• Anonym (hejsan00)

fondpengar till Tysklands resan NEJ jag vill inte...

Hej

Är en kvinna i 30 års åldern, är sjukskriven och har försörjningsbidrag och arbetstränar under sjukskrivningen.

Varje sommar kan man söka extra fond pengar, brukar bli 1000kr, så att man kan t ex åka på lite utflykter i skåne med med sommarkortet som man kan köpa här i skåne.

Nu vill min brors son till tyskland, och då tycker min bror som vanligt att JAG ska betala, har alltid betalat annars när jag hade arbete med mera...

Lång historia kort...

Det ska i så fall bli en dagstur till tyskland via trelleborg, men jag vill inte åka. Är nykter alkolist och visar upp blodprover varanna vecka. 

Felet är att inte ens vill åka till tyskland, är rädd för återfall sen att JAG ska ta mina fondpengar till detta.
    Jag börjar må bättre och vill därför om jag får några åka lite i skåne för dem pengarna och så österlen med mera

Men min bror har redan börjat puff i sin son att det kanske bli tyskland och JAG ska betala.
    Han har taxi jobb och hög hyra 11000kr och hans fru arbetar inte har någon form av bidrag 2000kr
    så han kan inte betala

Nu känner jag mig dum och säga att jag inte vill

Kan man ljuga och säga att man inte fick några pengar från fonden? inte säker att man får, ska söka andra men jag kanske snart ska flytta också och det kostar det med.

Några tips? är jag taskigt mot hans son då??

• Svar på tråden fondpengar till Tysklands resan NEJ jag vill inte...
  • Anonym (Nej)

Nej!

Förklara varför du inte kan åka.  Precis som du har gjort här med tanke på dina prover, din rädsla för återfall och alla andra tankar runt det, om de inte kan acceptera det så är det deras problem, då saknar de respekt för dej

Varför ska du betala för sällskap?
    Du säger att de inte vill umgås med dej om du inte betalar (Om jag inte har pengar får jag inte träffa hans barn heller), vill du umgås med någon som kräver att du betalar?
    Duger du bara som sällskap om du betalat så skulle jag nog hellre vara utan det sällskapet för då är de ju inte dej de vill umgås med utan dina pengar.

Säg NEJ!
    Du har rätt att göra vad du vill, kan, orkar och har ekonomi för

• Anonym (hejsan00)
    Anonym (Nej) skrev 2014-03-16 13:48:55 följande:
    Nej!

Förklara varför du inte kan åka.  Precis som du har gjort här med tanke på dina prover, din rädsla för återfall och alla andra tankar runt det, om de inte kan acceptera det så är det deras problem, då saknar de respekt för dej

Varför ska du betala för sällskap?
    Du säger att de inte vill umgås med dej om du inte betalar (Om jag inte har pengar får jag inte träffa hans barn heller), vill du umgås med någon som kräver att du betalar?
    Duger du bara som sällskap om du betalat så skulle jag nog hellre vara utan det sällskapet för då är de ju inte dej de vill umgås med utan dina pengar.

Säg NEJ!
    Du har rätt att göra vad du vill, kan, orkar och har ekonomi för
    Ja du har rätt

soligt att inte få träffa barnen men men... inte mitt fel då

det konstiga med min bror är att han aldrig har pengar, men seven o leven eller vad det heter frukost för 29 kr har pengar till, kaffe då och då, ute mat med arbetskompisarna har han också då och då

Jag har inte råd att leva så även om jag har soc pengar så går det till mycket varje måndag och till gammalt lån också??

fattar inte det

går jag och kontaktpersonen ut tar hon av soc pengarna som ska gå till oss ca 300 kr i månaden och då kan vi gå ut minst två gånger i månade om vi vill bio eller äta något ute??

jo jag får nog våga ljuga för min bror, ska börja skicka in ansökningarna nu till fonderna med mitt PO

som smäll på röven kommer inte min bror då hjälp mig att flytta...det vet jag.... som hämnd....

hm.....skit också va?
  • Anonym (H)

Har du någon form av lätt begåvningshandikapp? Det låter så på din text och det gör det hela ännu värre Rynkar på näsan. Vilken taskig bror!

Säg NEJ, sätt ner foten och säg att dina pengar behöver du själv.

