• ahau

Hur ser den idealiska familjevänliga restaurangen ut?

Hej!

Jag är i startgroparna av en helt ny restaurang/café där alla kan känna sig hemma och koppla av.

Bästa sättet att utforma ett sådant bra ställe som möjligt är förstås att fråga de potentiella kunderna vad de vill ha, varför jag nu vänder mig till er föräldrar. Alla som har tid och lust får jättegärna besvara nedanstående frågor.
    Tack på förhand!

#1 Vad tycker du kännetecknar en bra restaurang?

#2 Vilket är ditt bästa restaurangminne och vad gjorde just det restaurangbesöket så speciellt?

#3 Finns det något du saknar när du går ut och äter på restaurang idag?

#4 Föreställ dig en restaurang med både matsal och vardagsrum.
    Ni har avnjutit en måltid i matsalen och går vidare in till vardagsrummet.
    Vad vill du kunna göra där?

• Svar på tråden Hur ser den idealiska familjevänliga restaurangen ut?
  • Duckan

Jag måste dock erkänna att det är föga troligt att jag skulle besöka en restaurang full med barnfamiljer. Om vi väljer att gå ut och äta så gör vi det utan barnet och då vil jag inte sitta på ett ställe fullt med andra barn.

• blubbblubb
    Duckan skrev 2014-03-14 10:17:40 följande:
    Jag måste dock erkänna att det är föga troligt att jag skulle besöka en restaurang full med barnfamiljer. Om vi väljer att gå ut och äta så gör vi det utan barnet och då vil jag inte sitta på ett ställe fullt med andra barn.
    Nä, inte jag heller om jag skulle äta själv.
    Men jag skulle gärna besöka en barnvänlig restaurang med barn.
  • Numminen

All mat till barnet i separata skålar skulle jag uppskatta. Och, som någon innan nämnde, inte bara korv och pannkaka på barnmenyn! Något vi ofta saknar ute är grönsaker till maten, framför allt till barnen. Mina ungar älskar grönsaker så vi väljer ofta ställen med salladsbuffé. Bra också om barnens mat serveras strax innan. En gång på en indisk restaurang fick barnen maten säkert tio minuter efter de första (stort sällskap) och det var riktigt jobbigt. Vi andra hade starkare mat så de ville inte äta vår heller

• Numminen

Vardagsrum hajar jag inte riktigt grejen med. Men det skulle iof vara om barnen kunde leka med lego eller se på tv medan de vuxna drack kaffe/te/vin. Eller en fin efterrättsbuffé, det skulle ungarna definitivt gilla och det finns kanske en poäng med separat rum. Omväxling förnöjer.

• Laurentia

3:
    Anpassade stolar till barn som är för stora för bebisstolar men för korta för vanliga stolar. Bilkuddar, särskilda stolsförhöjare och andra lösningar funkar lika bra, men INTE vanliga kuddar eller sittdynor. Våra barn är för korta för vuxenstolar och har jättesvårt att nå upp till bordet när de sitter "ordentligt".

En barnmeny fri från skräpmat. Jag går på restaurang för att äta gott, varför skall barnen behöva nöja sig med pommes frites och fulkorv eller hamburgare direkt från frysen? Gärna hamburgare, men i så fall hemgjord. Och varför inte egna pommes frites också?
    Allra helst hade jag dock sett att barnen erbjöds mindre portioner av samma mat.

4:
    Dricka kaffe/te och äta en kaka.

• Duckan

Laruentia, håller med om det där med barnmenyn. Varför är det så självklart att alla barn vill ha pommes och nuggets? Urk..

• MrsMikas

Nu kanske jag inte svarar på dina frågor. Men.. var på en restaurang för ett tag sen där det fanns ett avgränsat rum med lekhörna. Eller inte rum kanske, men en vinkel av lokalen där man byggt till ett litet 'valv' som ingång. Fanns 6-7 bord där inne. Toppen tyckte vi! Ungarna kunde äta o gå och leka, utan att störa andra gäster. Förutom de som valde att sitta där då men andra föräldrar med barn med är inte så lättstörda

• YokohamaNr2
    Laurentia skrev 2014-03-18 15:04:47 följande:
    En barnmeny fri från skräpmat. Jag går på restaurang för att äta gott, varför skall barnen behöva nöja sig med pommes frites och fulkorv eller hamburgare direkt från frysen? Gärna hamburgare, men i så fall hemgjord. Och varför inte egna pommes frites också?
    Allra helst hade jag dock sett att barnen erbjöds mindre portioner av samma mat.
    Precis vad jag skulle föreslå, samma mat men mindre. Vi har en pub vi går och äter på ibland som har jättebra barnmeny, barnen brukar ta Fish and Chips, och då är det inga fiskpinnar utan riktig fin vit fisk och hemmagjorda pommes. 

