• theresandersson

Inte känt bebisen på hela dagen....

Nu har jag inte känt några fosterrörelser på hela dagen. Brukar annars vara full fart, speciellt nu på kvällen. Känner lite oro, man blir ju fundersam i alla fall,  Bör jag oroa mig tro? Känt något litet vid något tillfälle, men följer inte bebisens normala mönster. Kan det vara så att den har en sovardag? Eller vad tror ni?

Har tänkt ringa barnmorskan i morgon om jag inte känt något tills dess. Är det dumt att vänta så länge, vi har en bra bit till förlossningen så man vill ju inte åka i onödan heller. Har ett planerat kejsarsnitt bokat nästa vecka. Avvaktar tills i morgon, men känns lite oroligt detta. Man vet ju aldrig, Hmmm. Vakna nu där inne tack, mamma vill det : )

• Svar på tråden Inte känt bebisen på hela dagen....
  • Amie77

Bra att det gick bra, men vänta inte nästa gång. Särskilt inte om du närmar dig slutet av grav.

I en artikel i Läkartidningen står följande: "Att fosterrörelsernas frekvens brukar vara som högst i den 32:a graviditetsveckan innebär inte att fosterrörelserna avtar i slutet av graviditeten. Om detta bör blivande mammor informeras, likaså om betydelsen av att vara uppmärksam på fosterrörelser ända fram till förlossningen och rapportera en minskning av eller uteblivna rörelser till sin barnmorska eller till förlossningsavdelningen. Man ska inte heller vänta till nästa dag för att undersöka hur barnet mår. (...) Varje vecka föds nio döda barn i Sverige. Det betyder att omkring 450 barn per år dör i slutet av graviditeten. Andelen dödfödda barn har i stort varit densamma de senaste 20 åren [2]. Forskning visar att enhetlig och korrekt information om fosterrörelser till alla gravida, och en snabb utredning av barnets tillstånd vid minskade fosterrörelser, kan rädda liv [3]."

www.lakartidningen.se/07engine.php

Du förlorar ingenting alls på att ringa till förlossningen och prata med dem! Från cirka v 25 tills bebis föddes i v 39 var jag inne på sjukhuset tre gånger för att jag inte känt forsterrörelser. Ingen sa något annat än: hör av dig igen om du är det minsta osäker på forstrets rörelser. Så det är ingen som kommer att tycka att du är till besvär.

• viseversa

Vid minskade rörelser SKA man åka in och kolla. JA det kan vara något fel även fast man känner rörelser. Är det en stor ändring i rörelsemönster ska man åka in på koll. Jag hade minskade rörelser och min bm rinhde genast till sjukhuset och jag fick en tid en timme senare. Allt var bra som tur är men det var skönt att bli tagen på allvar och få det kollat.

• theresandersson

Förutom det jag kände i går kväll har det allt varit ovanligt lugnt i natt me så ska ringa barnmorskan sen och rådfråga. Har en tid i morgon, men vore skönt att få det kollat det i dag. Slipper man oroa sig. Tack för alla svar.

• Ciliaja

Hoppas du får åka in å kolla idag!

• mammasmirakel

Jag upplevde som du i förrgår och ringde förlossningen.
    Hon bad mig dricka ett glas iskallt vatten och lägga mig på vänster sida. Om jag under två timmer kunde räkna till tio fosterrörelser så skulle jag vara lugn.
    Efter mindre än en timma hade bebisen buffat de tio gångerna.
    Igår var den som vanligt igen med starkare buffar.
    Har 15 dagar till bf.

• The Fugly
    theresandersson skrev 2014-03-18 06:10:07 följande:

Förutom det jag kände i går kväll har det allt varit ovanligt lugnt i natt me så ska ringa barnmorskan sen och rådfråga. Har en tid i morgon, men vore skönt att få det kollat det i dag. Slipper man oroa sig. Tack för alla svar.

Jag tycker du ska ringa förlossningen istället, det är förlossningen kollar upp minskade fosterrörelser med CTG och ultraljud. Att lyssna på hjärtljud hos BM är inte tillräckligt och har rörelserna minskat i betydelsen blivit färre, ska det kollas.
  • theresandersson

Fått en tid på förlossningen kl 13 i dag för kontroll. Känt ngt litet nu på morgonen, men fortfarande inte som det brukar, och var ju nästan inget i går på dagen eller i natt heller, så känns skönt att kolla upp det. Är säkert ingen fara, men man vet ju aldrig. Hellre kolla en gång för mycket än för lite sa både barnmorskan och de på förlossningen.

• Mawliiin

Jag är iofs inte jätte nära förlossning, men är i vecka 32 nu. Och va inne i lördags på förlossningen för att jag inte hade könt bebisen, fick ligga med ctg och allt va fint och sen uktraljud och hon sparkade och rörde sig men jag kände inget! Så antagligen beror de på hur bebisen ligger ...

I söndags och i går va hon som vanligt medans idag känner jag pyttelite bara .. Så det är väl olika de där :)

• LillaJag06
    theresandersson skrev 2014-03-18 09:58:33 följande:

Fått en tid på förlossningen kl 13 i dag för kontroll. Känt ngt litet nu på morgonen, men fortfarande inte som det brukar, och var ju nästan inget i går på dagen eller i natt heller, så känns skönt att kolla upp det. Är säkert ingen fara, men man vet ju aldrig. Hellre kolla en gång för mycket än för lite sa både barnmorskan och de på förlossningen.

Vad bra!

Otroligt modigt att stanna hemma när du märker en så stor förändring.

Hoppas det går bra!

Många kvinnor tänker som dig och några har tur, tyvärr har för många otur :(

Det är därför jag trycker på att kolla upp det direkt!
  • The Fugly
    theresandersson skrev 2014-03-18 09:58:33 följande:

Ja, alltid hellre en gång för mycket än en gång för lite och hellre förr än senare. Det finns skäl att man inte rekommenderas att avvakta till dagen efter.

Hoppas allt är bra med bebisen, uppdatera gärna när du vart där.
  • theresandersson

Hejsan allihopa.

Allt såg så fint ut där inne : ) Aktiv och livlig bebis igen. Måste ha varit en sovardag för den lille eller något sådant. De tog en CTG kurva och ultraljud. Nu är det bara att vänta en vecka till tills bebisen kommer : ) Längtar så.

tack igen för alla svar : )

• corran
    theresandersson skrev 2014-03-19 18:21:55 följande:

Hejsan allihopa.

Allt såg så fint ut där inne : ) Aktiv och livlig bebis igen. Måste ha varit en sovardag för den lille eller något sådant. De tog en CTG kurva och ultraljud. Nu är det bara att vänta en vecka till tills bebisen kommer : ) Längtar så.

tack igen för alla svar : )

Va härligt! Lycka till när det väl sätter igång :)
Svar på tråden Inte känt bebisen på hela dagen....