• Anonym (hejsan00)
    Anonym (H) skrev 2014-03-16 13:56:42 följande:
    Har du någon form av lätt begåvningshandikapp? Det låter så på din text och det gör det hela ännu värre Rynkar på näsan. Vilken taskig bror!

Säg NEJ, sätt ner foten och säg att dina pengar behöver du själv.
    ja jag har funktionshinder JA

ja jag lider av ångest och så JA

Men tusen tack alla som har svarat Jag ska nu för första gången ljuga för honom om jag nu får pengar och säga NEJ NEJ
  • Anonym (Nej)

"går jag och kontaktpersonen ut tar hon av soc pengarna som ska gå till oss ca 300 kr i månaden och då kan vi gå ut minst två gånger i månade om vi vill bio eller äta något ute??"

Kolla upp det med din handläggare på soc.
    Jag har varit kontaktperson tidigare och jag fick ju en "lön" för att kunna göra saker med min "brukare", alltså lön för de timmar vi umgcks samt en peng för kostnader för det vi gjorde som middag eller bio.... en viss summa varje månad.

• Anonym (hejsan00)
    Anonym (Nej) skrev 2014-03-16 14:11:43 följande:
    "går jag och kontaktpersonen ut tar hon av soc pengarna som ska gå till oss ca 300 kr i månaden och då kan vi gå ut minst två gånger i månade om vi vill bio eller äta något ute??"

Kolla upp det med din handläggare på soc.
    Jag har varit kontaktperson tidigare och jag fick ju en "lön" för att kunna göra saker med min "brukare", alltså lön för de timmar vi umgcks samt en peng för kostnader för det vi gjorde som middag eller bio.... en viss summa varje månad.
    jo men hon får 1000 kr sen får hon 300 kr som ska gå till oss

alltså om hon tar sin bil tar hon nog av dem pengarna och bio för dem 300 kr men det kostar ju mindre så då burkar vi gå på en lunch sen....
  • frappa

Kusligt att din bror förväntar sig att du ska betala hans barns semester.

Vad du ska göra?

Nja, det finns väl bara en sak och det vara ärlig att du inte har de ekonomiska förutsättningar att betala för hans barn.

• Anonym (hejsan00)
    frappa skrev 2014-03-17 01:28:51 följande:

Kusligt att din bror förväntar sig att du ska betala hans barns semester.

Vad du ska göra?

Nja, det finns väl bara en sak och det vara ärlig att du inte har de ekonomiska förutsättningar att betala för hans barn.

tänkt på det hela dag igår och ska ljuga om att jag inte fick några pengar
  • frappa
    Anonym (hejsan00) skrev 2014-03-17 06:12:00 följande:
    tänkt på det hela dag igår och ska ljuga om att jag inte fick några pengar

Men även om du fick pengarna(ja att du inte ljuger), varför ska du använda pengarna på din brors son för?

Sen att ljuga löser inget, bara skjuter upp det oundvikliga och kan göra problemet större.

• Anonym (hejsan00)
    frappa skrev 2014-03-17 12:45:03 följande:

Men även om du fick pengarna(ja att du inte ljuger), varför ska du använda pengarna på din brors son för?

Sen att ljuga löser inget, bara skjuter upp det oundvikliga och kan göra problemet större.

då har du inte läst mina svar här i tråden

Om jag inte har pengar får jag inte träffa hans barn alltid så

Och nu har han puffat i sin son 11 år att om min syster får fondpengar så kan vi åka, vilket hon alltid får varje sommar

Ja jag är den som alltid ska betala

själv har han låg inkomst ca 16000 och bor i en fyra för 11000 och hans fru får mellan 2000-4000 kr i månaden sen en massa csn och två barn
    så han har inte råd att åka om vi inte tar av mina fondpengar

så ja kommer ljuga är så mycket jag vill göra i sommar
  • Rosaceae
    Anonym (hejsan00) skrev 2014-03-17 12:53:14 följande:

Och nu har han puffat i sin son 11 år att om min syster får fondpengar så kan vi åka, vilket hon alltid får varje sommar

själv har han låg inkomst ca 16000 och bor i en fyra för 11000 och hans fru får mellan 2000-4000 kr i månaden sen en massa csn och två barn

Du tillåter han att utnyttja dig, hur ska han ändra sig om ingen säger stopp
  • frappa
    Anonym (hejsan00) skrev 2014-03-17 12:53:14 följande:

Nej, jag måste erkänna jag inte läst alla dina svar.