Detta är i England och du kan också beställa en riktig 'sunday roast' i barnportion. Det gillar vi
  • oraklet från delphi
    Bling1975 skrev 2014-03-13 23:56:08 följande:
    1. För mig är maten det viktiga när jag går ut och äter. 2. Det finns många men underbar mat och fantastisk service har alltid varit i centrum. Le Bernardin i New York är min absoluta favorit. Vi åt middag där och var tvungna att gå tillbaka redan nästa dag och äta lunch. Men det var innan vi fick vårt barn. 3. Som förälder saknar jag barnvänliga restauranger med mat i absolut toppklass. Ingen av våra svenska stjärnkrogar har t ex öppet för lunch. När vi har ätit på de ställen som är bra och som har öppet på lunchen så har många saknat barnstolar och ingen har haft skötbord. Vår dotter (knappt 2 år) sitter annars gärna med även när vi äter 3-rätters. Hon gillar också mat. Något som jag också ser som ett absolut måste på en bra restaurang är akustiken. På vissa ställen vänder jag i dörren trots att det inte ens är fullsatt. Jag vill kunna prata med mitt sällskap. Att inte bara ha en lekhörna utan faktiskt även ha en personal som aktiverar barnen som de har på en del affärer och gym vore toppen. Då kan man som förälder slappna av mer när de har ätit färdigt. 4. Förstår inte riktigt poängen med detta. Kan vara trevligt om man är ute ett par stycken och inte vill att kvällen ska ta slut efter middagen. Med barn gör den väl dock oftast det vid den tiden. Annars är en bra bar med många alkoholfria alternativ trevligt och någon aktivitet som biljard eller brädspel.

Ja toppen med personal som underhåller barnen :)
  • oraklet från delphi
    Bling1975 skrev 2014-03-13 23:56:08 följande:
    1. För mig är maten det viktiga när jag går ut och äter. 2. Det finns många men underbar mat och fantastisk service har alltid varit i centrum. Le Bernardin i New York är min absoluta favorit. Vi åt middag där och var tvungna att gå tillbaka redan nästa dag och äta lunch. Men det var innan vi fick vårt barn. 3. Som förälder saknar jag barnvänliga restauranger med mat i absolut toppklass. Ingen av våra svenska stjärnkrogar har t ex öppet för lunch. När vi har ätit på de ställen som är bra och som har öppet på lunchen så har många saknat barnstolar och ingen har haft skötbord. Vår dotter (knappt 2 år) sitter annars gärna med även när vi äter 3-rätters. Hon gillar också mat. Något som jag också ser som ett absolut måste på en bra restaurang är akustiken. På vissa ställen vänder jag i dörren trots att det inte ens är fullsatt. Jag vill kunna prata med mitt sällskap. Att inte bara ha en lekhörna utan faktiskt även ha en personal som aktiverar barnen som de har på en del affärer och gym vore toppen. Då kan man som förälder slappna av mer när de har ätit färdigt. 4. Förstår inte riktigt poängen med detta. Kan vara trevligt om man är ute ett par stycken och inte vill att kvällen ska ta slut efter middagen. Med barn gör den väl dock oftast det vid den tiden. Annars är en bra bar med många alkoholfria alternativ trevligt och någon aktivitet som biljard eller brädspel.

Menade att svara på detta inlägget...
  • Nape
    #1 Vad tycker du kännetecknar en bra restaurang? Rent, fräscht, trevlig personal. Ok priser, dämpat ljud (var på restaurang nyligen där alla ljud ekade. De hade stora tunga stolar och man hörde varje gång en stol skrapade mot golvet. Känslan av att sitta i en skolmatsal..usch.)

#2 Vilket är ditt bästa restaurangminne och vad gjorde just det restaurangbesöket så speciellt? Vi var utomlands och sonen vägrade äta annat än jordgubbar. Det fanns inget med jordgubbar på menyn men helt plötsligt hade personalen trollat fram det ändå! Vi blev så glada. Sonen har diagnos och har väldigt svårt med mat.)

#3 Finns det något du saknar när du går ut och äter på restaurang idag? Lugn. Personal som känns..genuin. Jag har nog aldrig sett en kock. Tänk om kocken skulle gå och fråga vad man tycker om maten, gud så paff man skulle bli! Jag förstår att kockar har liiiiite att göra, ja. Men hen kan kanske gå ut EN gång per dag, tex vid någon speciell beställning. "Åh, var det du som beställde XX. Vad tycker du om maten, jag försökte göra såsen XXX och salladen hittade jag inspiration för när jag XX. Känner du hur goda tomaterna är? De är ekologiska tomater från XX, vi föredrar att köpa ekologiskt då det är stor skillnad på.." Nåt sånt.

#4 Föreställ dig en restaurang med både matsal och vardagsrum.
    Ni har avnjutit en måltid i matsalen och går vidare in till vardagsrummet.
    Vad vill du kunna göra där? Beställa en cider/öl, sitta bekvämt i en soffa där man sjunker ner lite. Barnen vill kanske rita.
Svar på tråden Hur ser den idealiska familjevänliga restaurangen ut?