• amiofo

ni som har barn, är ni gifta?

Lite nyfiken bara, Hur vanligt det är att man är gift. Har många bekanta som är förlovade en del av dem har varit förlovade 10 år men inga planer på bröllop. Själv är jag varken gift el förlovad men funderar på att fråga sambon.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden ni som har barn, är ni gifta?
  • EvelinasSyster

Nej, varken förlovade eller gifta ännu. Vi har en dotter på ett år som föddes innan vi ens varit ihop i ett år (nä, inte planerat ) så det har väl inte riktigt hunnits med Tanken är väl giftermål i framtiden nån gång

• En blå giraff

Vi gifte oss när jag var gravid med andra barnet. Vi hade också köpt hus då. Och det kändes tryggast att vara gift. Man kan ju skriva testamenten och annat istället för att gifta sig men det är ju mycket krångligare. Så resonerade vi.

• LinneaSebastian

Jag skulle precis fylla 17 när vi fick sonen så nej, vi var inte gifta innan.
    Är dock förlovad, och vår tanke är att gifta oss ca 2016 :)

*~* Vincent Leon 2012 & Bebis 2014 *~*
  • MySecret

Vi har varit tillsammans i 8år, fick barn efter 5 och har tänkt att gifta oss efter 10år :)

• ASD03
    Natulcien skrev 2014-03-14 19:09:09 följande:
    Du tycker att man är gift för att man har skrivit testamente och samboavtal..? Ooookej...noterat...

Familjerabatter får vi säkert eftersom vi är en familj. Men det är inget vi fiskar efter. Sorgligt att gifta sig för att få rabatter...
    Flera verkar ju resonera så om du tittar i tråden. Giftermålet är ju ett traditionellt sätt att försäkra varandra om att man tar ansvar för varandra. Det inbegriper en massa olika typer av avtal både för makarna och för barnen och indirekt så påverkar det familjerna emellan också. 
  • Natulcien
    ASD03 skrev 2014-03-30 04:05:19 följande:
    Flera verkar ju resonera så om du tittar i tråden. Giftermålet är ju ett traditionellt sätt att försäkra varandra om att man tar ansvar för varandra. Det inbegriper en massa olika typer av avtal både för makarna och för barnen och indirekt så påverkar det familjerna emellan också. 
    Ja...det må vara en traditionell försäkring men dessvärre ganska urholkad med tanke på det enorma antalet skilsmässor. Jag känner massor av folk som har gift sig, skilt sig och gift om sig både två och tre gånger. Så den "försäkringen" ger jag inte mycket för.
    Jag kan inte se att ett par som har gift sig skulle vara mer säkra eller ansvariga inför varandra än vad jag och min sambo är. Till syvende och sist är det ändå upp till de inblandade individerna.
  • Dixie

Ja, vi var gifta innan barnen kom - för oss var det självklart! Bl.a. för den juridiska biten.

• Dixie
    ASD03 skrev 2014-03-14 15:52:49 följande:
    Giftemål är ju att lova varandra att alltid stå varandra trogna vilket behövs för en (generellt) så god uppfostran som möjligt. I alla fall förlovningen bör komma innan ju, tycker jag.  De som säger att man kan skapa andra typer av kontrakt eller lova varandra på annat sätt missar poängen lite...ni skapar ert eget giftemål-light då!    Sen ger det lite plus när man ska få familjerabatter och sånt. 

Vad är det för familjerabatter du menar? Jag har aldrig sett några rabatter där giftermål är ett krav.......
  • Chaplin89

Jag och mannen firar 16 år tillsammans i år och 2 år som gifta. Var förlovade i nästan 13 år innan vi gifte oss :) Har en son på snart 5 år och en son på 3 månader så vi gifte oss alltså efter första.

Borgerlig vigsel med enbart våra föräldrar närvarande sen åkte jag och mannen på spa över helgen :)

• Mamma till Philip Nova Elliot

Nja alltså jag röstade på alt 1. Är i mitt andra äktenskap. Första gången gifte jag mig innan första barnet. Andra gången på andra barnets dop (3 mån gammal) så var gift före första och tredje barnens födelse men inte nr 2 då 😄

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • ASD03

Det är ju för att folk gifter sig lite hejvillt och har slutat att se det som så seriöst som det bör vara. Funkar knappast så på alla ställen i Sverige och verkligen inte i Europa i sin helhet.  Vill man inte ta det så seriöst så kan man lika gärna skita i det. 

Ang rabatter så har jag ju gett ett par exempel. 

• ASD03

Ämnade mitt inlägg där till Natulcien och inte dig "Mamma till~". Skiljemässor sker ibland och det är bättre att det kan gå än att det inte kan av tusentals anledningar.  Men det finns ju de som haft 5-6 st och då tycker jag verkligen att man lika gärna kan skita i det. 

Svar på tråden ni som har barn, är ni gifta?