm mitt tidigare inlägg. Du och bonusarna har säkert tid ihop ändå.
    Trevligt att se att det går att se saker från ett perspektiv man inte tänkt på förut. Lite tradigt att du var tvungen att komma med ett litet hugg angående ts (och mina) känslor för våra bonusar för att du inte kunde leva dig in i hur det är att vara bonusmamma och blivande förstagångsmamma. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • nymedlem
    Ann Cistrus skrev 2014-03-15 13:12:13 följande:
    Trevligt att se att det går att se saker från ett perspektiv man inte tänkt på förut. Lite tradigt att du var tvungen att komma med ett litet hugg angående ts (och mina) känslor för våra bonusar för att du inte kunde leva dig in i hur det är att vara bonusmamma och blivande förstagångsmamma. 
    Jag hade också en bonus när jag var nyförlöst. Men tyvärr hade inte pappan barnet så mycket hos oss. Jag hade gärna haft hand om den ungen också.
  • Ann Cistrus
    nymedlem skrev 2014-03-17 13:42:56 följande:
    Jag hade också en bonus när jag var nyförlöst. Men tyvärr hade inte pappan barnet så mycket hos oss. Jag hade gärna haft hand om den ungen också.
    Fortfarande är det en annan känsla när man som bonusförälder inte har kontroll att själv bestämma hur mycket man vill och orkar ta hand om sina bonusar när man är nyförlöst. Du kände inte tvånget hänga över dig och slapp då även de negativa känslorna som lätt medföljer annars. 
  • Låt kärleken vinna

Jag läste denna för att få lite svar men vad ledsen jag blir på att ni ger varandra pikar här! Varför inte hjälpa och lyfta varandra istället för att döma varann. Människor är olika med olika horisonter och när någon ber en medmänniska om råd så tycker jag man kan fråga mer om hur hon känner och utgå ifrån det i sitt svar!!!
    Lycka till trådstartaren. Ta upp det med familjerätt och fråga .

• Anonym (Mia)

Förskolan och fritids ska gå enbart efter pappans tider, förutsatt att det även finns en mamma som har barnen typ varannan vecka. Om det inte finns en mamma är jag lite osäker på vad de har för rutiner men skulle gissa att det är pappans tider iaf om ni inte är gifta.

• Anonym (X)
    Anonym (Mia) skrev 2014-04-01 20:58:18 följande:
    Förskolan och fritids ska gå enbart efter pappans tider, förutsatt att det även finns en mamma som har barnen typ varannan vecka. Om det inte finns en mamma är jag lite osäker på vad de har för rutiner men skulle gissa att det är pappans tider iaf om ni inte är gifta.
    Det spelar ingen roll om det finns en mamma, en sambo behöver aldrig ta ansvaret för barnet ändå enligt reglerna.
  • Ess
    Anonym (Mia) skrev 2014-04-01 20:58:18 följande:
    Det är alltid enbart förälder/vårdnadshavares tider som gäller!

Enda undantaget är OM sambon VILL hämta barnet, förutsatt att föräldern går med på det. Sen spelar det ingen roll om det bara finns en förälder, eller båda är i livet. 
    Du blir inte heller förälder åt barnet om du gifter dig, inte heller om du skaffar halvsyskon till det. 
Svar på tråden Vad är det som gäller när jag är förädlraledig med bonusbarnen?