Blev faktiskt irriterad rätt omgående, att din bror gör såhär emot dig.

Bara denna känslomässiga utpressning, att du inte får träffa hans son om du inte "betalar".

Är så lågt man någonsin kan komma, och din bror borde få reda på detta rätt upp och ner.

Du får en tusing, och som inte det finns massa hål att stoppa dessa i, som det är(antar jag) :/

• Anonym (hejsan00)

J

frappa skrev 2014-03-17 15:46:16 följande:

Nej, jag måste erkänna jag inte läst alla dina svar.

Blev faktiskt irriterad rätt omgående, att din bror gör såhär emot dig.

Bara denna känslomässiga utpressning, att du inte får träffa hans son om du inte "betalar".

Är så lågt man någonsin kan komma, och din bror borde få reda på detta rätt upp och ner.

Du får en tusing, och som inte det finns massa hål att stoppa dessa i, som det är(antar jag) :/

Jo jag har ju skulder med sen när jag jobbade innan och hade vanlig lön, trodde aldrig att jag skulle bli sjuk och bli sjukskriven och jag blev utförsäkrad med mera hade ju ingen aning om detta

det kan ju hända alla  att man blir sjuk och utförsäkrad
  • Anonym (hejsan00)
    Anonym (hejsan00) skrev 2014-03-17 16:07:04 följande:
    J
    Jo jag har ju skulder med sen när jag jobbade innan och hade vanlig lön, trodde aldrig att jag skulle bli sjuk och bli sjukskriven och jag blev utförsäkrad med mera hade ju ingen aning om detta

det kan ju hända alla  att man blir sjuk och utförsäkrad
    vad jag ville ha sagt är att får jag mer fonder från dem andra som jag också söker alltså mer pengar tänker jag ju på skulder med mera och att jag inte har någon data då min gick i sönder så jag skriver hos min far nu och en beg kostar ju så...
  • Anonym (Inte dina barn)

Nej, nej och åter nej.

Du ska inte betala för sin brors unges semester, det är din bror skyldig att lösa själv om han vill åka någonstans.

Du ska inte städa eller tvätta åt din sorgliga bror, även detta borde han kunna klara av själv om han är vuxen (fast intrycket jag fått är att han fortfarande är 3 år).

Säg ifrån och lev ditt liv!!

• Tom Araya

Säg som det är, men utelämna onödiga detaljer. Du har taskig ekonomi och har inte råd att bjuda hans grabb till Tyskland och dessutom vill du åka inrikes. Dina farhågor om ev återfall har han inte ett skit med att göra, men nämn det om du måste.

• Anonym (hejsan00)
    Anonym (Inte dina barn) skrev 2014-03-17 16:18:23 följande:
    Nej, nej och åter nej.

Du ska inte betala för sin brors unges semester, det är din bror skyldig att lösa själv om han vill åka någonstans.

Du ska inte städa eller tvätta åt din sorgliga bror, även detta borde han kunna klara av själv om han är vuxen (fast intrycket jag fått är att han fortfarande är 3 år).

Säg ifrån och lev ditt liv!!
    nu tvättar jag inte åt mig bror men när han bodde hemma gjorde jag det , och städade hela huset när han tjej skulle komma besök, alltså jag skrev detta här så ni har en inblick vilken sorts bror jag har.
    Mamma log alltid sjuk i sängen och pappa var tvugen att jobba hela tiden

Alltså någonstans så vill jag lära mig att säga nej och det gör jag nog och kommer göra denna gången för jag vill ju ut i skåne + lte skulder att driva in också...
  • nyans

Alltså, det här låter ju som en ganska dysfunktionell familj. Och en bror som hela livet har utnyttjat en syster som aldrig har fått lära sig att säga ifrån och stå upp för sig själv.

Inte så lätt då!

Jag har aldrig haft det som du TS, men jag har också varit för snäll och haft svårt att säga ifrån. Nu har jag börjat lära mig det! Det går att bryta destruktiva mönster! 

Svar på tråden fondpengar till Tysklands resan NEJ jag vill inte...